پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

شیب تند افزایش قیمت خودرو نزولی می شود / رکود بازار خودرو نزدیک است

طی روزهای گذشته قیمت خودرو از موج گرانی های گذشته هم جلو زده اما در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که شرایط و روند حرکت قیمت ها به زودی تغییر خواهد کرد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد در بعضی از مدل ها حتی بیش از نیمی […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

طی روزهای گذشته قیمت خودرو از موج گرانی های گذشته هم جلو زده اما در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که شرایط و روند حرکت قیمت ها به زودی تغییر خواهد کرد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد در بعضی از مدل ها حتی بیش از نیمی از قیمت کارخانه شده است. این روند افزایش قیمت در 2 ماه اخر به صورت افسار گسیخته ادامه داشته است.

حالا در بازار آزاد پراید به عنوان ارزان ترین خودروی بازار ایران که در کارخانه کمتر از 38 میلیون تومان قیمت دارد، به قیمت 65 میلیون تومان در بازار رسیده است.

در روزهای اخیر که قیمت ارز، طلا و خودرو به یکباره فنر خود را آزاد کرده و افزایش چشم گیری را تجربه می کند، تحلیل های مختلفی از سوی مردم و کارشناسان به گوش می رسد.

عده ای مردم بر این باور هستند که خودروسازان عرضه خودرو به بازار را کاهش داده اند و به همین دلیل عرضه و تقاضا روند منطقی ندارد. اما کارشناسان این تئوری را از نگاه دیگری بررسی می کنند.

پاشا شهبازی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص اظهار کرد: تئوری بر هم خودرن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایران کاملا درست است. هر گاه عرضه کم تر از تقاضا باشد موجب افزایش قیمت می شود. اما سوال اینجاست که تعریف این موضوع چقدر درست است؟

وی در این راستا اشاره کرد: تورم ناشی از تحریم ها در دو سال گذشته موجب افزایش قیمت همه کالا ها در بازار ایران شده است و همین موضوع باعث شده مردم به فکر آپدیت سرمایه خود باشند تا از روند کاهش ارزش پول عقب نمانند. ضمن این که همزمان با کاهش سود بانکی به سپرده ها، چند هزار میلیارد تومان پول از حساب های بانکی به کف بازار های مختلف از جمله طلا، سکه، ارز، مسکن و خودرو سرازیر شده است که نمی توان برای ان برنامه درستی تدوین کرد.

این کارشناس ادامه داد: بخشی از این نقدینگی عظیم راهی بازار خودرو شده و امروز شاید حدود 80 درصد خریداران و متقاضیان خودرو افرادی هستند که به نیت خرید خودرو و فروش در بازار آزاد وارد سایت های ثبت نام خودروسازان می شوند. در این شرایط خودروسازان هر قدر هم که تولید خود را افزایش بدهند، باز هم فرق آنچنانی را شاهد نخواهیم بود.

وی در خصوص روند قیمت ها در روزهای آینده نیز گفت: تولید خودروسازان در روز حدود 4 هزار دستگاه است که برای بازار کفایت می کند و با روند تحویل خودروهای کف به مشتریان که یقینان بخش زیادی از آن راهی بازار می شود، به نظر می رسد حباب افزایش قیمت با شیب فعلی خواهد ترکید.

شهبازی تصریح کرد: قیمت خودرو در کارخانه مدت هاست که افزایش نیافته است ولی قیمت در بازار به دلیل دلالیسمی که وجود دارد، تا چند برابر در بعضی از مدل ها افزایش دارد. همین کافی است که هر فردی با اندک سرمایه وارد بازار شود و با ثبت نام خودرو در کارخانه و فروش در بازار سودی کلان به جیب بزند. سوال اینجاست که خودروساز این وسط باید چه کند که نکرده است؟ فیلتر هایی که امروز در مسیر ثبت نام خودرو در سایت فروش وجود دارد در سیستم فروش هیچ خودروسازی در جهان قابل مشاهده نیست.

وی در پایان ضمن اشاره به شرایط بازار در روزهای آینده گفت: وقتی بازار با چنین شیب تندی افزایش قیمت را تجربه می کند، به سرعت هم وارد یک رکود می شود و قیمت ها در تنها در سایت های اینترنتی به صورت مجازی باقی می ماند. در نتیجه در روزهای آینده قیمت خودرو شرایط منطقی تری خواهد داشت. ضمن این که فراموش نکنید تنظیم بازار کار خودروساز نیست. کار خودروساز فقط تولید است. اما زیرساخت های اقتصادی کشور به گونه ای نافرجام طراحی شده و به همین دلیل امروز خودرو، مسکن، ارز و … شاهد سرازیر شدن چند هزار میلیارد تومان نقدیمنگی است که نمی توان آن را کنترل کرد. اگر کمی به گذشته بازگردیم در دهه 80 این نقدینگی حتی به سمت سیمان نیز سرازیر شده بود.

انتهای پیام/

سايپا و مپنا نخستین خودرو برقی ایرانی را تولید می‌کنند/ آينده سايپا با محصولات جديد متفاوت خواهد بود

افتتاح خط تولید سنگ توپی بلبرینگ ۴۰۵

رشد تقاضا در ماه های پایانی سال عامل گرانی در بازار خودرو 

نحوه پیش فروش خودرو چکش کاری می شود

توسعه نسل جدید خودروهای مینی به تعویق افتاد

بزرگترین بازار خودرو جهان به این زودی ها قد راست نمی کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی