پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای ضد گلوله

تبدیل خودروها به تانک های ضد گلوله

امروزه در شهرهای بسیار بزرگ دنیا لیموزین ‏های زیادی را می‏بینیم که عموماً متعلق به هنرپیشگان، خواننده ‏ها، افراد متمول و سیاستمداران می باشد که از ترس آدم‏ربایی و ترور، دست به چنین انتخاب‏ هایی می‏زنند.امّا بسیاری از چنین افرادی سراغ این لیموزین‏ ها که دائماً در چشم مردم ،عکاسان یا آدم‏رباهاست نمی‏ روند و […]

javankhodro
جمعه - ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

امروزه در شهرهای بسیار بزرگ دنیا لیموزین ‏های زیادی را می‏بینیم که عموماً متعلق به هنرپیشگان، خواننده ‏ها، افراد متمول و سیاستمداران می باشد که از ترس آدم‏ربایی و ترور، دست به چنین انتخاب‏ هایی می‏زنند.امّا بسیاری از چنین افرادی سراغ این لیموزین‏ ها که دائماً در چشم مردم ،عکاسان یا آدم‏رباهاست نمی‏ روند و خودروهای شخصیشان را با سپردن به دست شرکت‏ های امنیتی،  به تانک‏ های ضد گلوله تبدیل می کنند.

این شرکت های امنیتی در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق، شاسی، پنجره، تایر، محفظه موتور و سوخت می‏زنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسل‏ هایی مثل کلاشنیکف AK47 و یوزی مقاومت کند. این شرکت‏ ها که از استانداردهای موجود ناتو، مؤسسه استاندارد ملی اروپا و ایالات متحده استفاده می‏کنند، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین، موشک و یا نارنجک نیز هستند.هیچ کدام از این شرکت ها در حساس ترین شرایط هم ، اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمی‏کنند ، چرا که در این صورت ، تروریست‏ ها و شرکت ‏های رقیب مشکل‏ ساز می‏شوند و باید به دنبال متد جدیدی ، و ‏مجدداً هزینه و آزمایش و . . . بود این شرکت ها قراردادهایی امضاء کرده اند  که هیچ وقت منقضی نمی‏شود و در آن قسم خورده ‏اند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند.

آزمایشگاه‏ هایی که در آنها امکانات انجام چنین آزمایشی وجود داشته باشد در دنیا بسیار محدود می باشد و تنها در انگلستان، آبردین اسکاتلند، ایالات متحده و آلمان واقع هستند.آزمایش هی انجام شده بر روی این خودروها دارای استانداردهای سخت بین‏ المللی می باشد ، که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می‏ پذیرد.

از جمله خودروهایی که بیشتر چنین فرآیندی روی آنها انجام می‏شود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس ‏بنز، آئودی، ب‏ام‏و، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک، جاگوار، سیتروئن، لکسوس و لینکلن می باشند.اما نکته دیگی که در انتخاب خودروها دخیل می باشد ، اقلیم جغرافیایی و هدف از به‏ کارگیری آنها است. برای نمونه لیموزین‏ های کشیده و سدان‏ ها برای محیط‏ های عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچک‏ تری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه و فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای آمریکای جنوبی مناسب هستند. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن شورولت سابربن رنجروور، مرسدس ‏بنز G کلاس، تویوتا لندکروزر و نی‏سان پیس کیپر بوده‏ اند.

هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی‏ های حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل‏ های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی پیدا نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک‏ های سبک با یکدیگر ادغام می‏شوند. نخستین و بزرگ‏ترین گام بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت می‏شود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنرلول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه اضافه می شود و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید می‏ شود که نزدیک به یک تا 2 تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیرعادی جلوه نمی ‏کند، زیرا تمامی این رانندگان دوره‏ های ویژه برای رانندگی با این اتومبیل‏ ها را گذرانده ‏اند.

خودروهای ضد گلوله

درها نیز به قفل Deadbolt مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسب ‏های بسیار پیشرفته برای جلوگیری پس‏زنی شیشه‏ ها، حین انفجار استفاده می‏ گردد و حتی چراغ‏های عقب و جلو، آینه‏ ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله می‏ شوند. سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار می‏ گیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقه‏ ای که به‏ صورت خودکار به حالت ارتجاعی در می‏آیند، در این‏گونه اتومبیل‏ ها نصب می‏ شوند.
برای مشخص کردن میزان ضد گلوله بودن یک خودرو، سه بخش وجود دارد:
راه اول شلیک مستقیم توسط کلت، اسلحه تیربار، تک تیرانداز یا گروهی کثیر از مهاجمان در جهات و فواصل مختلف است.
بخش دوم آزمایش توانایی‏ ها در برابر نارنجک‏ های دستی، مین و راکت بوده و سرانجام ادغام هر دوی اینها در فاصله بسیار نزدیک به خودرو است.
بحث دیگری که در مورد این لیموزین‏ ها مطرح بوده، راحتی و محیط داخلی آنهاست که برای افراد خاص حتّی گاهی اوقات به منزله یک دفتر کار لوکس است. به همین منظور پیشرفته‏ ترین سیستم‏ های صوتی تصویری، صندلی‏های لوکس با ماساژور و گرم کن، یخچال، ایجاد دیوار حائل ضد صدا بین کابین راننده و سرنشینان، مجهز کردن به سیستم تهویه مطبوع قوی‏تر، آنتن GPS برای تقویت تلفن ماهواره‏ای، سیستم ارتباط داخلی بین راننده با سرنشین و محافظ شخصی، قرارگیری کلت کمری، ماسک حملات شیمیایی، جعبه کمک‏های اولیه، سیستم رادار هوشمند و موکت‏های ضد آتش در کف و سقف آنهاست.
خودروهای ضد گلوله
«موتک» به‏ عنوان مجموعه‏ ای آلمانی از سال 2000 تاکنون به این تجارت اشتغال داشته و مرکز رسمی ضد گلوله کردن رولزرویس است.
مدیرعامل موتک آقای «اونگرر» می‏گوید:
اکثر خودروهایی که مورد بهینه ‏سازی ایمنی قرار می‏ گیرند، از نوع Long و دارای فواصل اکسل طویلی هستند که رولزرویس فانتوم هم نوعی از آنهاست. کار روی خودرویی مثل فانتوم تا سه ماه به طول می‏ انجامد و با انجام پروسه هایی روی سقف جدید، سیستم تعلیق و اگزوز که یکصد هزار دلار هزینه دارد، کار آغاز و حتّی تا بیش از یک میلیون دلار هم می‏رسد که معمولاً بین 500 کیلوگرم تا یک تن بر وزن خودرو می‏ افزاید. البته فرمان‏ پذیری خودروهایی چون ب‏ام‏و سری 7 و فانتوم با اضافه کردن حداکثر امکانات، تضعیف نمی‏ شود. مشتریان او نیز افراد خاصی بوده که نیمی از آنها از خاورمیانه و 25 درصد از اروپا و آسیا هستند و در این میان خانواده‏ های سلطنتی، سیاستمداران و دولتی‏ ها 60 درصد آن را تشکیل می‏ دهند که 35 درصد از افراد ناشناس و تجار معمولی و 5 درصد هم رهبران مذهبی کلیساها هستند.
از طرفی شرکت Centigon که در جولای 2007 توسط مجموعه مادر BAE تأسیس شد، بزرگ‏ترین مرکز تهیه مواد اولیه برای ضد گلوله نمودن اتومبیل‏ ها می باشد. البته شرکت Centigon مدعی است در زمینه علوم بالستیک، مهندسی خودرو، حفاظت و امنیت شخصی و علم ضد گلوله متخصص است. این شرکت 8 مجموعه در 7 کشور دنیا دارد و سالیانه بین 1500 تا 1700 دستگاه خودرو را ضد گلوله می‏کند.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی