پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

اعطای ارز دولتی به قطعه سازان و بخش تولید نباید قطع شود

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با اینکه ورود ارز به کشور کم شده است اما اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، حتی در حال حاضر هم ارز به میزان کافی وجود دارد. تصور نمی‌کنم وضعیت ارز به گونه‌ای باشد که مجبور شویم دست بخش تولید را از آن قطع کنیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  امرالله […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با اینکه ورود ارز به کشور کم شده است اما اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، حتی در حال حاضر هم ارز به میزان کافی وجود دارد. تصور نمی‌کنم وضعیت ارز به گونه‌ای باشد که مجبور شویم دست بخش تولید را از آن قطع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

امرالله امینی کارشناس اقتصادی در خصوص برخی شنیده‌ها مبنی بر لغو اعطای ارز دولتی به قطعه‌سازان، بیان کرد: با اینکه ورود ارز به کشور کم شده است اما اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، حتی در حال حاضر هم ارز به میزان کافی وجود دارد. تصور نمی‌کنم وضعیت ارز به گونه‌ای باشد که مجبور شویم دست بخش تولید را از آن قطع کنیم.

وی با اشاره به اینکه قطع تخصیص ارز دولتی به قطعه‌سازی، در مرحله اول باعث گرانی قطعات خواهد شد، گفت: بعد از آن خودرو نیز افزایش قیمت خواهد داشت و نتیجه همه اینها تورم شدید در خودروسازی است.

وی با بیان اینکه دولت نباید به طور ناگهانی ارز را قطع کند، افزود: اولویت اصلی ما تولید است، تولید هم مانند دارو و سایر کالاهای اساسی ارزش دارد و وقتی تولید ما رشد کند، مشکلاتی مانند بیکاری و … حل می‌شود.

امینی بیان کرد: شاید تخصیص نیافتن ارز دولتی به قطعه‌سازی، تلاشی برای خودکفایی این صنعت باشد، اما برای خودکفایی هم باید برنامه داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید قطعه‌سازان داخلی را رشد بدهیم و برای تحقق این امر باید برنامه‌ریزی صورت گیرد، به طور مثال کشور کره، شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان به عنوان پیمانکار را ایجاد کرد که در شبکه میان خود ارتباط منسجم و مستحکمی داشتند، این انسجام و نظم باعث رشد قطعه‌سازی در آن کشور شد.

امینی تشریح کرد: قطعه‌سازی ما چند دسته است و بخشی از تولیدی‌های فعال در این صنعت می‌توانند مواد اولیه را از داخل تهیه کنند. باید تلاش کنیم تا میزان و انواع بیشتری از مواد اولیه این صنعت از داخل تهیه شود، درواقع دولت باید کمک کند تا حلقه داخلی‌سازی تکمیل شود و مطالبات قطعه‌سازان هم پرداخت شود و واحدهای فعال در این صنعت سازمان‌دهی مجدد شوند و بعد کم کم ارز دولتی را قطع کند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جهش تولید و تاب‌آوری اقتصادی داشته باشیم، یکی از بخش‌هایی که ظرفیت رشد و جهش سریع دارد، بخش قطعه‌سازی است، منتها نیاز به کمک دارد. با یک برنامه‌ریزی صحیح، صنعت قطعه‌‌سازی کشور ارزآور خواهد شد. باید ارز مستقیم به قطعه ساز تعلق گیرد.

امینی تاکید کرد: سیاست‌های اقتصادی کشور ما تحت‌تاثیر چند عامل است، یکی از این عوامل تحریم‌ها است. عامل دیگر مربوط به فروش نفت است که اکنون میزان آن کم شده است و گرچه کاهش ورود ارز به کشور را به دنبال داشته است، اما سیاست‌های دولت در زمان فعلی می‌تواند بسیار کارساز باشد.

وی دو سیاست کلی اقتصادی کشور مبنی بر سیاست مقاومتی و جهش تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر دوی این سیاست‌ها نگاه به داخل کشور دارد و به معنای توانمندسازی تولید داخل است. اینکه ما در حال حاضر نمی‌توانیم نفت بفروشیم، به خودی خود مثبت است و باید به دنبال تقویت تولید داخل باشیم.

امینی اشاره کرد: یکی از برنامه‌های اصلی دولت در اجرایی کردن دو سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به موضوع سیاست‌های ارزی برمی‌گردد.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

تلاش برای ارتقا داخلی سازی قطعات خودرو

قطعه سازان؛ ظرفیتی مغفول مانده در کشور

عدم هدایت درست نقدینگی چالش اساسی صنعت خودرو کشور

خصوصی سازی سبب ایجاد فضای رقابتی میان خودروسازان می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی