پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت کاوان

کپی آسیایی از زنبور ایتالیایی/ نگاهی به موتورسیکلت کاوان 125 سی‌سی

بعضی برندهای آسیایی فرصت را غنیمت شمرده و فتوکپی‌هایی از وسپا با قیمت ارزان‌تر را روانه بازار کرده‌اند. یکی از این موتورسیکلت‌ها، کاوان 125 سی‌سی است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز فیلم بررسی اسکوتور برقی کویر موتور را در گزارش خودرو ببینید راه و رسم دنیای موتورسیکلت […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲ آبان ۱۳۹۹

بعضی برندهای آسیایی فرصت را غنیمت شمرده و فتوکپی‌هایی از وسپا با قیمت ارزان‌تر را روانه بازار کرده‌اند. یکی از این موتورسیکلت‌ها، کاوان 125 سی‌سی است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز

فیلم بررسی اسکوتور برقی کویر موتور را در گزارش خودرو ببینید

راه و رسم دنیای موتورسیکلت را نمی‌توانیم با دنیای وسایل نقلیه دیگر مقایسه کنیم. موتورسواری یک سبک زندگی است و هرچه از آن برایتان بگوییم، تا تجربه‌اش نکنید برایتان قابل لمس نیست. چند وقت اخیر را باید یکی از پرهیاهوترین بازه‌های زمانی تاریخ موتورسیکلت ایران برشمرد. برندهای مختلف اسکوتر و موتورسیکلت در بازار ایران در رقابت هستند و خریداران را حسابی گیج کرده‌اند. در میان تمام این موتورسیکلت‌های جور و واجور، وسپای ایتالیایی حسابی معروف شده و سبک و سیاق خاص خودش را دارد. در این میان بعضی برندهای آسیایی فرصت را غنیمت شمرده و فتوکپی‌هایی از وسپا با قیمت ارزان‌تر را روانه بازار کرده‌اند. یکی از این موتورسیکلت‌ها، کاوان 125 سی‌سی است.

موتورسیکلت کاوان

دسته‌ای از علاقه‌مندان فقط به ظاهر و قیافه اهمیت می‌دهند و سواری و کیفیت ساخت در الویت‌شان قرار ندارد. البته شرایط مالی هم دست بسیاری از خریداران را بسته و ترجیح می‌دهند با بودجه محدود، موتورسیکلتی سوار شوند که شبیه گران‌قیمت‌های بازار باشد.

موتورسیکلت کاوان

موتورسیکلتی که در مورد آن صحبت می‌کنیم شباهت بسیار زیادی به وسپا دارد. هرکس آن را می‌خرد، سریعا نام و نشان وسپا را روی آن نصب می‌کند تا بر جذابیت‌اش افزوده شود. اما انگار همه اینها آب در هاون کوبیدن است!

موتورسیکلت کاوان

کاوان بدنه‌ای پلاستیکی دارد که باعث شده وزن‌اش حسابی پایین بیاید. همین ویژگی باعث شده با انجین 125 سی‌سی نسبت به موتورسیکلتی مثل ویگو 110 سی‌سی سریع‌تر و پرقدرت‌تر به نظر برسد. اما از سوی دیگر، نگهداری از این موتورسیکلت‌ها دقت بیش‌تری می‌طلبد. چرا که بدنه‌شان زود به سر و صدا می‌افتد و باید به آچارکشی و صداگیری آن دقت کنید.

اسکوترهای جدید اکثرا دنده اتوماتیک هستند و سواری راحتی دارند. تنوع اسکوترها در بازار باعث شده خریداران با گزینه‌های زیادی روبه‌رو شوند. کاوان یکی از این اسکوترهاست که در 2 نسل عرضه شده. نسل اول موتورسیکلتی است که این‌جا عکس‌هایش را مشاهده می‌کنید و نسل جدید آن‌هم که بعدتر به بازار عرضه شده، مدل اسم و رسم‌دار SYM JET 4 است که در ایران با نام کاوان به‌فروش می‌رسد. خریداران کاوان از خدمات پس‌ازفروش این موتورسیکلت و کم‌بود لوازم یدکی آن نسبت به دیگر اسکوترها ناراضی هستند.

موتورسیکلت کاوان

اسکوترها در طراحی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. انحنای بدنه و رنگ‌های شاد و جذاب از ویژگی‌های مشترک آنها به‌شمار می‌رود. این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا خریداران حسابی به آنها علاقه‌مند شوند. کاوان هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از ویژگی‌هایی که علاوه بر شباهت کاوان به وسپا باعث محبوبیت‌اش میان خریداران شده، رنگ‌بندی جذاب آن است. باور کنید این موتورسیکلت پشت ویترین فروشگاه‌ها مثل جعبه مدادرنگی جلب توجه می‌کند.

اگر پیش از سواری با کاوان، حس و حال سواری با وسپا را در سر می‌پرورانید، باید به شما بگوییم سخت در اشتباهید. اگر در خرید موتورسیکلت کیفیت اولویت شماست، بدون شک از انتخاب کاوان 125 سی‌سی منصرف خواهید شد. اگر کیفیت قطعات این اسکوتر خوش‌قیافه کمی بهتر از این بود، قطعا می‌توانست جایگاه بهتری در بازار داشته باشد.

بسیاری از علاقه‌مندان، از سرعت و شتاب این موتورسیکلت می‌پرسند. همیشه این نکته را در نظر بگیرید که موتورسیکلتی با این استایل سواری و هم‌چنین جعبه‌دنده اتوماتیک نباید سریع باشد. در غیر این‌صورت، این چرخ‌های کوچک و ترمزهای ضعیف کار دست راکب می‌دهد. این در حالی است که سیستم ترمز این موتورسیکلت نسبت به موتورسیکلت‌های دیگر در سرعت‌های بالا ضعف دارد. در خرید اسکوترهایی در این سبک، باید به مسائل دیگری توجه کنید. که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مصرف سوخت و حجم باک بنزین اشاره کرد. لوازم یدکی و خدمات پس‌ازفروش هم از الویت‌ها هستند. کیفیت قطعات به‌کاررفته در موتورسیکلت، حالت قرارگیری پشت فرمان، فرم زین و راحتی آن و فضای زیر زین نیز باید از مهم‌ترین دغدغه‌های راکب یک اسکوتر شهری باشند.

اگر تمام موارد ذکر شده را در 10 نمره جمع‌بندی کنیم، کاوان نمره‌ای بین 6 و 7 را به خود اختصاص می‌دهد. کاوان می‌توانست موفق‌تر از اینها باشد. اما عرضه فیدل 169 سی‌سی از سوی همین تولیدکننده با قیمتی مناسب نسبت به ویژگی‌هایش، شرایط را تغییر داد. فیدل نشان داده با کاوان متفاوت است و می‌توانید آن را با موتورسیکلت‌های متوسط روبه‌بالا مقایسه کنید.

در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم در مورد موتورسیکلتی رای نهایی را صادر کنیم. چراکه بازار موتور کشور حساب کتابش چند وقتی است بهم ریخته و به یک‌باره فردا یکی از شرکت‌ها در این وضعیت اقتصادی یک مدلی رونمایی می‌کند و خط بطلانی روی صحبت‌های روز قبل ما می‌کشد. اما خب کاوان با توجه به برچسب قیمت‌اش، نه خیلی خوب است و نه آن‌قدرها بد.

شاید بسیاری کاوان را با تی‌وی‌اس مقایسه کنند اما سالیان بسیاری از حضور تی‌وی‌اس در ایران می‌گذرد و این موتورسیکلت‌ها هنوز در میانه این راه هستند. به کاوان خوب نگاه کنید اما نه به‌عنوان یک انتخاب ایده‌آل. با کمی ارفاق می‌توان گفت کاوان در شرایط فعلی بازار انتخابی مناسب است.

انجین تک‌سیلندر 125 سی‌سی
استاندارد آلایندگی یورو4
سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری
بیشینه قدرت 8 اسب‌بخار
بیشینه گشتاور 9 نیوتن‌متر
فاصله محور (میلی‌متر) 1260
طول در عرض در ارتفاع (میلی‌متر) 1115×670×1873
وزن 100 کیلوگرم

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

زمانی‌که بهترین سمفونی نواخته می‌شود!/ بررسی موتورسیکلت سمفونی از کمپانی SYM

کاراکتری کوچک برای نامی بزرگ/ نگاهی به موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی