پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران و چین

چه کسی رفته چه کسی مانده؟/ نگاهی به وضعیت فعالیت خودروسازان چینی در ایران

در شرایط فعلی و به دلیل تحریم های خارجی، خودروسازان کشورمان در قراردادهای خارجی دچار مشکل شده اند و شرکای خارجی یک به یک در حال ترک بازار ایران هستند. خودروسازان چینی هم از این قاعده مستثنی نیستند و تعدادی از آن ها به دلیل مشکلات موجود، قادر به ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱ مهر ۱۳۹۸

در شرایط فعلی و به دلیل تحریم های خارجی، خودروسازان کشورمان در قراردادهای خارجی دچار مشکل شده اند و شرکای خارجی یک به یک در حال ترک بازار ایران هستند. خودروسازان چینی هم از این قاعده مستثنی نیستند و تعدادی از آن ها به دلیل مشکلات موجود، قادر به ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود نیستند. حتی تحویل تعداد قابل توجهی از خودروهای چینی هم با مشکل روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برای پاسخ به این سوال که کدام یک از خودروسازان چینی بازار ایران را ترک و کدام یک در کشورمان مانده اند، بهتر است وضعیت موجود خودروهای چینی را در بازار ایران یررسی کنیم. خودروهایی که در چند سال اخیر به لطف امکانات متنوع، قیمت مناسب نسبت به وارداتی ها و طراحی های به روز، توانسته اند جای خود را در دل خریداران ایرانی باز کنند.

ابتدا کار را از شرکای چینی خودروسازان دولتی آغاز کنیم. شرکت دانگ فنگ بزرگترین شریک چینی ایران خودرو به شمار می رود. توسعه جدی محصولات دانگ فنگ و ساختار مشترک با محصولات پژو زمینه ساز این همکاری شد. حتی اخیرا اخباری از عرضه محصولات جدید دانگ فنگ در ایران هم منتشر شده بود. اگر نگاهی به  آمار تولید دانگ فنگ h30 کراس بیاندازیم، به این نتیجه می رسیم که تولید این خودرو متوقف شده و شنیده ها حکایت از خداحافظی این برند چینی با ایران دارد.

همچنین آینده دیگر شریک چینی ایران خودرو، یعنی هایما هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اما در گروه خودروسازی سایپا، برلیانس که فروش قابل توجهی هم در بازار ایران داشت، رسما با پارس خودرو قطع همکاری کرد و دیگر شریک خارجی سایپا، یعنی چانگان هم به علت همکاری با خودروسازان آمریکایی بازار ایران را ترک خواهد کرد.

سراغ بخش خصوصی می رویم. گروه بهمن شاهد خداحافظی زودهنگام هاوال بود و این برند قدرتمند چینی نیامده از بازار ایران رفت. از سوی دیگر بررسی آمار تولید نشان می دهد، تولید محصولات فاو هم متوقف شده و این خودروساز چینی هم قادر به ادامه همکاری با گروه بهمن نیست.

اما سری بزنیم به مقر اصلی تولید خودروهای چینی، یعنی شهر کرمان. به نظر می رسد قدیمی ترین همکار خودروسازان چینی در ایران، یعنی مدیران خودرو، که با شریک چینی اش با نام چری همکاری می کند، همچنان محصولات خود را با موعد تحویل فوری عرضه می کند و سبد متنوعی از محصولات دارد. همچنین اخبار و عکس های منتشر شده خبر از برنامه مدیران خودرو برای عرضه چند محصول جدید دارد.

اما وضعیت کرمان موتور به شکلی دیگر است. لیفان، یار قدیمی کرمان موتور از بازار ایران خداحافظی کرده و دیگر شریک کرمان موتور یعنی جک هم در مسیر همکاری با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند.

جیلی هم از همان ابتدا با ایران قطع همکاری کرد. از سوی دیگر، کوچ بی وای دی از ایران و پایان تولید خودروهایش در کارمانیا نیز امکان تحویل خودروهای فروخته شده را سخت کرده است.

سبد محصولات مدیران خودرو متحول می شود/ تست فنی خودروهای جدید ام وی ام و چری در جاده های ایران

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

چشم انداز حضور خودروسازان چینی در ایران/ عقبگرد چشم بادامی ها در صنعت خودرو کشور

خط و نشان وزارت صنعت برای خودروسازان چینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی