پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه تویوتا RAV4 و هیوندای سانتافه

جزر و مد!/ هیوندای سانتافه بخریم یا تویوتا RAV4 ؟

خودروهای شاسی بلند همیشه در بازار ایران طرفداران فراوانی داشته اند. در حال حاضر با ممنوع بودن واردات خودرو و افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت بالا رفته و نسخه های جدید (مدل 2018 به بعد) وارد کشور نشده است. در چنین شرایطی بسیاری از خریداران که قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده، ترجیح […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

خودروهای شاسی بلند همیشه در بازار ایران طرفداران فراوانی داشته اند. در حال حاضر با ممنوع بودن واردات خودرو و افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت بالا رفته و نسخه های جدید (مدل 2018 به بعد) وارد کشور نشده است. در چنین شرایطی بسیاری از خریداران که قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده، ترجیح می دهند به جای خودروهای وارداتی مدل بالا و صفر کیلومتر، سراغ نسخه های کارکرده مدل پایین تر بیایند. در اینجا به مقایسه 2 شاسی بلند پرطرفدار در بازار خودروهای وارداتی دست دوم می پردازیم. تویوتا rav4 و هیوندای سانتافه، شاسی بلندهای مورد بررسی ما هستند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند:

هیوندای سانتافه مدل 2012 تا 2015

بیشتر ایرانی ها با هیوندای سانتافه آشنایی دارند. آخرین نسل سانتافه که به ایران آمده، با کد اتاق DM شناخته می شود و در حقیقت سومین نسل این شاسی بلند کره ای به شمار می رود. این خودرو در سال های 2013 تا 2017 تولید شده و میان خریداران ایرانی بسیار پرطرفدار است. بخش قابل توجهی از واردات تافه در سال های اول به صورت غیر رسمی و توسط به صورت غیر رسمی و توسط گری مارکت انجام شده و به همین دلیل تفاوت های فروانی میان سطح آپشن های سانتافه وجود دارد. این در حالی است که در مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ آپشن های غیر رسمی نیز بر روی سانتافه نصب می شد و همه این موارد دست به دست هم می داد تا قیمت این مدل سانتافه ها بسیار متفاوت باشد.

هیوندای سانتافه

اما بعد از این دوره با سفت و سخت شدن واردات خودرو، تنها نمایندگان رسمی از جمله کرمان موتور و آسنان موتور اقدام به واردات سانتافه کردند و از این نظر وضعیت قیمت در مورد مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ روشن تر است و در زمینه سطح امکانات تفاوت آنچنانی با هم ندارند.

هیوندای سانتافه

همه سانتافه ها به جز تعداد محدودی مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری، از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری MPI بهره می برند. این پیشرانه ۱۷۴ تا ۱۷۶ اسب بخار قدرت تولید می کند و با گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت می شود. اما مهمترین تفاوت این سانتافه ها به سطح تجهیزات و وضعیت انتقال قدرت مربوط می شود.

هیوندای سانتافه

تفاوت هیوندای سانتافه ها از نظر سطح تجهیزات

ارزان ترین گونه سانتافه از نوع تک دیفرانسیل با آپشن های پایه است. این نسخه ۲ ایربگ بوده و از تودوزی پارچه ای بهره می برد. همچنین سقف این نسخه فلزی است و صندلی ها نیز بدقی نیستند و گدمکن و سردکن ندارند. این نسخه پایه به صورت ۵ صندلی عرضه شده و در بعضی موارد دوربین و سنسور عقب به صورت غیر رسمی روی آن نصب شده اند.

مدل بعدی ۲ دیفرانسیل ساده است. وضعیت تجهیزات مثل مدل قبلی است و تنها قفل دیفرانسیل، سقف انورامیک، دوربین و سنسور عقب به آن ها اضافه می شود. گرمکن صندلی معروف ترین آپشن غیر رسمی روی این نسخه است.

هیوندای سانتافه

در بازار مدل تک دیفرانسیل فول آپشن هم داریم. این نسخه ۶ ایربگ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور جلو و عقب، دوربین و مانیتور، سقف پانورامیک، تهویه اتوماتیک دوآل، کنترل حرکت در سراشیبی و صندلی های برقی با گرمکن و سردکن دارد. این نسخه در مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در بازار یافت می شود. البته این نسخهها صندلی ردیف سوم و گرمکن عقب ندارند و اکثرا مانیتور کوچک هستند.

اما پرتیراژترین سانتافه های وارد شده به کشور، انواع ۲ دیفرانسیل فول آپشن با بعضی کم و کاستی ها هستند. نسخه هایی که همه امکانات را دارند، اما بعضی از آن ها فاقد گرمکن عقب و فرمان و صندوق عقب برقی هستند.

هیوندای سانتافه

اما فول ترین و گران ترین سانتافه DM به امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، مانیتور، آینه حساس به نور، سقف پانارومیک، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، چراغشوی، استارت دکمه ای، آینه های کناری تاشو برقی، تریم داخلی چرم، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیتسم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن، حافظه صندلی راننده، سنسور فشار باد لاستیک، سامانه تقسیم قدرت ثابت میان چرخ های جلو و عقب (قفل دیفرانسیل)، ۷ صندلی، تهویه مستقل ردیف سوم، گرمکن صندلی های عقب، گرمکن فرمان، درب صندوق عقب برقی، سامانه پارک هوشمند (اتوپارک) و مانیتور بزرگ و سیستم صوتی حرفه ای مجهز است.

تویوتا rav4

تویوتا RAV4 مدل 2012 تا 2015

در مقابل هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4 قرار دارد. کراس اووری که در تعداد محودتریاز سانتافه  به ایران آمده و بازار خرید و فروش ضعیف تری هم دارد. این نسخه در واقع نسل چهارم RAV4 به شمار می رود که در بازار با مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ یافت می شود.

RAV4 بر خلاف برخی مدل های سانتافه، تنها به صورت ۵ صندلی به بازار آمده. اما همین مساله باعث شده تا صندوق عقبش از سانتافه بزرک تر و کاربردی تر باشد. به لطف پهنای بدنه، فضای کابین RAV4 بسیار جادار است و پنجره ها دید خوبی در اختیار راننده قرار می دهند. RAV4 هم مثل سانتافه از شر آپشن ها تقلبی در امان نبوده و هستند مدل هایی که مثلا مانیتور یا سنسور عقبشان به صورت غیر رسمی نصب شده باشد.

تویوتا rav4

اما از آپشن های فابریکی که در RAV4 به چشم می خورد، می توان به تریم مارون، مانیتور، سنسور عقب، کنترل کشش در شیب، دکمه اکو و اسپرت و درب برقی صندوق عقب اشاره کرد. مهمترین تفاوت عملکرد خودرو در حالت اکو و اسپرت، عملکرد فرمان است که در حالت اسپرت سفت تر می شود.

تویوتا rav4

سواری RAV4 آنقدرها نرم نیست، اما از سانتافه نرم تر به نظر می رسد. همه نسخه های RAV4 در ایران مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری هستند. موتوری که می تواند ۱۷۹ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. کشش و توان RAV4 از سانتافه بیشتر است و در حین حدکت کاملا حس می کنید خودرویی چابک تر از سانتافه سوار هستید. ۹۵ درصد RAV4 های وارد شده به کشور از نوع ۲ دیفرانسیل هستند و تک و توک مدل های تک دیفرانسیل در بازار به چشم می خورد.

تویوتا rav4

قابلیت خارج جاده ای RAV4 بهتر از سانتافه ارزیابی می شود و در کل خودروی فنی تری به نظر می رسد. اما مثل بیشتر محصولات تویوتا، از کمبود امکانات رفاهی رنج می برد و همین ویژگی باعث شده نسبت به سانتافه طرفدار کمتری داشته باشد.

پیشنهاد جوان خودرو

اگر به دنبال کراس اووری کم استهلاک، با کیفیت و به اصطلاح خراب نشو! هستید، تویوتا RAV4 را انتخاب کنید. کراس اووری جادار، قدرتمند و قابل قبول در این رنج قیمت. اما اگر بیشتر به زرق و برق، کابین شلوغ و تنوع امکانات رفاهی اهمیت می دهید و خوش بازار بودن خودرو از اولویت های شماست، هیوندای سانتافه را انتخاب کنید.

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

خواب های طلایی!/ مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس کراس موتور جدید

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟

رقابت کراس اوورهای ارزان اتوماتیک/ چانگان CS35 بخریم یا لیفان X60؟

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

نگاهی به ام جی RX5 ، کراس اووری گمنام در بازار ایران

دیو و دلبر!/ مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های محدوده 400 میلیون تومان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی