پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین خواهد داشت

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بیان کرد: اگر شیوه قیمت‌گذاری اصلاح شود، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین و خودروساز ایجاد می‌شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو آرش محبی‌ نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره وضع فعلی قطعه‌سازی و مباحثی که در روند قیمت قراردادها با خودروسازان وجود دارد، اظهار کرد: قیمت نهاده […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۹

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بیان کرد: اگر شیوه قیمت‌گذاری اصلاح شود، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین و خودروساز ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آرش محبی‌ نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره وضع فعلی قطعه‌سازی و مباحثی که در روند قیمت قراردادها با خودروسازان وجود دارد، اظهار کرد: قیمت نهاده ‌های تولید و مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده و نرخ دلار نیز درصد بالایی رشد داشته است؛ بنابراین وضعیتی پیش آمده که علی ‌الحساب و به طور میانگین قیمت قطعات باید ۵۵ درصد افزایش یابد.

وی افزود: هرچند روند اصلاح قیمت قراردادهای قطعه ‌سازان با خودروسازان آغاز شده، اما شرکت‌های خودروساز به‌دلیل عدم اصلاح قیمت (ناشی از نرخ‌ گذاری دستوری) نمی‌توانند سریعا قیمت‌ها را افزایش دهند و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای صنعت قطعه ایجاد کرده است.

دبیر انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی با تاکید بر این‌که قطعه‌سازان قربانی قیمت‌گذاری دستوری هستند، گفت: البته که قربانی اصلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو مصرف‌کنندگان هستند.

وی ادامه داد: اختلاف فاحشی که بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده، سودی کلان را به جیب دلالان و واسطه ‌گران ریخته و اینجاست که مصرف‌ کنندگان قربانی می‌شوند.

این فعال صنعت قطعه سازی تاکید کرد: اگر این شیوه قیمت‌گذاری اصلاح شود، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین و خودروساز ایجاد می‌شود و در این صورت، قطع به یقین تولید و عرضه افزایش پیدا خواهد کرد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییر دو پارامتر مهم حذف تقاضای کاذب در بازار و افزایش عرضه، می‌توان شاهد سروسامان گرفتن معادله عرضه و تقاضا بود، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از تقاضای بازار، کاذب است و خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود که بخش قابل توجهی از تقاضا برای آن، ناشی از نیت کسب سود است.

وی گفت: علاوه بر این، چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه‌سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خودروسازها نیز تولیدشان بالا خواهد رفت، بنابراین عرضه افزایش یافته و متناسب با تقاضا خواهد شد.

محبی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید، عملا برای خودروساز و قطعه‌ساز افزایش تیراژ صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین با حذف تقاضای کاذب و افزایش عرضه در نتیجه اصلاح قیمت‌گذاری دستوری، قطعا قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی خواهد شد.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

تسهیلات بانکی میان قطعه سازان عادلانه توزیع نشده است

سیخ بسوزد یا کباب ؟ / شورای رقابت بیاید خوب است یا بد ؟

فروش قطعات همچنان با دلار 11 هزار تومانی صورت می گیرد

زیان 70 هزار میلیاردی خودروساز، دلالی و سفته بازی، پیشکشی های شیوه جدید قیمت گذاری خودرو

وزیر صمت موافق قیمت گذاری شورای رقابت یا مخالف؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی