پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودروهای وارداتی

آزاد کردن واردات خودرو درمان درد گرانی بازار

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار کاهش قیمت خودزو آزاد سازی واردات خودرو بوده البته نه خودرو های لوکس بازار بلکه خودروهایی که اقشار متوسط جامعه توان خریداری آن را دارند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو این روزها که بازار خودرو در آشفتگی بی سابقه ای قرار گرفته راهکارهای متفاوتی مطرح می […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار کاهش قیمت خودزو آزاد سازی واردات خودرو بوده البته نه خودرو های لوکس بازار بلکه خودروهایی که اقشار متوسط جامعه توان خریداری آن را دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها که بازار خودرو در آشفتگی بی سابقه ای قرار گرفته راهکارهای متفاوتی مطرح می شود تا قیمت خودروهای داخلی و خارجی روند نزولی گرفته به آرامش و ثبات دوباره به این آشفته بازار بازگردد اما عوامل قابل توجه تاثیرگذار در رشد بی سابقه قیمت خودرو کاهش چشمگیر عرضه خودرو به بازار بوده همین امر چراغ سبزی است برای تاخت و تاز بازیگران همیشه در صحنه یعنی دلالان، این هنرمندان ماهر با بهره گیری از این شرایط زیر سایه نظارت اندک دستگاه های نظارتی به راحتی به فعالیت می پردازند و قیمت خودرو را ملعبه ی خود قرار می دهند هم اکنون خودروسازان با استفاده از شیوه فروش فوری خودرو و کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار سعی در کاهش قیمت بازار و برگرداندن ثبات به بازار دارند اما این ویروس آشفتگی تنها در بازار خودروهای داخلی نبوده بلکه همین شرایط در بازار خودرو های وارداتی نیز وجود دارد.

عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص گرانی‌های اخیر خودرو گفت: دلیل گرانی‌‌های اخیر خودرو به میزان عرضه در کشور بازمی‌گردد که در کشور بسیار پایین و در مقابل میزان تقاضا بسیار بالا است. به طور کلی عرضه خودرو از اختیار دولت و خودروسازان خارج شده و به دست دلالان افتاده است. فشار خرید بالا رفته و خودرو از کالای مصرفی به سرمایه‌‌ای تبدیل شده و این مورد باعث ایجاد حجم بالای تقاضا شده است. به عنوان مثال روز گذشته در قائم‌شهر یک فرد اقدام به خرید 5 دستگاه سانتافه برای سرمایه‌گذاری کرد. حضور دلالان باعث شده که اختیار قیمت‌گذاری خودرو از وزارت صمت و خودروسازان خارج شود. بحث قیمت‌گذاری 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، تا حدودی به نفع خودروسازان است اما بازار در دست دلالان قرار دارد.

وی در ادامه افزود: ما باید اجازه دهیم بازار از خودرو اشباع ضمن این که واردات خودرو نیز برای حجم پیشرانه‌های پایین آزاد شود. با این روش علاوه بر خودروهای داخلی امکان برطرف کردن نیاز طبقات پایین جامعه نیز برطرف می‌شود. مجلس یک هفته تعطیل بود و در هفته آینده باید تصمیمات جدی در خصوص بازار خودرو انجام دهد. امسال دو جلسه برای ساماندهی بازار خودرو تشکیل شد اما کنترل بازار از توان دولت، وزارت صمت و خودروسازان خارج است. لازم به ذکر است که 7 درصد عرضه خودرو توسط خودروسازان انجام می‌شود و 93 درصد مربوط به خودروهایی است که به صورت کارکرده در بازار وجود دارند.

رضیان در خصوص روش کاهش قیمت‌ها اظهار کرد: به طور کلی کاهش قیمت خودرو بستگی به این دارد که مدیریت به چه صورت انجام شود. شورای اقتصادی سران قوا باید اجازه دهند که واردات خودرو آزاد شود که البته نمی‌گوییم خودروهای لوکس وارد شوند بلکه خودروهایی که اقشار مختلف جامعه به خصوص طبقات پایین بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. اگر بازار اشباع نشود و همین روال عرضه کم و تقاضای بالا وجود داشته باشد امکان کاهش قیمت وجود ندارد. عرضه خودرو نباید به‌گونه‌ای باشد که سایت ظرف چند ثانیه همه حجوم بیاورند و ظرفیت‌ها تکمیل شود.

وی در پایان به بحث خودروهای موجود در گمرک نیز اشاره کرد: در خصوص آزادسازی واردات باید سران قوا در این خصوص صحبت کنند و هفته آینده جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار می‌شود. احتمال وجود دارد که تصمیماتی در خصوص آزادسازی واردات صورت پذیرد اما امکان مخالفت نیز وجود دارد. در مورد ترخیص‌های گمرک نیز مشکلات مالیاتی وجود دارد که این موارد باید برطرف شود اما تاکنون همچنان مشکلات پابرجاست.

انتهای پیام/

ثبت سفارش مجدد خودروهای وارداتی تا آخر هفته/ سال آینده واردات خودرو در الویت نیست

دستگیری متهمان اصلی پرونده واردات خودرو در آینده ای نزدیک

برنامه ای برای بازگشایی واردات خودرو وجود ندارد

مقصر گرانی خودرو ، خودروسازان نیستند / قیمت گذاری دستوری و کاهش ارزش پول ملی چالش اصلی بازار خودرو

ادعای تلاطم بازار خودرو به دلیل نوسانات ارزی بی معناست / وزیر صنعت پاسخگوی گرانی ها باشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی