پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات قطعه

زنگ خطر آمار واردات قطعه برای صنعت خودرو

واردات قطعات خودرو که در سالیان گذشته همواره در صدر اقلام وارداتی بود (که نشان از پویایی وتولید در صنعت خودرو را داشت) حالا با افت محسوسی همراه شده که زنگ خطر را برای حیات خودروسازان به صدا درآورده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ واردات قطعات خودرو طی سالیان اخیر همواره صدرنشین […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

واردات قطعات خودرو که در سالیان گذشته همواره در صدر اقلام وارداتی بود (که نشان از پویایی وتولید در صنعت خودرو را داشت) حالا با افت محسوسی همراه شده که زنگ خطر را برای حیات خودروسازان به صدا درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

واردات قطعات خودرو طی سالیان اخیر همواره صدرنشین اقلام وادراتی ازگمرک بوده وشاید بارها تیتر”افزایش واردات قطعات خودرو به کشور” توسط رسانه ها نوشته شده است.

از آنجا که صنعت خودرو یکی ازصنایع استراتژیک ایران به شمار می رود و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت مرتبط هستند و اشتغال دارند تولید خودرو با تیراژ بالا دردستور کارخودورسازان بوده است و به همین دلیل قطعات خودرو سهم عمده ای در واردات داشته است.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال 97 و تحریم دوباره صنعت خودرومشکلات خودروسازان واردفاز تازه ای شد و این در حالی بود که صنعت خودرو با عقد قراردادهای مختلف در سال 96 خیز بلندی برای توسعه و پیشرفت به لحاظ کمی و کیفی برداشته بود امابه یک باره همه چیزدستخوش تغییر شد و قطعات خودرو رتبه نخست خود درواردات را به سایراقلام داد.

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در ۱۰ ماهه سال جاری یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۳۹ دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۱۴% تا کمتر از ۳۰% به استثنای لاستیک به کشور وارده شده که ۳.۵۵ درصد از ارزش کل واردات به کشور در این مدت را، شامل می‌شود.

 

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۶۲۷ دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۱۴% تا کمتر از ۳۰% به استثنای لاستیک به کشور وارد شده بود که ۳.۲۳ درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.

واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۵۰% و بیشتر به استثنای لاستیک طی ۱۰ ماهه امسال از ارزشی ۵۰.۴۹ درصد و از نظر وزنی ۳۷.۴۴ درصد با کاهش مواجه شده است.

این آمارها هشدارهای لازم را به صنعت خودرو میدهد و اگر بناست این صنعت استراتژیک به حیات خود ادامه دهد در کوتاه مدت بایدبه دنبال راهی برای دورزدن تحریم ها باشد و در دراز مدت باید به سمت داخلی سازی و ارتقا سطح کمی و کیفی صنعت قطعه سازی با تکیه بر توان داخل برود.

واردات 1/6 میلیارد دلاری قطعه خودرو به کشور

دستورالعمل رئیس گمرک برای تسهیل خروج کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی و قطعه سازان

جولان قطعات چینی و هندی با نام ایرانی در کشور /نقدینگی قطعه سازان برای واردات مواد اولیه کم است

چرخ تولید خودرو پنچر شد!/ واردات مواد اولیه مشکل جدید صنعت قطعه سازی

معافیت مقطعی برخی مواد اولیه وارداتی برای قطعه سازان

خصوصی سازی صنعت خودرو ظرف 3 سال/ مخالفت نمایندگان مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو

سهم 11 هزار میلیاردی قطعه سازان از بسته حمایتی دولت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی