پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

وحشی مینیاتوری!/ نگاهی به مینی کوپر 1975 کاردستی مجموعه سام اسپید

در فیلم‌های تخیلی برای این‌که در زمان سفر کنند معمولا سوار وسیله خاصی می‌شوند یا قطعه‌ای گمشده از یک پازل را می‌چسبانند! ما هم در زمان سفر می کنیم و از سال 2020 یک‌راست به دهه 70 میلادی می‌رویم. پیش روی ما یک دستگاه مینی کوپر مدل 1975 قرار دارد. خودرو کلاسیکی که بازسازی‌اش در […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۹ دی ۱۳۹۹

در فیلم‌های تخیلی برای این‌که در زمان سفر کنند معمولا سوار وسیله خاصی می‌شوند یا قطعه‌ای گمشده از یک پازل را می‌چسبانند! ما هم در زمان سفر می کنیم و از سال 2020 یک‌راست به دهه 70 میلادی می‌رویم. پیش روی ما یک دستگاه مینی کوپر مدل 1975 قرار دارد. خودرو کلاسیکی که بازسازی‌اش در مجموعه سام اسپید 3 سال زمان برده و احیای حرفه‌ای آن مهر تاییدی بر تخصص گاراژ سام اسپید در بازسازی و تیونینگ مینی به‌شمار می‌رود.


برای آشنایی کامل با مجموعه سام اسپید اینجا کلیک کنید


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو-به نقل از مجله تخت گاز شماره 82

خودروهای اسپرت تولید شده در دهه‌های 60 تا 80 میلادی که در زمره خودروهای کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند را می‌توان به 3 دسته عمده تقسیم‌بندی کرد. دسته اول سوپراسپرت‌های خاص مثل فراری F40، لامبورگینی کانتاش، فورد F40 و یا شلبی کبرا هستند که از نظر توانمندی‌های فنی در سطح بسیار بالایی در زمان خود قرار دارند. دسته بعدی خودروهایی هستند که به‌طور کلی یک پله پایین‌تر قرار دارند و از نظر فنی توانایی‌های دسته اول را ندارند و ارزان‌تر نیز هستند. مثل شورولت کوروت، فورد ماستنگ شلبی، BMW E30M، مرسدس‌بنز‌های سری AMG، آلفارومئو مونترال و خودروهایی از این دست که تقریبا در رده میانی قرار دارند.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

اما یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین اسپرت‌ها، خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت و کوچک هستند که تولیدکنندگان آنها سعی داشتند با قیمت کم آدرنالین را در خون خریداران‌شان بالا ببرند.  از جمله مهم‌ترین خودروهایی که با این سبک تولید شدند، می‌توان به مینی کوپر S، آلفارومئو ولوچه و اسپایدر، تریومف TR6، فیات‌های آبارث، فولکس واگن گلف، BMW 2002 و کوچولوهای تند و تیزی از این دست اشاره کرد.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

طی دوران گذشته به دلیل آزاد بودن واردات خودرو به کشور تقریبا بسیاری از سوپرکارها و خودروهای جهان به بازار ایران راه یافتند. از جمله محبوب‌ترین خودروهایی که وارد ایران شدند MINI یا همان مینی ماینرها هستند. خودروهای کوچک و در عین حال جذاب که نقش‌آفرینی آنها در مسابقات اتومبیلرانی ایران به‌خصوص قبل از سال 57 بر کسی پوشیده نیست.

می‌توان گفت آخرین حضور جدی مینی‌ها در مسابقات اتومبیلرانی به اواسط دهه 80 بازمی‌گردد و به دلیل ارزش کلاسیک آنها حالا اغلب یا به‌صورت کاملا استاندارد و یا به شکل نمونه‌های خیابانی تیونینگ شده مورد بازسازی قرار می‌گیرند. در این شماره با یکی از همین فلفل‌های تند و تیز لندنی آشنا می‌شویم.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

درباره یک Mini Cooper مدل 1975 صحبت می‌کنیم. خودرویی که تا 85 درصد از قطعات بدنه آن در پروسه بازسازی با قطعات نو تعویض شده است. طرح نوسازی قطعات فرسوده به موتور، سیستم تعلیق، سیم‌کشی کامل و بخش‌های دیگر فنی نیز سرایت کرده و تا حدود 70 درصد از قطعات موتور با نمونه‌های نو جایگزین شده‌اند. موتور 1.3 لیتری اینخودرو با یک کاربراتور WEBER 45 تغذیه می‌شود. برای تخلیه بهتر موتور از دود درون سیلندر نیز از هدرز استفاده شده است. ضمن این‌که فرماندهی قلب کوچک اما توانمند این خودرو را یک میل‌سوپاپ 276 درجه ساخت Kent برعهده دارد که با زنجیر دبل به گردش در می‌آید.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

سرسیلندر این موتور نیز به کمک پورت و پولیش بهینه‌سازی شده است تا سرعت سیال سوخت و هوا در عبور از کانال‌ها و رسیدن به سیلندر بیش‌تر شود. هم‌چنین از سوپاپ‌های بزرگ‌تری نسبت به مدل استاندارد برای این موتور استفاده شده است که در نتیجه آن راندمان حجمی موتور افزایش پیدا می‌کند. زیرا سوپاپ بزرگ‌تر حجم بیش‌تری از سوخت و هوا را به سمت سیلندر هدایت می‌کند.

برای افزایش قدرت سیستم جرقه‌زنی و در نتیجه افزایش کیفیت احتراق و قدرت بیش‌تر در موتور، از سیستم مگنت و دلکو برند MSD استفاده شده که البته کوئل و وایرها را نیز شامل می‌شود. برای خنک‌کاری بهتر موتور نیز از واترپمپ و اویل‌پمپ با قدرت بیش‌تر نسبت به حالت استاندارد استفاده شده.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

البته از رادیاتور آب با حجم بیش‌تر و رادیاتور روغن نیز در این خودرو بهره برده شده است. هم‌چنین دنده فلایویل موتور برای کاهش زمان دورگیری با یک نمونه سبک که بالانس وزنی دقیقی هم دارد جایگزین شده. مجموع تلاش‌هایی که در بخش موتور صورت گرفته است،

قدرت موتور را به حدود 100 اسب بخار رسانده است که با توجه به وزن حدود 700 کیلوگرمی این خودرو این فلفل را تند‌تر از تصور شما خواهد کرد. در این خودرو از دیسک و صفحه مسابقه‌ای استفاده شده که البته گرافیتی نیست. زیرا در مدل‌های گرافیتی به دلیل شدت اصطکاکی که این صفحات ایجاد می‌کنند، در تردد شهری استفاده از آنها را کمی دشوار می‌کند.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

در این خودرو از گیرباکس 4 دنده و در بخش ترمزها نیز در جلو از دیسک ترمز خنک شونده با کلیپرهای 4 پیستونه  و در عقب از ترمز کاسه ای آلومینیومی استفاده شده است که به دلیل بدنه آلیاژی آلومینیوم کلیپرها، وزن مجموعه ترمز هر چرخ تنها 2.5 کیلوگرم است.  میل موجگیر سیستم تعلیق از انواع قابل تنظیم انتخاب شده است و طبق‌ها نیز به منظور تنطیم زوایای چرخ از انواع Adjustable است.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

کمک‌ها در سیستم تعلیق قابلیت تنظیم در 25 حالت مختلف را دارند و ساخت کمپانی GAZ هستند. همان‌طور که می‌دانید سیستم تعلیق مینی دارای فنرهای مرسوم در دیگر خودروها نیست و استخوان‌بندی سیستم تعلیق در واقع با لاستیک‌های خاصی فعال است و به دلیل سواری نسبتا خشک آن بی‌شباهت به یک کارتینگ نیست.

بدون شک انگلیسی‌ها در استفاده از قطعات چوبی درون کابین از بقیه خودروسازان جهان جلوتر هستند. این انگلیسی کوچک هم کابینی پر از چرم، چوب و جیر دارد. این قطعات در ترکیب با دستگیره‌های در‌ها که آلومینیومی هستند و دیگر قطعات کرومی کابین یک فضای گرم و پرانرژی را ایجاد کرده است. صندلی‌ها تقریبا حالتی مسابقه‌ای دارند و با ادغام چرم و جیر طراحی شده‌اند. هم‌چنین از نمایش‌گرهای زیبایی در این کابین استفاده شده است که حالتی اسپرت دارند.

به گفته علی صادقی مالک خودرو رنگ قرمز بدنه از فراری 458 ایتالیا اقتباس شده است که در نوع خود بسیار جالب است! از دیگر مشخصات ظاهری خودرو باید به رینگ‌های Mini Light با سایز 13 اینچ و لاستیک‌های نیمه اسلیک ساخت یوکوهاما Advan اشاره کرد که چسبندگی بالایی را برای آن به‌وجود می‌آورد. ضمنا بچه گلگیرهای عریض‌تر و آینه‌های مسابقه‌ای دیگر مشخصه‌های ظاهری این خودرو هستند.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

در مجموع به عقیده کارشناسان مجله  تخت گاز، با همه توضیحاتی که برای ماشین بیان شد، این مینی یکی از بهترین مینی کوپرهای موجود در ایران به شمار می رود.

وقتی یک مجموعه تکنولوژی و تبحر در جمع کردن خودروهای مسابقه‌ای دارد، قطعا می‌تواند در آماده‌سازی و تیونینگ خودروهای خیابانی هم قدرتمند ظاهر شود. جالب است بدانید سام اسپید دست روی تیونینگ مینی هم گذاشته و قدرتمندترین مینی‌های ایران را برای حضور در مسابقات سرعت آماده کرده است.

مینی کوپر مدل 1975-بازسازی توسط سام اسپید

خلاصه هرچیزی برای بازسازی مینی دوست داشتنی بخواهید، از صفر تا صدش در سام اسپید یافت می شود. از مرحله مشاوره تا تامین قطعات و اجرا، همه و همه تخصص می خواهد که شما می توانید به این مجموعه اطمینان کنید. آخرین کاردستی مجموعه سام اسپید از جمله قدرتمندترین مینی های ایران است که با تکنولوژی روز تیونینگ شده و قرار اتس در پیت استاپ پیست ازادی، خودش را برای حضور در مسابقات اتومبیلرانی گرم کند.

آشیانه خاص ترین مینی های ایران!/ یک روز در گاراژ سام اسپید و آشنایی با فعالیت های این مجموعه

پاسخی به فورد/ نگاهی به ای ام سی جاولین مدل 1968 در مشهد

اولین قدم با بهترین روش/ نگاهی به ب ام و E21 با کیت آلپین

نگاهی به لانچیا BETA HPE 1975 (الفبای یونانی، طراحی ایتالیایی)

بررسی فنی نسل دوم ب ام و سری 5

بی‌خبر از آینده!/ تویوتا لندکروزر FJ40 با طعم آفرود

غزال بیشه دیترویت/ نگاهی به یکی از بکر‌ترین ایمپالا های موجود در کشور

ایستاده با وقار/ نگاهی به کادیلاک ایران، لوکس‌ترین خودرو مونتاز شده در تاریخ صنعت خودرو کشور

خانه‌ای روی 4 چرخ/ نگاهی به یکی از خاص‌ترین فولکس‌ واگن‌ های ترانسپورتر وست فالیا در ایران

ملاقات با مرسدس بنز S کلاس کلاسیک / پلی از کلاسیک به مدرنیته

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی