پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

اگر سراغ چری تیگو۷ یا پژو 2008 می‌روید، حتما به رانندگی پرشتاب و تندوتیز علاقه دارید. چراکه این ۲ از جمله کراس‌اوورهای قدرتمند و چابک این بخش از بازار به‌شمار می‌روند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو، به نقل از مجله تخت گاز شماره 76 لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

اگر سراغ چری تیگو۷ یا پژو 2008 می‌روید، حتما به رانندگی پرشتاب و تندوتیز علاقه دارید. چراکه این ۲ از جمله کراس‌اوورهای قدرتمند و چابک این بخش از بازار به‌شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو، به نقل از مجله تخت گاز شماره 76

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

برای دیدن ویدئوی این بررسی در سایت گزارش خودرو، اینجا کلیک کنید

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: علیرضا فاتحی

اگر خاطرتان باشد، قبلا طرحی معروفی با مضمون (عاقبت نقد فروشی، عاقبت نسیه فروشی) میان مردم دست به دست می شد. این تصویر که یک مرد چاغ با لباس های پرزرق و برق را که نقد فروشی کرده بود، با یک مرد لاغر و درمانده مقایسه می کرد که نشان از عاقبت نسیه فروشی بود.


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


این ترکیب ناگهان ذهن ما را به سمت این 2 کراس اوور بازار ایران برد! چری تیگو7 به عنوان نماینده چینی ها، با هیکل بزرگ تر و ظاهر پر زرق و برق تر، عاقبت نقد فروشی چینی هاست و پژو 2008 به عنوان کراس اووری که انگار آب رفته و کوچک شده، تمثیلی از نسیه فروشی فرانسوی های بی وفاست! در چند سال اخیر، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی، از چند برابر شدن سرمایه گذاری چینی ها در این کشورها حسابی نگران شده اند.

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

اما در کشور چین، کسی نگران سرمایه گذاری خارجی ها نیست. چینی ها نقد و ارزان می فروشند و مثل اروپایی ها ناز ندارند. همین باعث شده مسیر پیشرفت شان هموارتر باشد و موفقیت را در بازارهای مختلف در مشت خود بگیرند. اما پافشاری فرانسوی ها روی برند و سابقه شان باعث شده محصولاتی گران قیمت داشته باشند که همین موضوع کار را در بازارهای رقابتی برایشان سخت کرده. برای همین مجبورند به نسیه فروشی روی بیاورند و قراردادهایشان با شرکای خارجی با کلی مکافات و دشواری همراه باشد.

اصلا اشاره مستقیمی به قرارداد پژو با ایران خودرو نداریم! پژوی بی وفا و رفیق نیمه راهی که بارها دست ما را در پوست گردو گذاشته و علی رغم تمام توانایی های که دارد، هنوز نتوانسته آن سهمی که باید را از بازار ایران داشته باشد. سهمی که حالا بخش زیادی از آن دست چینی هاست.

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

چه دلیلی پشت مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 نهفته است؟

مطمئنم با دیدن سوژه این مقایسه، پیکان انتقاد بسیاری از خوانندگان ما را نشانه می‌گیرد! چرا یک خودرو چینی را با یک خودرو روز اروپا مقایسه کردید؟ چرا ۲ خودرو که در یک کلاس نیستند را روبه‌رو هم قرار دادید؟ و… حتی این ۲ از نظر قیمتی نیز با یکدیگر اختلاف دارند. اما راست‌اش را بخواهید، از نظر ما چری تیگو۷ و پژو ۲۰۰۸ یک بخش مشخص از بازار را نشانه رفته‌اند و می‌توان گفت، مخاطبان یکسانی دارند.

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

کسی که یکی از این ۲ کراس‌اوور را انتخاب می‌کند، تنها برای فرم متفاوت بدنه و ظاهر جذاب‌تر نسبت به یک سدان سراغ این بخش از بازار آمده و خیال آفرود با این خودروها را در سر نمی‌پروراند. از سوی دیگر، مخاطب این ۲ خودرو، افراد خوش‌سلیقه و نسبتا جوان هستند که جذابیت ظاهری و استایل بدنه برای‌شان از الویت‌هاست.

هم‌چنین، اگر سراغ چری تیگو۷ یا پژو ۲۰۰۸ می‌روید، حتما به رانندگی پرشتاب و تندوتیز علاقه دارید. چراکه این ۲ از جمله کراس‌اوورهای قدرتمند و چابک این بخش از بازار به‌شمار می‌روند. هر ۲ از پیشرانه‌های توربوشارژ بهره می‌برند و گیرباکس‌شان نیز مطابق تکنولوژی روز ساخته شده است.

چری تیگو7

چری تیگو7

امکان ندارد علاقه‌مند به خودرو و دنیای گسترده‌اش باشید و روزگاری در صف منتقدان خودروهای چینی نایستاده باشید. بضاعت چینی‌ها در روزهایی که تازه قدم به مسیر خودروسازی گذاشته بودند و حتی روزگاری که برای اولین‌بار، حضور در بازار ایران را تجربه می‌کردند، چیزی نبود جز خودروهایی سراپا ایراد! ایمنی، طراحی، کیفیت، ساختار فنی و… همگی پاشنه آشیل خودروهای چینی به‌شمار می‌رفتند.

اما حالا چشم‌بادامی‌های سخت‌کوش کجای این مسیر ایستاده‌اند؟ بی‌راه نیست اگر بعضی محصولات‌شان را با خودروهای آسیایی و حتی اروپایی مقایسه کنیم. توانسته‌اند مجوز ورود به مهم‌ترین بازارهای دنیا را کسب کنند و حالا از امپراطوری‌های صنعت خودرو در جهان به‌شمار می‌روند.

چری یکی از همین چینی‌هاست. اتفاقا ایرانی‌ها اولین‌بار ماشین‌های چینی را با ساخته‌های نه‌چندان قابل دفاع شرکت چری که در ایران با نام ام‌وی‌ام شناخته می‌شوند شناختند. مدیران‌خودرو به‌عنوان شریک تجاری این خودروساز چینی در ایران، تصمیم گرفت، محصولات لوکس‌تر را با عنوان چری در ایران عرضه کند. چری از اولین خودروسازان دولتی چین است، اما مثل خودروسازهای ما روی بعضی مسائل پافشاری نکرده و در همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی و تغییر مسیر خود، حالا خودروهایی درسبد محصول خود دارد که می‌توانید به احترام‌شان کلاه از سر بردارید. تیگو۷، یک کراس‌اوور متوسط است که با ورودش به ایران در تابستان ۹۶، عنوان پرچم‌دار چری را به خود اختصاص داد.

چری تیگو7

در ابتدای کار، تیگو۷ یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین چینی‌های بازار لقب گرفت و بسیاری عقیده داشتند، این ریسک مدیران‌خودرو و عرضه یک خودرو چینی با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان (۱۲۸ میلیون تومان) به شکست می‌انجامد. اما این‌طور نشد و اتفاقا تیگو۷ توانست به یکی از موفق‌ترین چینی‌های بازار تبدیل شود. البته از نقش ممنوعیت واردات خودرو و افزایش آن‌چنانی قیمت وارداتی‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های ریز و درشت نیز در محبوبیت این کراس‌اوور چینی نباید گذشت. اما بی‌انصافی است اگر بخواهیم تمام این موفقیت را گردن تقدیر و این‌گونه اتفاقات بیندازیم. تیگو۷ مجموعه‌ای کامل از مهم‌ترین پیشرفت‌های یکی از خودروسازان بزرگ چین در بخش‌های مختلف به‌شمار می‌رود.

چری به‌عنوان یکی از به‌روزترین خودروسازان چینی، وارد بلوغ در طراحی شده و حالا هم‌چون بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا، سبک خاص خودش را در طراحی دنبال می‌کند. اگر دقت کنید، زبان طراحی تیگو۷، در محصول جدید این کمپانی، یعنی آریزو۶ نیز جلب‌توجه می‌کند. استفاده از طراحان مطرح خارجی هم‌چون جیمز هپ و الهام‌گیری از خودروهای مطرح این رده، باعث شده طراحی ظاهر تیگو۷ کاملا پخته و هماهنگ به‌نظر برسد.

در نگاه اول خطوط شکسته روی بدنه تیگو۷ جلب‌توجه می‌کنند. جالب است بدانید تمام این خطوط هدفمند طراحی شده‌اند و در کنار یکدیگر یک ترکیب هماهنگ و متوازن را به نمایش می‌گذارند. در قسمت جلو، فرم خاص جلوپنجره و فرم منحصربه‌فرد چراغ‌ها جلب‌توجه می‌کنند. مهم‌ترین عنصر طراحی در قسمت کناری، محل نامتعارف راهنمای جانبی روی در و خطوطی است که از آن نشات گرفته و به سمت عقب رفته‌اند. قرارگیری دستگیره درها روی خط شانه جانبی نیز در زیبایی این قسمت بی‌تاثیر نیست. علی‌رغم این‌که با خودرویی به اصطلاح شاسی‌بلند طرف هستیم، در نظر اول اثری از رکاب در این قسمت به چشم نمی‌خورد.

با باز شدن درها، رکاب جانبی نمایان می‌شود و درها آن‌قدر بزرگ هستند که رکاب‌ها را کاور کرده‌اند. در مواجه با قسمت عقب، شباهت با خودروهای کره‌ای از خانواده کیا و هیوندای بیش‌تر می‌شود. البته این به معنی کپی‌کاری چری در این زمینه نیست. چری برای گذشتن از آزمون و خطاهای رقبا و آفریدن یک طرح جذاب، در بعضی قسمت‌ها از کره‌ای‌ها الهام گرفته است. در صندوق عقب طراحی مینیمالی دارد. در عین سادگی جذاب است و این ترکیب با چراغ‌های زیبای عقب جذاب‌تر هم می‌شود.

چری تیگو7

برای لوکس‌تر به نظر رسیدن بدنه، در بعضی قسمت‌ها از قطعات کرومی استفاده شده است. روف‌رک‌‌های نقره‌ای رنگ نیز عنصری جدانشدنی از یک خودرو شاسی‌بلند هستند. برخلاف نمونه اولیه که با رینگ‌های ۱۹ اینچی برای تست‌های اولیه به ایران آمده بود، مدل تولید داخل از رینگ‌های ۱۸ اینچی برخوردار است. رینگ‌هایی که تناسب مناسبی با ابعاد بدنه دارند.

ابعاد بدنه، از مهم‌ترین تفاوت‌های تیگو۷ با پژو 2008 به‌شمار می‌رود. چری تیگو۷، با طول ۴۴۳۲ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۷ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متر، در هر بعد از ۲۰۰۸ بزرگ‌تر است. از نظر ابعاد، بسیاری تیگو۷ را با خودروهایی نظیر هیوندای توسان و اسپرتیج مقایسه می‌کنند. درحالی‌که پژو 2008 در گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت از جمله نیسان جوک، سانگ‌یانگ تیوولی و رنو کپچر قرار می‌گیرد.

چری تیگو7

باطن چری تیگو7

فضای کابین تیگو۷، هم‌چون بدنه‌اش طراحی به‌روزی دارد. ترکیب ۲ رنگ تیره و مشکی در تزیین کابین، باعث شده از این نظر جذاب‌تر از ۲۰۰۸ به نظر برسد. برخلاف رقیب فرانسوی، صندلی‌ها با چرم مصنوعی روکش شده‌اند و سقف پانورامیک نیز بر جذابیت‌های کابین افزوده است. فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ‌تر، نسبتا از پژو 2008 بیش‌تر است. این امتیاز در فضای صندوق بار بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد.

ابعاد صندلی‌ها برای هیکل‌های متوسط و حتی درشت هم مناسب است و سرنشینان عقب فضای کافی در قسمت پا و سر در اختیار دارند. چری تیگو۷ از اولین چینی‌های بازار ایران بود که امکانات متنوع و به‌روزش باعث شد تا بتواند برای رقبای گران‌قیمت‌تر هم کری بخواند.

امکانات جذابی مثل سقف شیشه‌ای، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، دوربین ۳۶۰، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب و تعداد، ورود به کابین و استارت بدون کلید و سیستم‌های متنوع کمکی ایمنی. با این حساب، تیگو۷ در بحث امکانات رفاهی، گوی سبقت را از رقیب فرانسوی می‌رباید و اختلاف قیمت چند ۱۰ میلیونی تا این‌جای کار کمی توجیه‌پذیر می‌شود.

هم‌چنین مدیران خودرو به‌تازگی مدل جدید تیگو۷ را با آپشن‌های اضافه‌تری مثل ترمز پارک برقی، اتوهلد، رینگ‌های جدید و رنگ‌بندی و دوخت متفاوت چرم صندلی‌ها معرفی کرده که البته قیمت بالاتری هم نسبت به مدل قبلی دارد.

امکانات چری تیگو7

اما با دقت بیش‌تر در کابین تیگو۷، به این نتیجه می‌رسید که چینی‌ها در مقوله ارگونومی و جانمایی ابزارک‌های کابین، هنوز راه درازی در پیش دارند. جانمایی بعضی دکمه‌ها نشان از بی‌دقتی و آگاهی پایین طراحان کابین تیگو۷ دارد. مثلا دکمه تنظیم حالت رانندگی (اکو/اسپرت) در کنار اهرم تنظیم سیستم تهویه قرار گرفته. یا مشغول تنظیم دمای سیستم تهویه هستید که ناگهان با دکمه تنظیم صدای سیستم صوتی روبه‌رو می‌شوید.

تنظیم شدت پرتاب باد هم که فقط از طریق صفحه نمایش ۹ اینچی لمسی ممکن است. دکمه دوربین ۳۶۰ به جای تعبیه شدن روی فرمان یا کنسول مرکزی، سمت چپ فرمان قرار گرفته و در برخورد اول با این خودرو، ممکن است به جای آن به اشتباه ESP را خاموش کنید.

چری تیگو7

بین دکمه‌های گرمکن صندلی‌های جلو، یک اهرم دوار قرار گرفته. برای حرکت دادن آن زیاد تلاش نکنید، چون ممکن است از جا کنده شود! این اهرم دکوری بوده و گویا قرار بوده برای تنظیم سیستم دودیفرانسیل به کار گرفته شود. البته تاکنون تیگو۷ به‌صورت دودیفرانسیل عرضه نشده و به همین دلیل این اهرم دوار بدون کاربرد است. دکمه‌های تنظیم برقی صندلی راننده طراحی زیبا و جنس خوبی دارند.

صفحه نشان‌دهنده‌ها نیز ترکیبی از نمایش‌گرهای آنالوگ و دیجیتال است. به طراحی این قسمت باید نمره متوسط بدهیم. چون در نظر یکسری جذاب و از نگاه عده‌ای دیگر فاقد زیبایی است. کیلومتر شمار هم به‌صورت دیجیتال و هم به‌صورت عقربه‌ای در این خودرو نصب شده و برای عادت کردن به بخش عقربه‌ای با جانمایی نامتعارف، به کمی زمان نیاز دارید.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تیگو۷، عایق مناسب کابین است، که باعث شده صدای موتور و سر و صداهای سیستم تعلیق، سرنشینان را آزار ندهد. این ویژگی با سواری راحت تیگو۷ دست به دست هم داده‌اند تا به هیچ عنوان سرعت‌های بالا را داخل کابین حس نکنید و تنها با نگاهی به صفحه کیلومترشمار برق از سه فازتان بپرد!

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

پشت فرمان چری تیگو7

در نهایت، وقت کند و کاو در بخش فنی تیگو۷ فرامی‌رسد. دقیقا قسمتی که خیلی از خریداران را برای انتخاب این کراس‌اوور چینی که این روزها حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، وسوسه می‌کند. نیرو محرکه تیگو۷ توسط یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۴۹۸ سی‌سی تامین می‌شود. پیشرانه‌ای که با همکاری شرکت AVL اتریش طراحی شده و توربوشارژر آن نیز ساخت شرکت هانیوال آمریکاست.

این پیشرانه ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۵۰۰  و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در بازه ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور تولید می‌کند و پس از دور ۱۷۵۰ نیز اثری از لگ و تاخیر توربو نیست. بازه وسیع گشتاور باعث شده شتاب‌گیری خطی و یکنواخت باشد. اما اضافه وزن ۱۶۰ کیلویی و قدرت کم‌تر پیشرانه نسبت به پژو 2008 باعث شده تا در شتاب‌گیری اولیه مغلوب رقیب اروپایی خود باشد.

چری تیگو7

از یک سیستم توربو کوچک در تیگو۷ استفاده شده. این ویژگی استفاده از بوست توربو در دورهای پایین را به ارمغان می‌آورد. درحالی‌که اگر توربو بزرگ‌تر بود، توان پیشرانه تا ۱۷۰،۸۰ اسب بخار هم می‌رفت. اگر یک رانندگی منطقی و کم‌فشار با تیگو۷ داشته باشید، مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، زیر ۸ لیتر محاسبه می‌شود. هم‌چنین نسبت تراکم ۹.۵ به یک پیشرانه تیگو۷ باعث شده تا حساسیت پیشرانه نسبت به بنزین کم‌کیفیت داخل کشور کاهش پیدا کند.

از همه اینها که بگذریم، از نقش گیرباکس دوکلاچه در شتاب چشم‌گیر تیگو۷ و رانندگی هیجان‌انگیز آن نباید گذشت. گیرباکسی که با همکاری گتریگ آلمان ساخته شده و استفاده از آن  باعث می‌شود تیگو۷ نسبت به رقبای کره‌ای با موتور قدرتمندتر، شتاب‌گیری بهتری داشته باشد و هدررفت نیروی موتورش به حداقل برسد.

در طول رانندگی، گیرباکس معکوس‌های دقیقی می‌دهد و کاملا با پیشرانه هماهنگ است. هم‌چنین با فعال کردن حالت اسپرت، دور موتور بالا نگه داشته شده و دنده‌ها دیرتر تعویض می‌شوند. گیرباکس زودتر معکوس داده و فرمان برقی نیز کمی سفت‌تر می‌شود. این در حالی است که در حالت اکونومی با تخت کردن پدال گاز شاهد شتاب‌گیری خوب و دقت بالای گیرباکس هستیم. البته این را هم فراموش نکنید که رانندگی با یک خودرو مجهز به گیرباکس دوکلاچه در مسیرهای پرترافیک نیاز به کمی قلق‌گیری دارد.

چری تیگو7

داخل کاپوت تیگو۷، ساده و مرتب است. در این‌جا از قاب موتور استفاده شده که باعث زیباتر به نظر رسیدن محتویات زیر کاپوت می‌شود. با کمی دقت در جزییات، متوجه می‌شوید که سیستم برق‌رسانی، ECU، انژکتورها و کوئل‌ها ساخت برند بوش هستند. نکته جالب این‌جاست که در زمان بسته بودن کاپوت نمی‌توانید برف پاک‌کن‌ها را از روی شیشه جلو بلند کنید یا تیغه آن را بدزدید! جالب‌تر این‌که برخلاف دیگر خودروها که با چرخاندن فرمان یا عدسی چراغ می‌چرخد یا پروژکتور آن سمت روشن می‌شود، هنگام چرخاندن فرمان تیگو۷، مه‌شکن هر ۲ طرف روشن خواهد شد!

علی‌رغم این‌که با یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو و فاقد قابلیت آفرودی طرف هستیم، به لطف زاویه ورود و خروج مناسب و ارتفاع قابل‌قبول از سطح زمین، می‌توانید لذت طبیعت‌گردی را هم با این نماینده چینی تجربه کنید. از سیستم تعلیق نرم باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تیگو۷ نام برد. ویژگی که در اکثر خودروهای چینی دیده نمی‌شود و باعث شده تا در مسافرت‌های طولانی، سرنشینان کم‌تر از سرنشینان پژو 2008 خسته شوند.

البته این نرمی سواری باعث شده حرکت گهواره‌ای در پیچ‌ها ملموس باشد. اما خبری از کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی نیست. ترمزهای قدرتمند، استفاده از ۶ کیسه هوا (جلو، پرده‌ای و جانبی)، بدنه مستحکم با استاندارد ۵ ستاره ایمنی C.NCAP و استفاده از سیستم‌های کمک ایمنی الکترونیکی باعث می‌شود، در بحث ایمنی خیال‌تان از چری تیگو۷ راحت باشد.

پژو 2008

پژو 2008 فرانسوی بی وفا

پژو 2008 را به چه عنوان‌هایی می‌شناسید؟ اولین خودرو پسابرجامی، میوه برجام یا پیرمرد پرحاشیه! ۲۰۰۸ قطعا پرحاشیه‌ترین خودرو پسابرجامی بود. حتی اگر علاقه‌ای به خودرو نداشته باشید، با دنبال کردن اخبار در روزهای امضای قرارداد تولید این خودرو، ثبت‌نام آن با زوج و فرد کردن شماره‌های ملی و در آخر هم خروج دوباره پژو از ایران، کاملا با حال‌وهوای این خودرو پسابرجامی آشنا شده‌اید.

این کراس‌اوور قرار بود با قیمتی کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان به ایران بیاید، در نهایت قیمت‌اش حدود ۹۶،۷ میلیون تومان برای ثبت‌نام‌کنندگان تمام شد و با چند ماه تاخیر به دست خریداران رسید.

فارغ از تمام این بحث‌ها، پژو 2008 یک خودرو توانمند است. خودرویی که حداقل در نظر ما ایرانی‌ها چهره پژو را تغییر داده و شاید در این مدت، بیش‌تر از قابلیت‌های‌اش، به حواشی پیرامون عرضه و فروش‌اش توجه شده. پژو 2008 توسط شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) تولید شده و برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، با قدرتمندترین پیشرانه موجود برای این خودرو در ایران عرضه شده است.

شاید اگر پژو 2008 را از روی عکس‌ها و تصاویر انتخاب کرده باشید، در اولین برخورد نزدیک با آن، جا بخورید. چرا که ابعادش کوچک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. طول ۴۱۵۹ میلی‌متری، عرض ۱۷۳۹ میلی‌متری، ارتفاع ۱۵۵۶ میلی‌متری و فاصله محوری ۲۵۳۷ میلی‌متری باعث شده تا پژو 2008 در کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت قرار بگیرد.

پژو 2008

در حقیقت پژو 2008 را می‌توان پلی میان هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورها برشمرد که شاید به دلیل عدم حضور نسخه هاچ‌بک‌اش در ایران (پژو ۲۰۸)، تعدادی از خریداران مجبور به انتخاب‌اش شده‌اند. ۲۰۰۸ بر پایه پلت‌فرم PFA گروه PSA شکل گرفته. پلت‌فرمی که سیتروئن C3، پژو ۲۰۷ واقعی و DS3 بر پایه آن بنا شده‌اند.

زبان جدید طراحی پژو در ظاهر ۲۰۰۸ تجلی پیدا کرده است. جلوپنجره ایستاده و مشبک که فرم زیبایی دارد و در ترکیب با چراغ‌های وحشی، نمایی متوازن برای قسمت جلو رقم زده است. سبک طراحی چراغ‌های جلو و عقب را می‌توان بخشی از شخصیت‌سازی برند پژو برشمرد. گرافیک چراغ‌های عقب نیز چیزی است که در بیش‌تر ساخته‌های جدید این کمپانی فرانسوی شاهد هستیم. فرم بدنه ۲۰۰۸، نه شکسته و تیز است و نه حالت جعبه‌ای دارد.

استفاده از قطعات کرومی در بخش‌های مختلف مثل، شبکه‌های جلوپنجره، روکش آینه‌های جانبی، حاشیه دور شیشه‌ها و بال عقب باعث شده ظاهر پژو 2008 از سادگی خارج شود. فلاپ‌های زیر سپرهای جلو و عقب و روف‌رک‌های سقف با لبه گلگیرهای مشکی رنگ دست‌به‌دست هم می‌دهند تا غلظت شخصیت یک خودرو شاسی‌بلند در ظاهر پژو 2008 بیش‌تر شود.

برای این خودرو از رینگ‌های ۱۶ اینچی استفاده شده که با لاستیک‌های میشلن یا کانتیننتال پوشیده می‌شوند. البته ظاهر پژو 2008 خالی از ایراد هم نیست. به‌طور مثال چراغ دنده عقب در پایین‌ترین قسمت سپر قرار گرفته که باعث می‌شود هنگام تغییر وضعیت ناگهانی، تشخیص برای خودرو عقبی سخت باشد. فضای صندوق بار نسبت به خودرویی با این ابعاد مناسب به نظر می‌رسد، اما نسبت به چری تیگو۷ محدودتر است.

پژو 2008

نگاهی به کابین پژو 2008

سبک طراحی کابین پژو 2008 نیز هم‌چون طراحی ظاهری آن مدرن و شخصیت‌پردازی شده است. پژو نام این سبک جدید چیدمان کابین را آی‌کاکپیت گذاشته، چیزی که در دیگر خودروها به چشم نمی‌خورد. برخلاف ابعاد کوچک و غلط‌اندازش، کابین کاربردی و جاداری دارد. در قسمت جلو، داشبورد تا حد ممکن عقب نصب شده تا سرنشین جلو حسابی فضای پا داشته باشد و بتواند برای راحتی سرنشین عقب، صندلی‌اش را تا حد امکان جلو بکشد.

ارتفاع بیشتر سقف در قسمت عقب نیز باعث شده سرنشینان عقب از نظر فضای سر مشکل خاصی نداشته باشند. دید به اطراف نیز مناسب است و علاوه بر دید گسترده آینه‌ها، پنجره‌ها نیز به حد کافی بزرگ هستند و دید مناسبی نسبت به بیرون دارند.

پژو 2008-ایربگ

محل قرارگیری صفحه نشان‌دهنده‌ها نسبت به دیگر خودروها کاملا متفاوت است. این قسمت روی داشبورد قرار گرفته. شاید این یک ویژگی جذاب و منحصربه‌فرد برای پژو 2008 باشد، اما راننده را برای مشاهده اطلاعات این قسمت به دردسر می‌اندازد. چراکه باید مدام فرمان را جابه‌جا کند تا دید مناسبی به این قسمت داشته باشد. فرمان اما کاملا خوش‌دست و کوچک است و بسیار زیبا و اسپرت طراحی شده.

این ابعاد کوچک باعث شده تا جزیی‌ترین اشاره‌ها به فرمان، تاثیری سریع و قابل‌توجه بر عملکرد خودرو داشته باشند. سیستم تهویه مطبوع هم‌چون تیگو۷ برای سرنشینان جلو به‌صورت دوکاناله است، اما بر خلاف رقیب چینی، از دریچه مجزا برای سرنشینان عقب بهره نمی‌برد. داشبورد پژو 2008 از چند بخش مختلف تشکیل شده.

بخش فوقانی جذابیت خاصی ندارد و کیفیت پوشش آن نیز درخور یک کراس اوور با این برچسب قیمت نیست. اما بخش میانی که طرحی مشابه پوشش‌های کربنی دارد، جذاب و باکیفیت است و از جنس نرمی بهره می‌برد. این‌جا هم از پوشش‌های مشکی براق و کرومی کمک گرفته شده تا کابین جذاب به‌نظر برسد. اما حذف سقف پانورامیک و بخش چرمی صندلی‌ها در نمونه مونتاژ داخل، باعث شده تا بخشی از جذابیت‌اش کاهش یابد.

هم‌چنین بخشی دیگر از امکانات این خودرو با شروع مونتاژ در ایران حذف شده. امکاناتی نظیر گرمکن صندلی‌ها، رادار نقطه کور، سنسور جلو و سیستم صوتی JBL. اما ۲۰۰۸ چندان هم خالی از امکانات نیست و با مواردی مثل آینه‌های تاشونده برقی، سنسور و دوربین عقب، مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروزکنترل و برف پاک‌کن اتوماتیک نظر خریدار را جلب می‌کند.

پژو 2008

پشت فرمان پژو 2008

نکته جالب هنگام سواری با پژو 2008 این‌جاست، که اگر راننده کمربند ایمنی را نبندد، صفحه نمایش عمل نمی‌کند! این LCD از نمونه مشابه در تیگو۷ کوچک‌تر است اما اپل کارپلی و اندروید اتو را پشتیبانی می‌کند.

با روشن کردن پیشرانه، رقص عقربه‌ها به شما خوش‌آمد می‌گوید. اگر با علم به این‌که قوی‌ترین موتور عرضه شده برای پژو 2008 روی مدل مونتاژ ایران نصب شده، پشت فرمان قرار بگیرید، بی‌شک هیجان‌تان برای راندن این بچه کراس‌اوور اروپایی بیش‌تر خواهد شد. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری که با کد THP165 شناخته شده و از توربوشارژ نیز بهره می‌برد. این پیشرانه زیر کاپوت بیش‌تر DS‌های موجود در ایران، سیتروئن C3 و پژو ۵۰۸ نیز به چشم می‌خورد.

پیشرانه‌ای گردن‌کلفت که ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این کراس‌اوور ۱۲۸۰ کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، به حدود ۸.۲ ثانیه زمان نیاز دارد، که برای خودرویی در این کلاس قابل‌توجه است.

جالب است بدانید پیشرانه ۲۰۰۸ با کمک ب‌ام‌و طراحی شده و بارها جوایز مهندسی را کسب کرده است. البته این پیشرانه خالی از ایراد هم نیست. ۲۰۰۸ به اصطلاح موتور گرم است و بلافاصله پس از روشن کردن موتور، دما به سرعت افزایش پیدا می‌کند و برای خنک شدن‌اش فن وارد مدار می‌شود که صدای آن می‌تواند اعصاب خردکن باشد. هم‌چنین قطعات موتور بسیار نزدیک به هم قرار گرفته که باعث می‌شود کار برای تعمیرکارها بسیار سخت شود.

پژو 2008

یک گیرباکس بسیار دقیق و باکیفیت با این پیشرانه پرقدرت جفت شده تا خودنمایی ۲۰۰۸ در بحث فنی کامل شود. این گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک ساخت آیسین ژاپن بوده و از تکنولوژی‌های جالبی بهره می‌برد. به‌طور مثال افراد بی‌توجه که در ترافیک و حالت توقف گیرباکس را روی حالت خلاص (N) قرار نمی‌دهند، لازم نیست نگران خرابی گیرباکس باشند. چراکه گیرباکس پژو 2008 در ترافیک به صورت خودکار از حالت D روی حالت N قرار می‌گیرد. البته این ویژگی باعث شده تا با برداشتن پا از روی ترمز و فشردن پدال گاز، تعویض حالت گیرباکس با یک ضربه همراه باشد.

هم‌چنین سواری ۲۰۰۸ نسبت به خودرویی در این کلاس، خشک و پرتکان است و از این نظر، یک رده پایین‌تر از تیگو۷ قرار می‌گیرد. البته بخشی از این خشکی را می‌توان مربوط به پلت‌فرم اسپرت این خودرو دانست که در مدل‌های هاچ‌بک توجیه پیدا می‌کند.

پشت فرمان یک کراس‌اوور، انتظار ندارید که زیاد تکان تکان بخورید. اما هندلینگ پژو 2008 کاملا دلچسب است و حتی می‌توان گفت از این نظر، نسبت به نیسان جوک نیز برتری دارد. پژو 2008 نیز هم‌چون تیگو۷ از ۶ ایربگ بهره می‌برد و توانسته در تست‌های ایمنی اروپایی نمرات بالایی را در کارنامه خود ثبت کند.

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7

اخبار و بررسی های مرتبط با این مطلب را در لینک های زیر دنبال کنید:

هایما S7 پلاس چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

فرزند مترقی جک در یک قدمی بازار/ بررسی فنی جک S7 در آستانه ورود به ایران

رنج روور به زبان چینی!/ بررسی فنی دامای X7

400 کیلومتر تست و بررسی میدانی بی وای دی S6 در شهر و جاده/ از کویر کرمان تا کوهستان دیزین

تعریف جناب S7 از واژه لوکس/ مروری بر ویژگی های شاسی بلند جدید بی وای دی

چری تیگو7 جدید چه تفاوت هایی با قبل دارد؟

تولید و نصب قطعات سفارشی پژو 2008

پژو 2008 و سیتروئن c3، یکه تازان میدان کیفیت

جامع ترین کالبدشکافی پروژه تولید پژو 301 / بازخوانی یک قصه ناتمام!

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی