پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دنا پلاس توربو

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

در دی ماه 95 دنا پلاس را با امکانات بیشتر و ظاهر متفاوت که حکم نان اضافه را داشت، معرفی کرد. در اواخر سال 96 هم که آتش رقابت در کلاس خودروهای اکونومی و نسبتا ارزان قیمت داغ بود، توربوشارژ برای جذابیت بیشتر به موتور دنا پلاس اضافه شد. در این مقاله به بررسی دنا […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

در دی ماه 95 دنا پلاس را با امکانات بیشتر و ظاهر متفاوت که حکم نان اضافه را داشت، معرفی کرد. در اواخر سال 96 هم که آتش رقابت در کلاس خودروهای اکونومی و نسبتا ارزان قیمت داغ بود، توربوشارژ برای جذابیت بیشتر به موتور دنا پلاس اضافه شد. در این مقاله به بررسی دنا پلاس توربو می پردازیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در زمان های قدیم که خبری از مدرنیته و تکنولوژی نبود، انگار آدم ها بیشتر هوای یکدیگر را داشتند. رستوران ها مثل چیزی که امروز می بینید، انقدر متنوع و پر زرق و برق نبودند و منوی غذاها مثل امروز انقدر بین المللی و عجیب غریب نبود. شاید چون حرف هایم رنگ و بوی قدیمی دارد، احساس کنید این مقدمه ای بر پرونده خودرویی کلاسیک است. اما اشتباه نکنید، سوژه های کلاسیک را می توانید در خبرهای دیگر دنبال کنید.

اینجا می خواهیم یک خودروی نسبتا مدرن را به چالش بکشیم. نمی دانم چرا وقتی دنا پلاس از سوی ایران خودرو عرضه شد، بی اختیار یاد چلوکباب افتادم. دنا یکی از مهمترین خودروهای ملی به شمار می رود و چلوکباب هم یکی از جذاب ترین و استراتژیک ترین غذاهای ایرانی است!

دنا پلاس توربو

حتما در لابلای خاطرات افراد مسن از زمان های قدیم، حال و هوای رستوران ها در آن دوران توجهتان را به خودش جلب کرده باشد. خیلی ها می گویند، اگر به یک کبابی می رفتید و صاحب رستوران متوجه می شد پول بیشتری برای غذاهای گران تر و حجیم تر ندارید، معرفت به خرج می داد و یک سیخ کباب اضافه یا در بدترین حالت، یک نان اضافه برایتان می آورد، تا غذا سیرتان کند. اگر هم شخص مهمی بودید و در کوچه و محله اعتباری داشتید، برای اینکه برایتان احترامی قائل شوند، یک تخم مرغ روی پرس چلوکباب تان می شکستند یا یک کاسه کوچک خورشت کنار غذایتان قرار می دادند.

دنا همان چلوکبابی است که در ابتدای حضورش در بازار، فارغ از طعم خوبش، سیرتان نمی کرد و ایران خودرو برای اینکه مشتری سراغ رستوران دیگری نرود، در دی ماه 95 دنا پلاس را با امکانات بیشتر و ظاهر متفاوت که حکم نان اضافه را داشت، معرفی کرد. در اواخر سال 96 هم که آتش رقابت در کلاس خودروهای اکونومی و نسبتا ارزان قیمت داغ بود، توربوشارژ هم مثل کاسه کوچک خورشت، برای جذابیت بیشتر، کنار پرس چلوکباب که همان دنای خودمان باشد، قرار گرفت. دهان خودمان هم از این همه حرف های خوشمزه آب افتاد! سخن را کوتاه می کنیم و یک راست می رویم سراغ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو، که عنوان گران ترین و کامل ترین خودروی ملی را یدک می کشد.

دنا پلاس توربو

آرایشِ دنا

دنا در نسخه معمولی، طراحی حساب شده و هماهنگی دارد. شاید بهتر بود در طراحی اولیه حوصله بیشتری در بعضی قسمت ها به خرج داده شود تا این خودروی ملی از نظر ظاهری حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. اما می توان گفت طراحی کلی دنا قابل قبول و حساب شده است. در 26 دی ماه 1395، آبی پوشان جاده مخصوص، در کنار پژو 207 صندوق دار، مدل به روز شده دنا را، با نام تجاری دنا پلاس معرفی کردند. ایران خودرویی ها در آن زمان از هزینه چند ده میلیاردی برای بروزرسانی دنا خبر داده بودند. فیس لیفت دنا قرار بود با پسوند ELX به بازار بیاید. اما انتخاب عنوان (پلاس +) برای این خودرو، فرانسوی تر است و ناخوداگاه ما را به یاد مدل معروف 206 پلاس می اندازد.

دنا پلاس توربو

در کنار به روزرسانی دنا برای رقابت بهتر با سدان های مدرن چینی، قطعا متمایز شدن طراحی قسمت جانبی این خودرو با سمند، از مهمترین اهداف ایران خودرو در خلق دنا پلاس بوده است. بر خلاف رسم همیشه، آنالیز طراحی دنا پلاس را از نمای جانبی آغاز می کنیم. چیزی که در نظر اول جلب توجه می کند، لچکی تغییر شکل یافته پنجره جانبی عقب است. این بخش در دنای معمولی تفاوت چندانی با سمند نداشت، اما حالا کاملا متمایز شده است. در این بخش یک خط برجسته شیب دار، پایین دستگیره ها کشیده شده تا نمای جانبی دنا پلاس پویاتر از دنای معمولی باشد.

دستگیره درها فرم مناسبی دارند و همچون قاب دور پنجره ها، با پوشش کرومی تزیین شده اند. آیینه های جانبی نیز فرم مدرن تری نسبت به آیینه های قبلی دنا دارند و در مدل توربو، به جای رینگ های 15 اینچی، از رینگ 16 اینچی 5 پیچ با طراحی متفاوت و اسپرت تر به همراه لاستیک هایی با پهنای 205 میلی متر استفاده شده است.

در قسمت جلو، گرافیک چراغ ها به کلی تغییر کرده و به لطف استفاده از لامپ های LED با قابلیت روشنایی در رزو و ابرویی نئونی، کاملا مد روز و جذاب تر از گذشته نشان می دهد. در قسمت جلو تغییر مهم دیگری به غیر از مشکی شدن قسمت زیر قاب پلاک روی سپر به چشم نمی خورد و فرم سپر و درب کاپوت دست نخورده باقی مانده است.

در قسمت عقب، این گرافیک جدید چراغ ها و قطعه کرومی بالای جای پلاک است که دنا پلاس را نسبت به نسخه معمولی متمایز می کند. به نظر می رسد طراحان از کنار این بخش به سادگی گذشته اند. مثلا می شد با اضافه کردن دیفیوزی جذاب تر، سپر عقب را از این سادگی خارج کرد. همچنین اضافه کردن یک اسپویلر کوچک روی درب صندوق عقب هم می توانست به جذابیت این قسمت کمک شایانی کند. البته در دنا پلاس آنتن سقفی جایش را به یک آنتن کوسه ای مشکی رنگ روی قسمت عقب سقف داده و در پوشته سقف هم سانروف شیشه ای تعبیه شده است.

دنا پلاس توربو

تمایز حداقلی

ایران خودرو در سال 1390 با معرفی دنا، ادعا داشت خودرویی لوکس را روانه بازار کرده است. در طراحی کابین دنا نیز سعی شده این ویژگی مشهود باشد. از فرم کشیل بخش میانی کنسول جلو و غربیلک فرمان گرفته تا قطعات دکوراتیو طرح چوب، همه و همه سعی دارند این حس و حال را تداعی کنند. اما سوال اینجاست که ایران خودرو در این استراتژی چقدر موفق بوده؟ برای اینکه این مساله را بهتر درک کنید، پیکان را مثال می زنیم.

پیکان در مدل های مختلفی به بازار عرضه می شد و هریک تفاوت هایی داشتند. مثلا قالپاق ها در پیکان کار کوچک بود و تزیینات کابین در این مدل ساده و پلاستیکی بودند. اما در مدل دولوکس، استفاده از قطعات چوبی روی درها و کنسول جلو، حس و حالی متفاوت را تداعی می کرد. همچنین در پیکان جوانان که قدرتمندترین مدل پیکان به شمار می رفت، خط کشی بدنه و رینگ ها با دیگر مدل ها متفاوت بود.

دنا پلاس توربو

در دنا پلاس توربو که قدرتمندترین ویرایش خودروی ملی به شمار می رود، در بعی قسمت ها این تفکیک بندی رعایت شده و در بعضی بخش ها این شخصیت سازی ناقص مانده است. به غیر از دوخت قرمز رنگ غربیلک چرمی فرمان و گردگیر دنده و حاشیه قرمز رنگ زیرپایی ها، نسخه توربو تفاوتی با دیگر مدل ها ندارد. با در نظر گرفتن هزینه بیشتر، ایران خودرو می توانست غربیلک فرمان اسپرت تر و صفحه کیلومتر شمار هیجان انگیزتری طراحی کند و با انتخاب تزیینات اسپرت تر برای کابین، شخصیت متفاوت تری برای مدل توربو خلق کند.

از آغاز تولید دنا پلاس، این خودرو توانست 4 ستاره کیفیت را در کارنامه خود ثبت کند و از این نظر یکی از با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل لقب بگیرد. کیفیت قابل قبول دنا را می توانید در مونتاژ قطعات کابین لمس کنید. البته به کیفیت معمولی بعضی قطعات کابین هم انتقاد وارد است. اما در مجموع می توان گفت دنا پلاس در این زمینه نمره قبولی را کسب می کند. صندلی ها و بخشی از پنل درها، پوششی مخملی دارند. بهتر بود در مدل توربو، این پوشش با انواع چرمی با دوخت قرمز (مثل غربیلک فرمان) جایگزین شود.

دنا با طول 4559 میلی متر، عرض 1720 میلی متر و ارتفاع 1460 میلی متر، کابین بزرگی دارد. صندوق بار 500 لیتری جان می دهد برای مسافرت های دست جمعی. به علاوه اینکه داخل کابین هم فضاهای مناسبی برای قراردادن وسایل اضافه تعبیه شده و داشبورد نیز مثل بیشتر خودروها بلااستفاده نیست. به لطف فاصله 2671 میلی متری میان 2 محور، سرنشینان جلو و عقب هیچ مشکلی از نظر فضای پا ندارند و ارتفاع بلند سقف، راحتی افراد قد بلند را تامین می کند.

دنا پلاس توربو

البته حمایت صندلی ها از بدن سرنشین نصفه و نیمه است و با توجه به چابک تر بودن نسخه توربو، بهتر بود صندلی ها کمی اسپرت تر طراحی شوند. برای اینکه قسمت حذف شده لچکی عقب پوشیده شود، یک قطعه پلاستیکی جدای از پنل درب عقب پشت لچکی قرار گرفته، که عجیب و غیر حرفه ای به نظر می رسد.

اما به مهمترین تفاوت دنا پلاس با مدل معمولی می رسیم. دنا پلاس اولین خودروی تولید داخل است که به سانروف و ایربگ های جانبی مجهز شده است. سانروف برقی با دکمه تعبیه شده روی سقف باز و بسته می شود. از دیگر آپشن های جالب توجه این خودرو می توان به صندلی های برقی جلو اشاره کرد. تنظیمات 8 حالته به شما این امکان را می دهد تا پشتی و نشیمنگاه صندلی را مطابق میل تان تنظیم کنید. تهویه دنا پلاس به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و سرنشینان عقب هم از کانال مجزا بهره می برند.

آیینه های جانبی و هر 4 شیشه به صورت برقی تنظیم می شوند و با قفل کردن درها یا فشردن دکمه مخصوص، آیینه های جانبی به صورت اتوماتیک جمع می شوند. روی فرمان هم دکمه های تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده است. دنا پلاس از سیستم مولتی مدیا با مانیتور لمسی و GPS بهره می برد. در این مانیتور می توانید تصویر دوربین عقب را نیز مشاهده کنید. همچنین برای پارک راحت تر، دنا به سنسورهای فاصله سنج عقب هم مجهز شده است.

چه امکاناتی از دنا پلاس حذف شده است؟

با آغاز مجدد تحریم ها و بروز مشکل در خطوط خودروسازی و تامین قطعات، خودروسازان برای روی ریل نگه داشتن قطار تولید بعضی از محصولات شان، مجبور شدند قید برخی از تجهیزات را بزنند و هزینه ها را کاهش دهند. دنا پلاس هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که تولید مدل توربو روی غلتک نیست، بعضی تجهیزات دنا پلاس هم حذف شده است. ایران خودرو در حال حاضر دنا پلاس را در کدهای 70401، 70402 و 70404 عرضه می کند. سانروف که یکی از مهمترین آپشن های دنا پلاس به شمار می رود، در کدهای 70404 حذف شده است. این در حالی است که جا عینکی و آنتن کوسه ای نیز از این کد حذف شده است. همچنین از این پس دنا پلاس در کدهای 70404 و 70402 تنها با کیسه هوا عرضه می شود.

دنا پلاس توربو

نکاتی در مورد دنا پلاس اتوماتیک

همیشه جای خالی نسخه اتوماتیک در خانواده دنا احساس می شد. اخیرا ایران خودرو از نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو پرده برداشته و تیپ بندی این خودرو را نیز تعیین کرده است. ایران خودرو برنامه دارد تا دنا پلاس توربو اتوماتیک را در تیپ های مختلف به بازار عرضه کند. تیپ هایی که این اجازه را به مشتری می دهد تا با قیمت های گوناگون، محصول مناسب به خود را انتخاب کند. اولین تیپ معرفی شده، L1 است که به جای 4 کیسه، از 2 کیسه هوا بهره می برد. همچنین سانروف، صندلی های تمام برقی و دوربین عقب هم از روی این تیپ حذف شده که طبعا در تیپ 2 و 3 اضافه خواهد شد.

دنا پلاس

مهمترین تغییر دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید همان طور که از اسمش پیداست، اضافه شدن گیرباکس 6 سرعته به جای نمونه 5 سرعتی قبلی است. این گیرباکس ساخت شرکت dae چین است. البته در کنار این نشان چینی، نشان هیوندای و کیا هم به چشم می خورد. چرا که این گیرباکس محصول مشترک این قطعه ساز چینی با شرکت htp کره جنوبی است. البته این گیرباکس برای دنا سفارشی سازی شده و سامانه خنک کاری آن با توجه به شرایط کشور و عادت راننده های ایرانی تنظیم شده است.

دنا پلاس توربو

اسب ایران خودرو زین شد

پشت فرمان دنا پلاس اتوماتیک نشسته ایم. خودرویی که در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمد و اواخر سال 1396 به بازار عرضه شد. قدرتمندرین خودروی تولید داخل که ادعا شده شتاب چشمگیرتری نسبت به نسخه معمولی دارد. دنا پلاس از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 با حجم 1645 سی سی بهره می برد. این موتور در مدل مورد بررسی به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده تا بهبود 3.5 ثانیه ای را در شتاب تجربه کند. حالا به لطف پیشرانه توربوشارژ، دنا پلاس به جای 115 اسب بخار، 150 اسب بخار قدرت در دور 5500 تولید می کند. گشتاور موتور توربوشارژ نه تنها افزایش یافته و به 215 نیوتن متر رسیده، بلکه حالا ماکزیمم آن در دور پایین تر 2200 تا 4800 در اختیار راننده قرار می گیرد. همین ویژگی باعث شده تا شتاب اولیه بهبود چشمگیری داشته باشد. البته اگر بخواهید بهترین حالت راندمان یک خودرو توربوشارژ را تجربه کنید، نباید اجازه دهید دور موتور به مرز رد لاین برسد.

دنا پلاس توربو

طبق اطلاعات کمپانی، دنا پلاس توربو با جثه 1262 کیلوگرمی، 10 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد. البته این تایم شتابگیری در بهترین شرایط به دست می آید و کیفیت بنزین و فشار هوا و شرایط محیط، مستقیما بر روی شتابگیری یک خودروی توربو تاثیر گذار است. در خیابانی خلوت و نسبتا شیبدار، اقدام به شتابگیری با دنا پلاس توربو کردیم. اگر سواری با دنای معمولی را تجربه کرده و با تنبلی آن هنگام سبقت گرفتن سر و کله زده باشید، بدون شک شتاب اولیه مدل توربو توجهتان را به خودش جلب می کند. البته این شتاب گیری در 2 دنده اول چشمگیر است و در شتاب ثانویه و دنده های بالاتر، عملکرد دنا یکواخت می شود.

این سدان خانوادگی در حالی به سقف سرعت 205 کیلومتر در ساعت می رسد که به صورت ترکیبی، در هر 100 کیلومتر، 7.94 لیتر بنزین مصرف می کند. باک دنا 60 لیتر گنجایش دارد و با توجه به بهره بردن از توربوشارژر، لازم است بیشتر از بنزین سوپر برای آن استفاده کنید. این یعنی یک باک دنا با نرخ 3500 تومانی برای بنزین سوپر، 210 هزار تومان آب می خورد! همچنین نگهداری از یک خودروی توربو مراقبت های دیگری مثل تعویض روغن به موقع را نیز می طلبد.

دنا پلاس توربو

دنده های دنا به نرمی عوض می شوند و عملکرد کلاچ نیز نرم است. اما نکته جالب اینجاست که اهرم تعویض دنده به صورت عمودی روی کنسول قرار نگرفته و به سمت راننده شیب دارد. این ویژگی باعث می شود، اگر به قلق آن اشنایی نداشته باشید، دنده یک را به جای حالت خلاصی در نظر بگیرید. عملکرد فرمان هیدرولیک هم نسبتا نرم و قابل قبول است. اما بهتر بود همچون 207 صندوق دار، دنا پلاس هم به فرمان برقی مجهز شود. همچنین نبود سیستم کنترل پایداری ESP در دنا پلاس و مخصوصا نسخه توربوشارژ با پیشرانه قوی تر، حس می شود. در همه نقدها به جای خالی نسخه اتوماتیک دنا در سبد محصولات ایران خودرو اشاره شده است.

دنا پلاس توربو

در انتها…

دنا پلاس توربو را در کنار ضعف هایش می توان یک سدان خانوادگی و کاربردی برشمرد. اگر از حساسیت های خاص پیشرانه توربو فاکتور بگیریم، باید بگوییم کابین و صندوق بار جادار دنا در کنار امکانات قابل قبول در این رنج قیمت و پیشرانه پرقدرت تر توربو نسبت به مدل های عادی، می تواند شما را از خریدتان راضی نگه دارد.

دنا پلاس توربو

مشخصات فنی دنا پلاس توربو

موتور: EF7 (TC)
تعداد سیلندر: 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 1645 سی سی
گیرباکس: 5 دنده دستی
قدرت: 150 اسب بخار در 5500 دور
گشتاور: 215 نیوتن متر در 2200 تا 4800 دور
شتاب اولیه: 10 ثانیه
حداکثر سرعت: 205 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی): 7.94 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک: 60 لیتر

ابعاد دنا پلاس توربو

طول: 4559 میلی متر
عرض: 1720 میلی متر
ارتفاع: 1460 میلی متر
فاصله میان 2 محور: 2671 میلی متر
وزن: 1262 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 500 لیتر

بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

دناپلاس به سیستم تعویض دنده کابلی تجهیز می‌شود

آپشن جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شد

از نفت چاله تا دروازه اروپا/ دنا استانداردهای لازم برای ورود به اکراین را کسب کرد

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

جنگ رستم و اسفندیار!/ مقایسه دنا پلاس و رهام

گیربکس اتوماتیک دنا پلاس توربو توسط شرکت کره ای تامین می شود؟/ تست دنا پلاس توربو اتوماتیک در کره جنوبی

كسب مجوز GSO براي خانواده محصولات دناپلاس و رانا

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های 300 تا 400 میلیونی

مینیمالیسم! / با بودجه 200 میلیون تومانی، کیا پیکانتو بخریم یا میتسوبیشی میراژ؟

هر آنچه می خواهید از هیوندای ورنا بدانید/ آفتابی که هنوز غروب نکرده!

بایک سابرینا بار دیگر شانسش را در ایران امتحان می کند + جزییات فروش نقدی و اقساطی سابرینا

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • مهدی | 03/08/1401 در 23:38

    من دنا پلاس توربو اتومات رو داشتم و به جرات میگم گیربکس خنگی داره و اصلا دنده کشی گیربکس اتوماتش خوب نیست، کیفیت بد مونتاژ، صدای داشبورد، وزش باد از درها همه و همه جوری نامیدم کرد که بلافاصله فروختمش

کیوسک مطبوعاتی