روزی که برای تهیه گزارش به گاراژ سام اسپید رفتیم، یک مینیکوپر مدل 1975 قرمز رنگ زیر چراغ گاراژ به ما چشمک میزد. میتوان گفت این اتومبیل کلاسیک جذاب، مهر تاییدی بر تخصص سام اسپید در بازسازی و تیونینگ مینی بهشمار میرود. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اگر از مخاطبان ما باشید، حتما […]
گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
اگر از مخاطبان ما باشید، حتما با وسواس ما در خصوص انتخاب و معرفی خودروهای کلاسیک هر شماره آشنایی دارید. این بار در کنار تمام پروندههای تیونینگ و کلاسیک تصمیم گرفتهایم تا مجموعهای را به شما معرفی کنیم که تعریف اش از خودرو کلاسیک با ما همخوانی دارد و الحق در زمینه بازسازی و تیونینگ اتومبیلهای خاص وسواسی مثالزدنی دارد. ماجرا به دهه ۵۰ هجری شمسی باز می گردد. حضور یک فورد اسکورت با تیونینگ شرکت آلمانی زک اسپید (در آن سالها بهعنوان خودرو اوریجینال مسابقه شناخته میشد) زیر سقف گاراژی در خیابان وصال شیرازی، رسما چراغ فعالیتهای یک مجموعه را در زمینه ساخت خودروهای مسابقه و تیونینگ روشن کرد.
اگر سرتان برای ماشین بازی درد میکرد و در دهه ۷۰ و ۸۰ هجری شمسی جمعهها را روی سکوهای پیست اتومبیلرانی آزادی برای دید مسابقات ریس میگذراندید، حتما نام رمضان میرزایی به گوشتان خورده است. شخصی که در دهه ۵۰ شمسی پا به عرصه مسابقات اتومبیلرانی و تیونینگ خودرو گذاشت و با تبحر فنی و خلاقیت خاصی که در آماده سازی و جمع کردن خودروهای مسابقه داشت، ناماش سر زبانها افتاد و دورهای هم بهعنوان عضوی از هیات فنی مسابقات اتومبیلرانی فعالیت میکرد و با همین خلاقیت و توان فنیای که داشت، توانست بعضی استانداردهای مسابقه سرعت (ریس) و آمادهسازی خودروهای مسابقه را تغییر دهد.
دوستی رمضان میرزایی با علی صادقی، که سابقه حضورش در مسابقات اتومبیلرانی به اواخر دهه ۷۰ هجری شمسی باز میگردد، سالها بعد تبدیل به یک پوستاندازی اساسی برای یکی از معروفترین مراکز تیونینگ خودرو و بازسازی اتومبیلهای کلاسیک شد. علی صادقی کارش را در مسابقات اتومبیلرانی در کلاس ۱۳۰۰ جیتی شروع کرد و در سالهای آخر حضورش در این مسابقات، در کلاس آزاد مسابقه میداد. اگر به سابقه اتومبیلرانی این افراد دقت کنید، اتومبیلهای خاصی که برای مسابقه انتخاب میکردند، قطعا نظرتان را جلب خواهد کرد. این نگاه متفاوت به اتومبیلرانی و خودرو، حالا تبدیل به محور اصلی فعالیتهای سام اسپید شده.
خودروهای نامدار و خاص زیادی شبها را زیر سقف سام اسپید صبح کردهاند و برای سرویس و بازسازی گذرشان به خیابان وصال شیرازی افتاده است. اتومبیلهای خاص و گرانقیمتی مثل فراری ۳۰۸ جیتیبی، مرسدسبنز گالوینگ، انواع جگوارها و پورشههای کلاسیک و ارزشمند و… همه اینها مهر تاییدی است بر تخصص آچاربهدستان گاراژ سام اسپید.
اما در اینجا نمیخواهیم راجع به گذشته صحبت کنیم. بلکه میخواهیم به فعالیتهای جدید سام اسپید اشاره کنیم که قطعا برای هر ماشینبازی جذاب خواهد بود. سام اسپید در یک سالی که از پوستاندازی و تحولاتاش میگذرد، بیشتر تمرکز خود را بر بازسازی خودروهای برند بریتانیایی مینی معطوف کرده و در حال حاضر بهعنوان تخصصیترین مرکز بازسازی و تیونینگ مینی در ایران شناخته میشود.
روزی که برای تهیه گزارش به گاراژ سام اسپید رفتیم، یک مینیکوپر مدل 1975 قرمز رنگ زیر چراغ گاراژ به ما چشمک میزد. میتوان گفت این اتومبیل کلاسیک جذاب، مهر تاییدی بر تخصص سام اسپید در بازسازی و تیونینگ مینی بهشمار میرود. این خودرو دوستداشتنی که بازسازی آن 3 سال زمان برده، در اکثر قسمتها دستخوش تغییراتی شده است. 85 درصد بدنه این خودرو تعویض شده و با قطعات اصلی و فابریک به شکل روز اول درآمده. سیستم تعلیق، ترمز و زیربندی این مینیکوپر نیز کاملا جدید است. سیستم اگزوز استنلس و بیش از 70 درصد قطعات موتور این خودرو کاملا جدید و تقویت شده هستند. اگر در کاپوت را بالا بزنید با کاربراتور وبر، هدرز، فلایویل سبک شده، صفحه کلاچ مخصوص، رادیاتور مخصوص روغن، دستگاه برقی مخصوص MSD و سایر تزیینات موتور روبهرو میشوید.
در نهایت، پیشرانه 1293 سیسی مینی میتواند 100 اسببخار قدرت تولید کند. روی رینگهای این مینی قرمز رنگ هم لاستیکهای سمی اسلیک مسابقهای قرار گرفته و بدنه هم با رنگ قرمز فراری 458 تزیین شده است. وقتی درها را باز میکنید بیشتر از مواجهه با این خودرو کلاسیک ارزشمند لذت میبرید. کابین هم مثل بدنه کاملا نو شده. صندلیها دوخت لوزی شکل دارند و این مسافر دهه 70 میلادی در این قسمت با چرم و جیر طبیعی و چوب گردو دیزاین شده است. دسته دنده، پدالها و دستگیرههای روی در هم از جنس آلومینیوم هستند تا جذابیتهای این کلاسیک کاستوم تکمیل شود.
جالب است بدانید سام اسپید دست روی تیونینگ مینی هم گذاشته و قدرتمندترین مینیهای ایران را برای حضور در مسابقات سرعت آماده کرده است. این یعنی، وقتی یک مجموعه تکنولوژی و تبحر در جمع کردن خودروهای مسابقهای دارد، قطعا میتواند در آماده سازی و تیونینگ خودروهای خیابانی هم قدرتمند ظاهر شود. پس مجموعهای از موارد نظیر تخصص، بهرهمند بودن از تکنولوژی روز و توان تامین قطعات باعث شده تا سام اسپید حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
مینی هم مثل سایر خودروهای کلاسیک، پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و اگر بخواهید با استاندارد جهانی آن را بازسازی کنید، باید اصولی قدم بردارید. این مجموعه همان جایی است که در بازسازی اصولی این خودرو علاقه مندان را همراهی میکند. اطلاعات خاص تکنسینهای این مجموعه مدام به روز میشود و تاثیر چشمگیری بر کیفیت آماده سازی خودروها دارد و بازسازی و تیونینگ مینی در سام اسپید با بالاترین سطح در ایران انجام میشود، که شاید در بعضی موارد حتی از کشورهای خارجی هم بالاتر باشد.
تامین قطعه هم یا از کشورهای خارجی صورت میگیرد، یا با خلاقیت تکنسینهای این مجموعه ساخته میشود. همچنین سام اسپید با مینی اسپرز هم همکاری میکند. فارغ از تمام اینها، نکتهای که نظر ما را به خودش جلب کرد، حاضر شدن سام اسپید با مینی تیونینگ شده در راندهای بعدی مسابقات اتومبلیرانی سرعت است.
علی صادقی و رمضان میرزایی عقیده دارند در چند سال اخیر هیجان مسابقات سرعت کاهش یافته و تکراری شدن حضور ماشینهایی مثل پراید و پژو در کلاسهای مختلف، باعث شده علاقه مندان هم تمایلی به حاضر شدن روی سکوها و تماشای این مسابقات نداشته باشند. اما این ماشین خاص با تیونینگ سام اسپید به مسابقات سرعت میآید تا یاد و خاطره دوران طلایی پیست اتومبیلرانی آزادی را تداعی کند. دورهای که خودروهایی مثل اتوبیانکی، فیات، لانچیا، مینی و … در مسابقات حاضر میشدند.
فراموش نکنید که تکنولوژی مینی تیونینگ شده در سام اسپید اصلا ربطی به سالهای دور ندارد و کاملا مطابق استانداردهای روز انجام شده تا بالاترین بازدهی در اختیار باشد. در حقیقت این یک خودرو تیونینگ شده با پوسته کلاسیک و دل قدرتمند است. از تغییر و تحولات مینی آماده شده برای مسابقه همینقدر بدانید که به جای کاربراتور به انژکتور و ecu مجهز شده و مجموعه ترمز آلومینیومی 4 پیستونه در این خودرو جایگزین نمونه فابریک چدنی شدهاند.
کمک فنرهای این مینی تیونینگ شده هم از نوع 20 حالته تنظیمشو هستند و زیربندی فولریس این خودرو مخصوص مسابقه طراحی شده است. حتما حسابی وسوسه شدهاید از این هیولای کوچک بیشتر بدانید. پس با ما همراه باشید و در شماره بعدی گزارش معرفی این خودرو خاص را در تخت گاز بخوانید.
در این گزارش اشاره زیادی به مسابقات اتومبیلرانی، تیونینگ خودرو و موضوع شیرین خودروهای کلاسیک داشتیم، در لینک های زیر، گزیده ای از بررسی های خودروهای کلاسیک خاص، خودروهای تیونینگ شده، گردهمایی های خودروهای کلاسیک و گزارش انواع ماسبقات اتومبیلرانی را بخوانید:
دیدگاه خود را بنویسید