پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت خودرو-قطعه سازی

ساخت یک میلیون و 200 هزار خودرو ، تکلیف امسال 2 خودروساز کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 2 خودروساز کشور مکلف هستند تا پایان سال بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو بسازند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت «برنامه سختگیرانه» را اینگونه توضیح می‌دهد که «هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ٥٥۰ هزار دستگاه خودرو […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 2 خودروساز کشور مکلف هستند تا پایان سال بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو بسازند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت «برنامه سختگیرانه» را اینگونه توضیح می‌دهد که «هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ٥٥۰ هزار دستگاه خودرو را در سال‌جاری تولید کنند که در مجموع یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری تولید و روانه بازار خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانه‌ای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و200 هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

با افزایش قیمت ارز از سال گذشته قیمت خودرو نیز مانند مسکن و بسیاری از کالاهای دیگر روند صعودی پیدا کرد و افزایش قیمت خودروهای تولید داخل به بیش از دو برابر رسید. از طرف دیگر به‌خاطر تحریم‌ها و وابستگی صنعت خودروسازی به واردات مواد اولیه و قطعه، سال گذشته تولید خودرو 37 درصد کاهش یافت و خودروسازان نتوانستند به تعهداتشان در تحویل خودروهای پیش فروش عمل کنند. با این حال معاون وزیر صنعت از الزام خودروسازان به عمل به تعهداتشان تا مهرماه تأکید کرده است.

مقیمی در این خصوص می‌گوید: «براساس دستوری که به دو خودروساز بزرگ کشور داده شده، باید نسبت به ایفای بموقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ٩٧ حداکثر تا مهرماه سال‌جاری ایفا شود. این برنامه به طور قطع در سال ٩٨ اجرایی خواهد شد و جای نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان وجود ندارد.»
با وجود این دستورالعملی که معاون وزیر صنعت از آن خبر داده است اما عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از رسوب بیش از 100 هزار خودرو به‌خاطر کمبود «چند قطعه» گلایه کرده است. به گفته رضا رضایی «بیش از 100 هزار خودرو در ماه‌های گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ ساخته شده که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کرده‌اند.»

کمبود قطعه و وابستگی تولید خودرو به قطعات وارداتی در حالی است که این صنعت، به‌عنوان صنعتی ملی باید کمترین وابستگی را به خارج داشته باشد. با این حال محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان می‌گوید: بیش از 80 درصد قطعات مورد نیاز خودروسازان در داخل تولید می‌شود و اگر بدهی قطعه سازان پرداخت شود و واردات مواد اولیه مورد نیاز تسهیل شود تولید 1.200 میلیون خودرو دور از دسترس نیست چون «پیش از این در کشور تولید 1.600 میلیون خودرو در کشور را داشته‌ایم.» نجفی منش همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی شد، موضوعی که به گفته «حسین اردوخانی» رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان «موجب افزایش دوباره قیمت خودرو خواهد شد.» با وجود رکود و کاهش تقاضا اما از ابتدای سال بازار خودرو دوباره افزایش قیمت را تجربه کرده است.

به‌عنوان مثال قیمت پراید در اولین هفته اردیبهشت ماه افزایشی نزدیک به یک تا دو میلیون تومان را در مدل‌های مختلف ثبت کرد. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران افزایش قیمت خودرو را به این دلیل می‌داند که «خودروسازان اخیراً خودرویی تحویل نداده‌اند.» خودروسازان با هدف تنظیم بازار نسبت به پیش فروش خودرو و فروش فوری اقدام می‌کنند اما به نظر می‌رسد این اقدام اثری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به شرایط این روزهای بازار خودرو می‌گوید: «تحریم‌ها شرایط سختی بر تولید تحمیل کرده اما خودروسازان باید تلاش کنند در این شرایط بیشترین ظرفیت تولیدشان را به‌کار بگیرند.»

انتهای پیام/ منبع: روزنامه ایران

روایت حال و روز صنعت خودرو در سال 97 از زبان وزیر

صنعت خودرو نيازمند همكاری همه‌ جانبه است

افت ۴۰ درصدی تولید خودرو در ایران/ صنعت خودرو ایران به رتبه ۱۸ سقوط کرد

نگاه‌های متناقض به صنعت خودرو ، دردسرساز می‌شود

تشکیل کمیته ضد تحریم صنعت خودرو در سال ۹۸

چالش های صنعت خودرو در سال 97

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی