پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعات تقلبی

قطعات بی کیفیت و تقلبی در کمین بازار لوازم یدکی

جولان قطعات بی کیفیت در بازار لوازم یدکی زنگ خطر را برای مردم و مسئولین به صدا در آورده و با توجه به در پیش بودن بازار شب عیدبه نظر می رسد بازار لوازم یدکی روزهای حساسی را پیش رو دارد و در این خصوص هم مسئولین  هم مردم باید دقت نظرکافی را داشته باشند. […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

جولان قطعات بی کیفیت در بازار لوازم یدکی زنگ خطر را برای مردم و مسئولین به صدا در آورده و با توجه به در پیش بودن بازار شب عیدبه نظر می رسد بازار لوازم یدکی روزهای حساسی را پیش رو دارد و در این خصوص هم مسئولین  هم مردم باید دقت نظرکافی را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

یکی ازبازارهای مهم،بازار لوازم یدکی خودرو است. بازاری که همواره با مشکل قطعات تقلبی مواجه بوده و به زغم تلاش ها هم خودروسازان و هم بخش خصوصی فعال در این بخش،اما هنوز با دلالان وسودجویان همراه است که سودهای کلان را با جانمردم معامله می کنند.

از آنجایی که قطعات تقلبی نقش بسیار مهمی در کیفیت خودرو دارد لذا بعضا استفاده از برخی قطعات تقلبی ممکن است به قیمت بازی با جان انسان ها منجر شود بنابراین این موضوع از اهمیتی دوچندانی برخوردار است.

با مشکلاتی که پس از برجام برای صنعت خودرو و قطعه سازان و به تبع در بازار لوازم یدکی رخ داد عملا عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست داده و کمبود قطعه در بازار اثر خود را بر قیمت ها وارد کرد و با افزایش قیمت طبیعتا بازار قطعات تقلبی با قیمت پائین تر داغ شده است حتی خبرها(یا شایعات) حاکی از ورود قطعات مرجوعی خودروسازان به بازار لوازم یدکی به گوش می رسد و یا دست های پشت پرده که برخی قطعات را با عرضه نامناسب گران می کند.

این اوضاع بازار لوازم یدکی در حالی است که مدت کوتاهی تا شب عید مانده و بازار به اصطلاح شب عید در بسیاری از کالاها با افزایش قیمت روبروست وبا توجه به شرایط موجود بعید نیست برای تامین بازار و سودهای کلان سودجویان اقدام به پرکردن بازار از لوازم یدکی تقلبی و نامرغوب کنند و مردم هم به ناچار به دلیل قیمت ها بالا، از آن استفاده کنند که این امر بسیار خطرناک است.

علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در این زمینه در گفتگو بت رسانه های خودرویی هشدار داده  و عنوان کرده است که  مسئولین باید وضعیت شب عید را حساس بدانند چون ما با یک بازار سنتی شب عید را نه تنها در خودرو که در بسیاری از کالاها داریم که باید پیش بینی های لازم در این مورد انجام شود و تامین قطعه صورت بگیرد.

وی همچنین از اینکه حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده گلایه کرده و درخواست کرده است اجازه ترخیص قطعات در گمرک مانده صادر شود تا بازار شب عید با چالش مواجه نشود. اگرچه که شاید قطعات بی کیفیت و تقلبی درجه چند کار مردم و تعمیرکاران را راه بیاندازد اما آنچه بعد از آن باید شاهد آن باشیم حج بالای تصادفات و تلفات انسانی در جاده ها خواهد بود.

به عقیده نیک آئین خدمات پس از فروش از نگاه مسئولان مغفول مانده و  به همین سبب تعمیر کاران خودرو به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی می‌شوند، زیرا امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی است که هیچ نام و نشان تولید کننده ای نیز بر آن ها نیست و قانونی هم وارد کشور و بازار شده است.

رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو  برای این امر تاکید کرده و عنوان کرده است ورود قطعه اصلی به کشور به دلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام می‌شود و این موضوع در بازار زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است.

با این همه به نظر می رسد باید هم مسئولان فکری به حال بازار لوازم یدکی کنند و هم مردم باید مراقب باشند و به دلیل قیمت ارزان تر خود را به خطر نیندازند و از نمایندگی ها معتبر اقدام به خرید قطعات کنند.

گام های ایساکو برای حذف قطعات تقلبی از بازار

تحمیل هزینه های جانی و مالی با استفاده از قطعات یدکی تقلبی

قطعات یدکی تقلبی، بلای جان مردم

بلایی به نام قطعات یدکی تقلبی

استفاده از قطعات یدکی اصلی، تضمینی برای ایمنی سرنشینان

بازار لوازم یدکی در چنگ دلالان / افزایش 300 درصدی قیمت قطعات خودرو در بازار

قیمت لوازم یدکی سر به فلک کشید! افزایش 300 درصدی برخی قطعات

استفاده از قطعات اصلی و افزایش طول عمر خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی