پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی_هوا

ابهامات طرح محدوده کاهش آلودگی هوا

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در حقیقت بدون مشارکت و مسئولیت‌پذیری پلیس اجرا شدن و نشدن این طرح فرقی نخواهد داشت. به نقل از ایسنا، مهدی یدی همدانی با اشاره به گفت‌وگوهای شش ماهه میان وزارت […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در حقیقت بدون مشارکت و مسئولیت‌پذیری پلیس اجرا شدن و نشدن این طرح فرقی نخواهد داشت.

    به نقل از ایسنا، مهدی یدی همدانی با اشاره به گفت‌وگوهای شش ماهه میان وزارت کشور، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی درخصوص جزییات و نحوه اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در جلسات متعددی به موضوع طرح زوج و فرد فعلی و نیازهایی که انتظار می‌رفت برآورده کند پرداخته شد. گزارشاتی از دانشگاه‌ها و شهرداری تهران دریافت شده بود که نشان می‌داد محدوده زوج و فرد فعلی نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.

    محدودیت‌های کاهش آلودگی هوا، موقت هستند

    وی ادامه داد: از طرفی بررسی‌های حقوقی وزارت کشور نیز ثابت می کرد اعمال محدوده زوج و فرد در تمام ایام سال برخلاف قانون است چراکه هر نوع محدودیت نیازمند وجود قانون است. بی‌تردید قوانین بازه محدودیت‌ها را مشخص می‌کنند و محدودیت‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا وضع می‌شود، موقت هستند.

    وی تاکید کرد: درمحدوده زوج و فرد با طرحی مواجه هستیم که نه تنها مبانی قانونی درستی ندارد بلکه محدودیتی را اعمال کرده ایم که انتظارات ما را برآروده نکرده است. ممکن است طرحی با قوانین ناسازگار باشد اما نتایج مثبتی داشته باشد اما طرح زوج و فرد طرح اثرگذار و چشمگیری نبوده است از این رو در چهار جلسه شورای عالی ترافیک در سال 93 و ابتدای سال 94 موضوع اعمال طرح محدوده کاهش آلودگی هوا به بحث گذاشته شد.

    تصمیمات نباید زندگی مردم را با شوک مواجه کند

    همدانی درباره نحوه اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با تایید وجود برخی اختلافات گفت: برخی اختلافات در نحوه اجرای این طرح وجود دارد؛ اما منطق شهرداری تهران و شورای عالی ترافیک و وزارت کشور یکسان است. شهرداری تهران اعتقاد دارد که این طرح باید یک دفعه اجرا شود؛ اما وزارت کشور بر این اعتقاد است که با توجه به اینکه موضوع ترافیک با زندگی مردم سروکار دارد تصمیمات نباید زندگی مردم را با شوک مواجه کند برهمین اساس اجرای این طرح باید به صورت تدریجی باشد.

    وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن نیز ظرف یک بازه زمانی و به صورت تدریجی اجرای این طرح انجام شده است و از ابتدا سختگیرانه برخورد نشده است، اما شهرداری تهران معتقد است یک بار برای همیشه باید این کار تمام شود و این اختلاف باعث شده که درخصوص طبقه‌بندی خودروها در این طرح، اتفاق نظر وجود نداشته باشد. ما هم معتقدیم که طبقه‌بندی باید به چهار گروه برسد؛ اما در ابتدای اجرای طرح می‌توانیم با طبقه‌بندی سه گروه از خودروها شروع کنیم.

    همدانی در توضیح طبقه‌بندی خودروها در سه گروه گفت: بین خودروهای کاربراتوری و انژکتوری در ابتدای طرح معتقدیم نباید تفاوتی قائل شویم. به تدریج تردد خودروهای کاربراتوری را ممنوع می‌کنیم اما شهرداری تهران معتقد است که در همین ابتدا باید از ورود خودروهای کاربراتوری جلوگیری کنیم. این یعنی به حدود 350 هزار نفری که در شهر تهران خودروی کاربراتوری دارند و سن خودروهای آنها نیز به فرسودگی نرسیده است، اجازه تردد در این محدوده را نمی‌دهیم. این امر ممکن است زندگی مردم را با شوک مواجه کند برهمین اساس معتقدیم می‌توانیم با سه گروه طرح را آغاز کنیم؛ به طوری که گروه اول شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه دیگر خودروهای هیبریدی و برقی و مابقی نیز اعم از کاربراتوری و انژکتوری در یک گروه قرار گیرند.

    اختلافات تنها در شیوه اجرا و زمانبندی اجرا است

    وی ادامه داد: مشکل دیگر تشخیص خودروهای کاربراتوری و انژکتوری در بانک‌های اطلاعاتی پلیس است و نیازمند تجهیزات نرم‌افزاری مختلف است. پلیس باید کار پژوهشی انجام دهد و در شرایط فعلی اعلام می‌کند که آمادگی این کار را ندارد. اختلافات تنها در شیوه اجرا و زمانبندی اجرا است. در غیراینصورت منطق نگاه به طرح ، یکسان است.

    وی با اشاره به تصمیم شهرداری تهران برای اجرای این طرح از مهرماه گفت: این تصمیم در وزارت کشور با مخالفت مواجه شد و مهرماه را زمان مناسبی برای اجرای طرح تشخیص ندادند. برهمین اساس با توجه به پیشنهاد وزارت کشور برای اجرای طرح از آبان‌ماه شهرداری نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و پذیرفت که طرح از ابتدای آبان‌ماه آغاز شود.

    ضمانت اجرایی این طرح پلیس راهنمایی و رانندگی است

    همدانی تاکید کرد: ضمانت اجرایی این طرح پلیس راهنمایی و رانندگی است و دستگاهی که باید به لحاظ واقعی طرح را اجرا کند پلیس است. وزارت کشور و شهرداری با جلسات متعددی که با پلیس داشتند هنوز نتوانستند پلیس راهنمایی و رانندگی را همراه کنند. پلیس نگرانی دارد نتواند مرزبندی‌های معین شده را کنترل و خودروهای فرسوده را در این محدوده‌ تشخیص دهد؛ البته من معتقدم این کار، کار پیچیده‌ای نیست؛ اما پلیس اعلام می‌کند بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، محدودیت دارند و به صورت پویا نیستند. در حقیقت پلیس نوعی محدودیت‌های نرم‌افزاری در بانک‌های اطلاعاتی خود را به عنوان مشکل اساسی مطرح می‌کند.

    یک نگرانی‌ دیگر پلیس برای اجرای طرح، افزایش حجم ترافیک است

    وی درباره نگرانی‌های پلیس برای اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی‌های هوا ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های پلیس این است که اگر طرح زوج و فرد در تمام ایام سال حذف شود و فقط در هنگام الودگی هوا اجرایی شود، با مشکل افزایش حجم ترافیک در این محدوده مواجه شود.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح محدوده آلایندگی جایگزین زوج و فرد می‌شود، گفت: طرح محدوده کاهش آلودگی هوا جایگزین زوج و فرد می‌شود و طرح زوج و فرد تنها در هنگام تشدید آلودگی هوا و برابر قوانین در شرایط اضطراری محدودیت موقت مکانی و زمانی می‌تواند به اجرا درمی‌آید. حتی کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز مصوبه شورای عالی ترافیک است.

    همدانی ادامه داد: در هنگامی که کیفیت هوا به شرایط ناسالم برسد و شاخص AQI به عدد 150 برسد می‌توانیم اعلام کنیم که کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته؛ در سال 93 تنها 12 روز از سال چنین شرایطی داشتیم، ضمن اینکه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز باید تایید کنند که علت آلودگی هوا خودروها هستند چون می‌تواند علت آلودگی هوا، ریزگردها نیز باشد.

    استفاده از اتومبیل هزینه هایی برای جامعه دارد

    وی درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: به اعتقاد من در کشورمان خیلی از مجریان از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری، به جای ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن ساده‌ترین راه‌حل که حذف تقاضا است را انتخاب می‌کنند. در حقیقت صورت مساله را پاک می‌کنیم و به مردم می‌گوییم حق ندارید از خودروی خود استفاده کنید. باید بپذیریم راهی که در دنیا تجربه شده است در کشورمان باید اجرا کنیم و هرکسی حق دارد یک اتومبیل داشته باشد ولی استفاده از اتومبیل یک مزیت و امتیاز اجتماعی است که هر فردی که متقاضی استفاده از این مزیت باشد باید هزینه‌های آن را به جامعه پرداخت کند به طوری که استفاده از اتومبیل مستلزم پرداخت عوارض، مالیات و حق بیمه است. در بسیاری از کشورها زمانی که شهروندان مجموعه این هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که استفاده از اتومبیل برای آنها به صرفه نیست. اما در کشور ما اینگونه نیست.

    همیشه حمل و نقل عمومی بازنده بوده است

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در کشور ما متاسفانه این اصول رعایت نشده و حمل و نقل عمومی نیز هیچگاه پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده است. در حقیقت در رقابت بین حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی همیشه حمل و نقل عمومی بازنده بوده است. باید بپذیریم در حوزه ترافیک اصولی وجود دارد و دنیا از این اصول تبعیت کرده و ما نیز باید این اصول را اجرا کنیم. مادامی که معتقد به آزمون و خطا باشیم، مشکلات برای ما باقی خواهد ماند.

    ساعات و جریمه طرح محدوده کاهش آلودگی

    همدانی درباره ساعت اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: ساعات اجرای این طرح همانند طرح زوج و فرد خواهد بود و جریمه ورود به این محدوده برای خودروهایی که مجاز نیستند همانند طرح زوج و فرد، یک تخلف عبور ممنوع که جریمه آن معادل 100 هزار تومان می‌باشد، محاسبه می‌شود.

    تاکنون شهرداری تهران هیچ مجوزی برای محدوده زوج و فرد نفروخته

    وی در پاسخ به یکی از سوالات مخاطبان مبنی بر تعیین تکلیف مجوزهای طرح ترافیک فروخته شده است، گفت: تاکنون شهرداری تهران هیچ مجوزی برای محدوده زوج و فرد نفروخته و مجوزها مربوط به محدوده طرح ترافیک است.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به پوشش 13 درصدی سطح شهر تهران توسط محدوده زوج و فرد گفت: برخی از مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک آرم خریداری کرده‌اند و شهرداری تهران با فروش این آرم‌ها اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را نیز به شهروندان داده است که اکنون نیز شهرداری تهران باید در این خصوص پاسخگو باشد.

    سن فرسودگی خودروها نیز شرط طرح ترافیک می‌شود

    همدانی تاکید کرد: در مصوبه شورای عالی ترافیک آمده است که الزاماتی که در محدوده طرح ترافیک لازم و الاجراست در محدوده زوج و فرد نیز باید رعایت شود. یعنی اگر خودرویی فرسوده حق ورود به طرح ترافیک را ندارد، همزمان نمی‌تواند به محدوده زوج و فرد نیز وارد شود. شهرداری تهران از سال آینده در صورت تصویب طرح محدوده آلایندگی در هنگام فروش مجوز طرح ترافیک باید به خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی مجوز را ندهد. در حقیقت معاینه فنی شرط گرفتن طرح ترافیک است که در آینده باید سن فرسودگی نیز به آن اضافه شود.

    پلیس برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد قانون را اجرا نمی‌کند

    وی درباره اعمال جریمه ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز گفت: درحال حاضر پلیس قانون را اجرا نمی‌کند؛ چراکه برای ورود به محدوده زوج و فرد که یک تخلف عبور ممنوع محسوب می‌شود براساس جداولی که قبلا هیات وزیران تصویب کرده است، جریمه 20 هزار تومان را اعمال می‌کند، اما طبق ماده (18) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ورود به محدوده‌های مصوب تخلف عبور ممنوع محسوب می‌شود و جریمه آن 100 هزار تومان است. به دلیل اینکه قبل از این قانون پلیس جداولی داشته که یکی از 171 ردیف موجود در این جداول ورود به محدوده طرح ترافیک با جریمه 20 هزار تومان بوده است اکنون نیز این جریمه را اعمال می‌کند. ضمنا قانونگذار به ازای هر یک ساعت تردد در محدوده یک جریمه را پیش بینی کرده است در حقیقت اگر فردی سه ساعت در محدوده تردد کند باید سه بار معادل 300 هزار تومان جریمه شود.

    موتورسیکلت‌ها به معضل بزرگ شهر تهران تبدیل شده‌اند

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده کاهش آلودگی هوا نیز گفت: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که تقریبا تمام موتورسیکلت‌های شهر تهران کاربراتوری هستند و زیر یک درصد موتورسیکلت انژکتوری در شهر تهران تردد می‌کنند. بی‌تردید کنترل موتورسیکلت کار بسیار سختی است و امروز این وسیله نقلیه در شهر تهران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. برهمین اساس در توافقی با شهرداری تهران مقرر شد کنترل موتورسیکلت‌ها تنها در محدوده بسیار کوچکی انجام شود.

    همدانی تاکید کرد: البته در وزارت کشور کارگروهی با عنوان ساماندهی موتورسیکلت‌ها تشکیل شده که یکی از موضوعات مورد بررسی این کارگروه اصلاح پلاک موتورسیکلت‌ها است چرا که در حال حاضر پلاک‌ موتورها با دوربین‌های نظارتی قابل تشخیص و کنترل نیستند. برهمین اساس باید محل نصب پلاک‌ها و ابعاد آنها برابرضوابطی خاص تعیین شود تا توسط دوربین‌ها قابل رویت و کنترل شوند.

    همدانی با رد برخی اظهارنظرها درخصوص ایجاد موقعیت برای رفت و آمد اقشار مرفه جامعه در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا گفت: تقریبا همه خودروهای تولید داخل کشور می‌توانند وارد این محدوده شوند. در حال حاضر در تهران 3.5 میلیون خودروی شخصی وجود دارد که تنها 350 هزار خودرو فرسوده یا کاربراتوری هستند. این یعنی 10 درصد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند تحت‌الشعاع این طرح قرار می‌گیرند. برابر مطالعات دانشگاه شریف این 10 درصد از خودروها معادل 50 درصد آلودگی شهر تهران را ایجاد می‌کنند. در حقیقت 350 هزار خودرو معادل 3 میلیون و 200 هزار خودروی دیگر ایجاد آلایندگی می‌کند.

    مشکل اساسی خودروهای تولید کشور قبل از سال 82 هستند

    وی ادامه داد: در هنگامی که میزان سرطان، سقط جنین و انواع بیماری‌های دیگر به دلیل آلودگی هوا در شهر تهران آمار فزآینده‌ای دارد استفاده فردی از خودروی فرسوده مانند این است که با شمشیری در سطح شهر تهران جولان می‌دهد و باعث مرگ دیگران می‌شود. در این طرح حتی خودروی پراید نیز می‌تواند وارد محدوده شود مشروط بر اینکه بتواند گواهی معاینه فنی را دریافت کند. براین اساس مشکل اساسی خودروهای تولید کشور قبل از سال 82 هستند.

    در اجرای این طرح هیچ استثنائی بین خودروهای دولتی و خودروهای غیر دولتی نیست

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره وجود استثناء به ویژه برای خودروهای دولتی و خودروهایی که دارای پلاک نظامی هستند در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در این طرح هیچ استثنایی دیده نشده و اتفاقا عقیده دارم که چه بهتر است این طرح از خودروهای دولتی آغاز شود.

    همدانی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه طرح تنها برای شهر تهران است و یا برای سایر شهرهای کشور نیز قابلیت اجرا دارد، گفت: مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خواست یک استان نیست و در حال حاضر در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنیم. اولویت با این سه شهر است که وضعیت طرح زوج و فرد را اصلاح کند و اگر سایر شهرستان‌ها تصمیم بر اجرای محدودیت گرفتند نیز می‌توانند از طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با ضوابط تعیین شده استفاده کنند.

    وی درباره تردد وسایط نقلیه عمومی فرسوده در طرح کاهش آلایندگی گفت: طبق بررسی انجام شده در تهران حدود 78 هزار تاکسی وجود دارد که قریب به 14 هزار دستگاه از این تاکسی‌ها فرسوده هستند و حدود 2200دستگاه تاکسی فرسوده در محدوده زوج و فرد تردد می‌کند. بر این اساس از شهرداری تهران انتظار می‌رود اگر در اجرای این طرح مصمم است، و می‌خواهد وزارت کشور را در اجرای آن همراهی کند، از نوسازی این 2200 دستگاه تاکسی فرسوده شروع کند.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: در این طرح هیچ تفاوتی میان تاکسی، اتوبوس و خودروی شخصی وجود ندارد؛ چراکه تاکسی‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا با توجه به پیمایش بیشترشان دارند. در سنوات گذشته به دلیل عدم تأمین منابع مالی لازم برای نوسازی تاکسی‌ها این نوسازی انجام نشده و در ابتدای اجرای این طرح باید شهرداری تهران به نوعی همت کند و با تأمین منابع مالی لازم نوسازی ناوگان تاکسیرانی را انجام دهد.

    ملاک فرسودگی خودروها و معاینه فنی است

    همدانی تاکید کرد: در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا فعلا با استاندارد خودروها که ازآن با نام یورو تعبیر می‌شود، کاری نداریم و تنها ملاک فرسودگی خودروها و معاینه فنی است.

    وی ادامه داد: این طرح در هنگام تشدید آلودگی هوا از درب منازل اجرا نمی‌شود و هنگامی که شاخص AQI به عدد 150 برسد و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد، محدوده زوج و فرد در همین مرزهای فعلی به اجرا در می‌آید.

    بررسی کاهش عوارض خودروهای هیبریدی درهیات وزیران

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره قیمت بالای خودروهای هیبریدی و برقی در کشور نیز گفت: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. برای محقق شدن این امر استفاده از موتورهای برقی در خودروها یکی از راهکارهای موجود است. علاوه بر خودروهای هیبریدی امروز استفاده از خودروهای هیدروژنی به عنوان نسل بعدی خودروها مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که در ژاپن تکنولوژی هیبریدی منسوخ و استفاده از خودروهای هیدروژنی آغاز شده، ما نیز در کشورمان چاره‌ای جز استفاده از این تکنولوژی‌ها را نداریم. برای تسهیل شدن استفاده از این تکنولوژی‌ها در هیات وزیران، بحث کاهش عوارض این خودروها در حال بررسی است.

    همدانی ادامه داد: باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تولید این خودروها در کشور آغاز شود و مادامی که تکنولوژی تولید خودرو مربوط به دهه هشتاد میلادی باشد، قطعا با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم و تفاوت قیمت خودروهای هیدروژنی و خودروهای تولیدی امروز زیاد خواهد بود. البته اختلاف قیمت خودروهای هیبریدی و بنزینی در همه جای دنیا وجود دارد و خودروهای هیبریدی کمی گرانتر هستند.

    وی درباره انجام کارهای کارشناسی بر روی طرح کم انتشار آلایندگی گفت: قبل از شروع بررسی این طرح گزارشاتی توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تهیه شد که این شرکت با استفاده از مشاوران خارجی خود و استفاده از تجربیات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا، جوانب مختلف این طرح در کشورمان را مورد بررسی قرار داده بود و امیدواریم بتوانیم با اجرای تدریجی این طرح، وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها را بهبود دهیم.

    مساحت محدوده زوج و فرد برابر با 2 شهر اراک و قزوین است

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تایید کرد: طرح زوج و فرد به صورت دائمی در هیچ شهری از جهان اجرا نمی‌شود؛ اما این طرح تقریبا در تمام پایتخت‌های اروپایی در حال اجرا است. تمامی شهرهای اروپایی در اجرای طرح زوج و فرد به این نتیجه رسیده‌اند که اثربخشی این طرح در حد انتظار نبوده؛ به طوری که آتن در سال 1982 در محدوده 13 کیلومتر مربع این طرح را برای اولین بار اجرا کرد. در حالی که طرح زوج و فرد در تهران در محدوده 89 کیلومتر مربعی به اجرا در آمد یعنی مساحتی برابر با 2 شهر اراک و قزوین.

    همدانی ادامه داد: بسیاری از شهرهای اروپایی از جمله مکزیکوسیتی و پاریس طرح زوج و فرد را برای یک روز در سال به اجرا گذاشته بودند و تهران تنها شهر جهان است که شهروندان آن سه روز در هفته و از سال 84 از ورود به محدوده منع شده‌اند. در حقیقت هیچ کجای دنیا مشابه طرح زوج و فرد تهران را ندارند.

    اجرای طرح محدوده کم انتشار آلایندگی در پاییز فرصت مناسبی است

    وی درباره انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران برای اجرای این طرح در شهر تهران گفت: در زمستان حساسیت نسبت به آلودگی هوا بیشتر است و در زمانی که افراد جامعه نسبت به موضوعی حساسیت دارند فرصت مناسبی برای تصویب تثبیت طرح خواهد بود. همچنین مشکلات آلودگی هوا نسبت به صنوات گذشته نسبت به ارتقاء کیفیت سوخت کمتر شده، برهمین اساس اجرای این طرح در پاییز سال جاری فرصت مناسبی است.

    پلیس متخلفان ورود به محدوده زوج و فرد را کنترل نمی‌کند

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به عدم کنترل محدوده زوج و فرد در شهر تهران افزود: در تهران از یک میلیون خودرویی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، 300 هزار دستگاه متخلف هستند ولی هیچ تخلفی توسط پلیس به ثبت نمی‌رسد. در حقیقت طرح زوج و فرد در تهران یک طرح سوری است که از زمانی که دوربین‌ها نصب شده‌اند، کنترلی روی آن وجود ندارد. در گذشته افسران پلیس این محدوده را کنترل می‌کردند؛ اما از زمانی که دوربین‌ها نصب شده پلیس مسئولیت جریمه‌ها را برعهده نگرفته و این طرح برای شهروندان تهرانی یک بار روانی دارد.

    افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: با پلیس جلسات متعددی داشتیم تا بانک‌های اطلاعاتی خود را به سرورهای وزارت کشور متصل کنند که با انجام این کار این سامانه می‌تواند به صورت رسمی افتتاح شود.

    همدانی افزود: موضوع معاینه فنی در سنوات گذشته در کشور ما دستخوش مشکلات بسیاری شده و برخی اظهارنظرهای مسئولان در گذشته باعث شده اعتماد عمومی نسبت به معاینه فنی در کشور کم شود. سعی کرده‌ایم با ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی این اعتماد را به شهروندان بازگردانیم، در حال حاضر نیز از 438 مرکز معاینه فنی حدود 398 مرکز به سامانه وصل شده‌اند و میان‌افزاری درسامانه طراحی شده که از هرگونه دخالت دستی جلوگیری می‌کند و نتایج به صورت سیستماتیک وارد سامانه می‌شود.

    وی با تاکید بر کم شدن احتمال تخلف در نتایج معاینه فنی در سیستم یکپارچه معاینه فنی گفت: با این سیستم هیچ خودرویی نمی‌تواند بدون حضور فیزیکی گواهی معاینه فنی دریافت کند.

    کیفیت بد گازوئیل

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور توجه به ارتقاء کیفیت سوخت دیزل را یکی دیگر از مشکلات آلودگی شهر تهران خواند و افزود: در دنیا به جای سوخت دیزل به سراغ ULST رفتند که مقدار گوگرد موجود در گازوئیل باید به کمتر از 10 PPM برسد. این در حالی است که در کشور فاصله زیادی با این استاندارد داریم و هنوز نتوانسته‌ایم کیفیت سوخت دیزل در کلانشهرها را به 50 PPM برسانیم. این در حالی است که مصوباتی داریم که باید گوگرد سوخت دیزل را به 40 PPM برسانیم.

    همدانی ادامه داد: باید برای حل مشکل آلودگی هوا در شهر تهران نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی داشته باشیم. در این بخش سرمایه‌گذاری زیادی نشده است. در همه جای دنیا زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را دولت‌ها فراهم می‌کنند. در کشور ما از حدود 680 کیلومتر خط متروی مصوب در شهرهای بزرگ حدود یک سوم هنوز شروع به کار نکرده‌اند. پروژه مترو که از سال 1349 پایه‌گذاری شده است هنوز پس از گذشت 45 سال زیرساخت‌های مترو در کلانشهرها کامل نشده است.

    پلیس باید در طرح محدوده کم انتشار مسئولیت‌پذیر باشد

    وی با تاکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: پلیس علاقه‌مند است مسئولیت کمتری برعهده داشته باشد، اما این امر نشدنی است. پلیس می‌خواهد جریمه کردن را به معاینه فنی متصل کند و معاینه فنی را به شهرداری‌ها مرتبط می‌داند تا از این طریق خود مستقیم خودروهای متخلف را تشخیص ندهد؛ اما ما اصرار داریم که پلیس باید تشخیص و جریمه متخلفان را خود برعهده بگیرد. قطعا پلیس نمی‌تواند برخی از مواد قانون را اجرا کند و برخی دیگر را اجرا نکند.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: نگرانی پلیس و شیوه‌ای که دنبال می‌کند با هدف بزرگی که ما در کاهش آلودگی هوا دنبال می‌کنیم سازگار نیست. پلیس باید مسئولیت خود را بپذیرد و این طرح را به عنوان یک پروژه برای خود در نظر بگیرد. قطعا اگر پلیس پای کار باشد، این طرح به خوبی اجرا می‌شود؛ ولی در صورت عدم همکاری پلیس این طرح یک طرح ناقص و ابتر خواهد بود.

    همدانی ادامه داد: سردار مومنی جانشین فرمانده انتظامی کشور از این طرح استقبال بسیار خوبی کردند و همراهی خوبی داشتند همچنین سردار مهری فرماندهی پلیس راهور ناجا نیز همکاری و همراهی خوبی دارد، اما همراهی که در بدنه پلیس باید وجود داشته باشد، فعلا ایجاد نشده است.

    وی درخصوص تاثیر اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا بر اشتغال و شهرسازی گفت: محدوده‌های دائمی مانند طرح ترافیک در دراز مدت روی اشتغال و شهرسازی تاثیر می‌گذارد؛ اما طرحی که ما دنبال می‌کنیم به دنبال اینکه گروه خاصی از خودروهای آلوده کننده را هدف قرار می‌دهد تبعات کمتری نسبت به محدوده‌های دائمی دارد، اما بی‌تردید تبعات شهرسازی و اجتماعی این طرح بر زندگی مردم قابل مشاهده است.

    58 هزار دستگاه خودرو فرسوده در پایتخت

    تردد موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع می شود

    آلوده ترین مناطق تهران براساس گزارش کیفیت هوای تهران

    اسقاط 19 هزار ماشین سنگین فرسوده تا پایان امسال

    دیدگاه خود را بنویسید

    نظرات کاربران

    کیوسک مطبوعاتی