پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سدان های چینی

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

چری آریزو5 توربو محصول مدیران خودرو، فاو بسترن B30 محصول گروه بهمن، جک J4 محصول کرمان موتور و برلیانس H330 موتور جدید محصول پارس خودرو، 4 سدان مورد مقایسه ما هستند. این 4 خودرو به صورت کارکرده در رنج قیمت 350 تا 500 میلیون تومان (قیمت به روز شده در آبان99) جای می گیرند و […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

چری آریزو5 توربو محصول مدیران خودرو، فاو بسترن B30 محصول گروه بهمن، جک J4 محصول کرمان موتور و برلیانس H330 موتور جدید محصول پارس خودرو، 4 سدان مورد مقایسه ما هستند. این 4 خودرو به صورت کارکرده در رنج قیمت 350 تا 500 میلیون تومان (قیمت به روز شده در آبان99) جای می گیرند و می توان آن ها را پلی میان خودروهای داخلی ارزان قیمت تر و وارداتی های دست دوم مدل پایین برشمرد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

اگر خانواده ای جمع و جور دارید و در شرایط فعلی بودجه تان آنقدر زیاد نیست که سراغ سدان های متوسط وارداتی بروید و از سوی دیگر خودروهای داخلی این سگمنت هم برایتان تکراری به نظر می رسند و می خواهد سدانی متفاوت با کمی زرق و برق سوار شوید، راهی به جز انتخاب سدان های متوسط چینی ندارید. خودروهایی که تا سال گذشته تنوعشان رو به افزایش بود و بازارشان بسیار داغ شده بود. اما حال با افزایش چشمگیر قیمت همچون دیگر خودروهتا و مشکلات پیش روی تولیدشان، ترمز این تنوع گرفته شده و کمی به حاشیه رفته اند. در اینجا تصمیم گرفته ایم 4 سدان متوسط چینی در بازار ایران را در مقابل یک دیگر قرار دهیم. سدان هایی که به درد خریدارانی که میانه ای با خودروهای دست دوم ندارند یا کسانی که اگر هم سراغ خودروهای دست دوم می روند، می خواهند از مدل ماشین نیافتاده باشد می خورد. چری آریزو5 توربو محصول مدیران خودرو، فاو بسترن B30 محصول گروه بهمن، جک J4 محصول کرمان موتور و برلیانس H330 موتور جدید محصول پارس خودرو، 4 سدان مورد مقایسه ما هستند. این 4 خودرو در رنج قیمت 200 تا 250 میلیون تومان جای می گیرند و می توان آن ها را پلی میان خودروهای داخلی ارزان قیمت تر و وارداتی های دست دوم مدل پایین برشمرد.

چری آریزو5

چری آریزو5 توربو

چری آریزو5 به عنوان سدانی متوسط با امکاناتی متنوع و ظاهر زیبا در بازار ایران عرضه شد. قیمت مناسب این خودرو نسبت به رقبای خود باعث شد تا مورد استقبال مناسبی قرار بگیرد. مدتی است مدیران خودرو نسخه قدرتمندتر این سدان چینی را در بازار عرضه کرده. آریزو5 توربو که آمدنش به بازار به جبران شکست نسبی مدل معمولی کمک کرد.

چری آریزو5

چری آریزو5 توربو که با پسوند TE شناخته می شود، تنها سدان توربو این مقایسه به شمار می رود و میان این 4 گزینه، انتخاب افرادی است که قابلیت های فنی در الویت اولشان قرار دارد. آریزو5 توربو از پیشرانه ای مشترک با چری تیگو7 برخوردار است. این پیشرانه 1.5 لیتری نسبت به آریزو5 معمولی یک تفاوت مهم دارد و آن استفاده از توربوشارژر است. همین ویژگی باعث شده تا علی رغم بدون تغییر ماندن حجم پیشرانه، توان اش به 147 اسب بخار یعنی حدود 30 اسب بخار بیشتر از قبل برسد. این پیشرانه که به تکنولوژی زمان بندی متغیر DVVT مجهز شده، 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در دور 1750 تا 4000 دور به محور جلو منتقل می شود. توربوشارژ به کار رفته در موتور آریزو5 توربو ساخت برند HONEYWALL آمریکا بوده که در ساخت توربوهای کوچک با امکانات پیشرفته شهرت دارد. استفاده از توربوشارژ باعث شده تا بیش از 90 درصد گشتاور در دورهای پایین در اختیار راننده قرار گیرد.

این پیشرانه با یک گیرباکس CVT هفت سرعته جفت می شود و این سدان 1372 کیلویی می تواند ظرف 9.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد که با توجه به کلاس خودرو، عدد مناسبی به نظر می رسد. همچنین استفاده از منیفولد اگزوز یکپارچه و فناوری سرمایش منیفولد ورودی افزایش شتاب اولیه تا 35 درصد و کاهش 10 درصدی مصرف سوخت را برای آریزو5 به ارمغان آورده است. این سدان پرفدرت در هر 100 کیلومتر تنها 5.9 لیتر بنزین مصرف می کند.

چری آریزو5

شاسی آریزو5 توربو به دست شرکت آلمانی ساخته شده و هندلینگ مناسبی را برای آن به ارمغان می آورد. علاوه بر این فولاد مقاوم در 60 درصد خودرو استفاده شده و 6 عدد ایربگ سیستم پایداری ساخت شرکت بوش، خیال شما را از نظر ایمنی آریزو5 توربو راحت می کند. آریزو5 توربو تنها 39.3 متر فضا نیاز دارد تا از سرعت 100 کیلومتر به حالت سکون برسد. همچنین به سامانه های ایمنی ABS, ESP و HHC نیز مجهز شده است. توان مناسب کولر آریزو5 این امکان را به خودرو می دهد تا در سرعت 40 کیلومتر در ساعت، دمای 40 درجه و زیر تابش نور خورشید ظرف 10 دقیقه دمای کابین را تا 28 درجه کاهش دهد.

چری آریزو5

آریزو5 از نظر ظاهری نیز یکی از جذاب ترین سدان های این مقایسه به شمار می رود و الهام گرفتن از خودروهای کره ای باعث شده تا بیش از 3 خودرو دیگر، از نظر طراحی به خودروهای وارداتی نزدیک باشد. خطوط به کار رفته روی بدنه و سبک جدید طراحی چری باعث شده تا آریزو5 نسبت به 3 خودرو دیگر هیجان انگیزتر و به روزتر دیده شود. البته علی رغم ظاهر زیبای آریزو و طراحی هماهنگ کابین آن، کیفیت متریال به کار رفته در ساخت قسمت های مختلف کابین چنگی به دل نمی زند و در این خودرو بیشتر با پلاستیک سخت روبرو هستید. در این جمع 4 نفره، آریزو5 تنها خودرویی است که تولید آن نسبتا مرتب مثل گذشته ادامه داشته و از سوی شرکت بدون تاخیر به خریداران عرضه می شود. مدیران خودرو در زمینه تحویل و فروش خودرو توانسته میان خودروسازان داخلی رتبه مناسبی را به خود اختصاص دهد.

فاو بسترن B30

فاو بسترن B30

بسترن B30

بسترن B30 به عنوان یک سدان جمع‌وجور بر پایه پلت‌فرم فولکس‌واگن (BORA) شکل گرفته و جالب است بدانید این پلت‌فرم در ساخت سدان محبوب فولکس‌واگن یعنی جتا نیز مورد به‌کاررفته است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد سال 96 رونمایی شد و می رفت تا به یکی از موفق ترین خودروهای چینی در بازار تبدیل شود. اما سایه تحریم ها بر سر این خودرو نیز افتاد و با به مشکل خوردن تامین قطعاتش، تولیدش با مشکل روبرو شد. در این مقایسه، بسترن B30 هم از نظر اندازه بدنه هم از نظر قیمت، نزدیک ترین رقیب آریزو6 به شمار می رود و برای همین بیشتر ویژگی هایش را با این خودرو مقایسه می کنیم.

فاو بسترن B30

این سدان چینی از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار است که سقف توان‌اش به 107 اسب‌بخار و گشتاورش به 155 نیوتن‌متر می‌رسد. بسترن در لحظات اولیه شتاب شانه به شانه آریزو حرکت می کند، اما بعد از روی دور افتادن توربوشارژ موتور آریزو، بسترن در شتاب گیری بازنده این میدان است. در پیشرانه بسترن به‌جای تسمه‌تایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک می‌شود و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. گیرباکس B30 با آسا مشترک است و همان 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کد F21 با پیشرانه سری 4GB فاو جفت می‌شود. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی کرده و به‌روزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریع‌تر و کاهش 17 میلی‌ثانیه‌ای زمان تعویض دنده شده است.

فاو بسترن B30

B30 با طول 4625 و فاصله محوری 2630 میلی‌متر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری 300 و جیلی GC6 بزرگ‌تر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. B30 از سال 2015 وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است. B30 نسبت به سایر هم قیمت های خود، امکانات متنوعی دارد و نظر خریدار را به خود جلب می کند. همچنین این خودرو در ارزشیابی های کیفی توانسته 4 ستاره کیفیت در کارنامه خود ثبت کند و به عنوان یکی از با کیفیت ترین خودروهای چینی مطرح شود.

فاو بسترن B30

B30 به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعت‌های بالا ایمنی بیش‌تر و در سرعت‌های پایین راحتی بهتری را به ارمغان می‌آورد. با توجه به اینکه بسترن و آریزو هر 2 از فرمان برقی بهره می برند، فرمان B30 نسبت به آریزو5 نرم تر بوده اما در عوض سیستم تهویه ضعیف تری نسبت به رقیب هم وطن خود دارد.

تعلیق B30 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه‌مستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ ظرفیت ضربه‌گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ‌های جلو و میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیش‌تر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان می‌آورد. از دیگر سیستم‌های کنترل حرکتی B30 می‌توان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره کرد. هم‌چنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان موفق شده 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمن‌ترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد.

جک J4

جک J4

جک از سال 2010 در جمع 10 خودروساز برتر چین قرار گرفته و محصولات اش میان خودروهای چینی همواره به کیفیت مناسب و مشخصات فنی قابل قبول شهرت دارند. سگمنت سدان های جمع و جور و متوسط اقتصادی نیز در ایران متنوع شده و باید دید J4 نسبت به دیگر رقبایش چه مزایای رقابتی دارد.

J4 در سال 2012 با نام HEYUE در گوانگژو چین رونمایی شد. این خودرو با نام A30 نیز شناخته می شود. این سدان کوچک ابعاد جمع و جورتری نسبت به جک J5 دارد و با طول 4435 میلی متر، عرض 1725 میلی متر و ارتفاع 1505 میلی متر می توان آن را با خودروهایی مثل جیلی GC6، بسترن B30، برلیانس H330 و دنا پلاس مقایسه کرد. از نظر طراحی، J4 در جمع رقبایش خودرویی به روز به شمار می رود.

بدنه J4 همچون برادر بزرگ ترش J5 در ایتالیا طراحی شده و با نگاهی به چهره آن باید گفت ظاهر هماهنگی دارد و طرح آن نسبتا به خودروهای هم سگمنت وطنی با ظاهر تکراری متفاوت تر و جذاب تر است. پلت فرم J4 شباهت فراوانی با پلت فرم S3 و در ساخت بدنه آن از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده و از نظر ایمنی، J4 توانسته در تست های موسسه C-NCAP 5 ستاره در کارنامه خود ثبت کند. بسترن و برلیانس هم در تست های تصادف موسسه چینی امتیازی مشابه با J4 دارند.

از طرفی تمام سیستم های ایمنی این خودرو تحت لیسانس بوش آلمان تولید می شوند و از باید گفت J4 از نظر ایمنی وضعیت مناسبی میان دیگر هم وطنان خود دارد.

جک J4

جک J4 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری را زیر کاپوت خود جای داده که با استاندارد یورو 5 تولید می شود. این پیشرانه در دور 6000، 103 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 146 نیوتن متری اش نیز به چرخ های جلو منتقل می شود. کرمان موتور برای بازار ایران نسخه مجهز به گیرباکس CVT را انتخاب کرده که با توجه به گرایش روز افزون خریداران به خودروهای اتوماتیک، از این مدل جک استقبال مناسبی به عمل آمده.

همچنین برای گیرباکس جک حالت‌های رانندگی در برف و رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. که از این نظر تا حدی دست راننده را در انتخاب حال و هوای رانندگی باز می‌گذارد. این در حالیست که گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک برلیانس از چنین امکانی بی بهره است.

جک J4

به لطف فاصله محوری 2560 میلی متری، J4 کابین نسبتا جاداری دارد و فضای کابین آن در مقایسه با رقبایش مناسب و کاربردی به نظر می رسد. یعنی با سدانی طرف هستیم که ابعاد جمع و جورش خیال راننده را برای جای پارک و مانور دادن در خیابان‌های پرترافیک راحت می‌کند و از طرفی فضای مناسبی داخل کابین دارد که در سفرهای چند نفره می‌توانید روی آن حساب کنید. به علاوه اینکه جک J4 به فرمان برقی مجهز شده که باعث می‌شود آسایش رانندگی بالاتر رود و نظر خانم‌های راننده را نیز به خود جلب کند. این در حالی است که دنا پلاس به عنوان یکی از رقبای اصلی J4 از فرمان برقی بی بهره است وقطعا مانور دادن با آن به راحتی جک نیست.

جک J4

ترکیب کابین جک J4 نیز متناسب و به روز است و در بعضی قسمت ها شباهت هایی با دیگر محصولات جک دارد. در نسخه فول آپشن، جک J4 از امکانات مناسبی برخوردار است و با تکیه بر این ویژگی می توان جایگاه مناسبی در بازار ایران داشته باشد. جک J4 از امکانات متنوعی برخوردار است و به ویژگی های بصری کابین آن اهمیت ویژه ای داده شده. به طور مثال در این خودرو بر خلاف برلیانس H330 و دنا پلاس از روکش چرمی برای صندلی ها استفاده شده که حس بهتری منتقل می کند.

جک J4

از دیگر برتری های جک J4 نسبت به رقبایش می توان به فضای جادار صندوق بار اشاره کرد. صندوق بار سدان جمع و جور جک 550 لیتر حجم دارد که از این نظر از صندوق بار 500 لیتری دنا پلاس و صندوق بار 480 لیتری بسترن B30 جادارتر است. نکته دیگر عرضه جک J4 توسط شرکتی خوش نام در خدمات پس از فروش است. کرمان موتور در چند سال گذشته نشان داده مشتریانش می توانند روی تامین قطعات و خدمات پس از فروش اش حساب باز کنند. شاید امکانات J4 نسبت به رقیبی همچون بسترن B30 محدودتر باشد و پیشرانه اش در نظر اول ضعیف تر به نظر برسد، اما باید به برچسب قیمت این خودرو در مقایسه با بسترن نیز توجه کرد. همچنین خدمات پس از فروش قابل قبول یکی از مهمترین مزایای جک J4 به شمار می رود.

برلیانس H330

برلیانس H330

برلیانس سری 300 را می توان با سابقه ترین و قدیمی ترین عضو این گروه به شمار آورد. ظاهر هماهنگ و متناسب برلیانس و کیفیت مناسب ساخت آن که در سال های اخیر همواره روندی رو به رشد داشته، از مهمترین مزیت های این سدان چینی پارس خودرو به شمار می روند و باعث شده اند H330 از جمله خودروهای پرطرفدار بازار به شمار رود.   سابقه همکاری برلیانس و پارس خودرو و عرضه محصولات برلیانس در ایران به سال 94 باز می گردد. اما در حال حاضر مشکل جابجایی پول و تامین قطعات که به دلیل تحریم ها ایجاد شده، تولید برلیانس را نیز با مشکل مواجه کرده تا جایی که پارس خودرو به جای تحویل تعهدات برلیانس خود، مجبور شده طرح جایگزینی اعلام کند.

برلیانس H330

برلیانس در سال 2003 قراردادی با ب ام و منعقد کرد و اثرات شراکت اش با این خودروساز آلمانی، کاملا در محصولات اش به چشم می خورد.  برلیانس سری 300 در 3 نسخه سدان، هاچ بک و کراس در بازار ایران عرضه می شود. H330 که نسخه سدان برلیانس در بازار ایران است، جایگیزینی مناسب برای خودروهای وطنی خانواده پژو و سمند به شمار می رود.

چراغ های بادامی شکل در ترکیب با جلوپنجره ای که بی‌شباهت به جلوپنجره محصولات ب ام و نیست، نمای زیبایی را برای این قسمت جلو برلیانس به نمایش گذاشته است. چیدمان سپر جلو ومحل قرارگیری پروژکتورها نیز کاملا حساب شده است. مدل فول آپشن اتوماتیک برلیانس سری 300 با پروژکتورهای سپر جلو و سانروف از مدل دنده ای متمایز می شود.

کابین برلیانس H330

این عکس مربوط به کابین نسخه منوآل و مدل قدیمی با کابین ۲ رنگ است

در برلیانس موتور جدید پوشش کابین از نمونه 2 رنگ به تمام مشکی تغییر یافته و فرمان نیز با چرم روکش شده است. همچنین قابلیت باز شدن درها و استارت خودرو بدون کلید نیز در این مدل جدید در نظر گرفته شده. در بعضی قسمت ها قطعات پلاستیکی سفت را لمس می کنید، که مونتاژ دقیق شان باعث شده تا کیفیت معمولی آنها را فراموش کنید. اما این موضوع برای قطعات بدنه کم‌تر صدق می کند، چرا که بعد از مدتی کارکرد، سر و صداهای اضافی از بدنه به گوش می رسد. همچنین تجربه نشان داده قطعات دکوراتیو نقره ای کابین رنگ نیز بعد از گذشت زمان کاهش نمی یابد.

نمای ظاهری مجموعه دکمه های کنسول میانی حس مناسبی را منتقل می کند. نه خیلی شلوغ و گیج کننده است، نه ساده و بی روح مثل محصولات خانواده تندر90. هم‌چنین چیدمان دکمه های سمت چپ فرمان و دکمه های قرار گرفته روی پنل در ها جذاب و ارگونومیک به نظر می رسد و در مدل موتور جدید، دکمه های تنظیم سیستم صوتی به فرمان اضافه شده است.
برلیانس صندلی های راحتی دارد. قطر زیاد ابر مورد استفاده در پشتی و کف صندلی ها باعث شده راحتی سرنشینان در مسافرت های طولانی تضمین شود. پوشش صندلی ها نیز از مدل های قدیمی بهتر بوده و راحت تر تمیز می شود.

برلیانس H330

نحوه قرار گیری پشت فرمان برلیانس با توجه به ارتفاع مناسب داشبورد و کنسول میانی، تمی اسپرت دارد. البته اگر کمی قد بلند باشید، برخورد پای راست تان با کنسول جلو اجتناب ناپذیر است. پایه بلند آینه های جانبی باعث شده دید مناسبی از طرفین در اختیارتان قرار بگیرد. هم‌چنین سنسورهای فاصله سنج عقب هنگام پارک کردن به کمک راننده می آیند. همچنین مدل جدید مجهز به مانیتور نیز شده، اما نکته جالب اینجاست که علی رغم بهره بردن از مانیتور، همچنان از دوربین دنده عقب بی بهره است.

در مدل جدید با افزایش حجم موتور به 1654 سی سی، قدرت موتور 11 اسب بخار نسبت به موتور قبلی افزایش یافته و به 114 اسب بخار رسیده است. همچنین گشتاور پیشرانه BM16LB که از تکنولوژی میتسوبیشی بهره می برد، به 154 نیوتن متر می رسد. پیشرانه برلیانس از استاندارد یورو5، EOBD و TUPR بهره می برد. علاوه بر تغییرات پیشرانه در مدل جدید، گیرباکس 4 سرعته با تکنولوژی هیوندای پاورتک نیز دستخوش تغییراتی شده است. تغییر در ECU گیرباکس، در نظر گرفتن ضرایب جدید و تغییر در کالیبراسیون، هماهنگی بیشتر گیرباکس با پیشرانه و کاهش مصرف سوخت را به ارمغان آورده است. برلیانس انصافا هندلینگ و فرمان پذیری دلچسبی دارد و از این نظر نسبت به بسیاری از رقبای هم قیمت و حتی گران تر بهتر است. از نقش فرمان برقی مجهز به سنسور سرعت نیز در این میان نباید گذشت.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی