پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه کیا اپتیما و رنو تلیسمان

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

اینبار تصمیم گرفتیم رنو تلیسمان را به‌عنوان جذاب‌ترین نماینده رنو و اپتیما را به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات کیا در بازار ایران، در مقابل یکدیگر قرار دهیم. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز وقتی در تنگنا قرار گرفته‌اید و شکست‌تان قطعی شده، دلچسب‌ترین چیز این است […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

اینبار تصمیم گرفتیم رنو تلیسمان را به‌عنوان جذاب‌ترین نماینده رنو و اپتیما را به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات کیا در بازار ایران، در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز

وقتی در تنگنا قرار گرفته‌اید و شکست‌تان قطعی شده، دلچسب‌ترین چیز این است که یک امداد غیبی، برگ برنده یا هرچیزی که فکر می‌کنید ظاهر شود و ورق را به نفع‌تان برگرداند. در این حالت شما به بازی بازگشته‌اید. اگر نزدیک به آخر بازی باشید، برنده شمایید و اگر هنوز در اواسط بازی باشید، این استراتژی شماست که باعث می‌شود این پیروزی حفظ شود. بیایید قضیه را خودرویی کنیم.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

اکوسیستم بازار خودرو ایران را برای این استدلال انتخاب کرده‌ایم. بازاری که قوانین‌اش قطعا شبیه هیچ بازاری در دنیا نیست و بعضی وقت‌ها شبیه سیرک می‌شود! خودروهای کره‌ای همواره از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازیگران بازار خودروهای وارداتی ایران بوده‌اند. این ویژگی دلایلی مختلفی دارد. از سابقه زیاد شرکت‌های واردکننده‌شان گرفته تا حجم بیش‌تر واردات و تنوع بیش‌تر مدل‌ها نسبت به برندهای دیگر. اما به نظرم مهم‌ترین پارامتری که در چند سال اخیر کره‌ای‌ها را در صدر جدول فروش در ایران قرار داده، آپشن است. رفتار خریداران ایرانی نشان از علاقه فراوان‌شان نسبت به آپشن‌های یک خودرو دارد و کره‌ای‌ها با فهرست بلندبالای امکانات این تقاضای ایرانی‌ها را کاملا ارضا می‌کنند. همین ویژگی باعث شده تا نماینده‌های دیگر برندهای خودروسازی در بازار ایران، علی‌رغم تمام برتری‌های‌شان در حاشیه قرار بگیرند.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

اما در یکی ۲ سال گذشته، رنو با رو کردن برگ برنده تا حدی توانست به بازی بازگردد و معادلات را برهم بزند. جدای از حجم بالای واردات و متنوع شدن مدل‌ها بعد از ایجاد قراردادهای پسابرجامی، طراحی اغواکننده محصولات جدید رنو و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کنار امکانات متنوع و به‌روز باعث شد تا سهم قابل‌توجهی از بازار خودروهای وارداتی در اختیار این خودروساز فرانسوی قرار بگیرد. این اتفاق اما تقریبا در لحظات پایانی بازی واردات خودرو به ایران افتاد و در نهایت با ممنوع شدن واردات خودرو، آن‌طور که باید معلوم نشد رنو تا کجا می‌تواند این جایگاه را نگه دارد و هم‌چنان نام‌اش را در بازار ایران سر زبان‌ها نگه دارد. برای این‌که تحلیل‌مان بیش‌تر برایتان ملموس باشد، اینبار تصمیم گرفتیم تلیسمان را به‌عنوان جذاب‌ترین نماینده رنو و اپتیما را به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات کیا در بازار ایران، در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

رنو تلیسمان

رنو تلیسمان

ماجرا از سال ۲۰۰۱ و معرفی مدل مفهومی رنو بر پایه کوپه‌ای ۳ در شروع شد. شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که ۱۴ سال بعد، نام  این کوپه مفهومی رنو برای سدانی خانوادگی در کلاس D انتخاب شود. رنو بعد از تجربیات ناموفق در عرضه لتیتود و فیس‌لیفت آن سفران، در سال ۲۰۱۵ برگ برنده‌اش را در بازار سدان‌های خانوادگی نیمه‌لوکس رو کرد. تلیسمان، جادوگری از پس‌کوچه‌های پاریس که با زبان جدید طراحی رنو، موفق شد مهر خود را به دل علاقه‌مندان بیندازد و بازار فروش محصولات رنو را زیر و رو کند.

رنو تلیسمان

در کنار تمام پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که در راه پوست‌اندازی با تلیسمان همراه شده‌، می‌توان گفت رنو ۵۰ درصد این موفقیت را مدیون هنر سرطراح‌اش، ون دن آکر است. طراحی که با تزریق این سبک به کالبد محصولات رنو، فصلی جدید در زندگی این خودروساز فرانسوی رقم زد. تلیسمان در ۲ خط تولید رنو در دوال فرانسه و بوسان کره جنوبی به تولید می‌رسد و مدل فول‌آپشن E3 آن در بازار ایران بیش‌ترین فراوانی را دارد. تلیسمان به لطف چهره جذاب و قابلیت‌های فنی مناسب‌اش توانست به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای تازه‌وارد بازار تبدیل شود.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

جادوگری از پس کوچه های پاریس

تلیسمان گویشی دیگر از کلمه سحر و جادو به‌شمار می‌رود. واقعیت این‌جاست که چهره تلیسمان هر بیننده‌ای را جادو می‌کند. این طراحی زیرکانه که در خودروهای دیگر رنو مثل کولئوس و مگان هم به چشم می‌خورد، هیچ ارتباطی به طرح‌های ناموفق رنو در گذشته ندارد و یک شخصیت مستقل و ماندگار را برای محصولات این خودروساز فرانسوی تعریف کرده است. بدون شک جذاب‌ترین و معروف‌ترین بخش این طرح، مربوط به قسمت جلو می‌شود. جلوپنجره کرومی با فرم خاص و چراغ‌هایی که بخشی از آنها تا روی سپر ادامه پیدا کرده‌ است. طراحی سپر جلو مثل اپتیما اسپرت به نظر نمی‌رسد، اما ترکیبی هماهنگ را در بخش جلویی تلیسمان رقم زده است.

نمای جانبی در عین سادگی، زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسد و کمی عضله روی گلگیرها در این قسمت چاشنی کار شده. در قسمت عقب همه چیز ساد و هماهنگ به نظر می‌رسد. چراغ‌های باریک و کشیده‌ای که اگر ماشین‌باز باشید، شما را به یاد محصولات خودروساز آمریکایی لینکلن می‌اندازد. درمجموع باید گفت هارمونی بدنه تلیسمان، تمام حواس بیننده را به خود معطوف می‌کند. سبکی که یک‌تنه توانسته ناکامی‌های قبل را جبران و نقش مهمی در تغییر معادلات بازار ایفا کند.

رنو تلیسمان _داخل کابین

تیز بینی اروپایی

طراحی سیال و آیرودینامیک تلیسمان داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده. اما سبک طراحی فضای کابین مثل بدنه انقلابی نیست. کنسول جلو در عین سادگی، شیک و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. فارغ از مساله ارگونومی که در تلیسمان پیشرفت چشم‌گیری را تجربه کرده، باید به کیفیت مناسب متریال کابین اشاره کنیم که قطعا نظر افراد مشکل‌پسند را نسبت به برند رنو تغییر می‌دهد. البته هم‌چون اپتیما، هنوز هم می‌توانید به بخش‌هایی از کابین در این زمینه ایراد بگیرید.

رنو در کابین تلیسمان آن‌قدر ابزار دارد که برای مصرف‌کننده جذابیت ایجاد کند. از صندلی‌های راحت با طراحی زیبا گرفته، تا فیگورهایی مثل نورپردازی و امکاناتی به‌روز و متنوع که نظر هر سرنشینی را به خود جلب می‌کند. به نظرم یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که در کابین تلیسمان به چشم می‌خورد، فرمان خوش‌دست و ساده آن است. رنو در طراحی این فرمان وارد چالش پر کردن آن از تعداد زیادی دکمه نشده و همین ویژگی بسیار لذت‌بخش است. صفحه کیلومترشمار نیز گرافیک جذابی دارد و با تغییر حالت رانندگی، رنگ نورپردازی نیز تغییر می‌کند. یک صفحه نمایش ۸.۷ اینچی لمسی عمودی در مرکز کنسول قرار گرفته که توسط آن می‌توانید به تنظیمات بیش‌تر سامانه‌ها دسترسی داشته باشید. سیستم چندرسانه‌ای R.LINK سرعت و عملکرد مناسبی دارد، اما برای عادت کردن به آن و سر درآوردن از منوهایش، نیاز به زمان خواهید داشت. سیستم صوتی با برند BOSE مجهز به ۱۱ بلندگو و ۲ ساب‌ووفر، جذابیت‌های کابین تلیسمان را تکمیل می‌کند.

تلیسمان سدانی با طول ۴۷۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۸۱۰ میلی‌متر است. هیکل درشت تلیسمان در نظر اول این انتظار را ایجاد می‌کند که کابینی بسیار بزرگ و جادار داشته باشید. نمی‌گوییم کابین تلیسمان راحت نیست، اما می‌توانست در بعضی قسمت‌ها مثل صندلی‌‌های عقب، فضای بیش‌تری در اختیار سرنشینان قرار دهد. اما درمجموع باید به مهندسی ابعاد رنو در کابین تلیسمان نمره قبولی داد. درهای بزرگ سوار و پیاده شدن را آسان کرده‌اند. هم‌چنین صندوق بار ۶۰۸ لیتر حجم دارد و دست شما را در مسافرت‌های چندنفره باز می‌گذارد. طراحی صندلی‌ها کاملا ارگونومیک بوده و از چرم مرغوبی برای پوشش آن استفاده شده است. می‌توانید صندلی‌های جلو را به‌صورت برقی تنظیم کنید و در این قسمت از ماساژور هم لذت ببرید. هم‌چنین برخلاف اپتیما، تلیسمان به هدآپ دیسپلی نیز مجهز است که بعضی از اطلاعات را در مقابل چشمان راننده نمایش می‌دهد.

رنو تلیسمان

با چاشنی فرمول وان

موقعیت قرارگیری پشت فرمان تلیسمان مناسب است و حس مطلوبی از تسلط به راننده دست می‌دهد. البته زاویه‌های ۲ سر کاپوت گنگ است و مدتی زمان نیاز دارید تا به ابعاد بدنه در پارک کردن و کنترل فاصله عادت کنید. اجازه بدهید، حرف آخر را همین اول بزنیم. تلیسمان از نظر فنی، برنده بی‌ چون و چرای این رقابت است. سدانی اروپایی با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری که به لطف استفاده از یک توربوشارژر، ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور تولید می‌کند. تا این‌جای کار، پیشرانه تلیسمان را پرقدرت‌تر از اپتیما یافتیم. این در حالی است که از نظر وزن نیز با ۱۴۴۴ کیلوگرم از اپتیما سبک‌تر است. پیشرانه توربوشارژ تلیسمان ابزاری کارآمد برای سبقت‌گیری است. چراکه بازه گسترده‌ای از گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. توربوشارژر پیشرانه تلیسمان از دورهای پایین سریعا وارد مدار می‌شود و شتاب‌گیری بی‌نقصی را برای این سدان نیمه‌لوکس رقم می‌زند. روی دور ۲۵۰۰ توربو در حالت بوست (تزریق) قرار گرفته و تلیسمان شلیک می‌شود.

رنو تلیسمان 2017

بسته به ارتفاع از سطح دریا و نوع بنزین مورد استفاده، تلیسمان می‌تواند در مدت زمان حدود ۷.۷ تا ۸ ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. البته در این میان از نقش گیرباکس ۷ سرعته دوکلاچه ساخت GETRAG آلمان نیز نباید گذشت.

رنو تلیسمان

عکس‌العمل تلیسمان به پدال گاز نیز بسیار سریع به نظر می‌رسد. فرمان، تعلیق، پیشرانه و گیرباکس در سیستم مولتی‌سنس خودشان را به نحوه رانندگی و نوع مود انتخابی کالیبره می‌کنند و همان‌طور که در حالت اکونومی تلیسمان را یک خودرو کم‌مصرف و سر به راه نشان می‌دهند، در حالت اسپرت ذات سرکش جادوگر را به رخ می‌کشند.

رنو تلیسمان 2017

 رنو مدعی است در ساخت این خودرو از تکنولوژی خودروهای فرمولا وان استفاده کرده. شاید پیش از رانندگی این ادعا کمی مسخره به نظر برسد، اما با راندن تلیسمان شما هم جادو می‌شوید و تحت تاثیر ویژگی‌های چشم‌گیر فنی‌اش قرار خواهید گرفت. عکس‌العمل سیستم تعلیق به حرکات بدنه مناسب بوده و می‌توانید پیچ زدن‌هایی عالی با تلیسمان تجربه کنید. این یک خودرو فرانسوی با هندلینگ دلچسب به‌شمار می‌رود که تعادل مناسبی در تعویض خطوط از خود به نمایش می‌گذارد. فرمان حس کاملی از سطح جاده را منتقل می‌کند و فرمان‌گیری کاملا دلچسب است.

رنو تلیسمان 2017

البته مدل‌های عرضه شده در ایران فاقد سیستم 4CONTROL هستند. در این سیستم چرخ‌های عقب زاویه گرفته و به بهتر شدن ثبات خودرو در پیچ‌ها کمک می‌کنند. از تمام ویژگی‌های مثبت تلیسمان گفتیم و حتی با اغماض چشم به روی کم و کاستی‌هایش در برابر رقیب کره‌ای بستیم. اگر سن بالایی دارید و زیاد هم آدم با حوصله‌ای نیستید، قطعا توقع ندارید که یک سدان نیمه‌لوکس بخرید و داخل کابین‌اش مدام تکان بخورید. اما با تلیسمان کاملا این حس را تجربه خواهید کرد! سواری این پاسات پاریسی به شدت خشک ارزیابی می‌شود. ویژگی‌ای که برای همه قابل‌قبول نیست. خشکی سواری در قسمت عقب بیش‌تر احساس می‌شود. این به دلیل استفاده از تعلیق نیمه‌صلب در قسمت عقب است. تلیسمان باک کوچکی دارد (۵۱ لیتر). اما نگران نباشید، چراکه مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۵ لیتری آن اجازه نمی‌دهد در هفته زیاد به پمپ بنزین‌ها سر بزنید.

رنو تلیسمان

مشخصات فنی رنو تلیسمان

موتور: 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور: 1618 سی سی
آلایندگی: یورو6
قدرت موتور: 190 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 260 نیوتن متر در 2500 تا 5000 دور
گیرباکس: 7 سرعته اتوماتیک 2 کلاچه
شتاب اولیه: 7.7 ثانیه
مصرف سوخت: 7.5 لیتر در 100 کیلومتر
ظرفیت باک: 51 لیتر
وزن: 1444 کیلوگرم

اپتیما 2016

کیا اپتیما JF

از حضور اپتیما در بازار ایران ۱۰ سالی می‌گذرد. در این ۱۰ سال اپتیما به‌عنوان سدانی خانوادگی و پرفروش در بازار ایران نقش‌آفرینی کرده که به لطف امکانات متنوع‌اش در تمام مدل‌ها، همواره بازار خرید و فروش پررونقی داشته و به‌عنوان یکی از پرچم‌داران کلاس سدان‌های نیمه‌لوکس شناخته شده است. حوالی سال ۱۳۸۸ کیا با فیس‌لیفت نسل دوم اپتیما به بازار سدان‌های متوسط آمد. این نسخه با پیشرانه ۶ سیلندر و پرتوان‌اش در بازار ایران معروف شد اما پس از مدتی جایش را به نسل سوم با کد اتاق TF داد. همان اپتیمای محبوب با چهره اسپرت و جوان‌پسند که با فروش قابل‌قبولی در بازار ایران روبه‌رو شد. این محبوبیت قابل‌توجه در حالی بود که همیشه سایه رقیبی سنتی به اسم هیوندای سوناتا بر سر اپتیما سنگینی می‌کرد. اتفاقا کیا برای نو کردن ظاهر اپتیما در سال‌های آخر تولیدش، ظاهر این سدان محبوب را دست‌خوش تغییراتی جزیی اما تاثیرگذار قرار داد.

اپتیما 2016

حوالی سال ۲۰۱۵ بود که پخش تصاویری از کانسپت اسپرت اسپیس خبر از عضوی جدید در سبد محصولات کیا می‌داد. سرانجام در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵، کیا پرده از جدیدترین نسخه اپتیما برداشت تا نشان دهد در کورس رقابت چیزی از رقیب دیرینه‌اش هیوندای کم ندارد. چهارمین نسل اپتیما با کد اتاق JF شناخته می‌شود و در کره نیز آن را به نام K5 می‌شناسند. این نسل اپتیما علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایش نسبت به قبل، بیش از هر زمان دیگری در بازار ایران مورد تهاجم رقبا قرار گرفت. چراکه عرضه‌اش هم‌زمان شد با فعالیت مجدد برندهایی مثل رنو، پژو و سایر برندهای اروپایی و آسیایی در بازار ایران. اما از میان همه این رقبا، تلیسمان را می‌توان یکی از مهم‌ترین آلترناتیوهای تازه‌وارد، نه تنها برای اپتیما، بلکه برای تمام سدان‌های نیمه‌لوکس کره‌ای و ژاپنی برشمرد.

اپتیما 2016

متمایل به سبک اروپایی

کیا عقیده دارد JF نسبت به نسل قبلی اپتیما کاملا متحول شده و یک نسل جدید به‌شمار می‌رود. اما خیلی از کارشناسان خودرو بر این باورند که چهارمین نسل اپتیما چیزی فراتر از یک فیس‌لیفت اساسی نیست و تفاوت بنیادینی با قبل ندارد. با برانداز طراحی ظاهری باید تا حدی به منتقدان حق داد. در همان نگاه اول چهره آشنای نسل قبلی اپتیما زیر پوست مدل جدید چشمک می‌زند تا با پیشینه‌ای که از ظاهر مدل قبلی داریم، به سرعت با ترکیب ظاهری JF اخت شویم. البته باتوجه به فروش قابل‌توجه نسل سوم اپتیما، باید به کیا هم حق بدهیم که در طراحی نسخه جدید دست به عصا و محافظه‌کارانه حرکت کند و دست به تغییرات بنیادین و گسترده نزند.

اپتیما 2016

اگر بخواهید دنبال جذاب‌ترین قسمت طراحی اپتیما بگردید، به شما پیشنهاد می‌کنم نگاه خود را به بخش جلویی معطوف کنید. در این‌جا سبک طراحی بدنه بی‌شباهت به خودروهای اروپایی نیست. چراغ‌های تغییر شکل یافته جلو به‌طور هنرمندانه‌ای به جلوپنجره مشبک متصل شده است. در اپتیمای مورد بررسی که از نمونه پرطرفدار GT لاین است، کفه اسپرت طراحی نسبت به کفه شیک و با وقار آن سنگینی می‌کند تا به این نتیجه برسیم که اپتیما نسبت به تلیسمان، طراحی اسپرت‌تر و جوان‌پسندتری دارد. در نمای جانبی شاهد تغییر عمده‌ای نیستیم. اما اگر با نگاهی دقیق‌تر این قسمت را برانداز کنیم، متوجه تغییر فرم جزیی لچکی عقب معروف اپتیما خواهیم شد. خط کرومی کشیده شده از آینه‌های جانبی نیز طولانی‌تر از قبل شده و تا لبه در صندوق بار آمده است. نکته جالب این‌جاست که وقتی از بعضی زوایا به قوس این قسمت و ستون عقب نگاه می‌کنیم، این‌طور به نظر می‌رسد که به جای یک سدان متوسط، با یک فست‌بک گوژپشت طرف هستیم!

آینه‌های جانبی نیز در مدل جدید فرمی متفاوت دارند و تفییر فرم دستگیره‌ها و حفره کوچک روی گلگیر جلو توجه بیننده را به خود جلب می کند. شکل و شمایل رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز شاید موردپسند همه نباشند، اما با کلیپرهای قرمز رنگ در نسخه GT لاین، ترکیب مناسبی را رقم زده است.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

در قسمت عقب می‌توان تغییرات عمده‌ای در طراحی اپتیما جدید را مشاهده کرد. فرم چراغ‌های عقب به کلی با قبل متفاوت است و حالت کشیده و باریک‌تر آنها چهره‌ای لوکس‌تر از قبل را برای اپتیما به ارمغان آورده است. سپر عقب نیز از نو طراحی شده و جانمایی شبرنگ‌ها در ترکیب با دیفیوزر عقب منقش به تیغه‌های عمودی‌ و 2 خروجی اگزوز بیضی‌شکل واقعا جذاب است و آب و تاب بیش‌تری نسبت به طراحی قسمت عقب در رنو تلیسمان دارد.

کیا اپتیما

یک پله تا ب ام و

فضای داخل کابین اپتیما JF نسبت به قبل شیک‌تر و جذاب‌تر است و از همه مهم‌تر این‌که ارگونومی بهتری دارد. از شباهت فراوان فرم کنسول جلو و محل قرارگیری مانیتور به محصولات ب‌ام‌و نباید گذشت. کیا با این الهام‌گیری زیرکانه در بحث  طراحی کابین خود را تا حد زیادی به جلو پرت کرده. طراحی داخل کابین، حال‌وهوایی معلق میان فرم اسپرت و جوان‌پسند و عامی و محافظه‌کارانه دارد. این را هم باید در نظر گرفت که پیشرفت کابین تنها به ظاهر محدود نشده و در باطن ماجرا هم با کیفیت بهتری روبه‌رو هستیم. کیفیت متریال استفاده شده در ساخت اپتیمای جدید کاملا قابل‌لمس است و از این نظر نه‌تنها چیزی از رقیب اروپایی کم ندارد، بلکه شاید در مواردی سخت‌گیرانه کارنامه درخشان‌تری از تلیسمان داشته باشد. البته در کنار کیفیت مرغوب پلاستیک استفاده شده در کنسول و رودری‌ها و چرم کشیده شده روی صندلی‌ها و جیر سقف، هنوز هم ایرادهایی مثل پلاستیک خشک پایین کنسول به کیفیت کابین اپتیما وارد است.

 

ارگونومی کابین نسبت به قبل بهتر است و پشت فرمان آن احساس گیج شدن نسل قبلی را ندارید. نمای کنسول مثل قبل شلوغ نیست و دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه و سیستم صوتی در قسمت وسط جمع شده‌اند. در بالاترین قسمت نیز یک مانیتور ۸ اینچی لمسی قرار گرفته که در مدل‌های بیس‌آپشن کوچک‌تر است. سمت چپ فرمان دکمه سیستم هشدار نقطه کور که توسط المان رنگی روی آینه جانبی نمایش داده می‌شود، دکمه کم و زیاد کردن شدت نور چراغ‌ها، دکمه باز کردن در صندوق بار و در باک و دکمه خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار گرفته است.

شیفتر گیرباکس در کنسول وسط ارتفاع مناسبی دارد و به اصطلاح خوش‌دست است. در این قسمت دکمه‌های اتوهلد، ترمز پارک برقی و گرمکن صندلی‌ها و فرمان قرار گرفته است. هم‌چنین توسط دکمه درایومود در این قسمت می‌توان حالت‌های رانندگی را تغییر داد. کمی جلوتر نیز محفظه شارژر بی‌سیم موبایل تعبیه شده که البته تنها با بعضی گوشی‌های موبایل هماهنگی دارد. سیستم مولتی‌مدیای اپتیما از اپل کارپلی و اندرویداتو نیز بهره می‌برد. خودروهای کره‌ای همواره به‌عنوان خودروهایی با آپشن‌های فراوان شناخته می‌شوند. مساله‌ای که در بازار ایران بسیار طرفدار دارد و در بیش‌تر موارد تبدیل به برگ برنده کره‌ای‌ها در رقابت با حریفان ژاپنی و اروپایی می‌شود. اما فراموش نکنید که رقیب فرانسوی اپتیما نیز در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و راه را برای اپتیما باز نگذاشته. اپتیما بعضی از امکانات تلیسمان مثل ماساژور صندلی، هدآپ دیسپلی و نورپردازی کابین را ندارد. اما در عوض در قسمت‌هایی دیگر نسبت رقیب اروپایی آپشن‌های بیش‌تری دارد.

اپتیما فول‌آپشن از صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، گرمکن فرمان و حافظه صندلی‌ها برخوردار است. هم‌چنین پنجره‌های عقب پرده‌های نازک دستی مجهز شده‌اند و تیغ میان سانروف جلو و عقب در مدل جدید برداشته شده و حالا اپتیما یک سقف یک‌تکه شیشه‌ای دارد. یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های اپتیمای جدید، سیستم صوتی هارمن کاردون مجهز به ۸ اسپیکر و یک ساب‌ووفر بزرگ روی طاقچه عقب است. هم‌چنین جالب است بدانید نسخه‌های وارد شده به کشور که از دوربین ۳۶۰ بهره می‌برند، فاقد سیستم اتوپارک هستند و آنهایی که اتوپارک دارند، فاقد دوربین ۳۶۰ هستند! یکی دیگر از آپشن‌هایی که به اپتیما جدید اضافه شده، تغییر حالت آینه‌های جانبی هنگام قرار گرفتن گیرباکس در وضعیت R و دنده عقب است که به دید راننده کمک شایانی می‌کند.

در مدل جدید به فاصله بین محورها ۲۵ میلی‌متر افزوده شده و عرض بدنه نیز ۱۰ میلی‌متر بیش‌تر از قبل است. این رشد ابعاد باعث شده تا کابین اپتیما جدید جادارتر از قبل باشد. این مساله در صندلی‌های عقب بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. فضای صندوق بار نیز نسبت به قبل ۵ لیتر بزرگ‌تر شده و با ۵۱۰ لیتر فضا برای مسافرت‌ها خانوادگی ایده‌آل است. همه اینها در حالی است که مدل جدید اپتیما ۸.۶ کیلوگرم نسبت به قبل سبک‌تر است.

کیا اپتیما

بازنده بازی

با قرارگیری روی صندلی‌های اپتیما، کاملا احساس راحتی می‌کنید. حمایت صندلی‌ها از بدن سرنشین کاملا مناسب است. اما از نظر راحتی صندلی، می‌توان گفت به پای تلیسمان نمی‌رسد. فرمان دی‌کات و دوخت قرمز در بعضی قسمت‌ها، حال‌وهوای اسپرت‌تری نسبت به کابین تلیسمان تداعی می‌کند. یک صفحه نمایش ۴ اینچی در این قسمت اطلاعات کلی خودرو را نمایش می‌دهد و برخلاف رقیب اروپایی، می‌توانید دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کنید. انگار ارتفاع بالاتر صندلی‌ها نسبت به تلیسمان باعث شده دید اطراف در اپتیما بهتر باشد.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که اپتیما در طراحی، کیفیت و امکانات تجربه کرده، بخش فنی ماجرا از همان ترکیب قبلی پیروی می‌کند که در عصر خودروهای توربو و با تکنولوژی بالاتر موتور و گیرباکس مثل تلیسمان، کمی کهنه به نظر می‌رسد. البته این به این معنی نیست که دست کیا در این رقابت خالی است. اما متاسفانه در بازار ایران این اتاق اپتیما تنها با پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۶ سی‌سی MPI عرضه شده که در مقابل پیشرانه توربوشارژ تلیسمان حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

شاید کمی زود بود برای پرده برداشتن از رقابت فنی این ۲ خودرو. اما پیش از این‌که مقایسه‌ای میان شتاب این ۲ برگزار شود، توان ۱۷6 اسب‌بخاری پیشرانه اپتیما و گشتاور 228 نیوتن‌متری‌اش در کنار وزن بیش‌تر (۱۵۲۵ کیلوگرم) نسبت به تلیسمان، حداقل روی کاغذ برنده این رقابت را مشخص می‌کند. در شتاب‌گیری اولیه اپتیما هرچه تلاش می‌کند به پای جادوگر فرانسوی نمی‌رسد و در ادامه این فاصله بیش‌تر هم می‌شود. البته این برتری را نباید تنها به توان و گشتاور بیش‌تر پیشرانه تلیسمان نسبت داد. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک اپتیما نیز تکنولوژی قدیمی‌تر و سرعتی پایین‌تر از گیرباکس پیشرفته تلیسمان دارد. اما اگر از زاویه دیگری به مقایسه فنی ۲ خودرو نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ریسک نگهداری از پیشرانه تنفس طبیعی نسبت به انواع توربوشارژ باتوجه به کیفیت پایین بنزین در ایران کم‌تر است و قطعا حساسیت کم‌تری را می‌طلبد.

مقایسه-کیا-اپتیما-و-رنو-تلیسمان

فرمان برقی اپتیما عملکردی نرم و سریع دارد، اما اطلاعات کمی از سطح جاده منتقل می‌کند. سواری JF نسبت به قبل نرم‌تر است اما علی‌رغم استفاده از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب، هم‌چنان خشک و اسپرت به نظر می‌رسد. البته در بحث خشکی، احساس می‌کنم راحت‌تر از تلیسمان نشان می‌دهد. اپتیما را در مانورها توی دست و گوش به فرمان احساس کردم، اما وقتی از پشت فرمان تلیسمان به اپتیما می‌آیید و مشغول رانندگی می‌شوید، شاید ناخودآگاه نگاه‌تان انتقادی‌تر شود. چرا که رقیب فرانسوی از این نظر واقعا عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین ترمزها هم‌چنان مثل مدل قبلی ضعف‌هایی دارد و قرص و اطمینان‌بخش نیست، اما در مجموع می‌توان به سیستم ترمز نمره قبولی داد.

اپتیما

مشخصات فنی کیا اپتیما

موتور: 4 سیلندر تنفس طبیعی mpi
حجم موتور: 2356 سی سی
آلایندگی: یورو6
قدرت موتور: 176 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 228 نیوتن متر در 4000 دور
گیرباکس: 6 سرعته تیپ ترونیک
شتاب اولیه:  حدود 11 ثانیه
مصرف سوخت: 8.1 لیتر در 100 کیلومتر
وزن: 1525 کیلوگرم

مقایسه کیا اپتیما و رنو تلیسمان

نتیجه گیری

همیشه عادت داریم در پایان مقایسه 2 خودرو هم کلاس و هم قیمت که ویژگی های مشابهی نسبت به یکدیگر دارند، انتخاب برنده را به سلیقه واگذار کنیم. در این مقایسه هم خیلی سعی کردیم انتخاب برنده را به سلیقه واگذار کنیم. اما اینجا تنها سلیقه تعیین کننده نیست. ویژگی های فنی تلیسمان به مراتب از اپتیما بهتر است. آپشن های متفاوت و مدرن و طراحی جذاب و گیرای تلیسمان باعث شده تا در هر بخش این مقایسه، خودمان را متقاعد کنیم که این جادوگر فرانسوی از اپتیما بهتر است. واقعیت اینجاست که در این رقابت، دل، تلیسمان را انتخاب می کند و عقل، کیا اپتیما را. کیا اپتیما بازار خرید و فروش پررنوق تری نسبت به تلیسمان دارد و با گشتی در بازار لوازم یدکی به این نتیجه می رسید که در صورت خرابی یا نیاز به لوازم بدنه، وضعیت بهتری از تلیسمان خواهد داشت. همچنین موتور تنفس طبیعی اش علی رغم قدرت کمتر نسبت به رقیب اروپایی، شرایط آسان تری در نگهداری دارد.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: علیرضا‌ فاتحی

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

من عصبانی نیستم!/ بررسی ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016

دیو و دلبر!/ مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های محدوده 400 میلیون تومان

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

رقابت ۲ هاچ بک داغ در بازار سرد ایران! / ب ام و 125 یا فولکس گلف GTI ؟

برگ برنده برلیانس در رقابت هاچ بک کراس ها/ بررسی فنی برلیانس کراس با موتور جدید

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

جهش ژنتیکی هیوندای i20 / مقایسه نسخه وارداتی و تولید داخل

در رنج قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا بخریم یا کیا اسپرتیج؟!

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

کوپه های اهلی!/ مقایسه سراتو کوپ و تویوتا GT86

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

جنگ رستم و اسفندیار!/ مقایسه دنا پلاس و رهام

سرد یا معتدل؟! مقایسه ای میان لکسوس RX200t و ولوو XC90

کدام دست دوم؟ مقایسه سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته

ستاره یا عقاب؟ مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

کوچ پژو سیتروئن از ایران / تعلق سرمایه گذاری گروه خودروسازی PSA در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی