پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو توسط تولید کنندگان خودرو

با انجام توافق هسته ای و بالا رفتن انتظار مرد از قیمت و کیفیت خودرو و راه اندازی کمپین نخریدن خودرو صفر واردات خودرو توسط تولید کنندگان افزایش یافت و این امر برخی انتقادات را برانگیخته است. برخی شرکت‌های مونتاژکار و تولید کننده خودرو این روزها در حالی به واردکننده خودرو تبدیل شده‌اند که در […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

با انجام توافق هسته ای و بالا رفتن انتظار مرد از قیمت و کیفیت خودرو و راه اندازی کمپین نخریدن خودرو صفر واردات خودرو توسط تولید کنندگان افزایش یافت و این امر برخی انتقادات را برانگیخته است.

برخی شرکت‌های مونتاژکار و تولید کننده خودرو این روزها در حالی به واردکننده خودرو تبدیل شده‌اند که در کنار تعهدات قبلی خود، برنامه‌ای برای داخلی سازی این خودروها نیز ندارند. شرکت‌های خودروساز که این روزها به دلایل مختلف از جمله بالا بودن قیمت خودرو، پایین بودن کیفیت و عدم به روز رسانی خودروهای خود با انتقاد و مشکل فروش روبه‌رو هستند، به جای ارائه خودروهای جدید بیشتر به واردات خودرو تمایل پیدا کرده‌اند.

رنو کپچر از جمله محصولات لوکس با قیمت بالای 100 میلیون تومان است که شرکت ایران خودرو با وجود تعهدات قبلی خود، بار دیگر برای واردات و فروش آن اقدام کرده است.

فروش نقدی این خودرو با قیمت 105 میلیون تومان و تحویل 45 روزه در حالی از دیروز برای چندمین‌بار توسط ایران‌ خودرو آغاز شده است که هنوز بخشی از تعهدات قبلی این شرکت به خریداران این محصول، عملی نشده است. چند ماه قبل که ایران‌ خودرو برای فروش کپچر اقدام کرد حدود 2 هزار نفر ثبت‌نام کردند، اما تاکنون فقط حدود 400 تا 500 دستگاه از این خودرو به خریداران تحویل داده شده است. این در حالی است که تا به حال برای واردات حدود 650 دستگاه کپچر اقدام شده و قرار است 3 محموله 750 دستگاهی دیگر از این خودرو نیز به کشور وارد شود.

ظاهراً بخشی از خودروهای کپچر خریداری شده در مرحله اول حدود یک ماه است که در بندر جبل‌علی باقی مانده و پولی برای واردات و ترخیص آنها پرداخت نشده است. در چنین شرایطی ایران‌ خودرو دوباره نسبت به ثبت‌نام برای فروش کپچر اقدام کرده و به این ترتیب پیش از پاسخگویی به تعهدات قبلی خود، باز هم قصد واردات و فروش این خودرو را دارد.

به گزارش فارس، بزرگترین خودروساز کشور در حالی به واردکننده کپچر تبدیل شده که هیچ برنامه‌ای برای تولید داخلی این خودرو پیش‌بینی نشده و در قراردادی که با شرکت رنو منعقد شده، عرضه این خودرو توسط ایران‌ خودرو به صورت واردات CBU (خودرو ساخته شده) پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که خودروسازان باید برای واردات خودرویی اقدام کنند که قصد داخلی‌سازی آن را داشته باشند نه اینکه به واردکننده آن محصول تبدیل شوند.

در کنار این خودرو، بحث تولید کلیو 4 از محصولات رنو نیز توسط ایران‌ خودرو مطرح است که تاکنون عملی نشده است.

کپچر توسط شرکت ایساکو کیش، زیرمجموعه ایران خودرو به کشور وارد می‌شود و با توجه به اینکه خودرویی با قیمتی بالا و لوکس برای بازار خودرو ایران محسوب می‌شود، نمی‌تواند نقش مهمی در تأمین نیاز مردم در بازار خودرو داشته باشد.

کیفی سازی تولیدات خودرو در اولویت است.

فروش فوری رنو کپچر توسط ایران خودرو (شهریور 94)

آلمانی‌ها برای مذاکرات جدی برای حضور در صنعت خودرو به ایران آمدند

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی