پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محصولات مدیران خودرو و ایران خودرو

دوراهی ناگزیر!/ افزایش قیمت خودرو یا خاموشی چراغ خطوط تولید؟!

موضوع افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز و تورم قابل توجه حاکم بر جامعه، با حرارت بیشتری از قبل دنبال می شود. در این میان افرادی منتقد گرانی خودرو و بوده و بعضی کارشناسان هم افزایش قیمت را یکی از معدود راه های باقی مانده برای بقای خودروسازان […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۸ تیر ۱۳۹۹

موضوع افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز و تورم قابل توجه حاکم بر جامعه، با حرارت بیشتری از قبل دنبال می شود. در این میان افرادی منتقد گرانی خودرو و بوده و بعضی کارشناسان هم افزایش قیمت را یکی از معدود راه های باقی مانده برای بقای خودروسازان می دانند. در این گزارش قصد داریم دلایل اعلام افزایش قیمت از سوی بعضی خودروسازان را مرور کنیم و نگاهی منطقی به این پدید ناخوشایند داشته باشیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

این روزها وقتی خبرهای مربوط به بازار را می خوانیم، در نهایت به یک کلمه مشترک میان آن ها می رسیم. گرانی! متاسفانه با افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در یک ماه گذشته، تمام کالاهایی که یک سرشان با ارز گره خورده، افزایش قیمت پیدا کرده و دیگر کالاها نیز با تاثیر گرفتن از شرایط بازار گران شده اند. در حقیقت وقتی سایه گرانی روی بازار بیافتاد، نمی توان یکسری کالا ها را استثنا در نظر گرفت و بقیه را گران کرد. قیمت همه چیز به یک نسبت تقریبا مشابه افزایش می یاید. از آنجایی که خودرو کالایی مهم و پرطرفدار در ایران به شمار می رود، افزایش قیمت اش هم بیش از کالاهای دیگر سر و صدا به پا می کند و اخبارش تبدیل می شود به نقل محافل!

اما بازار خودروی ما حال و روز خوبی ندارد. از یک طرف واردات خودرو چند سالیست که ممنوع شده و همین اتفاق با افزایش قیمت ارز دست به دست هم داده تا خودروهای وارداتی قیمتی نجومی پیدا کنند. از سوی دیگر تحریم های سنگین و ظالمانه بر صنعت خودرو سایه افکنده و نتیجه آن شده تعلیق فعالیت یا خروج بسیاری از خودروسازان خارجی از صنعت خودرو کشور و در نتیجه توقف تولید بسیاری از خودروهای پرطرفدار داخلی، که این مساله هم چیزی جز افزایش قیمت خودروهای داخلی و گاها بیکاری تعدادی از کارگران و کارمندان مشغول در خطوط تولید را در پی نداشته است.

در شرایط فعلی افزایش قیمت خودروها هرچقدر هم که زیاد باشد، باز هم کسی را متعجب نمی کند. چون انگار به مساله ای عادی تبدیل شده و عادت کرده ایم که هر هفته را خبری در مورد افزایش قیمت ها آغاز کنیم. البته در چنین شرایطی، قطعا فعالیت های دستگاه های نظارتی و کنترل کننده بازار باید دقیق تر شود تا راه برای سوء از استفاده برخی سودجویان و دلالان بسته شود و مصرف کننده بیشتر از این ضرر نکند.

پشت ویترین گرانی

در این مقاله می خواهیم دلیل گرانی اخیر بعضی خودروهای داخلی و احتمال گرانی بخشی دیگر از خودروها در ماه های آینده را تحلیل کنیم. گرانی قطعا پدیده ای منفی است و کسی از آن طرفداری نمی کند. اما باید دید پشت ویترین قیمت گذاری، چه دلایلی نهفته است. همان طور که گفتیم، بسیاری از قراردادهای بین المللی صنعت خودرو به دلیل تحریم ها تعلیق یا فسخ شده است. خودروسازهایی مثل پژو، رنو، سیتروئن، کیا، هیوندای، برلیانس و … که پیش از این با شرکت های خودروساز داخلی همکاری می کردند، از ایران خارج شده اند. البته هستند خودروسازانی که هنوز همکاری با شرکای خارجی خود را ادامه می دهند. مدیران خودرو مثالی از این خودروسازهاست.

خودروساز خصوصی که سال هاست در شراکت با شرکت چری در صنعت خودرو کشور فعالیت می کند. شرکت چری در زمره 10 خودروساز اول چین جای می گیرد و بر خلاف هم وطنان خود از جمله فاو، هاوال، برلیانس و …، بعد از تحریم صنعت خودرو، هنوز در ایران مانده است. در حال حاضر مدیران خودرو در میان خودروسازان خصوصی بیشترین حجم تولید را داشته و در شرایطی که خودروسازان دولتی بعضا با شرایطی نامعلوم یا به صورت محدود خودرو پیش فروش می کنند، شرایط فروش محصولات مدیران خودرو به طور منظم جریان داشته و این شرکت محصولاتش را با قیمتی معین به بازار عرضه می کند.

مدیران خودرو به تازگی قیمت محصولات خود را بروزرسانی کرده و خودروهای چری و ام وی ام با افزایش قیمت چند میلیونی عرضه شده اند. در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده، در ابتدا به این افزایش قیمت مهر تایید نمی زنیم و با عینک بدبینی، دلایل این اتفاق را با هم مرور می کنیم، تا به این سوال مشترک میان خریداران پاسخ دهیم.

چرا محصولات مدیران خودرو گران شده اند؟!

به طور میانگین، حدود 30 درصد هر محصول مدیران خودرو در کشور داخلی سازی شده و حدود 70 درصد قطعات این خودروها از محل واردات تامین می شوند. همچنین، مهمترین دلیل افزایش قیمت هر خودرو، افزایش قیمت قطعات تشکیل دهنده آن بوده و در نگاهی دقیق تر، عواملی مثل هزینه های جاری و سربار هم مزید بر علت می شوند. در بخش قطعات وارداتی با معادله ای ساده و مشخص طرف هستیم. قیمت ارز افزایش یافته و در پی آن قیمت قطعات وارداتی هم گران شده است. بخشی از بودجه مورد نیاز برای تامین قطعات وارداتی با ارز نیمایی و بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز برای تامین قطعات محصولات مدیران خودرو به صورت آزاد تامین می شود.

ارز نیمایی در ابتدای سال جاری حدود 14 هزار تومان بوده و حالا مرز 17 هزار تومان را رد کرده است. اگر در ایران زندگی می کنید، حتما از طغیان قیمت ارز در چند ماه گذشته خبر دارید. در حال حاضر قیمت دلار آزاد در بازار آزاد بین 23 تا 24 هزار تومان بازی می کند. پس با یک دو دوتا چهارتای ساده به این نتیجه می رسیم که بخش قابل توجهی از افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو، متاثر از افزایش قیمت ارز است.

شاید هنوز قانع نشده باشید و بگویید مگر قطعات خودروهای گران شده در سال جاری و با قیمت جدید ارز وارد شده است؟! نباید فراموش کرد که در قیمت گذاری خودرو و حساب کتاب های یک شرکت خودروساز، تنها هزینه تامین قطعات موجود محاسبه نمی شود. در این فرایند باید نگاهی هم به هزینه تامین قطعات جایگزین برای ادامه تولید داشت. موضوعی که کاسب های جزء کوچه و بازار کاملا ساده و قابل فهم آن را بیان می کنند. ((اگر این جنس را بفروشم باید جایگزینی برای آن تهیه کنم و باید این جایگزین را با قیمت جدید بخرم.))

قطعه سازی

پای قطعه سازان روی کلاچ افزایش قیمت

بعد از روشن شدن تکلیف قطعات وارداتی، به حدود 30 درصد قطعاتی که باید در داخل کشور تامین شود می رسیم. قطعه‌سازان مدت‌هاست با اعلام اینکه مبنای قراردادهایشان با خودروسازان با ارز ۹ تا ۱۱ هزار تومانی بوده، خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی هستند. این طور که مشخص است، قیمت قطعات به طور قطع اصلاح خواهد شد. طبق نامه‌ای که از سوی شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) به قطعه‌سازان ارسال شده، قرار است قیمت قطعات خودرو بر مبنای تغییرات نرخ ارز و نهاده‌های تولید به‌روزرسانی شود. ساپکویی‌ها در نامه‌ خود از موافقت مدیرعامل ایران خودرو با به‌روزرسانی قیمت قطعات خبر داده اند.

هرچند هنوز خبری مبنی‌بر افزایش قیمت قطعات از سوی سایپا منتشر نشده، با این حال گویا قرار است سازه‌گستر (شرکت تامین قطعات سایپا) نیز به‌زودی نسبت به به‌روزرسانی قیمت قطعات در قراردادهای خود با قطعه‌سازان اقدام کند. با تکمیل داستان به‌روزرسانی قیمت قطعات اما قیمت خودروهای داخلی نیز به احتمال فراوان دستخوش تغییر خواهد شد و این افزایش قیمت دور نیست.

در نتیجه، شرکتی مثل مدیران خودرو، در 2 بال تامین قطعات محصولات اش، با افزایش قیمت روبرو بوده و برای متوقف نشدن رونده بی وقفه عرضه و تقاضا ناچار مجبور به افزایش قیمت محصول نهایی است. البته در این میان از تاثیر افزایش هزینه های جاری و هزینه نیروی کار بر افزایش قیمت محصولات هم نباید گذشت. نیروی کاری که در صورت هماهنگ نشدن قیمت محصول با هزینه ها، به احتمال زیاد بیکار می شوند و چراغ خط تولید نیز در شرایط متزلزل فعلی خاموش خواهد شد.

خط تولید ایران خودرو

در نهایت، نظر شورای رقابت بر بازنگری قیمت خودروها هر 3 ماه یکبار برای تطبیق با شرایط تورمی، می تواند نشان دهنده حال و روز این روزهای صنعت خودرو باشد. افزایش قیمت هایی که برای بقای خودروسازان و جلوگیری از بیکار شدن کارگرها و خالی نماندن بازار، انگار تنها مسکن هستند.

قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است/ خودرو از سایر بخش‌های اقتصادی جدا نیست

هاچ بک محبوب و کم مصرف بازار با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، می آید

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

قیمت خودرو های تولید داخل در بازار اعلام شد/ پژو 207 دستی 215 میلیون تومان

گرانی خودرو ماحصل افزایش شاخص های کلان اقتصادی

خودرو از اقتصاد کلان کشور جدا نیست/ تنظیم بازار خودرو مستلزم ثبات بازار ارز است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی