پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

2 اسطوره از 2 نسل/ شلبی کبرا 427 در کنار مک لارن 720S

تابستان است و فصل کانورتیبل ها. در عین حال که از هوای آفتابی لذت می برید، می توانید از هیجان رانندگی و صدای گوشنواز سوپراسپرتی هم که سوار هستید، نهایت لذت را ببرید. بحث ما سوپراسپرت های روباز هستند که در دنیای مدرن امروزی تعداد آنها انگشت شمار است ولی در این میان، مک لارن […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱ آذر ۱۳۹۸

تابستان است و فصل کانورتیبل ها. در عین حال که از هوای آفتابی لذت می برید، می توانید از هیجان رانندگی و صدای گوشنواز سوپراسپرتی هم که سوار هستید، نهایت لذت را ببرید. بحث ما سوپراسپرت های روباز هستند که در دنیای مدرن امروزی تعداد آنها انگشت شمار است ولی در این میان، مک لارن 720S اسپایدر مدعی بهترین سوپراسپرت اسپایدر دنیا است. اما در قدیم الایام، تنوع زیادی در سبک سوپراسپرت های روباز نبود و شلبی کبرا 427 بی شک پرچمدار زمان خودش بود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

دلیل انتخاب یک سوپر رودستر، صرفأ سرعت و شتاب نیست. خریدار یک سوپر رودستر به دنبال چیزی فراتر از اینهاست. بلکه خریدار این سبک از خودرو به دنبال تجربه جدیدی است. تا با محیط اطرافش اجین شود، بوی شکوفه های بهاری را استشمام کند، دستش را در باد خنک بهاری نوازش دهد و از منظره اطرافش لذت ببرد.

شلبی کبرا

اختلاف این دو مدعی مدرن و کلاسیک، حدود نیم قرن است و در طول این نیم قرن به وضوح می توانید تفاوت را احساس کنید. سقف جمع شونده شیشه ای 720S مجهز به فناوری الکتروکرومیک در عرض تنها 11 ثانیه باز/بسته می شود. ضمن که در عبور از برجستگی ها فرو رفتگی های سطح مسیر، عملکرد قابل قبولی دارد. این درحالیست که شاسی کبرا 427 در عبور از مسیرهای مشابه همانند ژله تکان می خورد. البته داریم از عصری صحبت می کنیم که نیروی رو به پایین و مقاومت پیچشی شاسی مورد بحث نبود.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

شایان به ذکر است که کبرا 427 مورد بحث، نسخه اصلی نیست و از چرخهای بزرگتر 18 اینچی به جای 15 اینچی بهره می برد. در زیر بدنه این کبرا نیز شاسی نردبانی قرار دارد که با سازه لوله چهار اینچی کبرا اصلی، تفاوت بسیاری دارد.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

این نسخه یک رپلیکا از کبرا اصلی تحت نظر کارول شلبی است. زیر کاپوت کشیده آن، موتور هشت سیلندر هفت لیتری خفته است که نیروی تولیدی را از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به اکسل عقب با دیفرانسیل با لغزندگی محدود منتقل می کند و عاری از هر گونه تجهیزات و سیستم های الکترونیکی رانندگی است. تا خطاهای راننده را کنترل و یا جبران کند. این کبرا با قیمت پایه 73 هزار پوند قابل خریداری بوده که در مقایسه با نسخه های اصلی کبرا با قیمت های چند میلیون دلاری بسیار ارزنده به نظر می رسد.

اما آیا کبرا فقط برای رانندگی مهیج ساخته شده است؟ صد البته که نه. در کنار 720S، کبرا یک آنتی مکلارن به نظر می آید اما در زمان خودش و نیم قرن پیش تر از این سوپر رودستر مدرن، برای مسابقه طراحی شده بود. کبرا در عصر خودش، از سال 1965 تا زمان ورود پورشه 959 به بازار، با شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت در تنها چهار ثانیه، سریعترین خودرو دنیا بود و به مدت 20 سال، یکه تازی کرد! کبرا، 485 اسب بخار نیرو داشت که 100 اسب بخار بیشتر از فراری دایتونا بود. کارول شلبی در زمان خودش برای افرادی که برای آزمایش رانندگی با کبرا می آمدند، یک اسکناس 100 دلاری را روی داشبورد می چسباند تا اگر می توانستند آنرا بردارند.

شلبی کبرا

گذر زمان، پرسپکتیو ما از کبرا را تغییر داده است. پیشرفت تکنولوژی در طول این 54 سال باعث شده تا این سوپر رودستر که روزی روزگاری، یکه تاز سریعترین ها و نیرومندترین ها بود، حالا به عنوان یک اسطوره به تاریخ بپیوندد زیرا با رقبای قدری از ایتالیا، آلمان و بریتانیا روبرو است.

مک لارن 720

مکلارن 720S یکی از مدعیان بهترین سوپر رودستر عصر حاضر است که علاوه بر سرعت و شتاب، از پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعت خودروسازی در سال 2019 بهره می برد. شاسی فیبر کربنی 720S اسپایدر به استحکام نسخه کوپه است و با وجود سقف متحرک الکتروکرومیک، فقط 49 کیلوگرم از همتای کوپه خودش سنگین تر است. آمار و ارقام 720S اسپایدر شاید دهان پر کن باشد اما خیلی “کبرا” نیست!

مک لارن 720

این تست در منطقه فینیکس و در جاده های پر پیچ و خم آپاچی انجام شد که می توان آنرا از حیث پیچ و خم ها، با جاده های آلپ مقایسه نمود. حقیقتأ در دست گرفتن فرمان 720S اسپایدر و مشاهده کبرا از عقب در حین شنیدن غرش موتور مدرن این بریتانیایی بسیار لذت بخش تر است مخصوصأ صدای زوزه توربوشارژر ها به هنگامی که وارد مدار می شوند. اما در کبرا چنین نیست و با فشردن پدال گاز، بدون تأخیر، همه نیرو و گشتاور در اختیار راننده قرار می گیرد.

مک لارن 720

برای رانندگی با کبرا، حقیقتأ باید یک راننده ماهر باشید. نه دستیار الکترونیکی و نه دستیار فرمان و هیچ سیستم کمکی ای وجود ندارد که اشتباهات راننده را اصلاح کند. ضمن اینکه کلاچ بسیار سفت است. وقتی که از روی صندلی راننده کبرا، روی صندلی راننده مکلارن قرار می گیرید متوجه آسوده تر بودن همه چیز می شوید. سقف به آرامی و بی سر و صدا باز/بسته می شود و دید به اطراف برای یک سوپراسپرت در این کلاس، بسیار فراتر از انتظار است. به وضوح می توان استحکام بیشتر شاسی را مخصوصأ در عبور از پیچ ها در مکلارن احساس نمود.

تعادل بدنه و همچنین کنترل شاسی، بی نظیر است. 720S عملکرد بسیار دقیقی دارد و می توانید با خیالی آسوده مطمئن باشید که سیستم های کمکی الکترونیکی، تمامی اشتباهات شما را اصلاح می کنند تا همه چیز برای شما آسوده شود.

مک لارن 720

وقتی که محفظه موتور هر دو سوپر رودستر را بالا می زنید به وضوح می توانید به فاصله زمانی نیم قرن بین آنها پی ببرید. کبرا یک پیرمرد با دل جوان است. همه چیز ظاهری کلاسیک دارد و در معرض دید قرار دارد. موتور هفت لیتری کبرا، اصیل و خالص است. این موتور همانند کاراکتر Wreck it Ralph به سرعت و با قدرت تمام، سیلندرها را بالا و پایین می کند. همه چیز در کبرا دارای صدای مکانیکی است، صدایی که این روزها در تمامی خودروها جای خالی اش احساس می شود. در سوی مقابل، کابین مکلارن یک ته بوی شیمیایی دارد که در همه خودروهای مدرن می توان استشمام نمود.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

در مکلارن 720S بر روی یک صندلی شیب دار می نشینید و پیش رو شما یک شیشه بزرگ و منحنی قرار دارد. اما در کبرا، صاف تر بر روی صندلی می نشینید و در جایگاهی عقب تر از صندلی مکلارن قرار می گیرید. پیش رو راننده کبرا، شیشه کوتاه و صافی قرار دارد که فریم باریکی بهره می برد. در جلوتر از این شیشه، کاپوت کشیده و کوتاهی قرار دارد که برخلاف خودروهای امروزی، راننده می تواند بخشی از آنرا ببیند.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

وقتی که با کبرا با سرعت های بالا رانندگی می کنید، کار را برای شما سخت تر می کند. پیچش بدنه و فقدان سیستم های کمکی، آن چیزی نیست که از یک سوپر رودستر سریع و مهیج انتظار دارید اما حداقل امر اینست که سوار بر کبرا در هر جایی که باشید می توانید جولان دهید و دیده شوید.

از سوی دیگر، 720S ظریف تر و پخته تر به نظر می رسد. کمک فنرها عملکرد معقولی دارند و واکنش پدال گاز آنی و سریع است. عملکرد فرمان و پدال های گاز و ترمز نیز کاملأ بی نقص بوده و دقیقأ همانطوری است که راننده انتظار دارد. در مکلارن 720S نیازی نیست که به رانندگی تان دقت کنید، بلکه می توانید از رانندگی لذت ببرید و به زیبایی منظره اطرافتان دقت کنید.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

در عبور از ناهمواری های مسیر، طبیعتأ کبرا به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین، راحت تر این کار را انجام می دهد اما این کار برای مکلارن با دماغه کوتاه و اسپویلر زیر سپر، دشوار تر است. اما دماغه مکلارن با فشردن یک دکمه بالا می آید و این مشکل را تا حدی برطرف می کند. وقتی که زیر مکلارن با سطح مسیر ناهموار برخورد می کند، کابین با تکان های شدید و صدای دلخراشی همراه است که بی شک مالک اش را نگران می کند. اما همین اتفاق برای کبرا، این حس را به سرنشینان القا می کند که خودرو در حال فروپاشی است! اما حقیقتأ رانندگی با سوپر اسپرت ها در مسیرهای ناهموار هم لذت خاص خودش را دارد و یک نوع ماجراجویی جدید و متفاوت به شمار می رود!

شلبی کبرا

در حال نزدیک شدن به پایان این تست هستیم و باید ببینیم که آیا کبرا قصیرالجثه و سالخورده می تواند همپای مکلارن 720S اسپایدر مدرن بتازاند یا خیر. مکلارن 710 اسب بخاری به لطف سود جستن از تکنولوژی روز، دارای مصرف سوخت حدود 12 لیتر در یکصد کیلومتر است درحالیکه کبرا با تکنولوژی های قدیمی موتور هفت لیتری اش، تشنه بنزین است. با مصرف سوخت 18 لیتر در یکصد کیلومتر، باید لحظه به لحظه حواستان به نشاندهنده مصرف سوخت باشد.

مقایسه مک لارن 720 و شلبی کبرا

باید اذعان داشت که هر دو سوپر رودستر علیرغم نیم قرن فاصله زمانی، احساس بسیار خاص و منحصر به فردی را به راننده گان خود هدیه می دهند که چنین ویژگی را در کمتر خودرویی می توان احساس نمود. همانطور که کبرا در زمان خودش یک اسطوره بود، مکلارن هم در عصر حاضر یک اسطوره است.

 

» جدول مشخصات

  مکلارن 720S کبرا 427
قیمت مدل تست شده 246 هزار و 990 پوند 84 هزار و 950 پوند
موتور 8 سیلندر تویین توربو / 3994 سی سی حجم 8 سیلندر خورجینی / 6997 سی سی حجم
قدرت 710 اسب بخار 520 اسب بخار
گیربکس 7 سرعته دو کلاچه / محور محرک عقب 5 سرعته دستی / محور محرک عقب
شتاب 0 تا 100 2.9 ثانیه 4 ثانیه
حداکثر سرعت 341 کیلومتر بر ساعت 257 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 12.2 لیتر در یکصد کیلومتر 18.8 لیتر در یکصد کیلومتر
وزن 1468 کیلوگرم 1215 کیلوگرم

 

شلبی کبرا

از بوگاتی شیرون رکورد شکن بیشتر بدانید/ حرکت روی مرز 500 کیلومتر بر ساعت

نوستالژی 10 سالگی/ نگاهی به پونتیاک GTO 1970

روح سرگردان!/ پرونده هات راد: فورد 32 در قاب اروپایی

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

قیمت پورشه 79 ساله چقدر است؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی