پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح ترافیک

اجرای مصوبه همچنان در گیر و دار / علت انتشار نیافتن نام خبرنگارانی که طرح ترافیک گرفته اند

این مجوز ها در بسیاری از موارد به دست خبرنگاران نمی‌رسد و سر از خودروی اقوام مدیران برخی از رسانه‌ها در می‌آورد به همین علت شورای شهر تهران مصوب کرد تا اسامی خبرنگارانی را که سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری دریافت می‌کنند به همراه نام رسانه آن‌ها در سامانه شفافیت منتشر شود. به گزارش پایگاه خبری […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

این مجوز ها در بسیاری از موارد به دست خبرنگاران نمی‌رسد و سر از خودروی اقوام مدیران برخی از رسانه‌ها در می‌آورد به همین علت شورای شهر تهران مصوب کرد تا اسامی خبرنگارانی را که سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری دریافت می‌کنند به همراه نام رسانه آن‌ها در سامانه شفافیت منتشر شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

شورای شهر تهران سال گذشته مصوب کرد که تعداد 2000 مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک با 10 درصد پرداخت کل هزینه در اختیار خبرنگاران متقاضی قرار گیرد.

از آنجایی که تجربیات سال‌های گذشته نشان داده بود، این 2000 مجوز در بسیاری از موارد به دست خبرنگاران نمی‌رسد و سر از خودروی اقوام مدیران برخی از رسانه‌ها در می‌آورد، شورای شهر تهران مصوب کرد تا اسامی خبرنگارانی را که سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری دریافت می‌کنند به همراه نام رسانه آن‌ها در سامانه شفافیت منتشر شود.

بعد از اندکی تاخیر در انتشار اطلاعات دریافت کنندگان طرح ترافیک، مشخص شد این 2 هزار اسم بدون نام رسانه منتشر شده‌اند و عملا امکان شناسایی افراد غیرخبرنگار ناممکن شده است، حال آن که اگر نام رسانه در کنار نام افراد درج می‌شد، خبرنگاران هر رسانه می‌دانستند که آن شخص در آن رسانه فعالیت می‌کند یا خیر.

این فرآیند سبب شد تا برخی اعضای شورای شهر به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تذکر دهند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر که 10 تیر 97 برگزار شد، گفت: درج نام رسانه معرف خبرنگاران متقاضی طرح ترافیک الزامی و در راستای ایجاد شفافیت بیشتر است.

یک سال گذشت؛ اما و اگر در انتشار نام رسانه خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک می‌گیرند

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شاهد این هستیم که به همه خبرنگارانی که دارای شرایط برابری هستند، سهمیه تعلق نگرفته و همچنین خبرنگارانی هستند که علی رغم داشتن تمام شرایط لازم، از این سهمیه برخوردار نشده‌اند.

وی افزود: این مطالبات از سوی همشهریان تهرانی منتقل شده است، لذا انتظار می‌رود معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت به برقراری عدالت حساسیت بیشتری نشان دهد و در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات شهروندان تهرانی، لیست تمام کسانی که از سهمیه استفاده کرده‌اند را به همراه نام رسانه معرف ایشان منتشر کند.

نظری تاکید کرد: همچنین انتظار می‌رود خبرنگارانی که با وجود شرایط اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مشمول دریافت سهمیه قرار نگرفته‌اند، در بازنگری بعدی بتوانند از این امکان قانونی بهره‌مند شوند.

همچنین محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از این وضعیت گفته بود: این کار باید به همراه انتشار نام رسانه‌هایی که خبرنگاران خود را معرفی کردند، انجام می‌شد و خودداری از انتشار نام رسانه یک تخلف است که ما هم نسبت به آن تذکر داده‌ایم.

خبرنگار: کاظمی/یک سال گذشت؛ اما و اگر در انتشار نام رسانه خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک می گیرند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری موظف شده با تشکیل کمیته‌ای که اعضای آن مشخص است، طبق دستورالعمل اقدام و بررسی کند که چه کسانی خبرنگار هستند.

وی با بیان اینکه در این کمیته نمایندگانی از دو کمیسیون فرهنگی و حمل و نقل هم حضور دارند، خاطرنشان کرد: طرح ترافیک سال 98 از ابتدای سال باید بر اساس مصوبات جدید باشد.

علیخانی در پایان اشاره کرد: طبق اقدامات انجام شده تا قبل از پایان سال 97 اسامی رسانه‌ها هم منتشر خواهد شد.

سال 97 هم به اتمام رسید و نام رسانه خبرنگارانی که طرح دریافت کرده بودند، منتشر نشد.

از آنجایی که ادامه انتشار اطلاعات دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری با وضعیت کنونی، ماهیت اصلی آن که همان شفافیت است را نابود می‌کند، این بار به سراغ بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران رفتیم تا تضمین دهد که بالاخره در سال 98 اطلاعات خبرنگارانی که طرح دریافت می‌کنند به همراه رسانه آن‌ها منتشر می‌شود.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای انتشار نام رسانه‌ها هیچ تضمینی نداد و این کار را مشروط به چگونگی تنظیم آئین نامه عنوان کرد.

خبرنگار: کاظمی/یک سال گذشت؛ اما و اگر در انتشار نام رسانه خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک می گیرند

وی با اشاره به اینکه برای چگونگی دریافت طرح ترافیک خبرنگاری آیین‌نامه‌ای در حال تنظیم است، گفت: باید در این آیین‌نامه همه چیز روشن و آن ابهامی که سال پیش در مورد مبنا و نحوه توزیع بود، رفع شده باشد.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران تأکید کرد: امیدوارم با رفع ابهام و تصریح در چگونگی و مبنای توزیع طرح ترافیک خبرنگاری، انتشار اطلاعات در این حوزه به صورت استاندارد و کامل صورت گیرد.

جالب اینجاست، همان طور که قبلا به سخنان علیخانی و نظری اشاره شد، آن‌ها گفته بودند: خودداری از انتشار نام رسانه یک تخلف است که ما هم نسبت به آن تذکر داده‌ایم.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاری چگونه است؟

طرح ترافیک سابق خبرنگاری همچنان معتبر است

ثبت نام 6 هزار نفری خبرنگاران برای بهره مندی از طرح ترافیک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی