پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

محله بروبیا!/ سوار بر موتورسیکلت هوندا CBR با خط‌کشی HRC

هوندا سی‌بی‌آر 1000 سی‌سی با خط‌کشی HRC و مدل 2009 میلادی، یک اسباب‌بازی ایده‌آل برای همه علاقه‌مندان به موتورسیکلت به‌شمار می‌رود.

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳ دی ۱۴۰۲

رنگ های جذاب و دوست‌داشتنی با خط کشی اصیل هوندا در کنار رینگ طلایی رنگ از ویژگی‌های جدانشدنی این موتورسیکلت دوست‌داشتنی به حساب می‌آیند.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز

این‌بار در مورد یکی از محصولات پرطرفدار کمپانی هوندا صحبت می کنیم. موتورسیکلتی که در کشورمان بسیار دیده می‌شود و همه دوست‌اش دارند. با گذشت چندین سال از تولیدش هنوز هم در پیست‌های نقاط مختلف ایران بروبیایی برای خود دارد. هوندا سی‌بی‌آر 1000 سی‌سی با خط‌کشی HRC و مدل 2009 میلادی، یک اسباب‌بازی ایده‌آل برای همه علاقه‌مندان به موتورسیکلت به‌شمار می‌رود. رنگ های جذاب و دوست‌داشتنی با خط کشی اصیل هوندا در کنار رینگ طلایی رنگ از ویژگی‌های جدانشدنی این موتورسیکلت دوست‌داشتنی به حساب می‌آیند. اما علاقه‌مندیم در کنار سایر موتورسیکلت‌های موجود در کشور شما را با موتورسیکلت های حجم بالا نیز بیش‌تر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. این شما و این هوندا سی‌بی‌آر 1000!

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

لوازم قهرمانی

شاسی کوچک‌تر و فشرده‌تر، آیرودینامیک بهتر و طراحی مدرن‌تر نسبت به مدل 2007 نکاتی هستند که در همان ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کنند. شاید در نگاه اول با خود بگویید تعداد زیادی از این مدل CBR در ایران وجود دارد. اما  این روزها میان این تعداد موتورسیکلت با رنگ و نقش‌های مختلف، دیدن یک HRC هرچند با فلاپ چینی خالی از لطف نیست. در نمای ظاهری به جز فلاپ‌ها، گلگیر عقب نیز دیده می‌شود که خود از جمله لوازم قهرمانی به حساب می‌آید و همین گلگیر بلندتر به گرم شدن سریع‌تر تایرها کمک شایانی می‌کند.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

در حالت استاندارد انجین CBR 1000 قدرتی معادل 175.6 اسب‌بخار در 12000 دور و 112 نیوتن‌متر گشتاور در 8500 دور را در اختیار راکب قرار می‌دهد. انجینی که 16 سوپاپ دارد و سوپاپ هوای 30.5 میلی‌متری و سوپاپ دود 24 میلی‌متری با فنرهای تیتانیومی از جمله ویژگی‌های این انجین به‌شمار می‌روند.

پیستون‌های آن فورج آلومینیومی با Coat مولبیدنیوم و بلوک سیلندرش برای کاهش اصطکاک از جنس نیکاسیل ساخته شده است. این انجین 4 سیلندر 999 سی‌سی از سیستم سوخت دومرحله‌ای DSFI و 12 سوزن سوخت‌رسان بهره می‌برد و سیستم جرقه‌زنی آن نیز توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. تراکم‌اش هم 12.3 به یک در نظر گرفته شده است.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

اگزوز یوشیمورا

مالک خوش‌ذوق این موتورسیکلت علاقه‌مند به بالا بردن راندمان این انجین بوده و دست به کارهایی زده تا بتواند این موتور را در رده موتورسیکلت های فول‌لوازم قرار دهد. در این مسیر ابتدا به اگزوز کربنی یوشیمورا می‌رسیم که البته از مدل استاندارد بسیار بهتر است. این سیستم اگزوز از هدرز شروع می شود و اگر در طراحی رانرها دقت کنید، متوجه تخلیه ایده‌آل آن خواهید شد.

شمع‌های موتورسیکلت ایریدیوم هستند و برای آن فیلتر هوا و روغن K&N در نظر گرفته شده است. در این میان از دنده زنجیر عقب و جلو و زنجیر که سرعت پر شدن دنده‌ها را بالا برده نیز نباید گذشت. این ویژگی باعث شده به خوبی بتوانید با این موتورسیکلت حرکات نمایشی انجام دهید.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

زین تا زمین

زین تا زمین این موتورسیکلت 820 میلی متر ارتفاع دارد. راندن سی‌بی‌آر 1000 آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. چراکه در اکثر بخش‌ها مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است. علاوه بر سهل بودن رانندگی، قدرت بالاتر آن نیز اسباب لذت بردن از سواری‌اش را فراهم می‌کند. هر شرکتی هر سال ضعف‌های سال قبل را اصلاح می‌کند و  CBR 2009نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بعضی موارد از مدل 2008 بهتر شده. البته فرمان و تعلیق این موتورسیکلت هم بسیار عالی طراحی شده و زمانی که به آن گاز می‌دهید، شتاب فوق‌العاده آن ممکن است راکب را از روی زین جدا کند! زمانی‌که دنده زنجیر کامل روی موتورسیکلت ست می‌شود تغییر بسیار محسوس است. صدای اگزوز این موتورسیکلت بسیار لذت‌بخش و گوش‌نواز به نظر می‌رسد. در دورهای بالاتر جذابیت صدا بیش‌تر هم می‌شود تا حساب کار دست اتومبیل‌های پیش‌رویمان آمده و کنار بروند.

نقش شاسی

از نقش شاسی نیز در سواری خوب این موتورسیکلت نباید گذشت. یک شاسی آلیاژی که نسبت به نسل قبل بسیار بهتر شده است. تعلیق 43 میلی‌متری در جلو با 119 میلی‌متر بازه ارتجاعی و کمک مرکزی عقب با 137 میلی‌متر بازه ارتجاعی و سیستم Unit Pro Link، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا لذت بالایی نصیب راکب شود. از شتاب و قدرت این موتورسیکلت همان‌قدر بگوییم که تنها در چند ثانیه می‌تواند به سرعت های بالا دست پیدا کند. در بخش ترمز، این موتورسیکلت از 2 دیسک 320 میلی‌متری در جلو با کالیپرهای 4 پیستون Tokico و تک‌دیسک تک‌پیستون 220 میلی‌متری در عقب بهره می‌برد. هم‌چنین مالک لنت‌های سرامیکی را چاشنی سیستم ترمز این موتورسیکلت کرده تا نیرو متوقف‌کننده این هیولا به مراتب بالاتر برود.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

کاری که سخت نیست

تجربه راندن با CBR 1000 RR جالب‌توجه و به‌یادماندنی بود. موتورسیکلتی که از هر نظر بهینه‌سازی شده. البته باید گفت که سواری استاندارد این موتورسیکلت نیز بسیار لذت‌بخش است و با این تغییرات بهتر از قبل هم می‌شود. CBR را باید ترکیبی از چهره جذاب، سواری بسیار عالی و  تکنولوژی بالا برشمرد. به این موتورسیکلت‌ها هم از طرف موتورسواران و هم از طرف مسئولین باید به چشم یک وسیله ورزشی نگاه شود تا بتوانیم به‌زودی شاهد پیشرفت موتوراسپرت در ایران باشیم.

موتورسیکلت هوندا CBR1000 RR

ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و این تغییرات را در خودمان آغاز کنیم تا هرکدام از ما بتوانیم نقش هرچند کوچکی در پیشرفت این رشته‌های ورزشی داشته باشیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور از همین طرق درآمدزایی کنیم. پتانسیل‌های بالایی در این رشته وجود دارد و استفاده از این پتانسیل‌ها و مطرح کردن نام ایران در رشته موتورسواری سخت نیست.

نوشته و عکس: امیرحسین پورسینا

کاراکتری کوچک برای نامی بزرگ/ نگاهی به موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010

موضوع دریافت گواهینامه موتورسیکلت بانوان غیر قطعی است

کپی آسیایی از زنبور ایتالیایی/ نگاهی به موتورسیکلت کاوان 125 سی‌سی

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

زمانی‌که بهترین سمفونی نواخته می‌شود!/ بررسی موتورسیکلت سمفونی از کمپانی SYM

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی