پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

خزنده بال دار!/ ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران

مرسدس بنز SLS AMG Black Series یا همان سری سیاه معروف. یکی از خاص ترین اتومبیل های موجود در کشور که حالا باید برای داشتن اش مرز 10 میلیارد تومان را هم رد کنید تا نه تنها برق از کله افراد داخل خیابان، بلکه از جیبتان هم بپرد! به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

مرسدس بنز SLS AMG Black Series یا همان سری سیاه معروف. یکی از خاص ترین اتومبیل های موجود در کشور که حالا باید برای داشتن اش مرز 10 میلیارد تومان را هم رد کنید تا نه تنها برق از کله افراد داخل خیابان، بلکه از جیبتان هم بپرد!

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

به مجله باستان شناسی تخت گاز خوش آمدید! این بار می خواهیم نسلی منقرض شده از جانوران را به شما معرفی کنیم که چند سال پیش توسط دانشمندان کشف شده اند. خزندگان بال دار! قطعا پیش خودتان فکر می کنید مگر می شود یک خزنده بال داشته باشد و پرواز کند؟ بله. بر اساس این کشف شگفت انگیز، دایناسورها تنها موجوداتی نبودند که بال داشتند، بلکه در دوره ای خزندگان هم بال داشته اند. این ها اولین مهره دارانی بودند که توانستند پرواز کنند و می توان گفت: ((خزندگان بال دار نخستین پرنده های بدون پر بودند.))

حالا ما توانسته ایم در سال 2020 به یکی از این جانوران منقرض شده دسترسی پیدا کنیم! اما نه در دنیای حیوانات، بلکه در میان ساخته های دست بشر! خزنده ای بال دار که در آسمان ها نه، اما روی زمین پرواز می کند! مرسدس بنز SLS AMG Black Series یا همان سری سیاه معروف. یکی از خاص ترین اتومبیل های موجود در کشور که حالا باید برای داشتن اش مرز 10 میلیارد تومان را هم رد کنید تا نه تنها برق از کله افراد داخل خیابان، بلکه از جیبتان هم بپرد! این یک بررسی فنی یا به اصطلاح تست درایو نیست. چرا که سنجش توانایی های چنین سوپرماشینی در خیابان ها، آن هم خیابان های تهران، قطعا کار عاقلانه ای نیست و نیاز به بستر خاص خود دارد. این ملاقاتی است که برای شناساندن بیشتر این اتومبیل خاص و ارزشمند به شما مخاطبان گرامی کمک کرده است.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

بلک سریز از کجا آمده؟

بعد از فعالیت مرسدس بنز SLK55 AMG به عنوان خودروی مارشال فرمول یک در سال های 2004 و 2005، مرسدس بنز در سال 2006 نسخه بلک سری این کوپه اسپرت را معرفی کرد. CLK63 AMG بلک سری نیز دومین عضو خانواده سیاه بود و بعد از آن یک خودروی نسبتا معروف تر، به نام SL65 AMG بلک سری به این خانواده اضافه شد. مرسدس بنز C63 AMG کوپه چهارمین مرسدس عرضه شده با عنوان بلک سری بود و بعد از آن هم SLS AMG BlACK series در سال 2013 معرفی شد. مرسدس های بلک سری ویژگی های مشترکی مثل بدنه پف کرده، استفاده فراوان از فیبر کربن در قسمت های مختلف، پیشرانه قدرتمندتر، تنظیمات مسابقه ای و از همه جالب تر، تیراژ محدود در تولید دارند.

مرسدس بنز گالوینگ

خاستگاه ققنوس

در دهه 40 و 50 میلادی، اگر کسی می خواست سراغ اتومبیل های اسپرت و هیجان انگیز برود، آدرس ایتالیا را به او می دادند. اما مرسدس بنز در دهه 50 میلادی با معرفی 300SL که با گالوینگ شهرت داشت، معادله بازی را عوض کرد. مرسدس نشان داد، آلمانی ها هم می توانند میان ابر خودروها قد علم کنند. در ساخت این کوپه اسپرت و بسیار گران قیمت که درهایش همچون بال های ققنوس باز می شد، از خودروهای مسابقه ای الهام گرفته شده بود.

مرسدس بنز گالوینگ

300SL با پیشرانه 6 سیلندر و قدرتمندش توانست به اعداد و ارقام قابل توجهی در شتاب و سرعت دست پیدا کند. البته کلاس SL در ادامه مسیر حیات خود، بیشتر از اینکه یک سوپر ماشین باشد، نقش خودرویی گرند تورر را بازی کرد.  بعد از سوپر اسپرت هایی از جمله C111 و C112 با درهای گالوینگی که البته به تولید انبوه نرسیدند، می توان گفت SLR مک لارن نخستین عضو خانواده مرسدس بود که توانست با درهای پروانه ای یاد گالوینگ را زنده کند و عنوان جانشین این سوپرماشین افسانه ای را به خود اختصاص دهد.

اما در سال 2009، مرسدس بنز با اجرایی کردن پروژه نسل سوم دوج وایپر در قالب یک محصول با برند خودش، جانشین SLR و دومین نسل از کوپه های افسانه ای بعد از گالوینگ را با نام SLS معرفی کرد. SLS ارزان تر و دست یافتنی تر از SLR بود و به همین دلیل بسیار محبوب شد. در سال 2014، مرسدس بنز با معرفی AMG GT به عنوان کوپه ای پرفرومنس با استایل مشابه SLS این مسیر را ادامه داد تا عرصه را برای پورشه 911 تنگ تر کند. اما این بار بدون درهای فضایی!

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

مرسدس بنز SLS در ایران

ایرانی ها در دوره های مختلف زمانی ثابت کرده اند علاقه فراوانی به محصولات مرسدس بنز دارند. در دهه 40 و 50 خورشیدی، مرسدس بنزهای مختلفی، از سدان های لوکس گرفته تا کوپه های اسپرت و ارزشمند، قدم به جاده های ایران گذاشتند. البته از نقش مرسدس بنز در بازار خودروهای لوکس در دهه 70 شمسی هم نباید گذشت. اما با ممنوع شدن واردات خودرو، نقش ستاره 3 پر آلمانی در بازار خودروهای گران قیمت ایران کمرنگ تر شد. تا اینکه در دهه 80 خورشیدی، با آزاد شدن مجدد واردات خودرو و از سوی دیگر بالا گرفتن تب خودروهای گذرموقت، عرض اندام مرسدس های خاص در ایران وارد فاز جدیدی شد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

اگر بخواهیم اختصاصا به حضور خانواده سوپر اسپرت های مرسدس بنز در ایران اشاره کنیم، SLR مک لارن های گذرموقت حاضر در ایران در آن سال ها، نمونه های خوبی هستند. اما SLS به عنوان جانشین SLR ، بیش از اینکه با پلاک گذرموقت چند ماهی مهمان جاده های ایران باشد، به لطف مجوزهای خاص، در کشورمان ماندگار شد! بر این اساس، 5 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG موفق شده اند پلاک ملی دریافت کنند. SLS مدل 2011 قرمز رنگ و 2015 سفید رنگ، از جمله نسخه های معمولی موجود در ایران هستند.

یک نسخه بسیار خاص فاینال ادیشن با رنگ بدنه مات ( IMOLA GRAY ) و کاپوت فیبرکربنی که یکی از 350 دستگاه تولید شده است هم توانسته پلاک ملی دریافت کند. اما داستان 2 نمونه دیگر به کلی متفاوت. 2 نسخه SLS AMG Black Series با پلاک ملی در خیابان های تهران تردد می کنند. هر 2 نسخه بلک سری مدل 2014 هستند. یکی به رنگ سفید که به تازگی تعویض پلاک شده و دیگری به رنگ زرد ( ) که می توان گفت جذاب ترین رنگ این نسخه خاص از مرسدس بنز SLS به شمار می رود.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

ملاقات رویایی

اگر قبلا SLS معمولی را دیده باشید، در نخستین ملاقات با نسخه بلک سری، چشمتان مدام به دنبال تفاوت هایش با مدل معمولی می دود. با یک کوپه پهن و کوتاه و میزان سخاوتمندانه ای از فیبرکربن طرف هستیم. پس به ما حق بدهید که چشم هایمان گرد شود. SLS بلک سری 1939 میلی متر عرض و 1262 میلی متر ارتفاع دارد. این یعنی یکی از مخوف ترین نسبت های ابعادی که می توانید در یک خودرو ببینید! همان طور که گفتیم، در طراحی این خودرو از مدل مشهور گالوینگ الهام گرفته شده است.

درها رو به بالا باز می شوند و کاپوت بسیار کشیده است. پنل های فیبرکربنی به کار رفته در بدنه نسخه بلک سری، فارغ از ایجاد جذابیت، وزن بدنه را 70 کیلوگرم کاهش داده است. در قسمت های مختلف بدنه می توانید این قطعات فیبر کربنی را لمس کنید. حاشیه خروجی های هوا رو سپر و گلگیرهای جلو، اسپویلر سپر جلو، هود روی کاپوت، آیینه های جانبی، دیفیوز بزرگ قسمت عقب و اسپویلر بزرگ ثابت قرار گرفته روی در صندوق بار، همه از جنس فیبر کربن براق هستند که در تضاد با رنگ زرد بدنه، ترکیبی رویایی را به نمایش می گذارند.

جالب است بدانید درب کاپوت هم از فیبر کربن ساخته شده و علی رغم جثه بزرگ اش، هنگام باز کردن حس می کنید دارید کتاب ورق می زنید! بدنه SLS در نسخه بلک سری پف کرده و چند سانتی متری از مدل معمولی پهن تر است. پهنای بیشتر، در لبه ایجاد شده کنار چراغ های جلو و عقب خودش را نشان می دهد. چراغ های جلو و عقب نیز در نسخه بلک سری زمینه ای تیره رنگ دارند. حفره های رعب آور روی سپرهای جلو و عقب ظاهر یک خودروی مسابقه ای را تداعی می کنند. اسپویلر عقب در مدل های عادی کوپک تر و متحرک است.

اما در این مدل خاص به صورت ثابت روی صندوق قرار گرفته و تماما از جنس فیبر کربن ساخته شده است. خروجی های اگزوز عقب هم در این مدل دوقلو هستند و ترکیب هماهنگی با دیفیوز بزرگ و کربنی عقب دارند. رکاب های جانبی هم پهن تر و بزرگ تر از مدل معمولی هستند و رینگ های آلومینیومی 10 پره 19 اینچی با رنگ مشکی مات، کالیپرهای بزرگ زرد رنگ و لاستیک های میشلن، کلکسیون جذابیت های ظاهری این خزنده وحشی را تکمیل می کنند.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

علاوه بر افزایش عرض بدنه در SLS بلک سری، عرض محورهای جلو و عقب نیز 20 میلی متر افزایش پیدا کرده تا در کنار تایرهای پهن تر (پهنای 265 میلی متر در جلو و 295 میلی متر در عقب)، هندلینگ و چسبندگی بهتری برای این سوپر ماشین رقم بزنند.

(اگر SLS رو سقف چپ شود، چاشنی های تعبیه شده در بازوی درها عمل می کنند تا بازوها شکسته و درها به راحتی باز شوند)

شرکت در مسابقه با کت و شلوار

چیزی مشابه دستگیره های رایج روی درهای SLS وجود ندارد. با فشردن دکمه باز کردن قفل، اهرمی از در بیرون آمده تا با کشیدن آن، رو به بالا باز شود. ورود به کابین SLS هم سبک خاص خودش را دارد و باید با قلق آن آشنا شوید. کابین کوچک SLS بلک سری آن ترکیب عجیب و غریب و فضایی که در ذهنتان تصور می کردید نیست و با متد طراحی سال 2013 شکل گرفته است. اما کسی نمی تواند منکر جذابیت های آن در عین سادگی شود. داخل کابین هم می توانید از تزیینات مخصوص بلک سری لذت ببرید.

فضایی با ترکیب رنگ قرمز و مشکی، چرم بسیار مرغوب آلکانترا، جیر و دوخت های ظریف قرمز رنگ. خروجی های دوار هوا و بخشی از غربیلک فرمان هم به رنگ مشکی براق هستند. صندلی های مسابقه ای که حمایت کاملی از بدن سرنشین می کنند، علاوه بر پوشش جذاب و بسیار شیک، با جزییاتی مثل حک شدن لوگوی مخصوص AMG روی قسمت پشت سری منحصر به فرد شده اند. این نشان معروف روی چرم شیفتر گیرباکس هم حک شده است. شیفتر کوتاهی که در مدل های AMG بسیار معروف بوده و فارغ از بحث زیبایی شناسی، کار کردن با آن بسیار لذت بخش است. کنسول میانی از جنس فیبر کربن ساخته شده و دکمه های استارت، تنظیم حالت رانندگی، خاموش/روشن کردن سیستم کنترل پایداری، تنظیم سیستم تعلیق و دکمه معروف AMG را روی خود جای داده است.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

اینجا همه چیز بیشتر رنگ و بوی مکانیکی دارد. صندلی ها و فرمان این کوپه چند صد هزار دلاری بر خلاف مدل عادی به صورت دستی تنظیم می شوند و برای بستن در باید کمی به خودتان زحمت دهید و دست تان را بلند کنید! شما یک کوپه خالص و اسپرت را انتخاب کرده اید که بیشتر به درد استفاده در روزهای تعطیل آخر هفته می خورد تا سواری روزمره، پس منطقی نیست اگر دنبال فضای جادار و آپشن های رنگارنگ باشید. کابین SLS فضای چندانی در اختیارتان قرار نمی دهد. داشبورد بسیار کوچک است و برای وسایل اضافه، یک کیف چرمی در انتهای کابین و یک محفظه کوچک زیر استراحتگاه میان صندلی ها تعبیه شده است. صندوق بار هم تنها 175 لیتر حجم دارد که با قرار گرفتن لاستیک زاپاس موقت داخل آن، عملا غیر قابل استفاده می شود.

اما از همه این ها که بگذریم، SLS بلک سری یک آپشن گران قیمت و جذاب به اسم سیستم صوتیOlufsen  Bang & دارد. این سیستم صوتی 1000 واتی، فارغ از کیفیت صدای بی نظیر در حد یک کنسرت زنده، اسپیکرهایی با طراحی بسیار جذاب و خاص دارد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

نیروگاه عظیم، صدای مهیب!

بعید می دانم شخصی در ایران قابلیت های فنی این سوپرماشین تولید محدود با این برچسب قیمت را به چالش کشیده باشد. در نوشته های مختلف که از SLS های بلک سری در ایران منتشر شده، بیشتر شاهد این هستیم که خیال پردازی های نویسنده به عرصه ظهور گذاشته شده و با واقعیت فاصله زیادی دارد. به هر حال این یک ملاقات است. SLS بلک سری قطعا از نظر پرفورمنس و پتانسیل های حرکتی، رفتار یک سوپر ماشین را از خود نشان می دهد.

اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به ویژگی های فنی آن اشاره کنیم، باید بگوییم که یک پیشرانه 8 سیلندر کاملا دست ساز با آرایش V شکل زیر کاپوت کشیده قرار گرفته است که با کد M159 شناخته می شود. این پیشرانه را می توان نسخه ارتقاء یافته انجین M156 که در بعض مدل های مرسدس بنز با پسوند 63 AMG مورد استفاده قرار گرفته برشمرد. این پیشرانه به صورت طبیعی تنفس می کند (فاقد توربوشارژ) و 6203 سی سی حجم دارد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

مرسدس بنز در نسخه بلک سری توان پیشرانه SLS را بیش از 50 اسب بخار افزایش داده و حالا این عدد به 622 اسب بخار رسیده است. (البته به دلیل دست ساز بودن پیشرانه، توان خروجی در هر نسخه، شیاد چند اسبی با مدل دیگر متفاوت باشد.) اما جالب است بدانید گشتاور پیشرانه در مدل بلک سری 15 واحد کاهش را تجربه کرده و به 635 نیوتن متر رسیده است. گویا مرسدس بنز برای کنترل و فرمان پذیری بهتر فتیله گشتاور را پایین کشیده. SLS AMG Black Series می تواند ظرف 3.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و سقف سرعت اش نیز عدد 315 کیلومتر بر ساعت را نشان می دهد که از این نظر تفاوتی با مدل عادی ندارد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

خروجی پیشرانه حجیم SLS به وسیله گیرباکس 7 سرعته اسپید شیفت با کلاچ دوگانه به محور عقب منتقل می شود. پدل شیفترهای این گیرباکس نیز در پشت غربیلک فرمان قرار گرفته تا در حالت منوآل بتوانید به سلیقه خودتان دنده ها تعویض کنید. جالب است بدانید بر خلاف اکثر خودروها، جعبه دنده به جای محفظه موتور، برای تقسیم وزن بهتر روی محور عقب قرار گرفته است. اگر از قطعات فیبر کربنی فاکتور بگیریم، بدنه SLS تماما از آلومینیوم ساخته شده تا در نهایت این سوپر ماشین 2 نفره 1550 کیلوگرم وزن داشته باشد.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

حالت های رانندگی SLS توسط یک اهرم دوار در حالت های کامفورت (راحت)، اسپرت، اسپرت پلاس، منوآل (تعویض دستی دنده) و RS (مناسب پیست) تنظیم می شود. البته با فشردن دکمه AMG تنظیمات شخصی خودتان نادیده گرفته شده و مجبور می شوید با سبک AMG به مسیرتان ادامه دهید! در صورت فشردن این دکمه، منوهای صفحه نمایش هم خاص تر می شود. حالا می توانید وضعیت لحظه ای دمای موتور، نمایشگر لحظه ای قدرت و گشتاور، درصد باز بودن دریچه گاز، وضعیت فشار و باد تایرها را هم مشاهده کنید. همچنین با انتخاب منوی RACE ، شتاب جانبی، درصد استفاده از ترمز، نقشه پیست، شتاب صفر تا 100 و زمان پیمودن مسافت 250 متر هم نمایش داده می شود.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

کاش می توانستیم صدای SLS بلک سریز را داخل این مطلب برایتان پخش کنیم! صدای بم موتور V8 AMG که در دنیای ماشین ها نظیر ندارد. SLS بلک سری از سیستم اگزوز تیتانیومی بهره می برد که علاوه بر 13 کیلوگرم وزن کمتر، صدای به مراتب جذاب تر از مدل عادی دارد. اگر در حالت اسپرت با SLS بلک سری رانندگی کنید، به لطف مصرف سوخت ترکیبی 24.9 لیتر در هر 100 کیلومتر، باک 85 لیتری در چشم بر هم زدنی خالی می شود! اما مصرف سوخت در حالت عادی رانندگی و شرایط مناسب محیط، حدودا به 13.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

برگ برنده مرسدس بنز رو شد/ رمزگشایی از مرسدس بنز پروجکت وان

نگاهی به وضعیت مرسدس بنز CLA45 AMG در ایران

لفیقی از سنت و مدرنیته / مرسدس بنز 190E با چاشنی C63 جدید

دورهمی ستاره ها در پیست/ کلوپ رسمی مرسدس بنز 10 ساله شد + گزارش تصویری اختصاصی

مرسدس بنز دوباره در صدر لوکس ترین برند خودروسازی جهان

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

بهترین خدمات تخصصی مرسدس بنز را کجا پیدا کنیم؟!

سبد محصولات مرسدس بنز AMG GT بروزرسانی شد

هدیه ای برای چینی ها / مرسدس بنز GLC L، مخصوص بازار چین

مرسدس بنز GT 43 معرفی شد / فرزند جدید خانواده AMG

هاچ بک تند و تیز مرسدس / مرسدس بنز A35 AMG معرفی شد

مرسدس بنز GLE، زیبا تر و مدرن تر از همیشه / GLE جدید معرفی شد

مرسدس بنز EQC معرفی شد / اولین شاسی بلند الکتریکی مرسدس

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی