پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی با خودروی اتوماتیک

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده همان قدر که رانندگی با خودروهای اتوماتیک لذت بخش به نظر می رسد، نیازمند به خرج دادن یکسری ظرافت ها برای عملکرد بهتر و افزایش عمر گیربکس اتوماتیک نیز هست. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو یکی از رایج ترین سوالاتی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۶ اسفند ۱۴۰۰

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده


همان قدر که رانندگی با خودروهای اتوماتیک لذت بخش به نظر می رسد، نیازمند به خرج دادن یکسری ظرافت ها برای عملکرد بهتر و افزایش عمر گیربکس اتوماتیک نیز هست.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

یکی از رایج ترین سوالاتی که مالکان خودروهای اتوماتیک می پرسند، این است که در توقف های کوتاه، مثل ایستادن پشت چراغ قرمز، چه کار باید بکنیم؟ بعضی ها معتقدند در این حالت گیربکس اتوماتیک باید در حالت پارک قرار بگیرد و بعضی هم می گویند نیازی به خارج کردن گیربکس اتوماتیک از حالت D نیست.  اما در واقع، اگر مدت توقف از 30 ثانیه کمتر است، نیازی به خارج کردن دنده از حالت D نیست.

چرا این توصیه را می کنیم؟ چون جابجایی دنده در مدت زمان کوتاه، فشار بیشتری به گیربکس اتوماتیک تحمیل می کند. در حالی که با باقی ماندن گیربکس در حالت D، این فشار کمتر است.

ترمز دستی

توصیه دیگری که در رفتار با گیربکس اتوماتیک داریم، نوع تغییر وضعیت گیربکس هنگام پارک کردن است. موردی که بیشتر راننده ها به آن توجه نمی کنند و در طولانی مدت می تواند روی سلامت گیربکس تاثیر بگذارد. وقتی خودرو را پارک کردید، اول دنده را خلاص کنید، بعد ترمز دستی (ترمز پارک برقی در خودروهای جدید) را بکشید که بیشتر وزن خودرو به چرخ های عقب منتقل شود. سپس گیربکس اتوماتیک را در حالت p  قرار دهید.

با این کار، فشار را از گیربکس اتوماتیک برداشته و به دیسک های ترمز وارد کرده اید. از سوی دیگر، این کار باعث می شود در زمان استارت مجدد، خارج کردن گیربکس اتوماتیک از حالت P با فشار و ضربه همراه نباشد و راحت تر خلاص شود.

حالا می خواهیم راننده هایی که خودروشان از گیربکس اتوماتیک قدیمی بهره می برد را خطاب قرار دهیم. در این گیربکس ها، به جای قابلیت تیپ ترونیک، حالت L1 و L2 در نظر گرفته شده است. هرگز از این 2 حالت برای معکوس دادن در سرعت استفاده نکنید. این 2 دنده سنگین باید زمانی که می خواهید در سربالایی حرکت کنید مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا قرار گرفتن دنده در حالت L1، این امکان را می دهد که گیربکس دائما روی دنده یک بماند و وضعیتش تغییر نکند.

رایج شده بعضی راننده ها، زمانی که خودرو در حال حرکت است، مثلا قبل از رسیدن به دست انداز یا برای روشن کردن کولر، گیربکس اتوماتیک را در حالت خلاص قرار می دهند. هیچ وقت در حین حرکت، گیربکس را در حالت خلاص قرار ندهید. با این کار هم کنترل روی خودرو کاهش می یابد، هم فشار مضاعفی به شیر برقی های گیربکس اتوماتیک وارد می شود.

اگر خودروی فرانسوی دارید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید. زمانی که گیربکس اتوماتیک دچار خرابی و مشکل می شود، بدون دخالت راننده گیربکس روی دنده 3 قرار می گیرد و خودرو تنها با همین دنده حرکت می کند. گیربکس اتوماتیک با این کار به شما اخطار می دهد که مشکلی پیش آمده و هرچه سریع تر باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تعریفی متفاوت از فروش و خدمات پس از فروش خودرو/ آشنایی با نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)

اتوشناس ؛ جایی که “خدمات تعمیرات” معنی دیگری می دهد!

کارشناسی تضمینی خودرو فقط با 100 هزار تومان ! / هدیه ویژه اتوشناس فقط به مدت یک ماه

مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر است یا دنده ای؟! +معرفی یک خودروی اتوماتیک اقتصادی در بازار ایران

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

آموزشی قسمت چهارم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک در نظر بگیریم

علت گیرکردن گیربکس اتوماتیک در حالت P یا پارک

پنج عامل مهم در خرابی گیربکس های اتوماتیک خودرو

چرا لاستیک زاپاس بعضی خودروها نازک و متفاوت هستند؟

7 نکته برای عمر بیشتر لاستیک خودرو

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

دمای بالای تابستان با لاستیک خودرو چه کار می کند؟

کدام قطعات خودرو نیاز به تعویض نیاز دارند؟

میزان باد لاستیک خودرو و تاثیر آن بر سلامت خودرو

بهترین موقع برای تعویض لاستیک خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی