پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هات راد-فورد 32

روح سرگردان!/ پرونده هات راد: فورد 32 در قاب اروپایی

5 ساله بودم که یک شب پدرم با هدیه‌ای هیجان‌انگیز برای مادرم به خانه آمد. یک ماشین مدل کلاسیک که بعدها فهمیدم فورد 32 است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو برای من که آن زمان تنها فرزند خانواده بودم و همیشه عادت داشتم پدرم با هدیه‌ای برای من مخصوصا از نوع ماشین اسباب‌بازی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳ تیر ۱۴۰۱

5 ساله بودم که یک شب پدرم با هدیه‌ای هیجان‌انگیز برای مادرم به خانه آمد. یک ماشین مدل کلاسیک که بعدها فهمیدم فورد 32 است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برای من که آن زمان تنها فرزند خانواده بودم و همیشه عادت داشتم پدرم با هدیه‌ای برای من مخصوصا از نوع ماشین اسباب‌بازی به خانه بیاید اصلا قابل قبول نبود که یک ماشین کوچک وارد خانه‌مان بشود و مال من نباشد! خلاصه دردسرتان ندهم آن شب تا توانستم تلخی کردم و بهانه گرفتم تا روز بعدش پدر یکی از همان ماشین‌ها به رنگ قهوه‌ای برایم خرید و به خانه آورد. سر از پا نمی‌شناختم. آن ماشین با همه اسباب‌بازی‌هایم فرق داشت. انگار یک روح جذاب در کالبدش دمیده بودند که اصلا قابل مقایسه با سایر ماشین‌های حاضر در ویترین اتاق‌ام نبود. آن بنز کلاس E پلیس، نیسان هاچ‌بک زردرنگ، پورشه 911 آبی کبود و ده‌ها اسباب‌بازی دیگر هیچ‌یک نمی‌توانستند رقیب آن فورد رویایی و کلاسیک باشند. آن شب تا دیرهنگام بیدار ماندم و به عشق فورد کلاسیک‌ام همه حاشیه‌های قالی هال و پذیرایی خانه را پیمودم. آن فورد مرا با دنیای جدیدی از ماشین‌ها آشنا کرده بود.

در جست‌وجو یک کالبد تازه

باور کنید روح فورد 32 هنوز هم که هنوز است در سرگردانی به سر می‌برد. روح این فورد کلاسیک افسانه‌ای هم‌چنان نتوانسته برای خودش یک کالبد حقیقی بیابد و نتیجه این داستان هم شده ساخت و تولید ده‌ها بلکه هم صدها مدل گوناگون از این خودرو در سراسر جهان. هرکس هم تعبیر متفاوتی از این پدربزرگ آمریکایی ارائه می‌دهد. یکی قابلیت‌ها و توانمندی‌های مدرن را چاشنی کارش می‌کند و دیگری به سراغ قالب هات‌راد می‌رود. بعضی‌ها نیز سعی می‌کنند درست همان خودرو را بازآفرینی کنند. اما با همه این کوشش‌ها باز هم روح سرگردان آقای 32 از خاندان هنری فورد نتواسته یک کالبد ثابت برای خودش بیابد و سبب شود فورد 32 در کالبد جدید به تولید چند دستگاهی برسد.

هات راد-فورد 32

چرا این‌همه داستان گفتیم؟ گفتیم تا برسیم به یک فورد 32 متفاوت. فوردی که صاحب‌اش از شیفتگان کلاسیک‌های اروپایی است و از قضا در میان خودروهای سنتی ایالات متحده آمریکا قهرمان امروز ما یعنی فورد 32 را می‌پسندد. البته عادت اروپایی پسندی او سبب شده فورد 32ای را سفارش بدهد که انگار در قالبی اروپایی ریخته شده است. تصورش را بکنید، روح سیال یک آمریکایی در کالبد یک خودرو کلاسیک اروپایی! اولین نشانه این اروپایی‌سازی نیز جایگاه راننده در این خودروست که نشان می‌دهد مقصود سازندگان این فورد از اروپا در وهله نخست جایی نیست جز بریتانیا.

هات راد-فورد 32

تمثال بوگاتی

از نمای جانبی و انتهایی که به این هات‌راد نمکین بنگرید تمثالی از بوگاتی 1920 را نیز خواهید بافت. فرمی ناب از دنیای فرانسوی یک خودرو کلاسیک اروپایی که با سبکی به شدت ماهرانه در تار و پود قالب فورد 32 ترکیب شده. گویی فورد 32 را برداشته‌اند و کمی چاشنی اروپایی با آن ترکیب کرده‌اند و نتیجه شده است یک دسر خوشمزه‌ کاراملی که با نام هات‌راد پیش روی شماست. چراغ‌های عقب یک بوگاتی 1920 به روشنی در انتهای این هات‌راد جا خوش کرده‌اند و در ترکیب با آن فرم نرم بخش عقب نمایی زیبا و کلاسیک را ارائه می‌دهند.

هات راد-فورد 32

اگر از ما بخواهند بین بخش عقب و جلو خودرو یکی را انتخاب کنیم بی‌تردید بخش عقب را برخواهیم‌گزید. در این نما چوب و فلز در نهایت سادگی آن‌چنان  هنرمندانه با یکدیگر ترکیب شده‌اند که گویی از ازل قرار بر این بوده که به همین شکل باشند و امروز در قالب این کاردستی زیبا تبلور بیابند. به شیب نرم و ملایم، نمای بخش چوب‌کاری شده و فرم دلنشین سپر سه‌پله‌ای عقب دقت کنید. شاهکار نیست؟ باور کنید مالک خودرو هم وقتی خودرویش را تحویل گرفته باورش نمی‌شده تا این حد ماهرانه بتوان سادگی را به اوج زیبایی گره زد.

هات راد-فورد 32

البته این انتخاب ما به این معنا نیست که نمای جلو این هات‌راد جذابیت خاصی ندارد. نمای جلو نیز حرف‌های بسیاری برای خود دارد. چراغ‌های کلاسیک، جلوپنجره ساده و توری‌شکل، اتصالات جذاب و درخشنده چرخ‌ها به بخش جلوبندی و بسیاری جزئیات دیگر برای این نما نیز سادگی دلنشینی را رقم زده‌اند. موتور هم به رسم همه هات‌رادها بخشی برهنه دارد که نشان می‌دهد در سینه خودرو چه قلبی در حال تپیدن است. اما شاید جذاب‌ترین بخش در نمای جلو سینی جلوآمده‌ای باشد که گویی همه قابلیت‌های این خودرو متعلق به دهه 30 میلادی را پیشکش بیننده می‌کند.

البته از جذابیت تفاوت سایز رینگ‌های سیمی‌شکل این فورد نیز در نمای عقب و جلو نمی‌توان گذشت. جایی‌که یک شاهکار بشری از دنیای آغازین زندگی خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

کابین کاراملی

صندلی مبله درون کابین فوق‌العاده است. یک مبل جذاب برای لمیدن و راندن! رنگ کاراملی که تم اصلی کابین را که دیگر نگوئید و نپرسید. داشبورد چوب‌کاری شده و اعلا، فرمان استخوانی و چهارپره‌ای متفاوت و خلاقانه، دسته‌دنده خوش‌خرام و نازک و صد البته بزرگ‌ترین سورپرایز کابین که پدال‌های جذاب آن هستند. 3 مرد ایستاده که انگار بند کفش‌های چرمی‌شان را سفت بسته‌اند تا پرچم فورد 32 را بالا نگاه دارند و هر علاقه‌مندی را دعوت کنند به فشردن آنها و تا بی‌نهایت راندن در یک جاده خلوت بارانی و پر پیچ و خم.

یک لحظه با دقت به این پدال‌ها نگاه کنید. باورتان می‌شود این قطعات فلزی و چرمی جان ندارند؟ این 3 پدال ایستاده آن‌قدر وسوسه‌انگیز هستند که هر کسی رانندگی بداند را تشویق به نشستن پشت فرمان هات‌راد جذاب کارگاه بروک‌لند می‌کنند. فشردن پدال گاز و انتقال قدرت به رینگ‌های سیمی خودرو پیش رو لذتی خاص است که تنها نصیب مالک این خودرو خاص می‌شود. لذت عجیبی است شخصی‌سازی یک خودرو کلاسیک همه‌پسند و مشهور!

آخر داستان

این‌همه قلم فرسوده کردیم و درباره این خودرو گفتیم اما باز هم باید بگوییم این ماشین از آن هات‌رادهای همیشگی نیست که خیلی راحت بتوانیم توصیف‌اش کنیم. این فورد تقلبی-که البته از نمونه اصلی نیز جذاب‌تر است- را باید کشف کرد. کشف‌اش نیز ساده نیست. شوق می‌خواهد و تیزبینی. باید دقایقی وقت صرف کنید، قوه تخیل‌تان را به کار بگیرید و داستان خودتان را از این فورد 32 بسازید. درست است که این فورد مالک دیگری دارد اما نمی‌توان جریان سیال تخیل را به این سادگی‌ها بست و مسدود کرد. خیال حد و مرز نمی‌شناسد. شما هم می‌توانید خیلی ساده‌تر از آن‌که فکرش را بکنید برای خودتان یک فورد 32 شخصی تدارک ببینید و شک نکنید این خودرو بهترین پایه برای سقف دنیای ذهنی شما خواهد بود.

نوشته: روزبه خندان

مرسدس بنزهای کلاسیک در تهران دور هم جمع شدند + آلبوم تصاویر

ملاقات با مرسدس بنز S کلاس کلاسیک / پلی از کلاسیک به مدرنیته

همسفر با سفیران زمان/ گزارش تور خودروهای کلاسیک (اردیبهشت 98) + آلبوم تصاویر

ماجراهای پینوکیو / نگاهی به یک فورد 51 چوبی

شرور یک میلیون دلاری!/ پروژه هیجان انگیز تیونینگ فورد ماستنگ 1965

ستاره راک/ برخورد کاملا نزدیک با یک فورد GT40 کاملا دست‌ساز

نوستالژی 10 سالگی/ نگاهی به پونتیاک GTO 1970

غزال بیشه دیترویت/ نگاهی به یکی از بکر‌ترین ایمپالا های موجود در کشور

ایستاده با وقار/ نگاهی به کادیلاک ایران، لوکس‌ترین خودرو مونتاز شده در تاریخ صنعت خودرو کشور

خانه‌ای روی 4 چرخ/ نگاهی به یکی از خاص‌ترین فولکس‌ واگن‌ های ترانسپورتر وست فالیا در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی