پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

بازار خودرو تب که هیچ، تشنج کرد! + قیمت های شگفت انگیز این روزهای بازار

در چند روز اخیز بی ثبات ترین و پر التهاب ترین روزهای بازار خودرو را، شاید بتوانیم بگوییم در طول تاریخ شاهد هستیم! هر سال با نزدیک شدن به روزهای آخر سال قیمت خودرو سر به افزایش می گذارد، اما امسال ماجرا فراتر از این حرف هاست. در حالی که همه فکر می کردند خودرو […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

در چند روز اخیز بی ثبات ترین و پر التهاب ترین روزهای بازار خودرو را، شاید بتوانیم بگوییم در طول تاریخ شاهد هستیم! هر سال با نزدیک شدن به روزهای آخر سال قیمت خودرو سر به افزایش می گذارد، اما امسال ماجرا فراتر از این حرف هاست. در حالی که همه فکر می کردند خودرو سقف خودرو را زده (قیمت اش اشباء شده)، دوباره شاهد افزایش شدید قیمت ها در این روزها هستیم.  کارشناسان 3 عامل را دلیل این وضعیت می دانند، محدودیت در عرضه خودرو توسط شرکت ها، بازگشت دلالان در شرایط ناتوانی خودروسازان در عرضه و نبود نظارت کافی از سوی دستگاه های نظارتی. با تمام این تفاسیر انگار دلالان در این روزها در حال جبران کردن رکود چند ماه گذشته در بازار هستند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بازار خودرو با نزدیکی به آخرین ماه سال، به واسطه حضور گسترده دلالان و واسطه‌گران قیمت‌های شگفت انگیزی به خود می‌بیند. در این بین اگر چه هفته گذشته با توجه به تعطیلات دو روزه تصور می‌شد که تقاضایی در بازار نباشد و قیمت‌ها لااقل در این هفته ثبات خود را حفظ کند، اما برخی از دست اندرکاران بازار اعلام کردند که در این هفته قیمت بسیاری از محصولات با رشد فزاینده‌ای مواجه بودند.

این موج افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که دست‌اندرکاران بازار سه دلیل برای این مساله عنوان می‌کنند. محدودیت در عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز عمده‌ترین دلیلی است که از سوی فعالان بازار در ارتباط با افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود. با افت تولید شرکت‌های خودروساز از خرداد ماه سال‌جاری، روند عرضه این شرکت‌ها به بازار دچار اختلال شد. ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز بازار سبب شد تا قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد. این مساله خود عاملی شد تا واسطه‌ها و دلالان حضور پررنگی در بازار داشته باشند. بازگشت دلالان به بازار با توجه به ناتوانی ادامه‌دار خودروسازان در عرضه خودرو دومین دلیلی است که فعالان به آن اشاره می‌کنند و حضور پررنگ واسطه‌ها را در چند روز اخیر عامل بی‌ثباتی بازار می‌دانند.

سومین نکته‌ای که دست‌اندرکاران بازار به آن اشاره می‌کنند، نبود نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی است. آنها می‌گویند در نبود نهادهای نظارتی، واسطه‌ها و دلالان، بازار را به دست گرفته و قیمت‌های بی‌ثباتی برای بسیاری از خودروها به‌خصوص پرتیراژها اعلام می‌کنند. بنابراین شاهد هستیم که سه راس یک مثلث، یعنی ناتوانی شرکت‌های خودروساز در عرضه، بازگشت دلالان و عدم نظارت بر بازار سبب شده طی هفته‌ای که گذشت بازار از حالت عادی خارج و در جاده بی‌ثباتی حرکت کند.

در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران وقوع این نابسامانی را قابل پیش‌بینی می‌خواند و تاکید دارد که ریشه این مساله را باید در چراغ سبز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت‌های خودروساز مبنی بر عرضه محصولاتشان با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار جست‌وجو کرد. سعید موتمنی، آزادسازی قیمت خودرو را در شرایطی که عرضه از مبدا دچار اشکال است، آفتی می‌داند که این روزها به جان بازار خودرو افتاده است. این فعال بازار می‌گوید: وزارت صمت باید ابتدا به وضعیت عرضه خودروسازان سر‌وسامانی می‌داد و بعد مجوز افزایش قیمت‌ها را صادر می‌کرد.

در حالی موتمنی معتقد است وزارت صنعت در ابتدا باید موانع موجود از سر راه تولید خودرو را برمی داشت بعد اقدام به افزایش قیمت محصولات از مبدا می‌کرد که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از آزاد‌سازی قیمت خودرو وعده افزایش تولید و به همراه آن کاهش قیمت‌ها را داده بود. حال آنکه با کاهش عرضه نه تنها قیمت‌ها در بازار روند نزولی نداشته بلکه پیش بینی می‌شود که قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز با قیمت‌گذاری حاشیه بازار باز افزایش یابد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد هر چه به پایان سال نزدیک تر می‌شویم با توجه به رشد همیشگی تقاضا در این بازه زمانی، قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را حفظ کنند. بنابراین می‌توان گفت که آژیر قرمز در بازار شنیده می‌شود. برای برون‌رفت از این وضعیت باید هر چه سریع‌تر وزارتخانه و نهادهای نظارتی در بازار دخالت کرده و ثبات را به بازار بازگردانند.

در حال حاضر هیچ خودرویی وارد بازار نمی شود و حتی کسانی که خودرو پیش خریده کرده اند هم با وعده تحویل محصولات خود آنهم در ماه های آینده روبه رو هستند. از طرفی وزیر صنعت و دستگاه‌های نظارتی هم واکنشی به بازار افسار گسیخته قیمت ها در بازار خودرو ندارند و همین سکوت باعث شده تا بعضی خودروها تا 13 میلیون تومان نیز گران شوند.

قیمت های واقعی و غیر واقعی در بازار خودرو

در بازار دیروز متأسفانه قیمت پراید 111  به کانال 45 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 405 با افزایش 8 میلیون تومانی به قیمت 87 میلیون تومان و قیمت پژو 205 تیپ 5 نیز با افزایش 7 میلیون تومانی به 88 میلیون تومان 81 میلیون تومان رسید.

در حال حاضرپژو 206 صندوق‌دار با افزایش 11 میلیون تومانی با قیمت 92 میلیون تومان ، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت  76 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 13 میلیون تومانی قیمت 88 میلیون تومان، استپ وی با افزایش 7 میلیون تومانی با قیمت 144 میلیون تومان، سمند EF7  با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 82 میلیون و 500 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین چانگان با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 140 میلیون تومان و دنا با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 98 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در همین راستا، روز گذشته پژو ۲۰۰۸ قیمت هایی حدود ۲۶۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان را نزد دلالان تجربه می کرد و این در حالی بود که رنگ غیر سفید آن با قیمت کمتر از ۲۵۵ میلیون تومان معامله شد. همچنین قیمت واقعی برای خرید و فروش این کراس اوور فرانسوی با رنگ سفید، حدود ۲۴۵ تا ۲۴۹ میلیون تومان اعلام می شد. اما وقتی برای خرید پژو ۲۰۰۸ به سمت دلالان می روید، محال است که قیمتی کمتر از ۲۶۰ میلیون تومان را برای رنگ سفید آن اعلام کنند.

سیتروئن C3 که آن هم به خاطر نوسان قیمت ها، از دست دلالان در امان نبود و نسخه های مختلف آن قیمتی حدود ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان را تجربه می کرد، توسط فروشندگان شخصی در تیپ های مختلف با قیمت ۲۷۱ تا ۲۷۶ میلیون تومان معامله شد.

هیوندای اکسنت مونتاژی که در آغاز هفته ی جدید توسط دلالان قیمت ۲۱۰ تا ۲۲۸ میلیون تومان را به خود می دید، در واقع با بهای ۱۹۵ تا ۲۰۵ میلیون تومان را در رنگ های مختلف معامله شد و هیچکدام از حرف های دلالان در خصوص این خودرو واقعیت ندارد.

خودروهای اقتصادی داخلی هم از صبح دیروز مورد تهاجم دلالان برای افزایش قیمت قرار گرفتند و سدان دنده ای چون دنا پلاس تنفس طبیعی توسط آن ها تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد. اما بهای معامله ای این خودروی ملی کمتر از ۱۰۸ میلیون تومان است و در بالاتری عدد معامله ای، قیمتی حدود ۱۱۴ میلیون تومان برایش اعلام می شود.

پژو ۲۰۷i اتوماتیک هاچبک هم توسط دلالان با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان مواجه شده است. اما فروشندگان واقعی این هاچبک اتوماتیک داخلی را با قیمتی کمتر از ۱۱۴ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار دادند. نمونه ی صندوقدار ۲۰۷i هم قیمتی حدود ۱۲۸ تا ۱۳۵ میلیون تومان را در نمایشگاه ها و در نزد دلالان تجربه می کرد. اما واقعیت این بود که امروز با قیمتی کمتر از ۱۱۷ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گرفت.

رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک که از هفته ی گذشته موج افزایش قیمت را آغاز کرده است، امروز توسط دلالان قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان را به خود می دید. اما واقعیت ماجرا این است، مشتریانی که برای خرید افراد غیر دلال و نمایشگاهی را انتخاب کرده بودند، توانستند تا این خودرو را قیمتی کمتر از ۱۲۲ میلیون تومان خریداری کنند.
مزدا ۳ گروه بهمن هم با مدل ۱۳۹۷ و بدون پکیج ویژه ی خدمات پس از فروش با قیمت کمتر از ۲۷۰ میلیون تومان در بازار امروز خرید و فروش شد. اما دلالان تا ۳۰۵ میلیون تومان هم برای این خودرو اعلام قیمت داشتند و به مشتریان این جو را القا می کردند که بزودی قیمت مزدا ۳ مونتاژی به بیش از ۳۳۰ میلیون تومان می رسد!

مدیران خودرو شرایط ویژه فروش خودروهای ام وی ام را تمدید کرد

دور جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو آغاز شد

شرایط فروش اقساطی جیلی GC6 الیت اعلام شد

شرایط فروش نقدی و اقساطی جک S3 اعلام شد

آغاز پیش فروش پیکاپ ریچ از ساعت 10 صبح امروز (ویژه دهه فجر)

شرایط فروش محصولات چری با اقساط بدون بهره و تحویل فوری

قیمت جدید بورگوارد BX5 اعلام شد

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی