پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داتیس خودرو

وقتی برای شعار ندادن!/ گزارش جوان خودرو از تعمیرگاه مرکزی داتیس خودرو

داتیس خودرو به‌عنوان شریک تجاری رسمی برند Hicosportivo که شریک تجاری ولوو سوئد به حساب می‌‌آید، توانسته در طول یک سال گذشته اقدام به تاسیس مرکز خدمات تعمیرگاهی در تهران بکند تا دغدغه‌های مورد اشاره در بالا برای مشتریان این مرکز به صفر برسد. به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری رسمی جوان خودرو تصور کنید […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۸ خرداد ۱۳۹۸

داتیس خودرو به‌عنوان شریک تجاری رسمی برند Hicosportivo که شریک تجاری ولوو سوئد به حساب می‌‌آید، توانسته در طول یک سال گذشته اقدام به تاسیس مرکز خدمات تعمیرگاهی در تهران بکند تا دغدغه‌های مورد اشاره در بالا برای مشتریان این مرکز به صفر برسد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تصور کنید شما مالک یک Volvo XC90 هستید. یک SUV واقعی با انبوهی از سیستم‌های الکترونیکی را به‌کارگر گرفته تا بهترین و ایمن‌ترین حالت رانندگی را برای شما به ارمغان بیاورد. این ارابه تکنولوژی به همان میزان که پیچیدگی‌های تکنولوژیکی را با خود یدک می‌ کشد، همان‌قدر هم نیاز به رسیدگی‌های خاص در امور مختلف حتی یک تعویض روغن ساده دارد. حالا سوال این‌جاست، شما برای انجام سرویس‌های دوره‌ای و حتی نقص فنی این خودرو را به کدام یک از تعمیرگاه‌های شهر خواهید برد؟ آیا هر مرکز خدماتی از استانداردهای تخصصی تعمیر و سرویس این خودرو مطلع است؟ احتمالا شما نیز هم‌چون نگارنده پاسخ‌تان منفی است.

رویکرد داتیس خودرو

امروز در صنعت خودرو جهان خدمات پس‌ازفروش و تعمیرات و سرویس‌های یک خودرو به‌صورت تخصصی دنبال می‌‌شود. به معنایی دیگر، شما نمی‌‌توانید یک تعمیرگاه تخصصی جنرال‌موتورز در آمریکا را پیدا کنید که در بخش تعمیرات فنی به یک فورد ماستنگ و یا پیک‌آپ سری F سرویس ارائه کند. زیرا تفاوت‌های مهندسی-فنی و حتی تکنولوژیکی در این خودروها به‌گونه‌ای است که فورد راه خود را می‌‌رود و جنرال‌موتورز راهی دیگر. حتی در بعضی از بخش‌ها نیاز به ابزارهای خاص در تعمیرات وجود دارد که در هر تعمیرگاهی دیده نمی‌‌شود. هرچند در علم مکانیک اصولی وجود دارد که به‌صورت پایه توسط همه سازندگان خودرو رعایت می‌شود و به همین دلیل مثلا یک هیوندای توسان مدل 2013 را می‌توانید در یک تعمیرگاه معتبر که الزاما نمایندگی رسمی سازنده نیست هم تعمیر کنید. اما در مورد خودروهایی چون یک ولوو XC90 چنین کاری شاید یک ریسک به حساب بیاید.

داتیس خودرو

داتیس‌خودرو به‌عنوان شریک تجاری رسمی برند Hicosportivo که شریک تجاری ولوو سوئد به حساب می‌‌آید، توانسته در طول یک سال گذشته اقدام به تاسیس مرکز خدمات تعمیرگاهی در تهران بکند تا دغدغه‌های مورد اشاره در بالا برای مشتریان این مرکز به صفر برسد. در ماه‌های گذشته تعمیرگاه مرکزی این شرکت که حدود 3 هزار مترمربع وسعت دارد و در 2 طبقه بنا نهاده شده است، توانسته خودروهایی را که مدت‌ها به دلیل نقص فنی با مشکلات عملکردی روبه‌رو بودند، تعمیر کرده و به مشتریان تحویل بدهد. نکته جالب‌توجه در این خصوص رضایت مشتریان از عملکرد و خدمات این مرکز است. محمدرضا علی‌نقی مدیر این مرکز در این خصوص می‌گوید: «واقعیت این‌جاست که وقتی فرآیند خدمت‌رسانی از شعارهای کلیشه‌ای به عملکرد درست تبدیل می‌شود، شما همیشه مشتریان جدید دارید که خود را موظف می‌دانید روندی روبه‌رشد در کیفیت داشته باشید.

داتیس خودرو

امروز خوشحالم که اعلام کنم بخش زیادی از مشتریان تعمیرگاه مرکزی داتیس‌خودرو درواقع به سفارش و راهنمایی مشتریان دیگر میهمان هستند.» علی‌نقی درخصوص نوع خدمات نیز می‌گوید: «درخصوص خودروهای برند ولوو باتوجه به این‌که داتیس‌خودرو همکار رسمی یکی از زیرشاخه‌های ولوو سوئد یعنی هیکو اسپورتیو است، از صفر تا صد خدمات به این خودروها را ارئه می‌کند و در این خصوص پرسنل این مرکز قبلا آموزش‌های مختلف را طی کرده‌اند. اما این همه فرآیند خدمت‌رسانی به مشتریان نیست زیرا ما باتوجه به پتانسیل‌هایی که در پرسنل و تکنیسین‌ها داریم، به‌صورت مولتی‌برند نیز خدمات را ارائه می‌کنیم.

کیفیت مهم تر از کمیت

مهندس علی‌نقی می‌افزاید: «معتقدیم باید با مشتری روراست بود و به همین دلیل اگر نوعی خاص از خدمات برای خودرویی با شرایط خاص در این مرکز مهیا نباشد، بدون شک مسیر دیگری را به مشتری پیشنهاد خواهیم کرد. این‌که تعداد خودروهای خدمات‌گیرنده زیاد باشد شاید در ظاهر جذابیت ایجاد کند اما مهم‌ترین فاکتور کیفیت ارائه خدمات است که نباید فدای کمیت شود.»

نکته جالب‌توجه در تعمیرگاه مرکزی داتیس خودرو نوعی از تعمیرات تخصصی برای خودروهایی با تکنولوژی روز جهان است. به‌طور مثال این مرکز در حال حاضر تنها تعمیرگاهی است که به‌صورت تخصصی به خودروهای هیبریدی نیز ارائه خدمات می‌‌کند. این در شرایطی است که حتی گاهی واردکنندگان دیگر که خودروهای هیبریدی بسیاری وارد کشور کرده‌اند، توان و دانش فنی تعمیرات خودروهای هیبریدی که نسبت به آنها دارای تعهد هستند را هم ندارند! جالب‌تر آن‌که امروز این تعمیرگاه بدل به مقصد اصلی تعمیرات و خدمات مختلف برای خودروهای هیبریدی شده است که حتی توسط داتیس‌خودرو وارد کشور نشده‌اند.

داتیس خودرو

همان‌طور که می‌دانید خودروهای هیبریدی از پیچیدگی‌های الکترونیکی بالا و البته خطرات مختلف در بخش تعمیرات برخوردارند. شاید بتوان تویوتا پریوس را نماینده اصلی خودروهای هیبریدی در جهان به حساب آورد که بیش‌ترین فروش را نیز در میان رقیبان داشته است. اما همین خودرو از 2 موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی به همراه 2 باتری در جلو و عقب خودرو بهره می‌برد که کار خدمت‌رسانی را دشوار می‌کند. درنتیجه یک اشتباه در جای‌گذاری و اتصال رابط‌های سیستم برق خودرو می‌تواند علاوه بر آسیب‌های جسمانی، مشکلات بزرگی برای خودرو شما پدید بیاورد.

هرچند این همه ماجرا نیست. زیرا همه خودروهای مراجعه‌کننده به تعمیرگاه مرکزی داتیس‌خودرو هیبریدی نیستند. بلکه خودروهایی از برندهای آلمانی، ژاپنی و دیگر برندها نیز در این مرکز خدمات فنی دریافت می‌کنند. بخشی از این خودروها اساسا حتی نمی‌توانند با پای خود به مرکز مراجعه کنند! زیرا به دلیل دریافت خدمات غیرفنی در مراکز دیگر سطح شهر، حالا حتی روشن هم نمی‌شوند! مدیر این مرکز در این خصوص به تخت‌گاز می‌گوید: «متاسفانه گاهی شاهد خراب‌کاری‌هایی از افراد غیرمتخصص هستیم که مالکین را ناراحت و بی‌اعتماد کرده است. مثلا در حال‌حاضر یک ولوو XC90 در تعمیرگاه داریم که یکی از تعمیرکاران غیرمتخصص ECU این خودرو را سوزانده است و حالا مالک باید بسته به قطعات موردنیاز دست‌کم حدود 60 میلیون تومان هزینه کند تا خودرو دوباره روی پا بایستد. البته خوشبختانه قطعه موردنظر این خودرو توسط واحد بین‌الملل داتیس‌خودرو تامین شده است و به‌زودی به کشور وارد می‌شود تا روی خودرو نصب شود. البته بخش زیادی از قطعات مختلف خودروهای ولوو در حال حاضر در انبار ما موجود است و خودرو مشتری کم‌ترین زمان را در تعمیرگاه خواهد ماند اما ECU قطعه مصرفی نیست و باید تا پایان عمر خودرو کار کند. ولی گاهی یک اعتماد اشتباه تبعات زیادی دارد.»

داتیس خودرو

وی در خصوص نوع خدمات ارائه شده در این مرکز نیز می‌گوید: «تقریبا خدماتی وجود ندارد که در تعمیرگاه مرکزی داتیس‌خودرو به مشتریان ارائه نشود زیرا، از صافکاری، رنگ، تعمیر موتور و گیرباکس،  جلوبندی و فرمان، تنظیم موتور گرفته تا تامین و واردات قطعات مختلف از خارج از کشور توسط تعمیرگاه مرکزی به مشتریان ارائه می‌شود.»

از جمله نکات مثبت دیگر این مرکز می‌توان به استفاده از دستگاه‌های به‌روز در ارائه خدمات فنی و عبور از سبک سنتی مرسوم اشاره کرد. به‌طور مثال دستگاه تنظیم زوایای فرمان در این مرکز توان ارائه خدمات به خودروهای دودیفرانسیل را دارد. زیرا این خودروها نیاز به تنظیم زاویه در چرخ‌های عقب نیز دارند و مطابق دانسته‌های نگارنده تنها 3 تعمیرگاه دیگر در کشور توان ارائه چنین خدمتی را به مشتری دارند.

داتیس‌خودرو در بخش خدمات پس‌ازفروش ولوو توانسته بیش‌ترین امتیاز را از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ( ISQI) کسب کند. در آینده ماهنامه تخت‌گاز به نگاهی آموزشی درخصوص دستگاه‌های مورد استفاده در این تعمیرگاه و نکات فنی بیش‌تر سخن خواهیم گفت.

تعمیرگاه داتیس خودرو میزبان انواع خودروهای سواری ولوو و خودروهای هیبرید

داتیس خودرو به عهد خود وفا کرد

احیای «ولوو آمازون» در داتیس خودرو

برندی جدید به بازار تایر ایران می آید/ حضور قدرتمند هلدینگ داتیس در بازار لاستیک

فروش روغن های میلرز انگلستان آغاز می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی