پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیانیه خودروسازان

افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ ارتباط و نفعی برای خودروسازان ندارد

ایران خودرو و سایپا (2 خودروساز بزرگ کشور) به همراه انجمن خودروسازان ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به هجمه‌های رسانه‌ای اخیر و اظهارات غیر مستند و فرافکنی برخی افراد در خصوص افزایش قیمت خودرو در «بازار» واکنش نشان داده اند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در بیانیه مشترک خودروسازان آمده است: رهبر معظم […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۸

ایران خودرو و سایپا (2 خودروساز بزرگ کشور) به همراه انجمن خودروسازان ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به هجمه‌های رسانه‌ای اخیر و اظهارات غیر مستند و فرافکنی برخی افراد در خصوص افزایش قیمت خودرو در «بازار» واکنش نشان داده اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در بیانیه مشترک خودروسازان آمده است:

رهبر معظم انقلاب بارها همه ارکان کشور را به تلاش برای تحقق رونق تولید توصیه کرده‌اند و برخی صنایع نظیر «صنعت خودرو» را محرک تولید در بخش‌های دیگر خواندند، چرا که به تعبیر معظم‌له فعال شدن پیشران‌ها می‌تواند سایر حوزه ها را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.

علاوه بر بیانات صریح و روشن مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از بخش‌های پیشران و موثر در رونق تولید، شاخص‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که حیات و فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنعتی نیز به رونق خطوط تولید خودروسازی در کشور وابسته است؛ و این شاخصه‌هاست که صنعت خودرو ایران را صدرنشینِ تحریم‌های ظالمانه و نقطه هدف در تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایرانیان کرده است.

حال در چنین شرایطی، برخی افراد مسئول و غیرمسئول، برخی نهادها و رسانه‌ها و … بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بدون بررسی، بی‌توجه به اصول مشخص علم اقتصاد، تنها با بیان جملاتی مخاطب‌پسند اما بی‌اساس، خودروسازان را به افزایش قیمت خودرو و نیز عدم عرضه خودرو به بازار متهم می‌کنند.

دلیل این اظهارات می‌تواند این باشد که برخورد با دلالان و واسطه‌های ناشناس و پنهان بسیار سخت‌تر و پرزحمت‌تر است از متهم کردن شرکت‌های خودروسازِ آشنا و بانام و نشان…

در سال‌های اخیر متاسفانه دیوارِ کوتاه خودروسازان باعث شده است تا بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف به پای آنها نوشته شود و برخی ناهنجاری‌ها را پشت این “خودروسازانِ همیشه مقصر” پنهان کنند.

از این رو، خودروسازان کشور در پاسخ به این اظهارات و فضاسازی‌های رسانه‌ای ذکر چند نکته را ضروری می‌دانند:

۱- بار دیگر یادآوری می‌کنیم که قیمت فروش خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با بازار آزاد «متفاوت» است و ایران‌خودرو و سایپا هیچ نفعی و هیچ سودی از افزایش قیمت خودرو در بنگاه‌های فروش خودرو و … نمی‌برند و مکلف‌اند خودرو را براساس قیمت مصوب به مشتری تحویل دهند.

قيمت بازار و فراز و فرود آن هيچ ارتباطي با خودروسازان نداشته و حاصل هدايت نقدينگي سرگردان به بازار خودرو، صحنه‌گردانی واسطه‌ها و دلالان و نیز تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.

مجدداً تاکید می‌کنیم افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، بنگاه‌های خرید و فروش خودرو و سایت‌های اینترنتی، به هر دلیلی که باشد نه ارتباطی به خودروسازان دارد و نه منفعتی را نصیب آنها می‌کند چرا که قیمت فروش خودرو توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با نظارت نهادهای ذیربط تعیین می‌شود و از نیمه دوم سال گذشته تا‌کنون نیز ثابت بوده است، لذا در شرایطی که قیمت بسیاری اقلام و کالاهای ساده و خوراکی، غیرقابل کنترل شده، بهتر است در خصوص صنعت خودرو که برای هر محصول آن باید ۴۵۰۰ نوع قطعه از ۶۰ رشته صنعتی و انواع و اقسام مواد اولیه تامین شود، اظهارنظرهای غیرکارشناسی مطرح نشود.

۲- هیچکس نمی‌تواند از دور برای صنعت خودرو نسخه بنویسد؛ حقیقتِ صنعت و تولید، به ویژه در دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت و همه جانبه، تنها در کفِ کارخانه، خطوط تولید و در زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی قابل لمس و قضاوت است، در این شرایط خودروسازان کشور با همت، غیرت، تلاش و با اجراي يك برنامه مدون و مداوم، موفق شده‌اند چراغ تولید را روشن نگه‌دارند، قطعات را تامین کنند، خودروها را تولید کنند و به دلیل بحران و اشتباهات گذشته، هرچند با تاخیر به دست مشتریان خود برسانند و به آنها تحویل دهند.

۳- تمام کارشناسان حوزه اقتصاد عقیده دارند افزایش قیمت چند محصول داخلی در روزهای اخیر ناشی از سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها و هیجان زده کردن جو روانی بازار خودرو و نیز فضاسازی‌های رسانه‌ای بوده است. از این رو، مقصر جلوه دادن خودروسازان بدون ارائه سند و مدرک، جای تامل دارد و ابهام برانگیز است. با وجود اینکه این ادعاها پشتوانه کارشناسی و آماری نداشته است اما لازم است اعلام کنیم که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار خودرو عرضه کرده و به مشتریان خود تحویل داده‌اند. پرسش اینجاست که نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از این عدد بوده است؟ یا ظرفیت صنعت و امکان فعلی تولید خودرو در کشور بیش از این است؟

۴- مشخص نيست در سال “رونق توليد” ، چرا به‌جاي آن‌كه حمايت از صنايع توليدكننده داخلي، يكي از اولويت‌هاي اصلي همه نهادها و جامعه رسانه‌اي كشور و… باشد، از هر تريبوني براي تخريب و تضعيف اين صنعت استفاده می‌شود؛ چهره‌هاي مشهور و حتي مجريان رسانه ‌ملي (كه خود را در همه حوزه‌ها صاحب‌نظر می‌دانند) نیز بدون هیچ تامل و درنگی ساده‌ترين و بي‌هزينه‌ترين راهكار کسب محبوبیت و شهرت در فضای مجازی را در هجمه به صنعتي می‌دانند كه در حال حاضر عليرغم وجود انبوهي از محدوديت‌ها، باز هم جريان توليد را حفظ كرده و به حراست از سرمايه‌انساني و اشتغال كارگران خود پرداخته تا مشکلاتی نظیر آنچه در برخی کارخانه‌های کشور رخ داد پیش نیاید و يك ميليون شغل مستقيم و غيرمستقيم فعالان این صنعت تهدید نشود.

۵- لازم به توضیح است دو گروه بزرگ خودروسازی کشور با هدایت تیم‌های جدید مدیریتی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحول در فرآیندهای مختلف کاری را در دستور کار قرار داده و قصد ندارند اشتباهات گذشته صنعت خودرو را تکرار کنند. این تصمیم‌های بزرگ در سخت‌ترین روزهای اقتصاد و صنعت کشور اتخاذ شده و جراحی بزرگ این صنعت، نیاز به حمایت همه جانبه تمام بخش‌ها، مجموعه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و رسانه‌ها دارد. نیکوتر آن است که اگر سنگی از پیش پای برنمی‌داریم، چوبی هم لای چرخ‌های تولید نگذاریم.

از سویی دیگر لازم است بازنگري‌هايي اساسي در اين رويكردها شكل گرفته و افرادي كه كوچك‌ترين شناخت و آگاهي لازم از مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت خودرو ندارند، دست از فرافكني برداشته و به‌جاي اتهام‌زني‌هاي پوپوليستي و نادرست بر عليه صنعت خودرو، ضمن روحيه بخشي به طيف وسيعي از كاركنان و كارگران متعهد و ايثارگرِ فعال در اين بخش از اقتصاد كشور، توليد ملي را براي عبور از اين پيچ مهم تاريخي و گذر از محدوديت‌ها همراهي كنند.

در پایان به استحضار مردم فهیم و آگاه و مشتریان گرانقدر سایپا و ایران‌خودرو می‌رساند خدمتگذاران آنها در صنعت خودرو با تمام توان و با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها برای حل مشکلات موجود، حفظ جریان تولید، تولید محصولات جدید و به روز، توقف تولید خودروهای قدیمی، ارتقاء کیفیت محصولات، تسریع در تحویل خودروها و نیز کاهش تعهدات معوق برجای مانده از گذشته تلاش می‌کنند و با ایجاد پویش ملی بومی‌سازی قطعات صنعت خودرو و جهاد خودکفایی نگاه خود را به آینده‌ درخشان ایران اسلامی معطوف کرده‌اند.

انتهای پیام/

شرکت ایساکو آزمون الکترونیکی پرسنل نمایندگی‌های ایران خودرو را برگزار کرد

طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو از فردا آغاز می شود

راهبردهای ایران خودرو برای اصلاح ساختار مالی

کاهش خودروهای ناقص موجود در پارکینگ ایران خودرو/ 301 تا شهریور 99 وارد بازار می شود

سایپا در نیمه نخست سال 98 بیش از 181 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است

آغاز فروش اینترنتی اعتباری سایپا 111 از فردا

مديرعامل گروه سايپا از واحد تحقيق و توسعه مگاموتور بازدید کرد

افتتاح چهاردهمین دوره از نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو

لزوم واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی

نوآوری و خلاقیت رویکرد مدیران کروز برای ماندگار شدن

خصوصی سازی موجب کاهش فساد و افزایش راندمان در صنایع خواهد شد

برچسب‌ها : اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودروارتقا میزان داخلی سازی قطعات خودروافزایش قیمت خودروایران خودروبازار خودروبازار محصولات ایران خودروبازار محصولات سایپابرنامه ریزی گروه خودروسازی سایپابرنامه گروه خودروسازی سایپاتعمیق داخلی سازی قطعات خودروتوسعه تولید ایران خودروتوسعه تولید خودروتوسعه تولید خودرو در تبریزتوسعه تولید خودرو در پارس خودروتوسعه تولید در صنعت خودروتوسعه تولید قطعهتوسعه تولید ملیتوسعه داخلی سازی قطعات خودروتولید قطعات های تکتولید و داخلی سازی قطعاتخط تولید خودروخط تولید قطعات خودروخط تولید قطعات های تکخط تولید قطعات های تک خودروخطوط تولید خودروسازانخودروخودروسازانخودروسازیداخلی سازی قطعاتداخلی سازی قطعات خودروداخلی سازی قطعات خودروهای سنگینداخلی سازی قطعات زامیادداخلی سازی قطعات های تکداخلی سازی قطعات های تک خودروسایپاصنعت خودروصنعت قطعه سازی خودروفرآیند داخلی سازی قطعاتقطعه سازانقطعه سازیقیمت خودرومحصولات گروه خودروسازی سایپامیزان داخلی سازی قطعات خودرووضعیت صنعت قطعه سازی خودروگروه خودروسازی سایپاگروه صنعتی ایران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی