پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تالار شیشه ای

نمادهای قطعه ‌سازان به مسیر صعودی در بورس بازگشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سه روز ابتدایی هفته جاری رشد ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحدی و کمتر از یک درصد را به ثبت رسانده‌است و شاهد برقراری نوعی آرامش در روند نماگر اصلی بازار سهام هستیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بورس تهران پس از نزدیک شدن شاخص کل به مرز […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۹

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سه روز ابتدایی هفته جاری رشد ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحدی و کمتر از یک درصد را به ثبت رسانده‌است و شاهد برقراری نوعی آرامش در روند نماگر اصلی بازار سهام هستیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بورس تهران پس از نزدیک شدن شاخص کل به مرز ۲ میلیون واحدی و درگیر شدن با این سطح مقاومتی با اهمیت، شاهد قدرت‌نمایی فروشندگان در نماد شرکت‌های بزرگ است. نمادهایی که پس از تجربه روزهای روشن و ثبت بازدهی‌های شیرین برای سهامداران، اکنون در دو راهی صعود و ریزش قرار دارند.

برخلاف انتظارات بسیاری از فعالان بورسی، قیمت سهم‌های بزرگ در تالار شیشه‌ای نه وارد فاز اصلاحی سنگین شده‌اند و نه مسیر رو به رشدشان را ادامه داده‌اند. درجا زدن دماسنج بازار از ابتدای مردادماه تاکنون نیز موید برآیند این فضای بلاتکلیفی‌ست و به نظر می‌رسد برای تعیین مسیر نیازمند یک محرک قدرتمند بیرونی هستیم.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سه روز ابتدایی هفته جاری رشد ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحدی و کمتر از یک درصد را به ثبت رسانده‌است و شاهد برقراری نوعی آرامش در روند نماگر اصلی بازار سهام هستیم.

به نظر می رسد با عبور قدرتمند شاخص کل از مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی که با چاشنی دلار محقق شد، محرک‌های لازم برای عبور از مرز دو میلیون واحدی وجود ندارد. پس از کشیده شدن ترمز نرخ دلار در مرز ۲۶ هزار تومان و بازگشت به محدوده ۲۲-۲۴ هزار تومانی، فشار فروش در نمادهای دلاری به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

روند پرشتاب نرخ ارز در بازار آزاد که نرخ دلار نیمایی و دلار صرافی ملی را نیز با خود صعودی کرده بود، موجی از هیجان را در میان سرمایه‌گذاران به وجود آورد به نحوی که تعجیل در خرید پر حجم در نمادهای چند ده برابر شده، حتی مجال فکر کردن به عرضه‌های پرحجم سهامداران حقوقی را نیز گرفته بود و جشن رشد قیمت‌ها و سودآوری روزانه سهامداران، صحبت از هرگونه تحلیل و بررسی را به حاشیه رانده بود.

حال که عرضه‌ها فزونی یافته است، علاوه بر عیارسنجی مجدد پول ورودی به تالار شیشه‌ای، عرضه سهامداران حقوقی نیز بیش از پیش به چشم ‌می‌آید و رگه‌های احتیاط در خرید سهام شرکت‌های بزرگ بورسی کاملا مشهود است. رویدادی که با انتخاب سهم‌های کمتر رشد یافته، نوعی تغییر مسیر جریان نقدینگی را به دنبال داشته است.

قیمت سهام گروه خودرویی در معاملات هفته جاری تحت تاثیر توقف بزرگترها، عمدتا روند اصلاحی در پیش گرفتند. این اصلاح در نمادهای رشدی، پردامنه‌تر و با تشکیل صف‌های فروش پرحجم همراه بود.

اما برخی از نمادهای کوچکتر (عمدتا در زیرگروه قطعه‌سازی) که افت قیمت و جریان دست به دست شدن سهام را از مدت‌ها قبل آغاز کرده بودند، در روزهای اخیر نشانه‌های بازگشت به مسیر صعودی را عیان ساخته و اصطلاحا کمربندهای خود را محکم کرده‌اند.

در چنین شرایطی نمادهای «خودرو» و «خساپا» بار دیگر با بازگشایی خیره‌کننده خود، تحلیلگران را غافلگیر کرده‌اند و به نظر می‌رسد مسیر حرکتی مجزایی برای روند صعودیشان تعریف شده‌است.

روز گذشته نماد شرکت ایران خودرو با ثبت رشد ۲۱ درصدی قیمت پایانی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، پرواز ۴۰ هزار میلیارد تومانی ارزش بازار را تجربه کرد و علاوه بر جبران بیش از ۱۰ هزار واحد از ریزش شاخص کل، به ارزش روز ۲۳۱ هزار میلیارد تومان (همت) رسید.

بازگشایی نماد شرکت سایپا نیز پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه به دلیل عدم اجازه ناظر در دو حراج متوالی، با بازه نوسانی ۵ درصدی صورت پذیرفت.

تشکیل صف خرید ۱.۷ میلیارد سهمی در این نماد، عطش زایدالوصف سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بزرگان خودرویی را به رخ اهالی بازار کشید. به این ترتیب و با بازگشایی نماد دو غول خودروسازی، مجموع ارزش بازار سهام گروه خودرویی از ۵۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) عبور کرد و به رقم ۵۵۷ هزار میلیارد تومان رسید که سهم ارزش بازار چهار خودروسازی بزرگ ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو وگروه خودرویی بهمن از این رقم، ۴۱۰ هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

یکه تازی خودروسازها در بازار سرمایه

عرضه خودرو در بورس قیمت ها را کنترل می کند

عنوان با ارزش ترین خودروساز در آمریکا به تسلا رسید

افزایش سرمایه خودروسازان همزمان با افزایش تولید/ بهار سهام خودرویی ها نزدیک است

آخرین وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی