پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان در گیر و دار تامین ارز / کاهش 40 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته

رئیس انجمن قطعه سازان گفت: روند تخصیص و تامین ارز قطعه سازان قریب یکسال است که به سختی صورت می گیرد. محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان در گفت و گو با پایگاه خبری رسمی جوان خودرو در خصوص مشکل تخصیص ارز به قطعه سازان اظهار کرد: طی یکسال اخیر روند تخصیص ارز به […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

رئیس انجمن قطعه سازان گفت: روند تخصیص و تامین ارز قطعه سازان قریب یکسال است که به سختی صورت می گیرد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان در گفت و گو با پایگاه خبری رسمی جوان خودرو در خصوص مشکل تخصیص ارز به قطعه سازان اظهار کرد: طی یکسال اخیر روند تخصیص ارز به قطعه سازان با مشکلات فراوانی همراه بوده و همواره این موضوع به سختی صورت می گیرد به این ترتیب که در اکثر مواقع هنگامیکه قطعه سازان به بانک مرکزی مراجعه می کنند موفق به دریافت ارز نخواهند شد به این علت که به گفته مسئولان ذیربط ارز مورد نیاز وجود ندارد.

وی ادامه داد: به سبب وجود این مشکل پیشنهاد کردیم تا سقف مشخصی، قطعه سازان بتوانند اقدام به واردات قطعه کنند که روند تولید فعالان صنعت دچار مشکل نشود.

این فعال صنعتی اشاره کرد: مشکل عدم تخصیص و تامین ارز قطعه سازان موجب شده تا طی یکسال اخیر میزان تولید قطعه سازان به اندازه ی قابل توجهی کاهش یابد که نتیجه ی این امر کاهش 40 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با توجه به آمار رشد تولید در 2 ماه آخر سال 97 بیان کرد: رشد تولید خودرو طی 2 ماه آخر سال 97 به سبب تمهیدات مناسب وزارت صمت و پرداخت 4 هزار میلیارد از کل مطالبات قطعه سازان موجب دلگرمی و فعالیت تولیدکنندگان شد و جان دوباره ای به این صنعت بخشید.

نجفی منش گفت: اگر قرار است رونق تولید در صنعت قطعه سازی هم ایجاد شود باید ابتدا خودروسازان ظرف مدت یک ماه پس از تحویل کالا، مطالبات مالی قطعه سازان را بدهند به این علت که تمامی قطعه سازان، هزینه تامین مواد اولیه خود را به صورت نقدی پرداخت می کنند لذا دیرکرد در پرداخت معوقات سبب تعویق در روند تولید می شود علاوه بر این موضوع، تغییر نیافتن قیمت ها دیگر نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد به این سبب که طی یکسال اخیر قیمت بخش قابل توجهی از مواد اولیه، هزینه های واحدهای صنعتی و دستمزد پرسنل افزایش پیدا کرده لذا بالا نرفتن قیمت قطعات موجب می شود تا قطعه سازان یکی پس از دیگری از چرخه تولید حذف شوند.

رئیس انجمن قطعه سازان در این راستا اظهار کرد: قرار بود حدود 844 میلیارد یورو به منظور تامین مواد اولیه به قطعه سازان پرداخت شود و در مدت 9 ماه بازپس گرفته شود که هنوز نتیجه این امر مشخص نشده است.
وی درخصوص داخلی سازی قطعات برخی خودرهای به روز تصریح کرد: یک نمایشگاه دائمی توسط سابکو و سازه گستر سایپا برگزار شده که در آن از شرکت های دانش بنیان و دانشگاه دعوت به عمل آمده تا هر کدام از قطعاتی که افراد و واحدها توانایی داخلی سازی آن را دارند دست به کار شوند و با خودروسازان همکاری کنند این موضوع علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، سبب اشتغال زایی خواهد شد.

انتهای پیام/

تزریق تسهیلات، قیمت قطعات خودرو را کاهش می دهد

تشکیل کمیته ضد تحریم صنعت خودرو در سال ۹۸

افت ۷۰ درصدی تولید کارخانه‌های قطعه‌سازی وابسته به صنعت موتور و دوچرخه

خودروسازان اراده‌ای برای استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی ندارند

قطعات بی کیفیت و تقلبی در کمین بازار لوازم یدکی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی