پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات قطعه

بوروکراسی بانک مرکزی مانع بهبود روند تامین قطعات خودرو

یکی از مشکلات تامین قطعات و واردات آن تخصیص ارز نیمایی است که واردکنندگان را دچار تردید کرده. چرا که ممکن است با ارز 4 هزار و 200 تومانی قطعه را وارد کنند و بانک مرکزی ارز را با نرخ بالاتری در اختیار آنها قرار دهد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ پس از […]

هادی سیانکی
شنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

یکی از مشکلات تامین قطعات و واردات آن تخصیص ارز نیمایی است که واردکنندگان را دچار تردید کرده. چرا که ممکن است با ارز 4 هزار و 200 تومانی قطعه را وارد کنند و بانک مرکزی ارز را با نرخ بالاتری در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

پس از مشکلاتی که برای تامین قطعات به موجب تحریم صنعت خودرو کشور بوجود آمد و همچنین نوسانات لحظه ای نرخ ارز که تاکنون هم به ثبات نرسیده واردات انواع کالا با معضل روبرو شد و به تبع آن قیمت نهایی در اغلب کالاها ازجمله قطعات و مواد اولیه تولید خودرو رو به فزونی رفت.

مسئولان بانکی و وزارت صنعت با در پیش گرفتنیک بوروکراسی پیچیده سعی در کنترل بازار و برهم نخوردن چرخه تامین قطعات وتولید را داشتند و دارند اما این سیکل ثبت سفارش تا تحویل آنقدر زمان بر است که دست خودروسازان را در تولید بسته و ازطرفی قطعه سازان نیز نمی توانند به درستی به تعهدات خود عمل کنند.

در حال حاضر برای جلوگیری از هر گونه رانت و سوء استفاده از ارز قطعه ساز ابتدا باید ثبت سفارش را انجام داده و پس از تائید وزارت صنعت در سامانه ارز نیما در انتظار ارز تخصیص به قیمت 4 هزار و 200 تومان باشد تا بتواند قطعه یا مواد اولیه وارد کند. با توجه به نوسانات دوباره نرخ ارز شاید بانک مرکزی نرخ ارز نیمایی را افزایش دهد به همین دلیل اکنون این تردید در بین قطعه سازان وجود دارد که اگر سفارشات خود را با نرخ کنونی ارز نیمایی انجام دهند و برای سفارش بعدی بانک مرکزی نرخ گران تری در اختیار آنها قرار دهد دوباره دچار مشکل خواهند شد و در حال حاضر دوباره شاهد قعات در گمرک مانده هستیم.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در این خصوص می گوید: در واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی وجود ندارد و همانند خودرو با ممنوعیت مواجه نیست و واردکنندگان می‌توانند این فعل را انجام دهند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص قطعات در گمرک مانده گفت: باید بررسی‌ها انجام شود تا دلیل ماندن قطعات در گمرک‌ها معلوم شود، زیرا که از لحاظ قانونی محدودیتی در واردات ندارد و شاید به لحاظ فنی مشکل وجود دارد.

مودودی درباره ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو  ایران خودرو و سایپا که در گمرکات دپو شده است، تصریح کرد: تردید در دریافت ارز بانکی و نیمایی یکی از دلایل تعلل در ترخیص قطعات خودرو در گمرکات است و خودروسازان به دلیل تردید از تخصیص ارز ۴ هزار و دویست تومانی، قطعات وارد شده خود را ترخیص نمی‌کنند، چرا که ممکن است با قیمت ۴۲۰۰ تومان آنها را عرضه و بعد بانک با نرخ بالاتری به آنها ارز بدهد.

زنگ خطر آمار واردات قطعه برای صنعت خودرو

واردات 1/6 میلیارد دلاری قطعه خودرو به کشور

دستورالعمل رئیس گمرک برای تسهیل خروج کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی و قطعه سازان

جولان قطعات چینی و هندی با نام ایرانی در کشور /نقدینگی قطعه سازان برای واردات مواد اولیه کم است

چرخ تولید خودرو پنچر شد!/ واردات مواد اولیه مشکل جدید صنعت قطعه سازی

معافیت مقطعی برخی مواد اولیه وارداتی برای قطعه سازان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی