پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چری تیگو5 و جک S5

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

با بودجه ای حدود 600 میلیونی اگر بخواهید کمی از زمین ارتفاع بگیرید و کراس اوور سوار شوید، تنها انتخاب پیش رویتان کراس اوورهای چینی هستند که حالا با محدود شدن قراردادهای خارجی و بروز مشکل در تولید شرکت های خودروساز، حالا تنوعشان از قبل محدود شده است. چری تیگو5 و جک S5 از جمله […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

با بودجه ای حدود 600 میلیونی اگر بخواهید کمی از زمین ارتفاع بگیرید و کراس اوور سوار شوید، تنها انتخاب پیش رویتان کراس اوورهای چینی هستند که حالا با محدود شدن قراردادهای خارجی و بروز مشکل در تولید شرکت های خودروساز، حالا تنوعشان از قبل محدود شده است. چری تیگو5 و جک S5 از جمله قدیمی ترین، محبوب ترین و پرفروش ترین کراس اوورهای چینی بازار ایران هستند که حالا در محدوده 500 تا 600 میلیون تومان قرار گرفته اند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

جک S5

از جک S5 بیشتر بدانید

جک S5 خودرویی جدید در بازار ایران نیست. همه آن را به عنوان کراس اووری موفق، پرفروش و با قابلیت های مناسب می شناسند. یکی از منطقی ترین گزینه ها در بازر کراس اوورهای چینی، که توانسته با تیکه بر امکانات متنوع، پیشرانه توربوشارژ پرقدرت و کیفیت ساخت مناسب، جایگاه مناسبی برای خود در بازار دست و پا کند.
S5 در طراحی بدنه سبک و سیاق هیوندای IX35 را دنبال می‌کند و نمی‌توان ایراد چندانی به ظاهر آن وارد کرد. به علاوه در نسخه اتوماتیک، تغییر ظاهری چندانی، به جز تعویض رینگ‌های ۱۷ اینچی نسخه منوال با رینگ‌های ۱۸ اینچی، به چشم نمی‌خورد. هواکش حجیم روی سپر جلو در کنار جلو پنجره و چراغ‌های خوش‌فرم، نمای خشن و جذابی را برای قسمت جلویی رقم زده‌اند. در طراحی قسمت عقب از شاسی‌بلندهای آئودی الهام گرفته شده است و استفاده از چراغ‌های LED زیبایی و جذابیت این قسمت را دوچندان کرده است.

جک S5

جک S5 شاسی بلندی پرامکانات

طراحی کنسول جلو نیز همچون نمای ظاهری شباهت زیادی با هیوندای توسان نسل قبل دارد و از این نظر طراحی کابین کاملا هماهنگ و چشم‌نواز است. پوشش چرمی پنل درب‌ها، چرم‌دوزی دور فرمان و پوشش کنسول جلو کیفیت قابل‌قبولی دارند و در نسخه اتوماتیک برای پوشش صندلی‌ها از چرم مصنوعی استفاده شده است.

تغییرات S5 اتوماتیک نسبت به نسخه منوال در فهرست امکانات رفاهی قابل‌توجه است. برخلاف نسخه منوال، در S5 اتوماتیک صندلی راننده به صورت برقی در 8 جهت تنظیم می‌شود. راحتی صندلی‌ها مناسب است و در مسافت‌های طولانی به هیچ‌عنوان خسته‌کننده نمی‌شوند. فضای صندلی‌های ردیف عقب نیز راضی‌کننده است مشکلی از نظر کمبود فضای سر و پا ندارد. 2 صندلی جلو نیز به گرمکن نیز مجهز شده‌اند.

جک S5

به لطف ارگونومی مناسب کابین، دسترسی به دکمه‌ها و ادوات راحت است و دید اطراف و تسلط به خودرو مناسب است. آینه‌های بزرگ جانبی دید مناسبی از افراد را در اختیار راننده قرار می‌دهند، اما آینه میانی عملا کاربرد خاصی ندارد و تنها تصویر سرنشینان عقب را نشان راننده می‌دهد! اما به لطف دوربین عقب، این ایراد برطرف شده و پارک کردن این کراس اوور جمع و جور ساده است. از تجهیزاتی که در نسخه اتوماتیک به S5 اضافه شده، می‌توان به دوربین عقب فابریک و سنسورهای فاصله‌سنج جلو (علاوه بر سنسورهای عقب) اشاره کرد.

از دیگر تغییرات نمونه اتوماتیک، می‌توان به جایگزین شدن ترمز پارک دستی با ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد. هم‌چنین S5 اتوماتیک برخلاف نسخه منوال به استارت دکمه‌ای و سیستم ورود به خودرو بدون کلید نیز مجهز شده است که این 2 آپشن بسیار مورد توجه خریداران ایرانی هستند. صفحه نمایش‌گر جلو نیز در نسخه اتوماتیک ارتقاء پیدا کرده. از دیگر امکانات رفاهی S5 می توان به سنسور نور، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان جلو و حافظه صندلی برقی راننده اشاره کرد. تا اینجای کار جک S5 کراس اووری کامل از نظر امکانات رفاهی ارزیابی می شود. امکاناتی که اگر بخواهید در خودروهای وارداتی دنبال آن ها بگردید، حداقل باید 200 میلیون تومانی به بودجه خود اضافه کنید!

نقاط قوت جک S5 نسبت به رقبا

مهمترین نقطه قوت جک نسبت به تیگو در این مقایسه، پیشرانه ایست که به مراتب قدرت بیشتری تولید می کند. یک پیشرانه ۲ لیتری توربو برای جک S5‌ در نظر گرفته شده که در نسخه اتوماتیک نیز این پیشرانه پرقدرت بدون تغییر باقی مانده است. این پیشرانه عرضی قادر است قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور 265 نیوتون متر را به محور جلو منتقل کند. پس از نظر فنی خیالتان راحت است که با یک کراس اوور تنبل و کم هیجان طرف نیستید. پیشرانه S5 در نسخه اتوماتیک با یک گیرباکس ۶ سرعته خودکار دوبل‌کلاچ جفت می‌شود که نسبت به نسخه منوال، رانندگی راحت‌تر و عملکرد دقیق‌تر دنده را برایتان به ارمغان می‌آورد.

جک S5

از مهم‌ترین سامانه‌های حرکتی جک می‌توان به سیستم HDC که سرعت را در شیب‌ها یکنواخت نگه می‌دارد و سامانه HAC اشاره کرد که در سربالایی‌ها از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم کنترل پایداری ESP نیز به خوبی S5 را در پیچ‌ها جمع می‌کرد و در سرعت‌های بالا از خارج شدن از جاده جلوگیری می‌کرد. از نظر ایمنی نیز S5 در جایگاه مناسبی قرار دارد و با کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C.NCAP عنوان یکی از چینی‌های ایمن را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین در نسخه اتوماتیک، 2 ایربگ جانبی نیز به کابین اضافه شده است تا ایمنی S5 افزایش پیدا کند. یکی از مهمترین نقاط قوت S5، مصرف سوخت پایین است. همچنین این کراس اوور چینی توانسته 3 ستاره کیفیت را در ارزشیابی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کارنامه خود ثبت کند.

چری تیگو5

بررسی چری تیگو5 شاسی بلندی پرفروش در بازار ایران

چری تیگو5 را می توان یکی از موفق ترین کراس اوورهای بازار ایران تجربه کرد. خودرویی که به برگ برنده مدیران خودرو تبدیل شد و تا فروردین 97 توانست بیش از 30 هزار دستگاه بفروشد. مدتی بعد از عرضه نسخه اولیه، با توجه به شدت گرفتن رقابت در این کلاس، مدیران‌خودرو تصمیم گرفت نسخه فیس‌لیفت تیگو 5 را با ظاهری رقابتی‌تر و به‌روزتر روانه بازار کند. تیگو 5 فیس‌لیفت از نظر فنی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و تنها دست‌خوش تغییراتی جزیی در ظاهر و لیست آپشن‌ها شد. اما سناریو تغییرات بر تیگو5 تنها به اینجا ختم نشد. تیگو5 که حالا در نسخه فیس لیفت ظاهری قابل قبول و به روز دارد، برای سال 97 دستخوش تغییراتی در فهرست آپشن ها قرار گرفت تا همچنان بتواند در کورس رقابت بتازد. این تنوع امکانات را می توانید در مدل 97 تیگو5 ببینید که تقریبا یک سال پیش توسط مدیران خودرو معرفی شد.


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


چری تیگو5

سایز بدنه تیگو ۵ متوسط است و در دسته کراس اوورهای جمع و جور جای می گیرد. اما فرم طراحی بدنه اش باعث شده تا نسبت به دیگر رقبای چینی، حال و هوای شاسی بلندهای بزرگ تر را تداعی کند. در نسخه فیس‌لیفت شاهد تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب هستیم و استفاده از چراغ های روشنایی در روز باعث شده تا همین تغییرات جزیی، تاثیری قابل توجه در ظاهر تیگو داشته باشد. رینگ‌های جدید 17 اینچی نیز دیگر عنصر تغییر کرده در ظاهر تیگو 5 فیس‌لیفت به‌شمار می‌روند. اگر کمی در ظاهر قسمت جلویی مدل 97 دقیق شوید، سنسورهای فاصله سنج جلو به چشمتان می خورد که در این نسخه به فهرست امکانات این شاسی بلند چینی اضافه شده اند.

چری تیگو5

امکانات جدید چری تیگو5

داخل کابین نیز سعی شده تا همه‌چیز مرتب و هماهنگ باشد. تیگو5 نمونه ای بارز از پیشرفت چینی ها در بحث کیفیت است و اگر از بعضی قطعات پلاستیکی کابین اش فاکتور بگیریم، باید گفت متریال کابین کیفیت ظاهری قابل قبولی دارند. علی رغم تمام پیشرفت های کیفی، از این جهت باید گفت همچنان نسبت به جک فاصله دارد. صندلی‌ها و قسمتی از رودری‌ها با چرم مصنوعی پوشیده شده‌اند.

چری تیگو5

در مدل 97 ترکیب 2 رنگ کابین، جذابیت ها را به مراتب افزایش داده است و تیگو5 را از یکنواختی خارج کرده. صندلی‌ها راحت هستند و برخلاف اکثر خودروهای این کلاس، صندلی‌های ردیف عقب فرم نیمکتی و خسته‌کننده ندارند. به لطف فاصله محوری ۲.۶ متر، فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب نیز مناسب است. شاید مهمترین ویژگی کابین تیگو5 مدل 97، صفحه نمایش 10 اینچی ملقب به تسلایی باشد که به صورت عمودی روی کنسول جلو نصب شده است.

صفحه نمایش تمام تاچ که باعث شده بیشتر دکمه ها از این قسمت جمع شوند و حتی سیستم تهویه اتوماتیک 2گانه نیز به صورت لمسی از اینجا تنظیم شود. لوگو لایت درها و چراغ خوش آمدگویی به همراه سنسور نور و باران نیز از جمله امکانات مدل جدید هستند.  تیگو5 در 2 تیپ اکسلنت و لاکچری به فروش می رسد. که تیپ اکسلنت با بهره گیری از امکانات بیشتر، قیمت بالاتری نیز دارد. از دیگر امکانات تیگو5 می توان به صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو و سنسور نور و باران اشاره کرد.

چری تیگو5

مشخصات فنی چری تیگو5

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری در دل تیگو ۵ جا خوش کرده که با گیرباکس ۷ سرعته CVT جفت می‌شود. همچون جک s5 از این شاسی‌بلند لوکس نمی‌توان انتظار شتاب اولیه مناسبی داشت، اما در دور بالا و شتاب ثانویه راننده را ناامید نمی‌کند. گیرباکس CVT در حالت تعویض دستی هماهنگی بهتری با پیشرانه دارد و در این حالت اگر دنده را سبک نکنید، دور موتور روی محدوده ردلاین نگه داشته می‌شود تا از حداکثر قدرت ۱۳۹ اسب‌بخاری پیشرانه استفاده کنید. قطعا قابلیت هی فنی برای کسانی که سراغ خودرویی در این سگمنت می روند، در اولویت نیست، اما تیگو 5 از این نظر شما را نا امید نمی کند. شاسی این کراس اوور چینی ساخت شرکت بنتلر آلمان بوده و در بدنه نیز از ورق های فولادی ساخت این شرکت استفاده شده است.

چری تیگو5

ایربگ ها نیز ساخت یک شرکت سوئدی هستند و در مدل فول آپشن، تیگو5 به ایربگ های جانبی نیز مجهز شده است. تیگو نیز همچون جک توانسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند و در مدل‌های فول‌آپشن به ESP نیز مجهز می‌شود.

کدام را بخریم؟

پیشرانه 1971 سی سی چری تیگو5 بر خلاف S5 به توربوشارژر مجهز نبوده و تنها 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که از این نظر نسبت به جک S5 ضعیف تر است و از سوی دیگر فهرست امکاناتش در بعضی قسمت ها به پای S5 نمی رسد. همچنین تیگو5 به گیرباکس CVT مجهز شده که قطعا عملکردی اسپرت و سریع مثل گیرباکس 6 سرعته 2 کلاچه جک ندارد. البته تیگو5 نیز همچون S5 با قیمت قطعی و تحویل به موقع از سوی شرکت سازنده عرضه می شود و مدیران خودرو همچون کرمان موتور شرایط مناسبی در خدمات پس از فروش و تامین قطعات دارد. همه این ها را گفتیم تا در انتهای این بررسی، تصور نکنید خواستیم تمام قد از جک S5 تعریف کنیم. قطعا این کراس اوور چینی نیز ضعف هایی دارد. اما از دید یک خریدار، بیشتر پارامترهای مهم و تعیین کننده برای خرید یک خودرو در جک S5 یافت می شود. نسبت به رقبای هم قیمت و هم کلاسش در بازار ایران برتری هایی دارد که کم نیست و فارغ از تمام این قیاس ها، تمام فعالان بازار خرید و فروش خودرو بر سر خوش فروش بودن این خودرو نسبت به دیگر خودروهای چینی متفق القولند. موردی که از اهمیت خاص خود در خرید یک خودرو برخوردار است.

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

رفیق روزهای پرترافیک/ کوییک ، هاچ بکی جمع و جور با قابلیت های متنوع

فرایند معکوس/ بررسی پژو 207 صندوق دار محصول جدید ایران خودرو

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

تزریق آپشن/ از هیوندای i20 آپشنال کرمان موتور بیشتر بدانید

دستِ پر X33 در میدان رقابت/ بررسی فنی ام وی ام X33 در شرایط مختلف

پنجمین ستاره/ نگاهی به جک S5 اتوماتیک و مزیت های آن نسبت به رقبا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی