پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

همه باید برای رفع مشکلات صنعت خودرو تلاش کنیم

دستیار ویژه وزیر صمت گفت: همه ما بايد امروز به عنوان يك سرباز با تمام وجود و آماده باش بتوانيم مشكلات پيش روي صنعت خودرو كشور را حل كنيم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو صادق نجفي دستیار ویژه وزیر صمت بیان کرد: در دو ماه اخير با دركنار هم قرار گرفتن شركت هاي دانش بنيان، […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۸

دستیار ویژه وزیر صمت گفت: همه ما بايد امروز به عنوان يك سرباز با تمام وجود و آماده باش بتوانيم مشكلات پيش روي صنعت خودرو كشور را حل كنيم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

صادق نجفي دستیار ویژه وزیر صمت بیان کرد: در دو ماه اخير با دركنار هم قرار گرفتن شركت هاي دانش بنيان، صنعت گران، قالب سازان با خودروسازان در زنجيره تامين خودروسازي اتفاقات خوبي افتاده است. با تلاش جهادگونه ای كه در ساپكو به راه افتاده در ماه هاي آينده بيش از 90 درصد از قطعات توليد خودرو داخلي سازي خواهد شد.

وي از ابلاغ دستورالعملي از سوي وزير صنعت به معاونت هاي اين وزارتخانه مبني بر حمايت از خودروسازي كشور خبر داد و گفت: بايد اين همكاري ها منجربه هم افزايي شود، بايد توليدكنندگان مواد اوليه مانند شركت‌هاي فولاد و پتروشيمي و ساير واحدهاي توليدي،‌ در كنار خودروسازان، نيازمندي هاي آنان را تامين و براساس خواست آنان توليد كنند.

دستیار ویژه وزیر صمت تصریح كرد: اين ارتباط بايد مداوم و طبق برنامه ريزي باشد، اين همكاري پيش از اين وجود نداشته است.

وي برگزاري نمايشگاه براي قطعات وارداتي خودرو را از ابتكارات وزير صنعت دانست و گفت: بايد جوان ها،‌ شركت هاي دانش بنيان،  استارت آپ ها و… از نيازمندي هاي خودروسازان مطلع شوند تا براي توليد آن برنامه ريزي كنند، وقتي مواد اوليه،‌ امكانات ريخته گري، قالب سازي و ماشين ابزار در كشور وجود دارد بايد از اين ظرفيت هاي بزرگ داخلي استفاده شود.

نجفي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي داخلي سازي قطعات گفت: وزير صنعت به تمام معاونت هاي اين وزارتخانه ابلاغ كرده تا تمام شرايط را براي توليد داخلي فراهم كنند. بهبود شرايط نيازمند همكاري همه است تا توليد مناسب و خوب و در شان مردم ايران داشته باشيم.

وي مهم ترين فعاليت وزارت صمت را تامين نقدينگي ارزي و ريالي واحدهاي توليدي دانست و اظهار کرد: در ماه‌هاي اخير 4 هزار ميليارد تومان به صنعت قطعه سازي كشور كمك شده است.

مديرعامل ساپكو نيز در اين بازديد گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از قطعات به صورت كامل داخلي سازي شده و باقي مانده نيز ارزبري داشته و يا به صورت مواد اوليه وارد مي شود.

منصور منصوري تصريح كرد:‌ در نمايشگاه خودكفايي ساپكو، مواد اوليه و قطعات وارداتي را در معرض ديد قرار داده ايم و تاكنون نيز موفق شده ايم با مشاركت قطعه سازان توانمند داخلي و شركت هاي دانش بنيان بخش زيادي از آن را داخلي سازي كنيم.

وي با بيان اين كه قطعات مكمل هم هستند گفت: در بخشي از قطعات و يا مجموعه ها تا 95 درصد داخلي سازي انجام شده اما 5 درصد باقي مانده نياز به ارزبري داشته و يا همكاري با شركت خارجي طرح قرارداد توليد آن را دچار مشكل كرده كه منجر به توليد ناقص و دپو شدن خودروها در كف كارخانه شده است.

منصوري افزود: با ترك همكاري از سوي برخي قطعه سازان خارجي، ناچار به جايگزيني منابع شده ايم و تمام مراحل آزمايش و صحه گذاري قطعات را دوباره انجام داده ايم.

وي با بيان اين كه به دنبال كاهش ارزبري قطعات هاي‌تك و با تكنولوژي بالا هستيم از تدوين برنامه دوساله براي تامين نيازمندي هاي مواد اوليه، جايگريني منابع تامين خارج و خودكفايي سازندگان خبر داد و گفت: كاهش ارزبري 55 ميليون يورو در خريد خارج مستقيم و تامين مواد اوليه به ميزان 65 ميليون يورو براي تيراژ حدود 500 هزار دستگاه محصولات ايران خودرو هدف گذاري شده است.

مديرعامل ساپكو تاكيد كرد: با احتساب 180 ميليون يورو براي كاهش ارزبري در حوزه خودكفايي سازندگان، مجموع كاهش ارزبري پروژه هاي ساپكو به 300 ميليون يورو مي رسد.

منصوري موفقيت در اجراي اين برنامه ها را نيازمند هم افزايي و همكاري بخش های مرتبط دانست و گفت: تمام نيازمندي هايمان را كه اعلام كرده ايم، ما به دنبال مدل همكاري پايدار هستيم تا به صورت مستمر فعاليت‌ها و همكاري را ادامه دهيم.

وي افزود: براي داخلي سازي قطعات محصول 301 هم اقدامات زيادي انجام داده ايم و قالب سازي و ساخت نمونه اوليه براي 500 قطعه آن انجام شده است.

مديرعامل ساپكو ادامه داد: ما به دنبال به حداقل رساندن ارزبري و وابستگي تامين قطعات هستيم، كه اولين نتيجه آن كاهش ريسك تامين و توليد خودرو خواهد بود.

منصوري تصريح كرد: زنجيره تامين خودرو كمك ويژه اي از سوي همه به ويژه دولت را مي طلبد، مواد اوليه و قطعات خودرو از سوي صنايع بالادستي بايد به عنوان اولويت مطرح باشد و اگر اين اتفاق روي دهد، از منظر ارزش افزوده و اشتغال مي توانيم به دستاوردهايي خوبي برسيم.

گفتني است، مشاور وزير صمت در بازديد از نمايشگاه خودكفايي ساپكو، در جريان جزئيات فرآيند داخلي سازي قطعات محصولات ايران خودرو در سيستم هاي اصلي خودرو و زيرمجموعه ها قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی