پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا-پراید

مشتریان در کدام یک از طرح های جایگزینی خودرو سود بیشتری می برند؟

در شرایط موجود و بروز مشکل در روند تولید بعضی خودروهای داخلی، خودروساز بزرگ کشور همه توان خود را به کار گرفتند و هر چه داشتند روی داریه ریختند تا مشتریان را راضی کنند. اگر نگاهی به طرح های جایگزینی خودرو در 2 خودروساز بزرگ کشور بیندازید، نکات جالب توجه ای را خواهید یافت. به […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۳ تیر ۱۳۹۸

در شرایط موجود و بروز مشکل در روند تولید بعضی خودروهای داخلی، خودروساز بزرگ کشور همه توان خود را به کار گرفتند و هر چه داشتند روی داریه ریختند تا مشتریان را راضی کنند. اگر نگاهی به طرح های جایگزینی خودرو در 2 خودروساز بزرگ کشور بیندازید، نکات جالب توجه ای را خواهید یافت.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

سرانجام چند روز پیش ایران خودرو هم به جمع تولید کنندگانی پیوست که طرح جایگزینی محصولات پیش فروش شده را به مشتریان ارائه کردند. زیرا ساکنین کیلومتر 14 جاده مخصوص هم مثل دیگر تولید کنندگان، سایه تحریم ها بر سرش سنگینی می کند و به همین دلیل امکان تامین قطعات بعضی از خودروهای پیش فروش شده را ندارد. با این شرایط 2 خودروساز بزرگ کشور همه توان خود را به کار گرفتند و هر چه داشتند روی داریه ریختند تا مشتریان را راضی کنند. اگر نگاهی به طرح های جایگزینی تبدیل 2 خودروساز بزرگ کشور بیندازید، نکات جالب توجه ای را خواهید یافت.

در طرح تبدیل محصولات ایران خودرو، مشتریانی که خودروی تندر پلاس (رنو) با گیربکس معمولی ثبت نام کردند، می توانند به جای این خودرو یک دستگاه دنا به صورت 20 روزه تحویل بگیرند. این در شرایطی است که مشتریان سود مشارکت و نیز جریمه تاخیر دریافت می کنند. ایران خودرو دنا جایگزین را نیز با قیمت 66 میلیون تومان که قیمت سال گذشته است تحویل می دهد. بخش عمده ای از خریدران مصرف کننده واقعی نیستند پس بهتر است برای تکمیل شدن این مطلب نگاهی به قیمت دنا در بازار نیز بیندازیم. این خودرو امروز در حاشیه بازار با قیمت تقریبی 115 میلیون تومان به فروش می رسد. با اين حساب مشتريان دنا حدود ٤٩ ميليون تومان سود ميكنند.

سایپا نیز در طرحی مشابه اما با سبدی متفاوت، همین روند را در پیش گرفته است. زیرا در طرح تبدیل سایپا برای خودرویی چون برلیانس کراس، 3 خودرو پیش بینی شده است که محصولاتی چون تیبا، ساینا، کوئیک، سایپا 131 و 151 در آن قرار دارد. این محصولات نیز با قیمت تیرماه سال گذشته به مشتریان تحویل می شوند. یعنی درست قیمت یک سال قبل.

برای مثال تیبا در تیرماه سال گذشته با قیمت حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شده است و سایپا در قالب طرح تبدیل این خودرو را با همین قیمت به مشتریان تحویل می دهد. در حالی که امروز تیبا در حاشیه بازار برچسب قیمت حدود 53 میلیون تومان را دارد. ساینا نیز که در سال گذشت در همین مقطع با قیمت حدود 31 میلیون تومان از سوی سایپا عرضه می شد، حالا در بازار قیمت حدود 59 میلیونی را تجربه می کند. شرکت کنندگان در طرح تبدیل محصولات سایپا می توانند این خودرو را نیز با قیمت تیرماه سال قبل یعنی حدود 31 میلیون تومان، در سبد خرید ( جایگزینی ) خود قرار بدهند.

این در شرایطی است که هر دو خودروساز بزرگ کشور، سود مشارکت و جریمه تاخیر در تحویل خودرو را نیز تا زمان شرکت در طرح تبدیل به مشتریان پرداخت می کنند. به اين ترتيب در طرح جايگزيني سايپا در حالي كه اين شركت سبد محصولي به گستردگي ايران خودرو ندارد، اما سعي كرده محصولات جايگزين را طوري در نظر بگيرد كه در نهايت مشتريان سود بيشتري از طرح جايگزيني ببرند. به طور مثال در طرح بالا مشتريان سايپا از طرح تبديل تا حدود ٧٦ ميليون تومان سود خواهند كرد.
این در حالی است که در بعضی از خودروهای تحویلی در سبد تبدیل سايپا، حتی حاشیه سودی تا دوبرابر قیمت اصلی خودرو وجود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی