با توجه به اینکه تا چندی پیش تامین هزینه اسقاط خودرو از طریق مالیات واردات خودرو صورت می گرفت طی 2 سال گذشته با ممنوعیت واردات اخبار متعددی از بسته شدن مراکز اسقاط به گوش میرسد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو هم اکنون با وجود خردکن های صنعتی حدود 75 درصد مواد خودرو قابل […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
هم اکنون با وجود خردکن های صنعتی حدود 75 درصد مواد خودرو قابل بازگشت به چرخه مصرف خواهند بود.
لذا تنها 30 درصد از پلیمرها و 5 تا 10 درصد فلزات از مراکز بازیافت دور ریخته شده و باقی همه بازیافت خواهند شد.
همچنین در زمان اسقاط اصولی خودرو، باتری، تایرها و کاتالیزور، مایعات خودرو از قبیل روغنها، خنککننده رادیاتور و گاز تبرید تهویه جداسازی و تخلیه می شوند تا از بازگشت این مواد به طبیعت جلوگیری شود.
در ضمن برداشتن قطعات با ارزشتر همچون استارت، آلترناتور و مولتی مدیای خودرو و انتقال به مراکز تخصصی نیز اقدامی است که چرخه بازگشت برخی مواد سازنده به مرحله مصرف را کوتاه میسازد.
میتوان پیشبینی کرد که در کشورمان به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها و حضور خودروهای قدیمی در سیستم حمل و نقل بازگشت چندی از این قطعات به بازار خرید و فروش امری محتمل است و از میزان ماده بازیافت شده کاسته خواهد شد، اما به طور کلی میتوان انتظار داشت که اکثریت حجم فلزات به چرخه بازیافت بازخواهند گشت.
میانگین بازیافت در کشورهای اروپایی در سال 2017 به این ترتیب است که 89 درصد از خودروهای از رده خارج شده به به پروسه بازیافت سپرده شده است.
در همین راستا بالاترین درصد بازیافت خودرو با 92 درصد به بریتانیا اختصاص دارد و در جایگاه بعدی کشور فرانسه قرار دارد این آمار بیان میکند که مواد اولیهی 5.3 میلیون خودرو معادل (برابر با 5.7 میلیون تن مواد اولیه) از راه بازیافت به چرخه استفاده بازگشته است.
آمار تابستان سال 98 نشان میدهد 2.5 میلیون خودروی فرسوده، اعم از سواری- مینی بوس- اتوبوس – کشنده، در انتظار خارج شدن از چرخه مصرف هستند، با تقریب خوبی میتوان متصور شد این تعداد خودرو و دیگر انواع وسایل نقلیه برابر با 4 میلیون تن فلز (غالباً فولاد) را در خود جا دادهاند.
با اختیار داشتن خردکنهای صنعتی 98 درصد از مقدار فوق قابلیت بازگشت به صنعت را داراست. اما این رقم از چه لحاظ حائز اهمیت است؟
برای استخراج فولاد علاوه بر زغال سنگ، اکسیژن و آهک مصرفی مقدار زیادی انرژی مربوطه از طریق برق تامین میشود. به گفته کارشناسان در ایران نزدیک به 600 کیلووات ساعت به ازای هر تن فولاد تولیدی انرژی الکتریکی احتیاج است.
این میزان برای ایجاد فولاد آماده استفاده در صنعت از فولاد بازیافتی تنها 25درصد است که برابر با 150 کیلووات خواهد بود که پس از ادغام آمار فوق با این رقم خواهیم دید که با استخراج فولاد سرگردان در خودروهای فرسوده میتوانیم 1 میلیارد و 800 میلیون “مگاوات” در مصرف برق صرفهجویی کنیم.
انتهای پیام/ منبع: باما
دیدگاه خود را بنویسید