پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مزدا 323

بررسی پروژه تیونینگ مزدا 323 در ایران / آتش زیر خاکستر

در دنیای خودرو‌های تیونینگ‌شده آمریکایی‌ها و چشم بادامی‌های ژاپنی نسبت به سایر کشورها فعال‌ترند. این‌بار یه سراغ یکی از ساخته‌های همین چشم بادامی‌ها رفته‌ایم که به قوای محرکه قوی‌تر و سیستم پرخوران توربوشارژ مجهز شده است. درباره یک مزدا 323 صحبت می‌کنیم. آتشی زیر خاکستر. پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند مزدا 232 […]

javankhodro
جمعه - ۳۱ تیر ۱۴۰۱

در دنیای خودرو‌های تیونینگ‌شده آمریکایی‌ها و چشم بادامی‌های ژاپنی نسبت به سایر کشورها فعال‌ترند. این‌بار یه سراغ یکی از ساخته‌های همین چشم بادامی‌ها رفته‌ایم که به قوای محرکه قوی‌تر و سیستم پرخوران توربوشارژ مجهز شده است. درباره یک مزدا 323 صحبت می‌کنیم. آتشی زیر خاکستر.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

مزدا 232 یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که در سال‌های گذشته پایش به ایران باز شد. خودرویی جوان‌پسند که در حالت استاندارد یکی از کم‌مصرف‌ترین و کم‌هزینه‌ترین‌ها در بازار دست‌دوم به حساب می‌آید. مزدای امروز ما از نوع تیپ 2 و متعلق به سال 1382 است که در آشفته‌بازار این روزها حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد.

خب بیایید وقت تلف نکنیم و مستقیم به سراغ بخش فنی برویم. خودرویی که از یک مدل اصطلاحا خانگی به فلفلی تندوتیز بدل شده است. با نگاهی ساده به چهره و قسمت جلو خودرو متوجه سپر حجیم و عضلانی آن می‌شویم که با نمونه مزدا اسپید تعویض شده است. هم‌چنین جلوپنجره بدون لوگو به رنگ مشکی مات و چراغ‌هایی با زمینه مشکی نمایی خشن به مزدای ما بخشیده است. در نمای کنار رینگ‌های 15 اینچیOZ F1  را مشاهده می‌کنیم که با لاستیک‌های سمی اسلیک برند نانکنگ خودنمایی می‌کند. همین نکته کافی است که حدس بزنید احتمالا این خودرو یک پیشرانه معمولی ندارد و شاید شوخی کردن با آن نتیجه خوبی در بر نداشته باشد. مورد دیگر که در زیبایی این خودرو سهیم شده، ارتفاع پایین اتاق خودرو بوده که به‌وسیله کمک‌فنرهای پوسته کوتاه و فنر‌های ریسینگ رقم خورده است. در قسمت پشت خودرو بالچه طرح کربن دیده می‌شود و در قسمت زیر سپر یک انباره اگزوز توربو برند APEXY وجود دارد که نمای خشنی به خودرو بخشیده است.

درپوش موتور را باز می‌کنیم. موتور معروف سری BP مزدا که با فرود به‌صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گرفت آن‌جا جا خوش کرده است. در سال‌های اخیر نصب این سری از پیشرانه روی خودرو پراید بسیار باب شده است که از نظر قدرت و گشتاور توانایی‌های بالایی برای پراید ایجاد می‌کند اما به همان میزان که قدرت و گشتارو پراید‌های BP افزایش می‌یابد، حتی بیش‌تر از آن ایمنی خودرو از بین می‌رود. موتور سری BP در 3 حالت کاربراتوری، انژکتوری و توربو روی بسیاری از خودرو‌های مزدا مثل مدل میاتا و 323 توسط این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ شدند از موتور 1600 سی‌سی با کد ZM بهره می‌برند. تیونر و مالکان زیادی هستند که همان موتور ZM مزدا را به توربوشارژ مجهز می‌کند و نتایج بسیار قابل‌قبولی هم می‌گیرند. اما مالک مزدای ما قدرت و گشتاور بیش‌تری را طلب می‌کرد، پس به سراغ استفاده از توربوشارژ رفت. پروژه‌ای که باعث شد دامنه تغییرات به درون پیشرانه هم کشیده شود و به همین دلیل قطعات اینترنال یا همان قطعات اصلی و تشکیل‌دهنده داخل موتور هم با نمونه‌های قوی‌تر و افترمارکت تعویض شد. اما نکته جالب این‌که موتور BP به‌راحتی و بدون هیچ دردسری در فضای مشخص موتور و با استفاده از دسته موتور‌های استاندارد و بدون جابه‌جایی آنها نصب و آماده ادامه تغییرات است.

موتور مورد استفاده از نوع انژکتوری است. سرسیلندر این نوع موتور از نوع فیلر اتومات بوده و با فشار روغن تنظیم می‌شود که این برای بعضی از موتورهای تیونینگ شده فاکتور برتری به‌شمار نمی‌رود. زیرا در دور‌های بالا روغن قادر به فیلر کردن کافی نیست و سوپاپ به‌طور کامل آب‌بندی نمی‌شود. در نتیجه با این مکانیسم پیشرانه دچار افت قدرت می‌شود. بنا بر این لیفتر‌های این موتور را از نوع سالید انتخاب کرده‌اند که دیگر از روغن برای فیلر کردن خبری نیست. فنر‌های سوپاپ از نوع دوبل بوده و با این کار می‌توان نوسانات و شناور بودن سوپاپ در دور‌های بالا را خنثی کرد. گیت سوپاپ و فنر و ریتینرها همگی از برند SUPERTECH  هستند و تمامی سوپاپ‌ها اورسایز شده‌اند. تغییر جالبی که در میل‌سوپاپ اتفاق افتاده جابه‌جا کردن میل‌سوپاپ دودهاست که گویا درجه‌های آنها با هم تفاوت داشته و با این کار بازدهی بهتری نیز دارد. تمامی مجراها، رانر‌های دود و هوای سرسیلندر پورت و پولیش و سایز آنها بزرگ‌تر شده است. سرسیلندر نیز به‌وسیله پیچ‌های برند ARP به بلوک موتور متصل شده.

 

بین سرسیلندر و بلوک سیلندر واشر شرکت کومتیت وجود دارد که دما و فشار بسیار بالاتری را تحمل می‌کند. کمی پایین‌تر پیستون‌های لوکمپرس فورج شرکت CP وجود دارد که به‌وسیله شاتون‌های سبک‌وزن برند MANLEY به میل‌لنگ متصل شده است. میل‌لنگ استاندارد است اما با تراشکاری دقیق کمی از وزن آن کاسته شده تا سریع‌تر به دورهای بالا برسد. به دلیل فشار و ضربه‌های شدید حاصل از احتراق از یاتاقان‌های قوی‌تر برند ACL استفاده شده است.

توربو مورد استفاده از پوسته و حلزونی بنز C200 انتخاب شده و تمامی لوازم و توربین‌های داخلی آن با توربو گرت GT30  تعویض شده‌اند و به‌وسیله هدرز دست‌ساز استیل به موتور متصل شده است. عمل خنک کردن و روغن‌کاری یاتاقان‌های شفت میانی توربو به‌وسیله لوله‌هایی که از کارتل اصلی  موتور به آن متصل شده‌اند انجام می‌شود. ضمنا به دلیل تولید دمای بالا در پیشرانه، برای خنک کردن روغن موتور از رادیاتور استفاده می‌شود. دود موتور پره‌های توربو را می‌گرداند و به همین سبب پره دیگر شروع به گردش و مکیدن هوا می‌کند. هوا به سرعت توسط کانکشن‌ها به سمت اینترکولر رفته و در آن‌جا خنک شده و باز هم به سمت دریچه گاز حرکت می‌کند. هوا وارد اینتیک می‌شود و سوخت با کمک انژکتور‌های 800 سی‌سی به سرعت با هوا مخلوط می‌شود. بعد از رها کردن پدال گاز هم بلوآف‌ولو برند HKS وظیفه تخلیه هوای اضافی پشت دریچه گاز را دارد که روی همین کانکشن نصب شده است.  ECU مورد استفاده از برند FORCE مدل SR4 بوده که دستور پاشش سوخت را به انژکتورها و جرقه را به شمع‌های HKS ریسینگ می‌دهد.

انرژی تولیدی توسط صفحه کلاچ گرافیتی به سمت شفت ورودی گیرباکس می‌رود. گیرباکس مورد استفاده از نوع برنجی دوبل با کد G25 بوده که فشار را بیش‌تر از گیرباکس‌های استاندارد BP تحمل می‌کند. در دیفرانسیل برای جلوگیری از هرزگردی از دف‌لاک یا قفل دیفرانسیل برند کوایف استفاده شده است. نیرو پس از آن به میل پلوس‌های قطور منتقل شده و قدرت از این قسمت به چرخ‌های جلو تحویل داده می‌شود.

 

هنگامی‌که پشت فرمان این خودرو قرار می‌گیریم با دیدن گیج‌ها و نشان‌گرها در قسمت زیرین دریچه کولر به‌طور کامل حس یک خودرو پرشتاب و تندوتیز را خواهید داشت. هم‌چنین یونیت یا کنترل کننده دستگاه واترمتانل آمریکایی برند AEM  هم دیده می‌شود که وظیفه پاشش مایع مخصوص در اینتیک برای جلو‌گیری از خود سوزی را دارد.

روی پنل داشبورد نشان‌گر مقدار بوست یا بوست گیج و بوست کنترل برند GRIMSPEED قرار دارد. هم‌چنین در کنارش گیجی نصب شده که وظیفه این قطعه کنترل و نشان‌گر مقدار سوخت و هوا ست. توربوشارژ  بعد از دور موتور حدود 3 هزار RPM زیر بار می‌رود و هوا را به سیلندرها بوست می‌کند. این لحظه همان لحظه‌ای است که سرنشینان در صندلی فرو می‌روند و لبخند رضایت و استرسی ناخواسته در چهره آنها پیداست. مزدا 323 جزو خوش‌تیون‌ترین خودروهای بازار ایران است و جهان است که هنوز هم می‌توان نمونه‌های سالم و سرحال‌اش را در بازار پیدا کرد. خودرویی که پتانسیل‌های تمام‌نشدنی برای تیونینگ دارد. در پایان از آقایان مهدی و حسام شیرازی که وقت و خودرو خود را در اختیار ما قرار دادند صمیمانه تشکر می‌کنیم.

نوشته: محمدحسین اخلاقی

 

پروژه های دیگر را اینحا بخوانید:

تبدیل 206 تیپ 5 به 206 RC

بررسی تیونینگ BMW E36 مجهز به پیشرانه تویوتا سوپرا

راه کارها و هزینه های تیونینگ از زبان نادر جعفری

بررسی فنی تویوتا هایلوکس تیونینگ

ملاقات با فولکس واگن بیتل با تیونینگ ABT

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی