پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروسازان فردا 2

حرکت زیرپوستی خودروسازان فردا از سمنان تا چین / آیا منتظر یک برند ایرانی باشیم؟

استان سمنان را اغلب مردم با طبیعت بکر آن می شناسند. البته شناخت اهل صنعت از این استان کمی متفاوت است زیرا، سمنان در حوزه صنایع سیمان، پتروشیمی و خودرو هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. اما در روزهای گذشته اخباری از خودروسازی این استان در رسانه ها منتشر شده است که نظر اهل […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۸

استان سمنان را اغلب مردم با طبیعت بکر آن می شناسند. البته شناخت اهل صنعت از این استان کمی متفاوت است زیرا، سمنان در حوزه صنایع سیمان، پتروشیمی و خودرو هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. اما در روزهای گذشته اخباری از خودروسازی این استان در رسانه ها منتشر شده است که نظر اهل فن را به خود جلب می کند!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

احتمالا اسم خودروسازی فردا را شنیده اید. برندی که از زیر مجموعه های هولدینگ بزرگ خانواده گرامی( GBG) است. خانواده ایی که با شنیدن نام آنها اغلب اطلس خودرو و آسان موتور با برندهای هیوندایی و کیا را به خاطر می آوریم. خودروسازی فردا نیز به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه این هولدینگ بزرگ با داشتن خطوط تولید مدرن در سمنان، محصولات ایران خودرو و MG را مونتاژ می کند.

هفتم شهریور ماه سال گذشته بود که محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، راهی استان سمنان شد تا خط تولید ام جی مدل RX5 را افتتاح کند. خودرویی که حاصل همکاری سایک- ام جی و خودروساز سمنانی بود. در مهرماه همان سال آگهی های استخدام این شرکت با اعلام نیاز به مهندسین مکانیک، برق، صنایع و … منتشر شد که نشان می داد خودروسازی فردا احتمالا هدفی بزرگ تر در ایران دارد. هر چند در نهایت هم به دلیل همان تحریم ها همکاری خودروسازی فردا با گروه سایک- ام جی کم رنگ شد.

اما حضور یک کراس اور جدید در نمایشگاه خودروسازی فردا در خیابان شریعتی با چادر نصفه و نیمه نتوانسته سطح راداری آن را از تیررس دوربین های گوشی تلفن همراه دور نگهدار و همین باعث شده فعالیت های زیرپوستی خودروسازی فردا مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد. آن طور که از شواهد پیداست، خودروی موجود در نمایشگاه یکی از محصولات Fengxing Jingyi X5 است. خودرویی که باید آن را وابسته به خودروسازی دانگ فنگ به حساب آورد. این خودرو یک کراس اور خوش سیما است که می توانید المان هایی از طراحی فولکس واگن تیگوان را در آن پیدا کنید.

خودروسازان فردا 1

البته که ارائه این خودرو به بازار ایران می تواند یک خون تازه در رگ های بازار باشد اما به نظر این همه ماجرا نیست! زیرا خودروی موجود در نمایشگاه لوگو دانگ فنگ را به همراه ندارد. شاید اولین دلیلی که به ذهن خطور می کند، جلوگیری از شناخته شدن این خودرو به عنوان یک محصول جدید است. اما فرضه دومی چیز دیگری می گوید.

شنیده ها حاکی از این است که خودروسازی فردا سعی دارد به جای مونتاژ با روش CKD، محصولی را در ایران تولید کند که امتیاز پلتفرمی آن را در اختیار داشته باشد. به این معنا که آن وقت می تواند حتی دیزاین خودرو را تغییر بدهد و لوگو خاص خودش را روی خودرو نصب کند.

خودروسازان فردا 3

این روشی است که قبلا توسط ایران خودرو برای پلتفرم خودروی پژو 206 و البته در سالیان اخیر نیز توسط آمیکو برای همه خودروهای تولیدی این شرکت، مورد استفاده قرار گرفته است. به این معنی که با در اختیار داشتن یک پلتفرم، می تواند محصولاتی با برند خود روی آن طراحی کند.

نکته جالب توجه این که به این ترتیب احتمالا باید منتظر معرفی یک برند داخلی دیگر باشیم نه یک خودروی ملی. روشی که خودروسازان دنیا نیز از آن بهره می برند تا مالک برند و پلتفرم باشند. به همین دلیل حتی امروز می توانید در خودروهای مرسدس بنز و رنو- نیسان نیز اشتراک های بسیاری در بخش قطعات و مجموعه ها پیدا کنید.

نوید پرتو کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: امروز در دنیا به ندرت اتفاق می افتد که یک خودروساز به سراغ ساخت مجموعه قطعات برود. به طور مثال بهترین سازنده قطعات کنترل یونیت میتسوبیشی، کونتیننتال و بوش هستند. خودروسازان بزرگ جهان نیز قطعات خود را از همین سازندگان تهیه می کنند.

وی افزود: خودروسازان دنیا مهندسی محصول را دارند. به این معنی که به دلیل درختیار داشتن پلتفرم بعد از مهندسی محصول، تولید مجموعه ها و قطعات را برون سپاری می کنند. ممکن است در این مسیر همکاری هم بین واحد های R&D برندهای دیگر صورت بگیرد که نوعی جوینت ونچر در حوزه مهندسی است.

این کارشناس ادامه داد: طراحی، مهندسی محصول و تحقیق و توسعه در فرآیند integrity ( یکپارچه سازی) موضوعی است که خودروسازان دنیا به سمت آن حرکت کرده اند. به همین دلیل داشتن امتیاز پلتفرم می تواند به این فرآیند کمک کند.

وی تصریح گفت: داشتن امتیاز یک پلتفرم یا یک پلتفرم اختصاصی مبنای یگ پارچه سازی و در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی است. زیرا وقتی مالک پلتفرم باشید، محصولات مختلفی را روی آن طراحی و تولید می کنید که به کمترین تغییرات در خط تولید نیاز دارد. همچنین هزینه های دیگر مثل آموزش پرسنل و … را نیز کاهش می دهد.

پرتو در پایان گفت: اگر خودروسازان ما بتوانند امتیاز پلتفرم را در اختیار داشته باشند، هر چند این پلتفرم خارجی هم باشد، آن وقت دانش فنی می تواند کمک کند به توسعه محصولات.

با توجه به نگاهی که در گذشته در همکاری های خارجی هولدینگ G&G با شریکان خارجی وجود داشته است، به نظر می رسد خودروسازان فردا از جمله پر سرو صدا ترین برندهای خصوصی صنعت خودرو ایران خواهد بود. این در شرایطی است که این خودروساز راه درست یعنی داشتن پلتفرم را برگزیند. زیرا در غیر این صورت احتمالا فردایی ها نیز گرفتار تحریم های مختلف به خصوص در بخش CKD کاری خواهند شد.

انتهای پیام/

آشیانه خاص ترین مینی های ایران!/ یک روز در گاراژ سام اسپید و آشنایی با فعالیت های این مجموعه

در سازمان خدمات پس از فروش مدیران خودرو چه می گذرد؟

قطعه سازان؛ ظرفیتی مغفول مانده در کشور

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی