پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

خصوصی سازی سبب ایجاد فضای رقابتی میان خودروسازان می شود

به گفته ی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اگر خصوصی سازی صنعت خودرو، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد که این امر سبب ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو عبداله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۸

به گفته ی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اگر خصوصی سازی صنعت خودرو، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد که این امر سبب ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

عبداله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با خصوصی سازی صنعت خودرو و مزایای آن اظهار کرد: خصوصی سازی در صنعت خودرو موجب ایجاد تحول در این صنعت خواهد شد. هم اکنون صنعت خودرو با توجه به فضای کشور و حجم اشتغالی که دارد یک صنعت استراتژیک بوده و حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: نگاه دولت این است که حوزه خودرو خصوصی سازی شده و این صنعت خصوصی است، اما عملا به این شکل نیست زیرا این حوزه، خصولتی بوده و قسمت عمده ای از سهام آن به شرکت ها یا نهادهای دولتی برمی گردد و عملا می توان گفت صنعت خودرو خصوصی نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درصورتی می توان گفت یک صنعت، خصوصی است که رقابتی باشد و در ارتقاء کیفیت و ایجاد فضای رقابتی به نحوی عمل کند که با شرکت های خودروسازی خارج از کشور نیز رقابت کند.

رضیان گفت: اگر خصوصی سازی، درست و به معنای واقعی انجام شود فضای رقابتی به وجود خواهد آمد و امر بسیار موثری در ارتقاء کیفیت خودرو خواهد بود. همچنین دغدغه در مورد رانت، از بین خواهد رفت؛ البته در این صورت درخصوص فضای اشتغال تا حدی جای نگرانی وجود دارد چراکه ممکن است در بخش تامین قطعه و شرکت های خودروسازی به صورت مقطعی نوساناتی ایجاد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوصی سازی باید اهلیت وجود داشته باشد و کار به دست اشخاص حقیقی دارای اهلیت سپرده شود و لازم است بهره وری شرکت ها بالا باشد. در ایران، برخی از گروه ها و شرکت های خصوصی مانند گروه بهمن دارای این شاخصه ها هستند، به طوریکه گروه بهمن رتبه اول بهره وری را در بین 500 شرکت برتر دارد و این مسائل، شاخصه های خوبی برای یک نمونه خصوصی سازی موفق در کشور است.

وی اشاره کرد: یکی از محورهای مهم خصوصی سازی، بحث تامین نقدینگی و توانمندی مالی شرکت ها است، که لازم است درخصوص سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه توانمند باشند. متاسفانه 90 درصد از افرادی که به بخش خصوصی وارد شده و شرکت های دولتی را در اختیار قرار گرفته اند اهلیت این کار را نداشته اند؛ این موضوع امروز یکی از چالش های جدی بوده و مانعی برای وجود ذهنیت مثبت در مورد خصوصی سازی در افکار عمومی و مجلس و دیگر بدنه حمایتی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این راستا توضیح داد: اگر واقعا بتوانیم یک گروه موفق خصوصی مانند گروه بهمن ایجاد کنیم و چنین سرمایه گذاری وارد کار شود و همانند این شرکت، اهلیت ها به درستی و به شکل واقعی احراز شود تا نظام بعدا با دردسرهای امنیتی و اجتماعی مواجه نشود، می توانیم احساس کنیم که خصوصی سازی واقعی و موفقی به وجود آمده است.

این نماینده مردم ادامه داد: اگر کشور ما در خصوصی سازی با چالش مواجه شده به این دلیل است که به درستی عمل نکرده ایم وگرنه در بخش خصوصی نمونه های موفقی در کشور داریم که در صادرات، ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده اند و این استعداد و توانمندی در کشور وجود دارد.

رضیان گفت: بنده در رصد قطعه سازی مازندران، مشاهده نمودم، قطعه سازانی وجود دارند که پیش از تحریم، عمده تولیدات خود را به کشورها و شرکت های مطرح دنیا صادر می کرده اند و اکنون در تحریم ها با مشکل مواجه شده اند اما اگر شرایط مناسب و طبیعی باشد ظرفیت قطعه سازان، ظرفیت خوبی برای خودروسازی خصوصی کشور خواهد بود تا خودروهای تولیدی ما تبدیل به محصولات صادراتی با کیفیت شوند.

انتهای پیام/ منبع: خبر خودرو

خصوصی سازی صنعت خودرو ظرف 3 سال/ مخالفت نمایندگان مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو

داخلی سازی 80 درصدی موتور EC5 با استفاده از توان قطعه سازان

داخلی سازی 80 درصدی پژو 301 با استفاده از توان قطعه سازان

خودروی ناقص از خطوط تولید حذف می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی