پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

‎وقتی یکی کافی نیست، 2 تا بساز!/ نسل دوم ون‌های فولکس‌واگن به توان 2

همیشه در همه دنیا فولکس‌واگن و محصولات آن بخشی از فرهنگ ماشین‌بازی بوده و هستند. مخصوصا نسل‌های اولیه بیتل، ون‌های سری تی و هاچ‌بک آتشین گلف. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو هر یک از این خودروها را باید نمادی از ماشین‌های هم‌کلاس خودش دانست. نسل اول ون فولکس که با کد تی ۱ […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۳ مرداد ۱۳۹۹

همیشه در همه دنیا فولکس‌واگن و محصولات آن بخشی از فرهنگ ماشین‌بازی بوده و هستند. مخصوصا نسل‌های اولیه بیتل، ون‌های سری تی و هاچ‌بک آتشین گلف.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

هر یک از این خودروها را باید نمادی از ماشین‌های هم‌کلاس خودش دانست. نسل اول ون فولکس که با کد تی ۱ شناخته می‌شد یکی از ماشین‌های کلاسیک پرطرفدار حراجی‌ها در قرن بیست‌ویکم است و بعضی وقت‌ها برای نسخه‌های بکر تا ۲۰۰ هزار دلار قیمت می‌خورد.

به همین دلیل ساده چندان کسی سراغ این ون دهه پنجاهی برای شیطنت‌های ماشینی نمی‌رود. یعنی راستش را بخواهید دلارهای کلکسیونرها نمی‌گذارند هیچ ماشین‌باز و عشق هات‌رادی جرات بکند سراغ این ماشین برود و این ون‌ها اگر بکر سالم بمانند مستقیم سر از گاراژ مجموعه‌دارها درمی‌آیند و اگر هم کسی دست به بازسازی آنها بزند باز هم کار را کاملا فابریک پیش می‌برد تا بتواند آنها را مانند یک نمونه کلاسیک باارزش بفروشد نه یک ماشین اوراقی.

یک نمای متفاوت

‎اما نسل دوم این ون افسانه‌ای درست در نقطه مقابل نسل اول ایستاده. تی ۲ همان چیزی است که یک هات‌رادر می‌خواهد. یک ون دهه 60 و هفتادی آلمانی با قابلیت‌های خارق‌العاده کاستومایز شدن. یعنی این ماشین در هر وضعیتی که باشد، آماده است تا وارد ماجراجویی‌های یک ماشین‌باز بشود و خم به ابرو نیاورد.

نسل دوم فولکس واگن (26)

سوسول‌بازی و نیاز مبرم به قطعات گران‌قیمت فابریک که باید ماه‌ها در ای‌بِی و آمازون دنبال آنها بگردید به قول خودمانی اصلا «توی کار» این ماشین نیست.

هر چقدر برخی خودروهای کلاسیک و باارزش ناز و ادا دارند این فولکس تی 2 راحت و بدون تکلف است. پس با خیال راحت یک تی 2 را بخرید و تا آن‌جا که می‌توانید با پیروی از دنیای خیال‌انگیز ذهن بسازیدش. باور کنید راه خوبی برای فرار از روزمره‌گی است.

‎یکی کافی نیست

‎این ماشین یعنی ون تی ۲ آن‌قدر شاهکار است که بعضی‌ها مثل مالک مهمان این هفته صفحه هات‌راد تخت‌گاز یکی برایشان کافی نیست و دوتایش را برای استفاده روزمره کاستومایز می‌کنند.

این آقا یکی را برای خودش اسپرت کرده و دیگری را برای همسرش. بله کاملا درست حدس زدید، ون سفید متعلق به خانم خانواده و آن مدل کف‌خواب و شلخته زیر پای آقای خانواده.

‎ون سفید را می‌توان تقریبا یک نوسازی کامل از مدل تی ۲ دانست. جلوپنجره‌ای توری‌شکل متفاوت در ترکیب با سایر مشخصات این مدل از ون‌های کمپانی فولکس‌واگن، یک خودرو نمکین، جذاب و خانوادگی ساخته‌اند که البته باز هم شاید از چیزی که زن می‌خواهد دور هستند. زن‌ها عاشق خودروهای کوچک هاچ‌بک‌اند. هر چند به نظر می‌رسد باید حساب زن‌های ماشین‌باز را جدا کرد. آنها سلیقه متفاوتی دارند. ماشینی که زن یک خانواده ماشین‌باز می‌پسندد، یک سورپرایز هیجان‌انگیز برای همگان است.

درون محفظه پشتی این ماشین یک پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی متعلق به فورد می‌تپد که با یک گیرباکس ۴ سرعته جفت شده است. پس باید با خودرو قدرتمند و توانایی روبه‌رو باشیم.

‎اما داستان آن ون کف‌خواب شلخته کاملا با مدل سفید رنگ تفاوت دارد. این یکی از همان موتور ۱۷۰۰ سی‌سی فابریک خودرو نیرو می‌گیرد، تا بی‌نهایت و قریب به ۳۵۰ میلی‌متر به زمین نزدیک شده و رینگ‌های اسپرت BBS کفش پایش هستند.

این خودرو در ابتدا قرار بود یک ماشین هیپی با بدنه‌ای رنگارنگ باشد که در جاده‌های آفریقای جنوبی می‌پلکد و مثل یک کولی از این‌جا به آن‌جا می‌رود، اما در نهایت سر از این گاراژ درآورد و نقاشی‌های بچگانه بدنه‌اش تراشیده شدند تا به نمای امروزی برسد.

حالا این ماشین یک نمای خام، قور و زنگ‌زده آهنی دارد، تا بی‌نهایت به زمین چسبیده و یک ون کارگر اما جذاب است.

‎فضای درون این 2 ون نیز کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. کابین ون سفید فضایی نو، تمیز، دلچسب و کاربردی دارد اما در مقابل ون زنگ زده، از یک کابین با بوی تند بنزین، خاک و کهنگی و صندلی‌هایی پاره اما گوشتی و راحت رنج می‌برد.

هیچ‌چیز در این کابین زیبا، تمیز، دلچسب و مانند اینها نیست اما در عوض برای یک مرد کارگاهی حسابی راحت و بی‌دغدغه است.

فضایی که هیچ تکلفی ندارد و جان می‌دهد برای کار و کار و کار. البته یک کارگاه سیار با چاشنی شیطنت‌های ماشین‌بازها. مثلا این ماشین با این ارتفاع پایین هندلینگ خوبی دارد و در کنار کار جان می‌دهد برای رانندگی سرعتی در کفی و حتی مانورهای سنگینی که حتی تصور انجام‌شان با یک چنین مدل ماشینی لرزه بر تن یک راننده حرفه‌ای می‌اندازد، اما با این دستکاری نسبتا ساده میسر شده‌اند.

‎آخر داستان

‎چراغ‌های گرد و ورقلمبیده یک فولکس کلاسیک با آن سایه‌بان‌های دلچسب و جذاب که مثل یک مژه کروم‌رنگ می‌مانند برای چشمان مات این ماشین، چیزی نیستند که کسی در هر کجای این کره خاکی از آفریقا تا خاورمیانه، آسیا، اروپا، آمریکا و استرالیا نپسندد.

این ماشین شاهکار بی‌نظیر طراحی در دنیای خودروهای دهه ۷۰ نیست اما به‌شدت مردمی جذاب است و تا دل‌تان بخواهد محبوبیت دارد.

بعضی از آن یک کمپر می‌سازند و می‌زنند به دل جاده و بیابان در گوشه و کنار دنیا، برخی یک کارگاه کوچک سیار کار راه‌انداز محلی و گروهی یک ماشین روزمره بانمک.

با این‌که تی 2 ونی در قدوقواره‌های یک میدباس یا مینی‌بوس است اما برای خودش بروبیایی دارد و حتی کسی مثل مالک این نمونه زنگ‌زده، ترجیح می‌دهد آن را اسپرت و به قول خودمانی کف‌خواب کند.

به‌راستی همه ماشین‌های آن دوران فولکس رنگ و بویی به دور از قابلیت‌های الزاما لوکس داشتند و در عوض‌اش دنیایی بودند از انواع کاربردهای مختلف و سوراخ سنبه‌هایی که جان می‌دهند برای شخصی‌سازی. اگر عاشق تغییر کابری ماشین و سفر هستید، خرید یکی از این آلمانی‌های کلاسیک را حسابی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

یک نمونه هرچند داغان و اسقاطی‌اش را بخرید و خرد خرد از نو بسازید. باور کنید مالکیت یک فولکس تی ۲ با همه نوستالژی‌هایش درست همان چیزی است که برای خلاصی از اضطراب و فشارهای عصبی بی‌مورد در دنیای امروز به آنها احتیاج دارید. حتی اگر عشق ماشین نیستید اما به یک خودرو تجاری برای امور روزمره احتیاج دارید، به جای وانت‌های ژنتیکی و بی‌مزه‌ای که در خیابان‌های ما تعدادشان اندک هم نیست، یک تی 2 بخرید و به سلیقه خودتان بسازید.

امتحان‌اش هرگز ضرری ندارد، فقط کافی است کمی دست به آچار و اهل چالش‌های هیجان‌انگیز ماشینی قرن بیستم باشید، همین

انتهای پیام/

نگاهی به ون‌های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی‌بوس‌های کامپکت

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

خرابکاری جدید فولکس واگن / فروختن ماشین تست به مردم

بیتل یک میلیون دلاری!/ راز این فولکس واگن ارزشمند در چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی