پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کراس اوورهای چینی

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

هنوز هم‌ می‌توانید با بودجه‌‌‌ای حدود 200 میلیون تومانی سراغ کراس‌اوورهای چینی بروید. خودروهایی که برخلاف هاچ‌بک‌‌‌‌های کراس، بر اساس پلت‌فرم یک کراس‌اوور واقعی شکل گرفته‌اند. خودروهایی که تقاضایشان بیش‌ازپیش افزایش یافته و به قول معروف، برای خریدشان سر و دست‌ می‌شکنند! در اینجا 3 نمونه از پرطرفدارترین کراس اوورهای چینی بازار را در مقابل […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۸ تیر ۱۳۹۸

هنوز هم‌ می‌توانید با بودجه‌‌‌ای حدود 200 میلیون تومانی سراغ کراس‌اوورهای چینی بروید. خودروهایی که برخلاف هاچ‌بک‌‌‌‌های کراس، بر اساس پلت‌فرم یک کراس‌اوور واقعی شکل گرفته‌اند. خودروهایی که تقاضایشان بیش‌ازپیش افزایش یافته و به قول معروف، برای خریدشان سر و دست‌ می‌شکنند! در اینجا 3 نمونه از پرطرفدارترین کراس اوورهای چینی بازار را در مقابل هم قرار داده ایم. جک S3 ، هایما s5 و چانگان cs35 خودروهای مورد بحث ما هستند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بدون شک کراس‌اوورهای شهری متنوع‌ترین سگمنت بازار خودرو ایران را تشکیل‌ می‌دهند. البته مشکلات پیش آمده در تولید کاهش عرضه از سوی خودروسازان، باعث شده این تنوع کم‌رنگ‌‌تر شود. اما هنوز هم‌ می‌توانید با بودجه‌‌‌ای حدود 200 میلیون تومانی سراغ کراس‌اوورهای چینی بروید. خودروهایی که برخلاف هاچ‌بک‌‌‌‌های کراس، بر اساس پلت‌فرم یک کراس‌اوور واقعی شکل گرفته‌اند. خودروهایی که تقاضایشان بیش‌ازپیش افزایش یافته و به قول معروف، برای خریدشان سر و دست‌ می‌شکنند! این جمله که‌ می‌خواهیم بگوییم، در وضعیت فعلی دیگر تکراری شده و در بیش‌تر مقالات و بررسی‌‌‌‌‌ها به آن بر‌ می‌خورید! اما چه بخواهیم چه نخواهیم، ممنوعیت واردات خودرو و افزایش چشم‌گیر قیمت خودروهای وارداتی، باعث شده تا بخش قابل توجهی از خریداران از دایره مخاطبان این خودروها خارج شوند. حتی برای آنهایی که هم‌چنان پول خرید ماشین خارجی دارند هم به‌صرفه نیست که برای خرید خودرویی که نهایت 200 تا 300 میلیون تومان ارزش دارد، 800 میلیون بپردازند! در چنین شرایطی، بازار چینی‌‌‌‌‌ها از همیشه داغ‌‌تر شده است. البته پیش از ممنوعیت واردات خودرو و وضعیت فعلی بازار، شرکت‌‌‌‌های خودروساز عملکرد قابل‌توجهی در متنوع کردن سبد محصولات خود با خودروهای روز چینی داشتند و اتفاقا این محصولات جدید اقبال بلندی هم در بازار داشتند و دارند. پس نمی‌توانیم بگوییم تنها دلیل رونق گرفتن بازار چینی‌ها، ممنوع شدن واردات خودرو و راه چاره نداشتن خریداران است. کسی نمی‌تواند منکر پیشرفت چینی‌‌‌‌‌ها در چند سال اخیر شود. خودروهای چینی در مسیر پیشرفت به مراتب زیباتر، باکیفیت‌‌تر و ایمن‌‌تر از قبل شده‌اند و اگر یک طرفه به قاضی نرویم، باید گفت فاصله کوتاهی تا رسیدن به رقبای آسیایی دارند.

جک S3

جک S3

در شرایط فعلی که عرضه بسیاری از خودروهای تولید داخل به دلیل چالش‌‌‌‌های تولید با مشکل مواجه شده، کرمان‌موتور با برنامه‌ریزی صحیح و حساب شده توانسته قیمت محصولات‌اش، از جمله جک S3 را که در این مقایسه در مقابل 2 رقیب دیگر قرار گرفته کنترل کند. هم‌چنین کرمان موتور هرازگاهی شرایط فروشی متنوع برای S3 در نظر گرفته و همین باعث‌ می‌شود خریداران با بودجه محدودتر هم بتوانند به این گزینه فکر کنند. قیمت جک S3 در آخرین شرایط فروش کرمان‌موتور 161 میلیون تومان اعلام شده و در بازار با قیمتی حدود 180 میلیون تومان خرید و فروش‌ می‌شود. این در حالی است که هایما S5 که به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب جک S3 شناخته‌ می‌شود، با مشخصاتی نسبتا مشابه، به دلیل محدود شدن تولید و عرضه، در بازار آزاد قیمتی فراتر از 230 میلیون تومان پیدا کرده است.

جک S3

طراحی پخته‌‌تر از رقبا یکی از مزیت‌‌‌‌های رقابتیS3  به‌شمار‌ می‌رود. این کراس‌اوور جمع‌وجور ظاهری متناسب دارد که برخلاف سایر هم‌وطنان‌اش زود خسته‌کننده نمی‌شود. هم‌چنین شباهت با خودروهای کره‌‌‌ای از جمله هیوندای توسان باعث‌ می‌شود ارتباط بهتری با چهره S3 برقرار کنید. کیفیت مناسب متریال به‌کار رفته در کابین همان چیزی است که نظر افراد مشکل‌پسند را به خود جلب‌ می‌کند  و‌ می‌توان گفت S3 از این نظر یک پله بالاتر از چانگان CS35 قرار‌ می‌گیرد و باید انصاف داد کابین زیباتری از 2 رقیب دیگر دارد. با توجه به کیفیت دلچسب مونتاژ قطعات باید گفت کابین S3 به این زودی‌‌‌‌‌ها به سروصدا نمی‌افتد. امکانات متنوع و کاربردی یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌‌‌های خریداران ایرانی به‌شمار‌ می‌رود. جک S3 از این نظر خریدار را راضی‌ می‌کند.

جک S3

سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌‌‌‌‌ها و شیشه‌‌‌‌های برقی، خروجی برقی 12 ولت، سنسور نور (روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها)، کلیدهای تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، کنترل فشار باد تایرها TPMS و سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر، پوشش چرمی صندلی‌‌‌‌‌ها و فرمان با دوخت قرمز رنگ از مهم‌ترین امکانات رفاهی S3 به‌شمار‌ می‌روند. ابعاد جمع‌وجور جک S3 باعث‌ می‌شود در عین تجربه لذت شاسی‌بلند سواری، مانورهای راحتی در شهرهای پرترافیک و شلوغ داشته باشید و برای پیدا کردن جای پارک به دردسر نیافتید.

جک S3

درحالی‌که سوار بر خودرویی هستید که نسبت به هاچ‌بک کراس‌‌‌‌های بازار بزرگ‌‌تر است و آن حس مصنوعی را القاء نمی‌کند. شاید تصور کنید بهره نبردن پیشرانه جک از توربوشارژر، در مقابل هایما S5 یک ضعف به‌شمار می‌رود. اما حساسیت کم‌تر پیشرانه نسبت به موتورهای توربو یکی از ویژگی‌هایی است که افراد محافظه کار را به جک S3 علاقه‌مند‌ می‌کند. شاید ابتدا تصور کنید برخوردار نبودن پیشرانه از توربوشارژ باعث‌ می‌شود توان کم‌تری از رقبا در اختیار داشته باشید. اما همین اتفاق باعث‌ می‌شود هر روز با مشکلات بنزین کم‌کیفیت داخلی دست‌وپنجه نرم نکنید و استرسی برای به تعویق افتادن تایم تعویض روغن و سرویس خودرو نداشته باشید. فضای جادار کابین و صندوق بار علی‌رغم ابعاد جمع‌وجور بدنه، نکته‌‌‌ای است که نظر خانواده‌‌‌‌های چند نفره که زیاد سفر‌ می‌کنند را به خودش جلب‌ می‌کند.

جک S3

صندوق بار 600 لیتری جای هیچ گله‌‌‌ای را باقی نمی‌گذارد. فضای پا در صندلی‌‌‌‌های جلو و عقب مطلوب است و برای داشتن فضای بیش‌تر بار،‌ می‌توانید صندلی‌‌‌‌های ردیف عقب را بخوابانید. ایمنی مناسب یکی دیگر از ویژگی‌‌‌‌های رقابتی جک S3 به‌شمار‌ می‌رود. 46 درصد بدنه از ورق‌‌‌‌های فولادی محکم و 33 درصد آن از فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. جک S3 از ایربگ راننده و سرنشین جلو بهره‌ می‌برد و به سیستم‌‌‌‌های کمکی در رانندگی هم‌چون ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، کنترل ESC و سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی HAC  مجهز شده است.

جک S3 در تست‌‌‌‌های تصادف موسسه ایمنی C-NCAP موفق شده 5 ستاره را در کارنامه خود ثبت کند. سواری نرم‌‌تر از رقبای هم‌کلاس و هم‌قیمت، ویژگی‌ای است که سرنشینان را به جک S3 علاقه‌مند‌ می‌کند و باعث‌ می‌شود در مسافرت‌‌‌‌های طولانی احساس خستگی نکنید. تعلیق S3 در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع میل‌پیچشی نیم مستقل است.خدمات پس‌از‌فروش مناسب و شبکه تامین قطعات یکی از مهم‌ترین مواردی است که در کنار تمام ویژگی‌‌‌‌های یک خودرو اهمیت پیدا‌ می‌کند. کرمان‌موتور امتحان‌اش را در این زمینه پس داده و محصولات جک برخلاف بعضی خودروهای چینی در بازار ایران، خریداران‌شان را در تعمیرات و خدمات پس‌ازفروش به دردسر نینداخته‌اند.

چانگان CS35

چانگان CS35

چانگان CS35 ابتدا به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه می‌شد و قیمت نسبتا بالایی داشت. اما با شروع تولیدش در گروه خودروسازی سایپا، قیمت آن به مراتب کاهش پیدا کرد. پیش از عرضه جک S3 و هایما S5، چانگان در این سگمنت تقریبا خودرویی بی‌رقیب به شمار‌ می‌رفت. قیمتی منطقی داشت و نسبت به مدل وارداتی شرایط بهتری را در بازار تجربه‌ می‌کرد. اما با قد علم کردن این 2 رقیب، چانگان تا حدی به حاشیه این سگمنت رفت. البته در مدت اخیر تولید CS35 نیز با مشکلاتی روبه‌رو شد و محدود شدن عرضه‌اش در بازار، باعث شد قیمت‌اش در بازار آزاد به 164 میلیون تومان برسد. یعنی قیمتی بالاتر از آخرین قیمت اعلامی کرمان‌موتور برای جک S3. نکته حائز اهمیت این‌جاست که نسخه مونتاژی و وارداتی CS35 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تجهیزات مدل وارداتی در نمونه مونتاژ داخل دست‌نخورده باقی مانده است. حتی جالب است که در CS35 مونتاژ داخل، پروژکتورهای سپر جلو اضافه شده است.

چانگان CS35

چانگان CS35 اتوماتیک از فهرست امکانات قابل‌قبولی شامل سنسور نور، کروزکنترل، سانروف برقی، دکمه‌‌‌‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، سیستم ضدسرقت، صندلی 6 حالته راننده، پوشش چرمی صندلی‌ها، آینه‌‌‌‌های جانبی تاشو به‌صورت برقی و سنسور فاصله‌سنج عقب بهره‌ می‌برد. چانگان CS35 به پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز شده که 113 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 تولید‌ می‌کند و به لطف گشتاور 160 نیوتن متری اش، در مسیرهای سربالایی کشش مناسبی از خود نشان‌ می‌دهد. از نظر فنی CS35 بیش‌ترین شباهت را با جک دارد.

چانگان CS35

شاید کراس‌اوور کامپکت چانگان به اندازه انگشتان یک دست قدرت و گشتاور بیش‌تری نسبت به S3 داشته باشد، اما وزن 1290 کیلوگرمی آن نیز 40 کیلوگرم از جک سنگین‌‌تر است. اگر CS35 را به‌عنوان خودرویی خانوادگی انتخاب کرده‌اید، باید بگوییم که رو سفیدتان‌ می‌کند. صندوق بار و کابین جاداری دارد و صندلی‌‌‌‌های عقب آن فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار‌ می‌دهند. از این نظر باید CS35 را کاملا هم‌تراز با جک S3 به شمار آوریم. چرا که فاصله محوری کاملا یکسانی با جک دارد.

چانگان CS35 .6

البته طول بیش‌تر بدنه جک و طراحی منطقی‌‌تر کابین باعث‌ می‌شود حس جاداری بیش‌تری را نسبت به چانگان القاء کند. تولید شدن این خودرو توسط دومین خودروساز بزرگ کشور، مزایای رقابتی فراوانی را برایش به همراه داشته. ECU مدل‌های وارداتی متناسب با کشور روسیه تنظیم شده بود، اما مدل تولید داخل تنظیماتی متناسب با آب‌وهوای ایران دارد. CS35 از گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن بهره‌ می‌برد. البته تکنولوژی این گیرباکس نسبت به گیرباکس CVT به کار رفته در جک قدیمی‌‌تر است و برخلاف جک، شما تا حدی ضربه ناشی از تعویض دنده‌‌‌‌‌ها را حس‌ می‌کنید. هم‌چنین در این سگمنت که خودروهای حاضر در آن با رویکرد اقتصادی تولید شده اند، گیرباکس CVT‌ می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت بازی کند.

 

چانگان CS35

CS35 توسط موسسه ایمنی C-NCAP مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته 5 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند. این کراس‌اوور چینی از 4 کیسه هوا بهره‌ می‌برد و در هر 4 چرخ به ترمزهای دیسکی مجهز شده است. اما وقتی این کراس‌اوور چینی را در مقابل رقیبی هم‌چون جک S3 قرار‌ می‌دهیم، به این نتیجه‌ می‌رسیم که S3 از این نظر پیشرفته‌‌تر است و حرف‌‌‌‌های بیش‌تری برای گفتن دارد. کراس‌اوور کامپکت چانگان در ارزشیابی کیفیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) موفق شده 3 ستاره را در کارنامه خود ثبت کند و تنها یک ستاره با باکیفیت‌ترین خودروهای ایران فاصله دارد.

هایما S5

هایما S5

هایما S5 کراس‌اوور جمع‌وجوری است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. ابعاد بدنه آن نسبت به هایما S7 کوچک‌تر است و برخلاف برادر بزرگ‌ترش، با سبک شرقی طراحی شده و طراحی اسپرت‌تری دارد. S5 پس از  جک S3 رونمایی شد. اما این 2 تقریبا در یک بازه زمانی در بازار عرضه شده اند. بدنه S5 از خطوط فراوانی تشکیل شده. این خطوط نرم و صیقلی روی سپرها، کاپوت، در‌ها و خلاصه هرجایی که به چشم‌تان می‌خورد استفاده شده‌اند و چراغ‌ها نیز فرمی صیقلی و متفاوت دارند. نظر دادن در مورد فرم طراحی S5 کاملا سلیقه‌ای است و حتی‌ می‌توان گفت وضعیتی صفر و یکی دارد. به این صورت که شاید بعضی افراد طراحی آن را بپسندند و بعضی دیگر نتوانند با آن کنار بیایند. درست برخلاف جک که با طراحی عامه‌پسندش نظر همه طیف‌‌‌‌‌ها را به خود جلب‌ می‌کند.

هایما S5

فضای کابین علاوه بر این‌که مدرن طراحی شده، کاملا عامه‌پسند است. ترکیب رنگ نارنجی و مشکی تاثیر دوچندانی بر حال‌وهوای اسپرت کابین دارد و علی‌رغم استفاده از متریال پلاستیکی، کیفیت بصری مواد به‌کار رفته در کابین مناسب است. کابین فضای مناسبی دارد، اما از صندوق بار ۳۲۰ لیتری نمی‌توان انتظار فضایی جادار و مناسب یک خودرو کراس‌اوور داشت. هم‌چنین ابعاد شیشه عقب نیز نسبتا کوچک است و می‌تواند روی دید قسمت عقب تاثیر بگذارد. اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت S5، ایمنی مناسب بدنه به‌شمار می‌رود. این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه C.NCAP را در کارنامه خود ثبت کند. ۹ درصد بدنه آن از فولاد فوق‌مستحکم، ۶۰ درصد از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد استاندارد تشکیل شده است.

هایما S5

هم‌چنین میله‌های فولادی ضخیم به‌کار رفته داخل درب‌ها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان می‌کند. در مدل‌های فول‌آپشن می‌توانید از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچی، ۶ ایربگ، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سانروف برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک بهره‌مند شوید. هایما S5 در چین با ۲ پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر، و پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۶۳ اسبی با گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر عرضه می‌شود.

haima

اما ایران‌خودرو برای بازار ایران نسخه توربوشارژ هايما S5 را انتخاب کرده که قدرت به مراتب بیش‌تری از نسخه تنفس طبیعی تولید می‌کند. این در حالی است که کرمان‌موتور،S3  را با پیشرانه تنفس طبیعی در ایران عرضه کرده و از این نظر باید گفت اگر حساسیت‌ها و مشکلات پیشرانه‌های توربو را در ایران فاکتور بگیریم، قدرت S5 بر جک تنفس طبیعی‌ می‌چربد. البته سابقه پیشرانه‌‌‌‌های هایما در ترکیب با بنزین ایرانی چندان درخشان نبوده و مواردی از مشکل پیدا کردن آن گزارش شده است. گیرباکس CVT هایما عملکردی مشابه گیرباکس جک دارد و اگر زیاد روی هوشیاری آن حساس نباشید، می‌تواند رانندگی راحتی را در مسیرهای پرترافیک شهری به ارمغان بیاورد. نکته جالب دیگر در پیشرانه S5، استفاده از زنجیر مقاوم به جای تسمه پلاستیکی تایم در پیشرانه آن است.

هایما S5

پیشنهاد نهایی جوان خودرو

در این مقایسه، وضعیت این 3 کراس‌اوور چینی را در پارامترهایی از جمله ایمنی، طراحی، مشخصات فنی و فضای کابین نسبت به یکدیگر سنجیدیم. اما بحث بازار و قیمت‌گذاری نیز با توجه به شرایط فعلی، محور اصلی مقایسه ما بود. از نظر شرایط بازار، جک S3 را‌ می‌توان ساحل امن این سگمنت برشمرد که کم‌ترین اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را دارد، هم‌چنان با قیمت قطعی عرضه‌ می‌شود و کرمان‌موتور هر از گاهی برای آن شرایط فروش در نظر‌ می‌گیرد. در جمع‌بندی مقایسه طراحی بدنه و کابین، جک S3 هماهنگ‌ترین، به‌روزترین و عامه‌پسندترین ترکیب را دارد. مثل چانگان CS35 از مد افتاده به نظر نمی‌رسد و همچون هایما S5 مخاطبانش را فیلتر نمی‌کند. از نظر کیفیت این 3 در یک رده قرار گرفته، اما جک S3 و هایما S5 وضعیت بهتری از چانگان دارند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

چرا جک S3 بخریم؟/ کراس اووری مطمئن در شرایط نامطمئن بازار

9+1 دلیل برای انتخاب جک S3

هایماهای توربوشارژ ایران خودرو/ بررسی هایما S7 توربو و هایما S5

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

آریو و چانگان به جمع 4 ستاره ها آمدند

کیفیت یا تنوع؟ مقایسه چانگان CS35 و ام وی ام X22

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • Amin | 08/04/1398 در 22:01

    جسارتا عنوان رو به سه کله پوک تغییر بدین بهتره.
    اون دوتا رو نمیدونم البته میتونم حدس بزنم، ولی چانگان رو یه سال داشتم، از نظر دوام فنی متاسفانه بسیار بد بود.
    در طول 16 هزار کیلومتر رانندگی محتاط و با مراعات، به دفعات لامپها سوخت، کروز سوخت و زیر و بند دچار مشکل شد.
    کولر و موتور نسبتن ضعیف و نامتناسب با بدنه بود و جای بار به شدت کوچیک بود.
    من یکی که دندون لق چینی رو کشیدم رفت.

کیوسک مطبوعاتی