پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

همسفر با سفیران زمان/ گزارش تور خودروهای کلاسیک (اردیبهشت 98) + آلبوم تصاویر

سفر در زمان، این نام کاروانی از خودروهای کلاسیک است که بین روزهای 11 تا 13 اردیبهشت ماه در مسیر تهران تا شهرستان نور در استان مازندران سفری حدود سه روز را تجربه کردند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو نوشته: امید آذرزمانی/ عکس: بهزاد اویسی سفری که به قول یکی از دوستان انگار […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

سفر در زمان، این نام کاروانی از خودروهای کلاسیک است که بین روزهای 11 تا 13 اردیبهشت ماه در مسیر تهران تا شهرستان نور در استان مازندران سفری حدود سه روز را تجربه کردند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: امید آذرزمانی/ عکس: بهزاد اویسی

سفری که به قول یکی از دوستان انگار تصویر خاطرات جاده هراز بود که دوباره پخش می شود. البته تصور نکنید که این تصویر مثل فیلم های قدیمی سیاه و سفید است، چون مرسدس بنزهای قرمز و آبی و سرمه ای در کنار دیترویتی های زرد و سبز به اندازه یک رنگین کمان رنگ دارند. به دعوت موزه خودروهای تاریخی ایران فرصتی دست داد تا با مسافران زمان همسفر شویم. آنچه در ادامه می خوانید و میبینید، تنها روایتی کوتاه از این برنامه مفرح است.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

این برنامه سه روزه به همت موزه خودروهای تاریخی ایران و مشارکت کلوپ های زیر مجموعه چون مرسدس بنز، ب ام و، فولکس واگن و خودروهای آمریکایی… برگزار شد. فاصله استان تهران تا شهرستان نور تقریبا حدود 230 کیلومتر است و به این ترتیب باید گفت طی این سه روز خودروهای کلاسیک تقریبا 460 کیلومتر را طی کردند اما این تنها مسیر بین دو استان بود زیرا در طول اقامت در نور نیز برنامه هایی مثل جنگل نور و نهار به میزبانی هتل نارنجستان در برنامه قرار داشت و به این ترتیب می توان گفت هر خودرو بیش از 500 کیلومتر در برنامه سفر در زمان رانده شد.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

خیلی دور خیلی نزدیک

محل تجمع خودروها در استان تهران در پارک پرندگان قرار داشت. یعنی جایی در کنار اتوبان بابایی که بهترین مسیر دسترسی به سمت جاده هزار بود. این محل با توجه به قرار گرفتن در شرقی ترین نقطه تهران برای بعضی از شرکت کنندگان خیلی دور بود و برای بعضی نزدیک. حدود 50 خودرو در این برنامه حضور داشتند که البته بعضی از آنها به دلیل دوری مسافت و ترافیک صبح چهارشنبه تهران کمی دیر به محل قرار رسیدند. اما وقتی فولکس واگن های بیتل، شورلت های کوروت، مرسدی بنز های SL و جاگوار E-Type در جایی کنار هم باشند، شما گذر زمان را متوجه می شوید؟! قبل از آغاز حرکت پلیس راهور در محل حضور یافت و ضمن آرزوی سلامتی در سفر برای شرکت کنندگان نکات ایمنی و قوانین حرکتی را گوشزد کرد. در ادامه حدود ساعت 11 صبح خودروها به سمت نور به راه افتادند.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

جالب آنکه بسیاری از مردم تصور می کنند این خودروها به دلیل سن و سال بالا احتمالا باید بسیار آرام حرکت کننده تا خراب نشوند، اما وقتی در سربالایی اتوبان پردیس یک فولکس واگن بیتل را ببینند که با موتور باکسر خود چگونه حرکت می کند، احتمالا نظرشان عوض می شود. حالا دیگر وصف شتاب پانی کارهای آمریکایی چون پونتیاک ترانس ام و کامارو بماند! خوشبختانه در طول این سه روز تقریبا نقص فنی خاصی که یک خودرو را زمین گیر کند برای هیچ یک از شرکت کنندگان رخ نداد و همه سالم و سر حال تا پایان سفردر زمان حضور داشتند. سفر در زمان میزبان خودروهای مختلفی از دیگر شهر های ایران مثل مشهد، اصفهان و شیراز نیز بود.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

ناموس پرستی به سبک ایرانی ها!

از جمله شاخص ترین خودروهای شرکت کننده در این برنامه می توان به شورولت کوروت استینگ ری C2 اشاره کرد. خودرویی که شاخص های طراحی در دهه 60 را یک پله ارتقاع داد. بشقاب پرنده ای که انگار به دورانی جلوتر از خودش تعلق داشت و شبیه به هیچ خودروی دیگری در آن دوران نبود. در میان جمع آلمانی ها هم مرسدس بنز W121 با کد 190b که مدل بنزینی این خودرو است بسیار چشم نواز بود. این خودرو که در واقع متعلق به دوران طراحی سبک Ponton در مرسدس بنز است، با رنگ فیروزه ایی که دارد از جمله نوستالژیک ترین خودروهای حاضر در برنامه بود.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

ناصر جعفرزاده مالک این خودرو درباره آن به طنز می می گوید: این خانم عضو خانواده و مثل ناموس ماست پس اسمش را نمی توانم به رسانه ها بگویم و با خنده ادامه می دهد: این خودرو مدل 1957 است و برای بازسازی آن 3 سال زمان صرف کردیم. حدود 7 سال پیش بازسازی شده و به دلیل کارهای اصولی که صورت گرفت شکر خدا تا به امروز مشکل فنی نداشتیم و حدود 90 درصد قطعات تهیه شده کاملا اورجینال هستند. جعفرزاده که از طرفداران پر و پا قرص برنامه های کلاسیک است در خصوص برنامه سفر در زمان می گوید: من به نوبه خودم تشکر می کنم از برگزار کنندگان این برنامه که هم اسم زیبایی داشت و هم بسیار خوب برگزار شد. زیرا برنامه ریزی خوب بود و لبخندهای بیشتری این بار در چهره شرکت کنندگان دیدیم. من فکر می کنم با توجه به تعداد عکس ها و علکس العمل های مردم، آنها با ما در لذت دیدن این خودروها شریک بودند. وی در پایان افزود: البته محل اقامت و برخورد صمیمی دوستان هم در افزایش لذت این سفر بی تاثیر نبود.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

نوار زرد رنگ رنگین کمان کلاسیک ها را سه خودرو تشکیل می دادند. یک جاگوار زرد زنگ E تایپ، پیکان جوانان تا دندان مسلح از نظر فنی و پونتیاک ترنس ام که تقریبا محور مسابقات دوستانه و قانون مند مسیر بود. در این بین جاگوار با آن سبک طراحی خاص گوه ایی شکل که پر بود از خطوط خم و حجم های متورم، از جمله سوژه های اصلی  برای عکاسان و مردم شده بود.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

فرهنگ سازی اولیوت موزه خودرو است

در خلال برگزاری این برنامه فرصتی دست داد تا با آقای تورج حسینی مدیر موزه خودروهای تاریخی ایران در واقع برگزار کننده این برنامه بود در این خصوص گفت و گو کنیم. وی در این خصوص به جوان خودرو گفت: موسسه فرهنگی موزه ها که زیر مجموعه بنیاد مستضعفین است طبق اساس نامه وظیفه دارد در ارتباط با اشیاء و مکان هایی که در اختیار دارد، برنامه های پژوهشی، همایش، مرمت، آموزشی و … داشته باشد که در نهایت می شود فرهنگ سازی در جامعه.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

 همانطور که می دانید با ارزش ترین خودروهای کلاسیک و آنتیک کشور از نظر مادی و معنوی در اختیار موزه خودروهای تاریخی ایران قرار دارد و به همین دلیل با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از خودروهای کلاسیک، موزه خودروهای تاریخی هر ساله با همراهی کلوپ های زیرمجموعه و علاقه مندان برنامه هایی در این حوزه برگزار می کند که ((سفر در زمان )) نیز در همین چهارچوب قرار دارد. همانطور که می دانید کلوپ های مهم حوزه کلاسیک خودرو در جهان تحت پوشش موزه های بین المللی و خودروسازان هستند و در ایران نیز تنها موزه واقعی خودرو موزه خودروهای تاریخی ایران است که در رده 10 موزه برتر دنیا از نظر ارزش دارایی مادی و معنوی قرار دارد.

حسینی در ادامه افزود: برای اغلب مردم هنوز بازدید از موزه ها به عنوان یک تفریح فرهنگی تعریف نشده است و به پارک رفتن را ترجیح می دهند. در نتیجه ما تمام تلاشمان را در موسسه فرهنگی موزه ها به کارگرفتیم تا بتوانیم این فرهنگ را جا بیندازیم و با توجه به اساس نامه موسسه فرهنگی موزه ها که با استناد به دستور حضرت امام رحمت ا… تدوین شده است، در چهارچوب قوانین این مسیر را ادامه می دهیم. مردم و بچه ها باید بدانند موزه ها محلی برای تفریح و آموختن است.

تور کلاسیک اردیبهشت 98-سفر در زمان

گفتنی است در روز جمعه ساعت 11 صبح خودروها به سمت تهران حرکت کردند که البته این بار کمی ترافیک راه حاضرین را خسته کرد. در این رویداد حدود 50 خودرو از برندهای مختلف حضور داشتند که شما را به دیدن عکس این ماشین های زمان دعوت می کنیم.

آلبوم تصاویر تور خودروهای کلاسیک (اردیبهشت 98)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی