پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن موتور

افزایش قیمت خوراک تولید روغن موتور یکی از پازل های رشد قیمت آن است

به گفته ی دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران عوامل افزایش قیمت روغن موتور، بالا رفتن بیش از دوبرابری خوراک واحدهای تولید روغن و عدم تخصیص ارز به مواد شیمیایی است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حمیدرضا خلیلی، دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در خصوص بحث گرانی‌های اخیر روغن موتور گفت: دلیل افزایش […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

به گفته ی دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران عوامل افزایش قیمت روغن موتور، بالا رفتن بیش از دوبرابری خوراک واحدهای تولید روغن و عدم تخصیص ارز به مواد شیمیایی است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

حمیدرضا خلیلی، دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در خصوص بحث گرانی‌های اخیر روغن موتور گفت: دلیل افزایش قیمت روغن موتور، افزایش بیش از دو برابری نرخ خوراک واحدهای روغن‌سازی بوده و یکی دیگر از دلایل نیز حذف تخصیص ارز به مواد شمیایی وارداتی است. افزایش دو برابری ملزومات تولید و بسته‌بندی نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است. مجموعه این اتفاقات باعث شد که کارگروه تنظیم بازار جلسات مختلفی داشته باشد و موضوع را به دفتر بررسی قیمت‌های سازمان حمایت ارجاع دهد و نهایتا بر اساس مجوز صادر شده توسط سازمان حمایت افزایش قیمت روغن موتور انجام شد. در خصوص روغن موتورهای دیزلی 60 درصد و 70 درصد در خصوص روغن موتورهای بنزینی افزایش قیمت صورت گرفته است.

وضعیت همکاری با خارجی‌ها

وی در رابطه با همکاری ایران با سایر کشورهای خارجی در ساخت روغن اظهار کرد: به طور مستقیم همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه ساخت در داخل کشور وجود ندارد. در خصوص ساخت روغن موتور هم ظرفیت و هم دانش کافی در کشور وجود دارد و نیازی به واردات نداریم. در خصوص ماندن در ایران یا ترک کردن ایران توسط شرکت‌های خارجی ساخت روغن اطلاع دقیقی نداریم. در حال حاضر در ایران 4 شرکت اصلی تولید کننده هستند که پالایشگاه روغن سازی در ایران دارند.

خرید از نمایندگی‌ها

دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران راه حل تشخیص روغن موتورهای تقلبی را چنین بیان کرد: برای تشخیص روغن تقلبی از اصلی بهترین کار این است که از عاملیت‌های فروش که نمایندگی رسمی روغن‌سازان ایرانی هستند خرید انجام شود. قیمت‌ها نیز به صورت مصوب از طرف سازمان حمایت است و زمانی که قیمت پایین‌تر باشد مطمئنا یک جریان و مسئله‌ای در خصوص آن روغن وجود دارد. در خصوص کمبود روغن موتور در بازار نیز باید ذکر کرد که هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد و تولید 4 شرکت بیش از نیاز کشور است. نیازی نیست که در این مورد کسی نگران باشد و روغن به اندازه کافی موجود است: بعضا برخی از افراد برای سوجودیی باعث تلاطم بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم کیفیت محصولاتی که توسط برندهای ایرانی تولید می‌شود در تمامی سطوح بالاتر از روغن‌های خارجی است ضمن این که نسبت به نمونه‌های خارجی مطمئن‌تر است. تمام شرکت‌های داخلی با قیمت بسیار خوب و مناسب محصولات خود را عرضه می‌کنند و با وجود کیفیت بالاتر قیمت‌ها یک سوم محصولات مشابه خارجی است. اصلا نیازی نیست که مردم چندین برابر هزینه کنند و روغن‌های خارجی را بخرند که نه تنها ممکن است اصلی نباشد بلکه ممکن است به پیشرانه آسیب وارد کند.

«تحت لیسانس»، ترفندی برای بازاریابی

خلیلی اشاره‌ای به بحث بازاریابی برخی از برندها کرد و گفت: برخی از تولیدکنندگان داخل کشور بر روی بسته‌بندی‌های خود مواردی نظیر تحت لیسانس کشورهای اروپایی می‌زنند که این کار تنها برای جذب مشتری است. محصولات تولید داخل هیچ نوعی کمبودی از لحاظ دانش فنی در این خصوص ندارند و مردم با خیال راحت می‌توانند نمونه های ایرانی را خریداری کنند. بر روی این محصولات تاریخ تولید، قیمت مصرف‌کننده مصوب و تحت کنترل دارد ضمن این که عبارت ساخت ایران نیز بر روی آن درج شده است.

چرا روغن موتورهای گیاهی محبوب نشدند؟

وی اشاره‌ای به روغن‌موتور‌های گیاهی نیز کرد و تشریح کرد: روغن موتورهای گیاهی دارای پایه گیاهی هستند و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها همین مورد است. تولید این نوع روغن‌موتورها در مقیاس صنعتی کمی سخت است و به صورت کامل تجاری‌سازی نشده ضمن این که تمام سطوح را پوشش نمی‌دهند. تولید روغن‌های ذکر شده در این مقیاس امکان‌پذیر نیست و بیشتر جنبه نمادین و محیط زیستی دارد. در حقیقت هنوز تکنولوژی که جایگزین روغن‌های با پایه نفتی شود در دنیا به صورت تجاری صورت نگرفته است.

قیمت روغن گیربکس تغییر کرد؟

خلیلی در پایان به بحث روغن گیربکس نیز پرداخت و گفت: ر وغن گیربکس همانند روغن موتور توسط شرکت‌های داخلی در انواع مختلف تولید می‌شود اما سهم بسیار کم و در حدود 5 درصد از میزان فروش روانکار‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. ممکن است در برخی مواقع افزایش قیمت این نوع روغن‌ها کمتر از سایرین باشد اما در کل افزایش قیمت در خصوص آن‌ها نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/ منبع: گسترش نیوز

محصولات قدیمی به نرخ روز به فروش می رسد / رشد 70 درصدی قیمت روغن موتور

افزایش 70 درصدی قیمت روغن موتور در بازار

فروش روغن های میلرز انگلستان آغاز می شود

جایگاه صنعت خودرو ایران پس از چهل سال کجاست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی