پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت قطعه سازی

آزاد شدن واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز توسط بانک مرکزی رد شد

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، آزاد نکردن واردات بدون انتقال ارز، ایجاد تحریم داخلی برای تولیدکنندگان کشور است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: دیروز سرپرست وزارت صمت به نقل از بانک مرکزی اعلام کرد که واردات بدون انتقال ارز آزاد است. با وجود این خبر، اطلاعیه جدید […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، آزاد نکردن واردات بدون انتقال ارز، ایجاد تحریم داخلی برای تولیدکنندگان کشور است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: دیروز سرپرست وزارت صمت به نقل از بانک مرکزی اعلام کرد که واردات بدون انتقال ارز آزاد است. با وجود این خبر، اطلاعیه جدید بانک مرکزی، تلویحا بیان می‌کند که این موضوع محقق نمی‌شود و انتقال باید از طریق کانال ارز صادراتی صورت بگیرد.

وی به پیگیری‌های انجام شده برای تغییر نظر بانک مرکزی توسط این انجمن اشاره کرد و گفت: با ریاست جمهوری، مشاوران اقتصادی و معاونت اقتصادی ایشان و نیز ستاد هماهنگی اقتصاد مکاتباتی کرده‌ایم و در حال مذاکره هستیم تا اهمیت موضوع را برای مسوولان بیان کنیم.

فشار ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز بیشتر از تحریم‌ها است

وی شرح داد: در دوره اول تحریم‌ها که در سال ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد، دولت وقت سیاست آزاد شدن واردات بدون انتقال ارز را به کار برد که این روش به صورت ابزاری برای تولیدکننده داخلی عمل کرد تا پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور، کارپردازی و به کشور وارد ‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در دوره ریاست جمهوری کنونی، گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت فعلی، بانک مرکزی این ابزار وارداتی را از فعالان اقتصادی گرفت و با جلوگیری از واردات بدون انتقال ارز در شرایط فعلی که تحریم‌های خارجی به تولیدکننده فشار می‌آورد، باعث شد ما با تحریم‌های داخلی هم روبرو بشویم.

بیگلو تصریح کرد: شرایط فعلی که ارز صادراتی باید در سامانه نیما ثبت شود و بانک مرکزی اولویت‌های خود را برای تخصیص ارز در نظر دارد، واردات مواد اولیه را فلج می‌کند.

تخصیص ارز صادرات پسته و زعفران برای واردات مواد اویه

وی اعلام کرد: از روز اول که بانک مرکزی این تصمیم را اتخاذ کرد، یعنی از ابتدای سال ۹۷، انجمن قطعه‌سازان، نامه‌های زیادی را به صورت مکرر با محتوای درخواست برای آزاد شدن واردات بدون انتقال ارز به ریاست جمهوری، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد ارسال کرده است، چراکه ابزار کار تولیدکننده روش خرید مواد اولیه بدون نیاز به انتقال ارز است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: در حال حاضر ارز صادراتی برای بخش تولید، شامل پول نفت نمی‌شود، چراکه تیراژ صادرات و قیمت نفت پایین آمده است. ارز حاصل از پتروشیمی‌ها هم در اختیار بانک مرکزی است و این نهاد برای آن تصمیم می‌گیرد؛ بنابراین تنها باید ارز حاصل از صادرت کالاهایی مانند پسته و زعفران، سنگ و … را برای واردات مواد اولیه در نظر گرفت. اکنون سوال این است، در حالی که در بودجه کشور هم مصرف ارز بخش صنعت ۳۵ میلیارد دلار اعلام شده است، با تخصیص ارز صادرات زعفران و … مگر می‌شود بخش تولید را اداره کرد؟

وی با بیان اینکه تنها راهکار این مساله، آزاد کردن واردات بدون انتقال ارز است، اظهار کرد: گویا اصرار زیادی وجود دارد که به روش‌های دهه‌های گذشته برنگردیم، این موضوع را در تصمیم‌های مختلف می‌بینیم مانند قیمت‌گذاری خودرو و تخصیص ارز اما در عمل نتیجه روش‌های فعلی ایجاد ‌موانعی برای تولیدکننده است که به عنوان تحریم‌های داخلی دست ما را می‌بندد.

سه ماه است ارز نیمایی قطعه‌سازان حذف شده است

وی اشاره کرد: ارز نیمایی حدود ۳ ماه است به قطعه‌سازان تعلق نگرفته است و ارز صادراتی هم با قیمت بالایی به دست ما می رسد، در حالی که در قراردادهای تولیدکنندگان قطعه‌ با خودروسازان قیمت ارز ۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است، نرخ ارزی که به دست ما می‌رسد تا ۱۹ هزار تومان هم بالا می‌رود و درواقع قطعه‌سازی توجیهی برای ادامه دادن به تولید ندارد.

وی تاکید کرد: همه این مشکلات در حالی است که بانک مرکزی می‌گو‌ید مشکلی وجود ندارد و ارز به میزان کافی هست و صورت مساله را پاک می‌کند و بنابراین دنبال راهکار هم نمی‌رود.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

اعطای ارز دولتی به قطعه سازان و بخش تولید نباید قطع شود

افزایش میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان

قطعه سازان خواستار تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه خود شدند

12 هزار میلیارد از کل مطالبات قطعه سازان همچنان معوق است/ قطعه‌سازان و خودروسازان زیانده شده‌اند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی