پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

کلاف سر در گم قیمت گذاری خودرو/ شورای رقابت به مسند قیمت گذاری باز می گردد؟

کاهش 22 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته، سقوط قدرت خرید مردم و آشفتگی در بازار خودرو از تاثیرات قیمت گذاری شورای رقابت در صنعت خودرو است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو دیگر اقدامات مسئولان و سازمان های مرتبط با صنعت خودرو قابل پیش بینی و تکراری شده، به طور مثال حدودا یک […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

کاهش 22 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته، سقوط قدرت خرید مردم و آشفتگی در بازار خودرو از تاثیرات قیمت گذاری شورای رقابت در صنعت خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

دیگر اقدامات مسئولان و سازمان های مرتبط با صنعت خودرو قابل پیش بینی و تکراری شده، به طور مثال حدودا یک سالی است که سکان قیمت گذاری خودرو، در دست شورای رقابت نبوده و بازار خودرو طی این یکسال، بدجور سرد و گرم روزگار، حال و روزش راه برهم زده است.

کارشناسان بر این باورند که سو مدیریت عامل اصلی آشفتگی صنعت و بازار خودرو است، تصمیمات یک شب از پس جلساتی که معلوم نیست چه زمانی برگزار شده در دستور کار قرار می گیرد و اجرایی شدن همین اقداماتی که کارشناسی نشده یا زیر ساخت لازم را برای اجرایی شدن ندارد، موردی است که اثرگذاری منفی آن طی یکسال گذشته به مراتب قدرت مند تر و مخرب تر از تحریم ها اعمال شده بر صنعت خودرو بوده است.

چنین اقداماتی است که سبب شد نه تنها قدرت خرید خودرو برای مردم از بین برود بلکه برخی افراد معتقد بودند که خرید خودرو صفر به یک رویا دست نیافتنی مبدل شده بود.

اینکه از فعل گذشته بهره می بریم علت دارد به این سبب که اقدامات و ورود به موقع قوه قضائیه در کنار برگزاری طرح فروش های اعتباری توسط خودروسازان، موجب شد تا آرامش به ساحل بازار خودرو بازگردد و افراد هم با استفاده از این طرح های فروش صاحب خودرو شوند.

حذف شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری، اقدام مثبتی بود که در دستورکار قرار گرفت. به این علت که بر اساس مکاتبه انجمن خودروسازان با معاون اول رئیس جمهور به این موضوع اشاره شد که در زمان قیمت گذاری شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به 2 خودروساز کشور وارد شد.

اعمال قیمت های دستوری توسط شورای رقابت نه تنها موجب تضعیف خودروساز شده بود بلکه فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار سبب شد تا شرایط برای سوداگری دلالان مناسب باشد و بازار بیش از گذشته دچار نابسامانی شود.

شاید این جمله کلیشه ای که کاهش عرضه سبب گرانی می شود زیاد به گوشتان خورده باشد اما واقعیت بازار خودرو کشور همین است.

هم اکنون قیمت خودروها در مسیر نزولی قرار گرفته که این امر در ابتدا متاثر از فرمول جدید قیمت گذاری و افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

به گفته محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم اکنون بازار خودرو شیب نزولی را تجربه می کند چرا که مردم توانایی خرید خودرو را ندارند در نتیجه از یکسو نقش دلالان در بازار کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر انبارها نیز مملو از خودروهای تولیدی شده است.

با توجه به اینکه شاهد بازگشت شرایط متعادل به بازار خودرو هستیم اما خبرهای بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو به گوش می رسد.

باید به این نکته توجه داشت که بر اساس اظهار نظر دبیر انجمن خودروسازان میزان تولید خودرو نسبت به سال گذشته 22 درصد افت پیدا کرده که این امر متاثر از قیمت گذاری های دستوری در سال گذشته بوده است.

بهتر است برای ساماندهی بازار خودرو به جای بکارگیری راهکارهای شکسته خورده گذشته و آزمایش مجدد آن ها با استفاده از برنامه های کارشناسی شده نه به صنعت خودرو کشور که لوکوموتیو اقتصادی است ضربه بزنیم و نه قدرت خرید مردم را تضعیف کنیم.

انتهای پیام/

وزیر صمت موافق قیمت گذاری شورای رقابت یا مخالف؟

سیخ بسوزد یا کباب ؟ / شورای رقابت بیاید خوب است یا بد ؟

نقدینگی ، مشکل اصلی صنعت خودرو

سازمان بازرسی بر قیمت گذاری توسط شورای رقابت اصرار دارد

پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی ندارد

سازمان بازرسی کل کشور خواستار بازگشت شورای رقابت شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی