پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودروهای دوگانه سوز ایران خودرو

اعلام آمادگی 7 شرکت بزرگ مخزن ساز برای اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اعلام آمادگی ۷ شرکت بزرگ مخزن ساز در کشور برای اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو قاسمی ده چشمه‌ای معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص طرح دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی تصریح […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اعلام آمادگی ۷ شرکت بزرگ مخزن ساز در کشور برای اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

قاسمی ده چشمه‌ای معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص طرح دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی تصریح کرد: ثبت نام از متقاضیان این طرح از سوی وزارت صمت در سامانه irngv.ir انجام می گیرد بعد از اینکه عملیات تبدیل انجام شد از طریق همین سایت به طور اتوماتیک به سامانه ناجی متصل می شود تا مراحل تعویض سند خودرو انجام شود.

وی در این راستا اشاره کرد: در حال حاضر ۷ شرکت بزرگ مخزن ساز در کشور برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند. با دو خودرو بزرگ کشور قرارداد اصلی بسته شده همچنین قرارداد‌های همه مخزن ساز‌ها به جز یکی بسته شده و شرکت ها در حال تامین مواد هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: برای اجرای این طرح برنامه ریزی شده و باید طبق برنامه پیش برویم تا هفته آینده همزمان با ایام دهه فجر پیش بینی می کنیم اولین تبدیل انجام گیرد.

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید مخزن حدود ۹۰ هزار مخزن در ماه است و پیش بینی ما این است که اجرای کامل این طرح در زمان حداقل ۱۴ ماه با دو ماه تشویقی انجام گیرد البته برخی مخزن ساز‌ها وعده افزایش ظرفیت هم داده اند.

این مقام مسئول در خصوص امکان کمبود عرضه سی ان جی با وجود ازدیاد تقاضا تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز سی ان جی ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است که ۲۵ میلیون متر مکعب مصرف می شود و حدود ۱۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی وجود دارد.

وی ادامه داد: با دوگانه سوز شدن یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو میزان نیاز به سی ان جی حدود ۱۱ میلیون متر مکعب است که باز هم میزان کل مصرف از ظرفیت اسمی تولید کمتر است اما در خصوص پراکندگی جایگاه ها باید برنامه ریزی صورت گیرد و چند جایگاه کوچک ساخته شود.

قاسمی ده چشمه درباره ارائه وام برای دوگانه سوز شدن خودروهای معمولی گفت: مذاکرات این طرح با ۲ بانک‌ عامل نهایی شده و جزئیات آن بعدا اطلاع رسانی می‌شود.

در ادامه شهبازی نایب رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین هم گفت: ۴۰۰ مرکز مجوز تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازی را دریافت کرده اند.

وی افزود: بیشتر صاحبان خودرو‌ها با توجه به اختلاف قیمت گاز و بنزین، درخواست تبدیل داده اند اما برخی رانندگان هم دست نگه داشته اند تا طرح با توجه به مشوق‌های مالی اجرا شود و این افراد خودرو خود را در موعد اعلامی گاز سوز کنند.

شهبازی تصریح کرد: اگر تامین قطعات به خوبی انجام شود و مخزن و کیت های تبدیل که بیشتر بومی سازی شده به خوبی تامین شود دوگانه سوز شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی تا پایان سال ۹۹ انجام خواهد گرفت.

معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: آمادگی اولین تبدیل این طرح در یکی از مراکز مجهز در دهه فجر را داریم.

در ادامه ابراهیمی مقدم کارشناس سوخت و انرژی در این خصوص گفت: سال ۸۱ دور اول دوگانه سوز شروع شد که تا سال ۹۰ در مجموع تنها ۹۰۰ هزار خودرو در کشور دوگانه سوز شد که متولی آن هم وزارت نفت بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از مخزن سازها به دلیل رکود تعطیل شده اند و تا قبل از اصلاح قیمت بنزین فقط ۲ تا شرکت مخزن ساز فعال بودند. اکنون با توجه به اینکه ۱۴ درصد کل مبلغ قرارداد پیش پرداخت برای تامین ماده اولیه به به مخزن سازها ارائه می شود مابقی شرکت ها هم برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

ابراهیمی مقدم تاکید کرد: باید واقع بینانه به اجرای طرح نگاه کرد و ابتدا بستر اجرای آن را فراهم کنیم بعد به مردم وعده انجام کار داده شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: با اجرایی شدن طرح دوگانه سوز شدن خودروهای عمومی می خواهیم حجم بالایی از تقاضای سی ان جی ایجاد کنیم که این امر سبب می شود سال بعد در بخش عرضه به دلیل کمبود جایگاه سی ان جی با مشکل مواجه شویم و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پیش بینی اجرایی شدن طرح RFID حداقل تا 15 دیگر

اولویت دوگانه سوز کردن با خودروهای فعال حمل و نقل عمومی است

اعلام جزئیات طرح دوگانه سوز کردن خودروها تا هفته آینده

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی