پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استون مارتین DBX

اَستونِ سنت شکن!/ DBX به عنوان نخستین شاسی بلند استون مارتین چه ویژگی هایی دارد؟

استون مارتین DBX در آخرین روزهای نوامبر 2019 به عنوان اولین شاسی بلند تاریخ این خودروساز 106 ساله بریتانیایی معرفی شد. اینجا کلیک کنید و ویدئوی معرفی استون مارتین DBX را ببینید گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو با بالاگرفتن تب شاسی بلند سواری در بیشتر کشورها و پیوستن خودروسازهایی مثل لامبورگینی، رولزرویس و […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

استون مارتین DBX در آخرین روزهای نوامبر 2019 به عنوان اولین شاسی بلند تاریخ این خودروساز 106 ساله بریتانیایی معرفی شد.

اینجا کلیک کنید و ویدئوی معرفی استون مارتین DBX را ببینید

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

با بالاگرفتن تب شاسی بلند سواری در بیشتر کشورها و پیوستن خودروسازهایی مثل لامبورگینی، رولزرویس و بنتلی به جرگه بلندمرتبه سازی، پیش بینی می شد که روزی استون مارتین نیز به عنوان یک برند لوکس و باسابقه، محصولی برای رقابت با برترین شاسی بلندهای جهان به میدان بفرستد. پس از گمانه زنی های فراوان و انتشار تیزرهای گوناگون از سوی این خودروساز برتانیایی، سرانجام در آخرین روزهای آبان ماه (اواخر ماه نوامبر) DBX به عنوان اولین شاسی بلند استون مارتین در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی شد. این شاسی بلند لوکس آمده تا علاوه بر گسترش سهم بازار استون مارتین، بهبودی هم برای اوضاع مالی نابسامان استون مارتین به همراه داشته باشد.

استون مارتین DBX

جالب است بدانید برای توسعه استون مارتین DBX از 250 مهندس و طراح استفاده شده است. ساخت این خودرو 4 سال زمان برده و برای این پروژه بیش از یک میلیارد دلار هزینه شده است. نتیجه کار، مهمترین استون مارتینی است که تا به حال پا به خط تولید گذاشته.

وامدار سنت های استون مارتین

با انتشار اولین پیش نمایش رسمی از DBX در شهریور ماه امسال، حدود ابعاد آن و نمای قسمت جلو و پهلویش مشخص شد. این شاسی بلند حدودا 200 هزار دلاری، همچون رقبایی مثل لامبورگینی اوروس و بنتلی بنتایگا، تلفیقی از روحیه لوکس و اسپرت را با خود دارد. DBX ابعادی به طول 5039 میلی متر، عرض 1998 میلی متر و ارتفاع 1680 میلی متر دارد. همچنین فاصله میان 2 محور این خودرو به 3060 میلی متر می رسد. با مشاهده ظاهر DBX، اصلا سخت نیست که به استون مارتین بودن آن پی ببرید.

رقبای استون مارتین DBX

استون مارتین DBX

انگار یک DB11 به کراس اووری فول سایز تبدیل و چاق شده! چراغ های جلو فرم آشنا و سنتی سایر محصولات استون مارتین را دارند. سقف نیز مثل دیگر شاسی بلندهای اسپرت، کوتاه و شیبدار طراحی شده تا ظاهر  DBX پویا و جوان پسند به نظر برسد. فرم چراغ پیوسته عقب هم همان چیزی است که در محصولات جدید استون مارتین می بینید و به نوعی به زبان جدید طراحی این خودروساز بریتانیایی تبدیل شده است. جالب است که دستگیره درها نیز مثل کوپه های اسپرت استون مارتین به صورت مخفی طراحی شده اند.

استون مارتین DBX

وسواس در طراحی کابین DBX

استون مارتین در طراحی کابین DBX حسابی هنرنمایی کرده و ترکیبی از متریال باکیفیت و گران قیمت را با دیزاین حرفه ای و بسیار شیک شاهد هستیم. برای تزیین کابین، مشتری می تواند تریم فلزی یا چوبی را سفارش دهد. برای تودوزی نیز آلکانترا و چرم بسیار مرغوب قابل سفارش است. داخل کابین DBX به کوچک ترین جزییات هم توجه شده و اکسسوری ها و کیف های چرمی سفارشی نیز خود داستانی هیجان انگیز دارند.

استون مارتین DBX

برای اینکه بیستر به وسواسی که برای طراحی کابین DBX به خرج داده شده پی ببریدف کافی است بدانید مهندسان استون مارتین 6 ماه برای بهبود موقعیت راننده و اطمینان از دید خوب این قسمت وقت صرف کرده اند! ازجمله دیگر ویژگی‌های برجسته کابین DBX نیز می‌توان به سقف شیشه‌ای پانوراما و صفحه نمایش لمسی به همراه سیستم اطلاعات و سرگرمی بهبود یافته اشاره کرد.

همان طور که از یک شاسی بلند خانوادگی انتظار می رود، کابین DBX کاملا جادار است. استون‌ مارتین به راحتی سرنشینان عقب توجه ویژه ای داشته و برای آن‌ها سیستم کنترل تهویهٔ مجزا و چهار دریچهٔ تهویه در نظر گرفته است. فضای بار نیز در حالت عادی 832 لیتر حجم دارد و گنجایش آن با خواباندن صندلی های عقب، به 1540 لیتر می رسد.

استون مارتین DBX

مشخصات فنی استون مارتین DBX

استون مارتین DBX همچون ونتیج و DB11 از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربو ساخت AMG بهره می برد. این نیروگاه آلمانی الاصل می تواند 542 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه تولید شده توسط گیرباکس 9 سرعته اتوماتیک به هر 4 چرخ منتقل می شود. استون مارتین DBX از دیفرانسیل عقب لغزش محدود و دیفرانسیل مرکزی فعال بهره می برد.

استون مارتین DBX

اما سوال اینجاست که انجین پرهیاهوی DBX در عمل چه قابلیت هایی را برای این شاسی بلند 2245 کیلوگرمی به ارمغان می آورد؟ DBX توانسته یک دور پیست نوربرگ رینگ را در کمتر از 8 دقیقه طی کند. شاسی بلند تازه وارد استون مارتین برای اینکه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد تنها به 4.3 ثانیه زمان نیاز دارد (شتاب صفر تا 100: 4.5 ثانیه). سقف سرعت DBX به 291 کیلومتر در ساعت می رسد تا در حالی که از سواری با یک شاسی بلند لوکس لذت می برید، بتوانید هیجان سواری یک خودروی اسپرت را هم تجربه کنید.

همان طور که می دانید، استون مارتین به تولید نسخه AMR به عنوان مدلی پرقدرت تر برای محصولاتش تعهد دارد. DBX نیز کاندید واضحی برای این تغییر شناخته می شود و این طور که اندی پالمر (مدیرعامل استون مارتین) گفته، در آینده نزدیک پیشرانه های دیگری برای DBX عرضه می شود و از این میان طبیعی ترین گزینه، پیشرانه 12 سیلندر تویین توربویی است که در مدل DB11 ، 600 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

استون مارتین DBX

استون مارتین DBX چقدر می ارزد؟

این طور که آمار منتشر شده نشان می دهد، استون مارتین DBX در آمریکا 192 هزار و 986 دلار، در بریتانیا 158 هزار پوند، در آلمان 193 هزار و 500 یورو و در ژاپن 22 میلیون و 995 هزار ین قیمت خواهد داشت. قرار است استون مارتین نخستین شاسی بلندش را در نیمه دوم سال 2020 و با مدل 2021 به بازار عرضه کند. اینطور که از صحبت های اندی پالمر پیداست، حجم تولید DBX با وجود تمام تقاضاها، عمدا به 5000 دستگاه محدود می شود.

استون مارتین DBX

این شرکت در نظر دارد تا DBX بیشتر به دست مشتریانی برسد که قبلا از استون مارتین خودرو خریده اند. دلیل این تفکر این است که طبق آمار، 72 درصد مشتریان استون مارتین حداقل یک خودروی شاسی بلند یا همان SUV در پارکینگ دارند. پس چه بهتر که خودروی شاسی بلندشان هم استون مارتین باشد! همچنین 500 دستگاه نخست DBX با کنترل شخصی اندی پالمر و امضای او از خط تولید خارج می شود.

نوشته: میلاد میرعابدینی

تکامل بی‌حد و مرز/ از استون مارتین والکایری بیشتر بدانید

استون مارتین DBS 59، یادبودی از قهرمان لمانز

هایپر کار استون مارتین ، قوی ترین موتور تنفس طبیعی جهان را خواهد داشت!

استون مارتین از سوپر اسپرت جدیدش رونمایی کرد/ DBS Superleggera با 715 اسب بخار قدرت

استون مارتین DB11 تیونینگ منصوری

بررسی جدید ترین مدل معرفی شده از استون مارتین/ DB11 AMR

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

مسافری از آینده!/ هر آنچه می خواهید از تسلا سایبرتراک بدانید

کیف انگلیسی/ مدل جدید لندروور دیفندر بعد از سال ها معرفی شد

جوک جدید نیسان!/ از نیسان جوک جدید بیشتر بدانید

پورشه، تایکان را به جان تسلا مدل S می‌اندازد!

رعد و برق لامبورگینی!/ معرفی سیان ، اولین خودروی هیبرید لامبورگینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی