پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای توسان و میتسوبیشی asx

تهاجم هیده یوشی!/ در بازار کراس اوورها، هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

کلاس کراس اوورهای جمع و جور در بازار ایران بسیار طرفدار دارد. در اینجا ماجرای تقابل هیوندای توسان و میتسوبیشی ASX را می خوانیذ. ۲ کراس اوور پرفروش در بازار ایران. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز شماره 75 بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی تقابل […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۸

کلاس کراس اوورهای جمع و جور در بازار ایران بسیار طرفدار دارد. در اینجا ماجرای تقابل هیوندای توسان و میتسوبیشی ASX را می خوانیذ. ۲ کراس اوور پرفروش در بازار ایران.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز شماره 75

بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی

تقابل خودروهای کره ای و ژاپنی همیشه در بازار ایران جذاب بوده. این تقابل فقط به بازار خودرو محدود نمی شود. ژاپنی ها در سال های 1592 تا 1598 نیز به کره ای در جنگ بوده اند. تهاجم هیده یوشی توسط ژنرال تویوتومی هیده یوشی در سال 1592 به شبه جزیره کره صورت گرفت. در این تهاجم که ارتش ژاپن جنگ آوران فراوانی داشت و هسته آن ها نیروهای ویژه سامورایی تشکیل می دادند، کره ای ها آمادگی لازم را نداشتند و ارتش ژاپن با سلاح های پیشرفته تر و بیشتر موفق به تصرف سئول (پایتخت کره) شده و رفته رفته این شبه جزیره را فتح کرد! اما کره ای ها با جنگ آوری دریسالار یی سان سن و کشتی های معروف لاک پشتی و حملات چیریکی نظامیانشان با تاکتیک (بزن در رو)، موفق شدند ژاپنی ها را از بسیاری شهرهای کره بیرون کنند. در نهایت هم چینی ها به کمک کره آمدند و ژاپن مجبور به عقب نشینی شد. البته بعد از صلح کوتاه مدت، ژاپن دوباره به کره حمله کرد، اما این بار موفق نشد پیش برود و به کمک چین و مقاومت دریاسالار یی سان، شکست سختی را تجربه کرد. این حادثه تاریخی ما را به یاد بازار خودرو کشورمان می اندازد! بعد از آزاد شدن واردات خودرو در اواخر دهه 80 شمسی، کره ای ها و ژاپنی ها باهم به بازار ایران آمدند. اما ژاپنی ها که امکانات محدودی داشتند و قیمت شان نیز بالا بود، نتوانستند در مقابل حجم بالای واردات کره ای ها و سلیقه اپشن پسند خریداران ایران مقاومت کنند و سهم قابل توجهی از بازار را به کره ای ها واگذار کردند. تا سال ها، هیوندای و کیا به عنوان 2 خودروساز مطرح کره ای، در واردات خودرو به ایران پادشاهی می کردند. تا اینکه ژاپنی ها با متنوع تر کردن محصولات و تجهیز به تکنولوژی های بیشتر، موفق شدند بر رقبای آسیایی خود غلبه کنند. البته این پیروزی پایدار نبود و با محدود شدن واردات خودرو و در نهایت ممنوعیت آن و گسترش بازار چینی ها، دوباره این گروه از خودروها به حاشیه رفتند.

هیوندای توسان

هیوندای توسان TL

اواخر دهه هشتاد هجری شمسی با باز شدن درهای کشور به روی خودروهای وارداتی، سبک جدیدی در خودروسواری یا همان ماشین‌بازی آغاز شد. آن روزها مثل الان، شاسی‌بلندسواری مد نبود. اما نمی‌توانستید منکر ارج و قرب شاسی‌بلندها در جامعه و بازار شوید. شاید بتوان گفت از همان روزها شاسی‌بلندها هیزم آتش بازار ایران شدند. تویوتا، کیا و هیوندای هریک نمایندگانی در این سگمنت داشتند. اگر هم وضع‌تان خیلی خوب بود، می‌توانستید سراغ بنز، ب‌ام‌و و لکسوس بروید.

فکر کردن به آن روزها که خیلی هم دور نیستند، باعث می‌شود برای چند دقیقه‌ای خود را در جمع اصحاب کهف تصور کنید! آن سال‌ها توسان به‌عنوان یکی از اولین شاسی‌بلندهایی که بعد از آزاد شدن واردات پایش به ایران باز شده بود، شناخته می‌شد. شاسی‌بلندی با امکانات جالب و جدید (برای آن زمان) که با پرداخت 45 میلیون تومان، می‌توانستید سوار بر آن به خانه بروید. حالا انگار همه‌چیز با دور تند در حالت بازگشت به عقب است. واردات خودرو ممنوع شده و با افزایش قیمت وارداتی‌ها، به جای این‌که هر از گاهی خریداران با یک خودرو به‌روز و مدرن سورپرایز شوند، با کاهش قدرت خریدشان، هر روز توقع‌شان پایین‌تر می‌آید و حتی شاسی‌بلندهای چینی را نیز در رویاهایشان تصور می‌کنند! حرفمان بی‌راه نیست.

هیوندای توسان

هیوندای توسان سابقه بیش‌تری از رقیب ژاپنی در بازار ایران دارد. نسل اول توسان در سال 2005 معرفی شد و پس از 2 سال به ایران آمد. این اولین تجربه هیوندای در کلاس کراس‌اوورهای جمع و جور بود و علی‌رغم اینکه ظاهر آن‌چنان جذابی نداشت، خوش درخشید. نسل دوم توسان که با نام ix35 نیز در ایران معروف شد، در سال 2009 و با مدل 2010 به بازار آمد. اگر سری به بازار خودروهای دست‌دوم بزنید، درمی‌یابید که آخرین توسان‌های نسل دوم، مدل 2015 هستند. طراحی این نسخه ساختارشکن و انقلابی بود. خیلی‌ها فکر می‌کردند هیوندای تا سال‌ها دست به این ترکیب جذاب نخواهد زد. اما در سال 2015، هیوندای با تعریف زبانی مشترک میان محصولات‌اش، رنگ اصالت را برای مدل‌های مختلف به ارمغان آورد.

نسل سوم توسان که با کد TL شناخته می‌شود و در این آزمون در مقابل میتسوبیشی ASX قرارگرفته، حاصل همین زبان مشترک طراحی است. هیوندای کد ix35 را از نسل سوم توسان حذف کرد تا در تمام بازارها به همین نام شناخته شود. سال 2016 را می‌توان اوج کمال توسان در عمر بیش از 10 ساله‌اش، برشمرد. در این نسخه شباهت با برادر بزرگ‌تر یعنی سانتافه به اوج خود رسید، تا جایی‌که تشخیص این 2 برای افراد غیرمتخصص سخت شد. جلوپنجره 6 ضلعی که به امضای هیوندای در محصولات‌اش تبدیل شده، در ترکیب با چراغ‌های باریک و کاپوت پف کرده، ظاهری متناسب‌تر برای توسان خلق کرده. این مدل نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر است و 65 میلی‌متر در طول و 29 میلی‌متر در عرض رشد داشته است.

اما ارتفاع‌اش 10 میلی‌متر آب رفته. در طراحی قسمت عقب، دوگانگی شخصیتی گریبان توسان را گرفته است. اینجا ترکیب طرح اروپایی و شرقی را شاهد هستیم. چراغ‌های عقب برای لحظه‌ای آلفارومئو جولیتا را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند. آنتن کوسه‌ای، یک باله کوچک و انتقال قاب پلاک به پایین در صندوق، تکمیل‌کننده زیبایی‌های توسان در قسمت عقب هستند.

هیوندای توسان

فضای کابین هیوندای توسان

داخل کابین، هیوندای از طرح پرزرق‌وبرق و شلوغ بدنه فاصله گرفته و به یک ترکیب ساده و نسبتا از مد افتاده بسنده کرده است. حس نه‌چندان مطلوب فلش‌بک به گذشته با کیفیت معمولی بعضی قطعات کابین دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در برخورد اول با توسان هیجان‌زده نشوید. این به معنی بد بودن کابین توسان نیست. ارگونومی کابین نسبت به قبل و رقیب ژاپنی نسبتا بهتر است و در آیتم فضای سرنشینان عقب، توسان برنده این رقابت خواهد بود. صندلی‌های عقب چه در بخش فضای سر و چه در بخش فضای پا، راحتی قابل‌قبولی برای سرنشینان دارند.

خطوط روان داخل کابین باعث شده در آن احساس آرامش داشته باشید. برخلاف نسل قبلی، نشان‌دهندهای پشت فرمان در یک سطح قرار گرفته‌اند که در این میان صفحه نمایش 4.2 اینچی سوپرویژن اطلاعاتی از خودرو را در اختیارراننده قرار می‌دهد. قالب صندلی‌ها بزرگ‌تر و راحت‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد و صندوق بار نیز فضایی قابل‌قبول دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این فضا به 1752 لیتر می‌رسد. در صندوق بار به‌صورت برقی بسته می‌شود. هم‌چنین اگر همراه با ریموت 3 ثانیه جلو در صندوق بایستید، در به‌صورت خودکار باز می‌شود. دهانه 1094 میلی‌متری صندوق بار نیز باعث شده قرار دادن بارهای حجیم داخل آن دشوار نباشد.

 

اگر قصد خرید نسل سوم توسان را دارید، باید سراغ مدل‌های 2016 و 2017 بروید. برخلاف ASX، مدل 2018 توسان در بازار کمیاب است. مدل‌های اولیه نسل سوم، در 2 نوع شرکتی و آزاد عرضه شده‌اند. این را گفتیم تا به بحث شیرین آپشن‌های توسان برسیم. در این بخش نماینده کره با اقتدار پیروز میدان است. مدل‌های شرکتی، با گارانتی 5 ساله عرضه شده‌اند. مدل‌های وارد شده به‌صورت آزاد اما، با گارانتی 2 ساله عرضه شدند و در عوض از امکاناتی اضافه‌تر مثل مانیتور و سنسور جلو بهره می‌برند و قیمت پایین‌تری هم دارند.

مقایسه هیوندای توسان و میتسوبیشی asx

با عقد قرارداد میان کرمان‌موتور و هیوندای در پاییز 95، بعد از آغاز تولید و انتقال تکنولوژی، واردات محصولات لوکس‌تر توسط کرمان‌موتور نیز آغاز شد. توسان یکی از چند محصول هیوندای بود که به صورت CBU توسط کرمان‌موتور در کشور عرضه شد. نسخه‌های کرمان‌موتوری که اغلب با مدل 2017 در بازار یافت می‌شوند، از فهرست کامل امکانات بهره می‌برند. علاوه بر پوشش چرمی، صندلی‌های جلو و عقب و فرمان به گرمکن مجهز شده‌اند. صندلی‌های جلو از سردکن نیز بهره می‌برند که جای خالی آن در رقیب ژاپنی حس می‌شود. صندلی راننده و سرنشین جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. علاوه بر سنسور کمک پارک جلو و عقب، توسان به دوربین دید عقب نیز مجهز شده که تصویر آن در آینه میانی نمایش داده می‌شود. هم‌چنین توسان فول‌آپشن از سیستم نوین اتوپارک بهره می‌برد.

صفحه نمایش 7 اینچی کنسول میانی نیز اطلاعات سیستم صوتی را نشان می‌دهد. ترمز پارک این مدل به‌صورت برقی فعال می‌شود و می‌توانید بدون استفاده از کلید وارد کابین شوید و پیشرانه را استارت بزنید. چراغ‌های خوش‌آمدگویی نیز روی دستگیره‌ها و پایین آینه‌های جانبی تعبیه شده‌اند. سیستم تهویه اتوماتیک 2 نقطه‌ای در قسمت عقب از خروجی مجزا بهره می‌برد.

هیوندای توسان

مشخصات فنی هیوندای توسان

پشت فرمان توسان نه احساس سواری با یک شاسی‌بلند کاملا نرم را دارید، نه تکان‌های مسیر آزارتان می‌دهند. تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است. فرمان برقی نیز غربیلک لاغرتری دارد و در ترافیک‌ها بسیار نرم و خوش‌دست نشان می‌دهد. می‌توانید حالت رانندگی را از میان 3 برنامه اسپرت، اکو و نرمال انتخاب کنید. سیستم‌های کمک حرکتی مثل کنترل پایداری با کنترل مجزا در هر 4 چرخ، کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC، کنترل سرعت در سراشیبی DBC، رادار بین خطوط و رادار نقطه کور BSM نیز در طول رانندگی راننده را تنها نمی‌گذارند. یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری MPI داخل کاپوت توسان جای گرفته. حجم این پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت نسبت به قبل 400 سی‌سی کم‌تر شده است. سقف توان این پیشرانه در 6200 دور به 153 اسب‌بخار می‌رسد. ماکزیمم گشتاور 192 نیوتن‌متری نیز در دور 4000 در اختیار راننده است. هم‌چنین توسان به قفل دیفرانسیل مجهز شده. نمی‌توانید روی این کراس‌اوور جمع‌وجور برای آفرود حرفه‌ای و عبور از مسیرهای خیلی سخت حساب باز کنید. اما در حد طبیعت‌گردی‌های آخر هفته می‌توانید روی آن حساب کنید. بچه‌گلگیرها و رکاب‌های پلاستیکی هم باعث می‌شوند زمانی‌که به دل مسیرهای ناهموار می‌زنید، نگران آسیب دیدن قسمت‌های فلزی بدنه نباشید.

مقایسه هیوندای توسان و میتسوبیشی asx

نسل سوم توسان، وزن کم‌تری نسبت به قبل دارد. در ساخت بدنه آن از فولاد با مقاومت 51 درصد استفاده شده و اتاق‌اش با فرایند پرس حرارتی ساخته شده است. همه اینها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا توسان از نظر استحکام بدنه و ایمنی نمره قبولی بگیرد. پیشرانه با گیرباکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک جفت می‌شود. علی‌رغم کوپل بودن گیرباکس با پیشرانه، به دلیل گشتاور کم، توسان در سبقت‌های ناگهانی و حرکت در سربالایی با ظرفیت کامل کابین ضعف نشان می‌دهد. بزرگ‌تر و پهن‌تر بودن نسبت به قبل اما باعث کاسته شدن از گیج بودن بدنه در پیچ‌ها شده است. ترمزها نیز تقویت شده‌اند. توسان در جلو از دیسک‌های 305 میلی‌متری و در عقب از دیسک‌های 302 میلی‌متری بهره می‌برد. اما پدال ترمز هم‌چنان حالت اسفنجی دارد و برای عادت کردن به آن نیاز به کمی زمان خواهید داشت. از دیگر نقاط ضعف توسان که در بیش‌تر خودروهای کره‌ای مشترک است، می‌توان به کاهش کیفیت چرم صندلی‌ها در کارکرد زیر 20 هزار کیلومتر اشاره کرد.

میتسوبیشی asx

میتسوبیشی ASX

خودروهای ژاپنی آنقدر جذاب هستند که علی‌رغم تمام کم‌وکاستی‌ها، خریدار را نسبت به سایر رقبای آسیایی بیش‌تر وسوسه می‌کنند. البته در جنگ فروش، ژاپنی‌ها به دلیل حجم کم‌تر واردات و آپشن‌پسند بودن خریداران ایرانی، همیشه مغلوب کره‌ای‌ها در بازار کشورمان شده‌اند. ASX هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی صحبت از شاسی‌بلندهای میتسوبیشی می‌شود، ناخودآگاه تصویر مدل خاطره‌انگیز پاجرو در ذهن علاقه‌مندان نقش می‌بندد. این ذهنیت مناسب به کیفیت مطلوب پاجرو و قابلیت‌های ویژه‌اش بازمی‌گردد. این ویژگی‌های مثبت در خودرویی جمع‌وجورتر و کم‌مصرف‌تر (مناسب رفت‌وآمدهای روزمره) به نام ASX گرد هم آمده‌اند. مردم ایران با سومین نسل ASX آشنایی دارند.

خودرویی که در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد و توسط آرین‌موتور در ایران عرضه شد. اما جالب است بدانید پیشینه ASX به اوایل دهه ۹۰ میلادی و سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد. ASX در ژاپن با نام RVR و در آمریکای شمالی با نام اوتلندر اسپرت شناخته می‌شود. نسل سوم ASX بدون شک انقلابی در میان مدل‌های قبلی بود و طراحی جذاب و قابلیت‌های فنی مناسب‌اش، میتسوبیشی را بر آن داشت تا چند سال دست به ترکیب آن نزند. اما در این مدت، میتسوبیشی یک فیس‌لیفت چشم‌گیر و یک فیس‌لیفت جزیی‌تر در فاصله زمانی کم‌تر روی ظاهر ASX اعمال کرده است. ASX بر پایه پلت‌فرم GS میتسوبیشی شکل گرفته. پلت‌فرمی که در پژو 4008، سیتروئن C4، میتسوبیشی اوتلندر و میتسوبیشی لنسر نیز استفاده شده است.

میتسوبیشی asx

طراحی بدنه

میتسوبیشی مدل 2016 ASX را با الهام گرفتن از ایده طراحی ایکس‌شکل معروف به سپر پویا (DYNAMIC SHIELD) طراحی کرده و باید اعتراف کرد که این تغییرات زیرکانه در کنار حفظ ژنی که خودروهای میتسوبیشی را تبدیل به نوستالژی می‌کند، ترکیبی جسورانه و تندوتیز را به نمایش می‌گذارد. در نگاه اول تمرکز حجم بیش‌تر تغییرات بدنه در قسمت جلو توجه بیننده را به سوی خود جلب می‌کند. مجموعه‌ای که با تزریق اصالت ژاپنی در چیدمان‌اش، شبیه به لنسر 2016 با ارتفاع بیش‌تر به نظر می‌رسد. سطوح پرزرق‌وبرق کرومی جلوپنجره جدید تا زیر چراغ‌ها امتداد پیدا کرده‌اند و این قسمت با نواری از جنس فایبرگلاس برای نصب قاب پلاک، به 2 بخش تقسیم شده است. سپر جلو نیز برای هماهنگ شدن با این تغییرات، از نو طراحی شده و نمای قسمت جلو را خشن‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد.

در این میان از تغییرات جزئی گرافیک چراغ‌های جلو نیز نمی‌توان گذشت. از دیگر تغییرات قابل‌توجه در نمای ظاهری ASX جدید می‌توان به آینه‌های جانبی جدید که به راهنما و مکانیزم تاشوندگی خودکار مجهز شده‌اند اشاره کرد. رینگ‌ها نیز برای منطبق شدن با ترکیب جدید بدنه، جای خود را به نمونه ۱۸ اینچی مدل اوتلندر داده‌اند و لبه گلگیرهای مشکی‌رنگ حس ارتفاع بیش‌تر را القا می‌کنند. تغییرات قسمت عقب چندان قابل‌توجه نیست و میتسوبیشی سعی کرده این ترکیب دوست‌داشتنی را در عقب ASX حفظ کند. در مدل 2018 اما میتسوبیشی بازهم در طراحی ASX دست برده و جزییاتی مثل لبه سپر جلو، جلوپنجره، فرم توری سپر جلو، شبرنگ‌های عقب و فرم مه‌شکن و دیفیوزر عقب را تغییر داده است. در مدل 2018، نواری از لامپ‌های LED روشنایی در روز نیز به طرفین پروژکتورهای جلو اضافه شده است. البته نسخه مورد بررسی مدل 2017 بوده و قیمت پایین‌تری دارد.

میتسوبیشی asx

طراحی کابین

فضا و دکوراتیو کابین همان چیزی است که سرنشینان از یک میتسوبیشی اصیل انتظار دارند. ترکیب کابین شاید ساده‌تر از رقیب کره‌ای باشد، اما کسل‌کننده و بی‌هویت نیست و بدون هیچ اضافه‌گویی و زرق‌وبرق‌های غیرضروری طراحی شده است. از تغییرات نسخه فیس‌لیفت در جهت حرکت در مسیر مدرنیته، می‌توان به استفاده از قطعات مشکی رنگ براق در دکوراتیو کابین و بهبود و تغییر پوشش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد. هم‌چنین آینه عقب مجهز به تکنولوژی HOMELINK شده و نمایش‌گر 6.4 اینچی در مرکز کنسول جلو با کیفیتی مناسب از شما استقبال می‌کند. برخلاف کره‌ای‌ها، شاهد انبوهی از دکمه‌ها و کلیدها داخل کابین ASX نیستیم. میتسوبیشی همه‌چیز را خلاصه و مفید طراحی و جانمایی کرده تا علاوه بر تجربه آرامش بصری داخل کابین، برای فعال کردن یکی از سامانه‌ها نیازی به پارک کردن و مطالعه دفترچه راهنما نداشته باشید!

البته به جانمایی بعضی دکمه‌ها نظیر دکمه‌های گرمکن صندلی‌های جلو یا ترکیب اهرم‌های دوار سیستم تهویه نیز انتقاد وارد است. یکی از جذاب‌ترین تجهیزات رفاهی ASX جدید، سقف پانورامیک یک‌تکه‌ای است که قابلیت باز شدن ندارد و با نام مون روف شناخته می‌شود. گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، سنسورهای فاصله‌سنج عقب، سنسور باران و سامانه روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها به همراه شیشه‌شو چراغ‌های جلو نیز از دیگر امکانات ASX به‌شمار می‌روند.

در این‌که ASX نسبت به توسان امکانات محدودتری دارد شکی نیست. اما این به معنی خالی بودن کراس‌اوور جوان میتسوبیشی از تکنولوژی‌های جدید و کاربردی نیست. در بحث راحتی فضای کابین، آن هم در آیتم صندلی عقب، ASX یک رده پایین‌تر از توسان قرار می‌گیرد. سرنشین پشت راننده فضای پای محدودی دارد و فضای سر هم آن‌قدرها بلند نیست. فضای صندوق بار اما کاملا قابل‌قبول است و با خواباندن صندلی‌های عقب به 1475 لیتر می‌رسد.

یکی دیگر از تغییرات جزیی و در عین حال قابل‌توجه و هیجان‌انگیز داخل کابین، اضافه شدن پدل‌شیفترهای تعویض دنده به پشت فرمان ASX فیس‌لیفت است، که جای خالی آن در رقیب کره‌ای احساس می‌شود. شیفترهای نقره‌ای رنگ، صفحه نمایش‌دهنده‌های هیجان‌انگیز و خوش‌ترکیب با روکش‌های آلومینیومی پدال‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هیجان فشردن دکمه استارت پیشرانه دوچندان شود. پیشرانه ۴ سیلندر MIVEC در ASX ۲۰۱۰ امتحان خود را به‌خوبی پس داد و سازنده ژاپنی را بر آن داشته تا هم‌چنان این ترکیب فنی را برای کراس‌اوور محبوب‌اش حفظ کند.

میتسوبیشی asx

مشخصات فنی میتسوبیشی ASX

پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ مثل همیشه کم‌مصرف و کم‌استهلاک است و توانایی تولید 147 اسب‌بخار قدرت در 6000 دور را دارد و ظرف 9.5 ثانیه در حالت تک‌دیفرانسیل و 10.4 ثانیه در حالت دودیفرانسیل به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد. در مقایسه اعداد و ارقام، توان کم‌تر پیشرانه نسبت به رقبای کره‌ای سوال‌برانگیز است. اما هماهنگی مناسب گیرباکس و پیشرانه و کاهش وزن 30 کیلویی نسبت به قبل، باعث شده ASX جدید گوش به فرمان‌تر و تیزتر باشد. گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متری در حالت عادی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.  با فشردن دکمه 4WD تصور می‌کنید گشتاور میان 4 چرخ تقسیم می‌شود. اما اگر در جاده‌ای هموار باشید، برای جلوگیری از استهلاک و کاهش مصرف سوخت، گشتاور هم‌چنان به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما زمانی‌که زیاد پیچ بزنید و مسیر خیس یا ناهموار باشد، نیرو میان چرخ‌ها با نسبت 60 به 40 تقسیم می‌شود. قطعا الویت خریداری که سراغ ASX می‌رود، یک سواری راحت و بی‌دغدغه در مسیرهای شهری است. اما این کراس‌اوور جمع و جور، در مسیرهای خارج جاده‌ای هم چابکی مناسبی از خود نشان می‌دهد و اگر توقع‌تان را کم کنید، در طبیعت‌گردی‌های آخر هفته روسفیدتان می‌کند.

میتسوبیشی asx

پپیشرانه ASX با نسل جدید گیرباکس CVT جفت می‌شود. این گیرباکس افت دور موتور را از بین می‌برد، اما برای آن 6 دنده خیالی تعریف شده تا بخشی از هیجان رانندگی را به راننده بازگرداند. در حالت اسپرت‌مود می‌توانید به‌صورت دستی دنده‌ها را تعویض کنید. برای غیرفعال شدن این حالت نیز کافی است پدل شیفتر مثبت را چند ثانیه‌ای نگه دارید. بهره بردن از رینگ‌های 18 اینچی مشابه اوتلندر قطعا تاثیر بسزایی در ظاهر ASX داشته، اما فاق کوتاه لاستیک‌ها و رینگ‌های بزرگ در مسیرهای پردست‌انداز، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کوبش‌ها را بیش‌تر حس کنید. در مجموع راحتی سواری ASX با توسان در یک کفه ترازو قرار می‌گیرد.

مقایسه هیوندای توسان و میتسوبیشی asx

ایمنی میتسوبیشی ASX

در طول حرکت سامانه‌های کنترل پایداری ASC، کنترل کشش TCL و ترمز کمکی هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار HSA به کمک راننده آمده و خطاهای رانندگی را جبران می‌کنند. سیستم ترمز نیز در جلو و عقب مجهز به دیسک‌های خنک‌شونده شده و به لطف سیستم ABS و توزیع الکترونیکی نیرو ترمز EBD، عملکرد قابل‌قبولی دارد. با تکیه بر این سامانه‌های ایمنی و بهره‌مند شدن از ۷ عدد ایربگ، ASX توانسته امتیاز قابل‌قبولی در بخش ایمنی کسب کند و ۵ ستاره ایمنی موسسه EuroNCAP را به خود اختصاص داده است.

برادران کوئن!/ با بودجه 700 میلیونی، هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

کوپه های اهلی!/ مقایسه سراتو کوپ و تویوتا GT86

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

فروکش هیجان/ بررسی لکسوس RX200t

هایما S7 پلاس چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی