پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پژو 206

رشد تولید خودرو طی 2 ماه اخیر سال جاری

براساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید خودرو طی 2 ماه اخیر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بنابر آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان اردیبهشت امسال تنها ۹ هزار و ۳۵۹ دستگاه انواع محصول […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

براساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید خودرو طی 2 ماه اخیر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بنابر آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان اردیبهشت امسال تنها ۹ هزار و ۳۵۹ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از افزایش بیش از ۸ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد.

در حالت تفکیکی، تا پایان اردیبهشت امسال ۶۷۴ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به فروردین و اردیبهشت سال گذشته افزایش بیش از ۱۴ درصدی را به دنبال داشته است.

در این بخش، ایران‌خودرویی‌ها آماری ۱۶۹ دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش تیراژ ۶/ ۵ درصدی نسبت به دو ماه سال گذشته است. سایپایی‌ها اما تنها ۵۰ دستگاه از این مدل خودروهای تجاری را در دو ماه ابتدایی امسال تولید کرده، بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۲ درصد افت را به ثبت رسانده‌اند. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده که معادل ۴۵۵ دستگاه است، به شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی تعلق دارد.در بخش اتوبوس اما کل تولید طی دو ماه امسال فقط ۱۴۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مجموع ۸۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تا پایان اردیبهشت به تولید رسیده که در مقایسه با دو ماه نخست سال گذشته، از کاهش ۲/ ۸ درصدی حکایت می‌کند.

ازآنجاکه در حالت تفکیکی، آمار تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس شرکت‌ها به‌صورت تجمیعی لحاظ شده، ایران‌خودرویی‌ها در کل آماری ۲۲ دستگاهی در تولید این محصولات از خود به‌‌جا گذاشته‌اند که نشان می‌دهد ایران‌خودرو دیزل (بخش تجاری‌ساز ایران‌خودرو) ۴/ ۱۵ درصد نسبت به فروردین و اردیبهشت سال گذشته کمتر تولید داشته است. از واحدهای تجاری‌ساز سایپا نیز خبر می‌رسد تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس آنها در دوماه ابتدایی امسال حتی یک دستگاه از این محصولات را نیز تولید نکرده‌اند. با این حساب، باقی‌مانده خودروهای تولیدی در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس سهم شرکت‌های خصوصی است.

در بخش وانت اما روند تولید مثبت بوده، چه آنکه تا پایان اردیبهشت امسال افزایش ۸/ ۶ درصدی در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال ۹۸ به ثبت رسیده است. در مجموع هشت هزار و ۳۹۲ دستگاه وانت در کشور تا پایان اردیبهشت امسال به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به واسطه وانت‌پراید داشته است. طبق آمار، این شرکت در دو ماه نخست امسال ۶ هزار و ۴۷۱ دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی کمتر از یک درصد را تجربه کند.

ایران‌خودرو اما به واسطه تولید هزار و هفت دستگاهی خود، توانسته تیراژ وانت‌هایش را در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته تقریبا دو برابر کند. شرکت‌های بخش خصوصی نیز در تولید وانت نقش داشته‌اند که البته آمار دقیق آنها در دست نیست.

در نهایت اما کل تولید ون در دو ماه امسال ۵۷ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۵ برابر شده است.

سهم ایران‌خودرو از تولید ون ۴۷ دستگاه بوده و این در حالی است که این شرکت در دو ماه نخست سال گذشته حتی یک دستگاه از این محصول نیز تولید نکرده است. سایپا نیز تنها یک دستگاه ون را طی دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده و باقی ون‌ها را نیز شرکت‌های بخش خصوصی تولید کرده‌اند.

انتهای پیام/ منبع: دنیای اقتصاد

تولید 109 هزار دستگاه خودرو توسط 2 خودروساز بزرگ کشور طی 2 ماه ابتدایی سال

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

تب کرونا یا تعطیلات زودهنگام/ افت 80 درصدی تولید خودرو در بخش خصوصی

رشد تولید وانت و تراکتور در 10 ماه سال جاری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی