پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

پشت پرده لیموزین افسانه ای/ خودروی رئیس جمهور آمریکا چه ویژگی هایی دارد؟

در این روزها که بحث انتخابات آمریکا داغ است و بخش قابل توجهی از مردم جهان با جدیت شمارش آرا و اتفاقات عجیب این کشور بزرگ و مهم را پیگیری می کنند، ما تصمیم گرفتیم از زاویه دید خودمان به قضیه نگاه کنیم! در حالی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

در این روزها که بحث انتخابات آمریکا داغ است و بخش قابل توجهی از مردم جهان با جدیت شمارش آرا و اتفاقات عجیب این کشور بزرگ و مهم را پیگیری می کنند، ما تصمیم گرفتیم از زاویه دید خودمان به قضیه نگاه کنیم! در حالی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده و بسیاری از رسانه ها و رهبران جهان این پیروزی را به او تبریک گفته اند، ما به این فکر می کنیم که جو بایدن از این به بعد با چه خودرویی این طرف و آن طرف می رود؟! کادیلاک شماره 1 یا هیولا، خودروی منحصر به فردیست که در پارکینگ کاخ سفید انتظار رئیس جمهور آمریکا را می کشد. خودرویی که سرگذشتش به اندازه ویژگی هایش جذاب و منحصر به فرد است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی

اینکه رئیس جمهورها و افراد مهم سیاسی جهان چه خودرویی سوار می شوند، همیشه برای مردم جذاب است. از خودروهای به شدت لوکس و تجملی حاکمان و روسای کشورهای ثروتمندی مثل برونئی و کشورهای عربی گرفته تا رئیس جمهور هلند که هر روز با دوچرخه به محل کارش می رود! اما در اینجا می خواهیم سراغ لیموزین مشکی رنگ و عجیبی برویم که رازهای زیادی در آن نهفته است.

خودروی شماره یک آمریکا که در چند دوره اخیر ریاست جمهوری همیشه از برند کادیلاک انتخاب شده و در هر بار بروزرسانی، ویژگی های جالب تر و عجیب تری پیدا کرده است. رئیس جمهور آمریکا در هر نقطه ای از جهان حاضر شود، با این خودرو تردد می کند و می توان گفت خودروی شماره یک یا همان کادیلاک شماره یک، یکی از مهمترین نمادهای ریاست جمهوری آمریکا به شمار می رود.

خودروی رئیس جمهور آمریکا

دعوا بر سر خودروی شماره یک!

این طو که پیداست، دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا نمی خواهد به این راحتی ها شکستش در انتخابات اخیر را قبول کند. انگار صندلی های راحت و کابین کاملا امن کادیلاک شماره یک حسابی به ترامپ مزه کرده و حاضر نیست آن را به جو بایدن بدهد!ای در حالی است که قطعا جو بایدن علاقه مند است هرچه زودتر سوار خودروی شماره یک شود.

خودروهای رئیس جمهور آمریکا

چرا که از حق نگذریم، بایدن یک رئیس جمهور ماشین باز است که علاقه زیادی به خودروهای آمریکایی، مخصوصا شورولت کوروت دارد. جالب است بدانید جو بایدن یک شورولت کوروت استینگ ری 1967 سبز رنگ و یک کوروت C7 سری Z06 دارد. البته جو بایدن آنقدر هم با خودروی شماره یک آمریکا غریبه نیست. چرا که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما (سمت: معاون رئیس جمهور) سوار این خودروی خاص شده است.

از آنجایی که همیشه خودروی شماره یک آمریکا حدود 8،9 سال (تقریبا یک دوره ریاست جمهوری) خدمت کرده و حالا بعد از سال ها آمریکا یک دوره 4 ساله ریاست جمهوری را به خود دیده، بعید است تغییری در این خودرو ایجاد شود و به نظر می رسد همین خودروی فعلی، مرکب جو بایدن هم باشد.

باراک اوباما-جو بایدن

همان طور که گفتیم، خودروی شماره یک آمریکا هر 8 سال یکبار کاملا بروزرسانی می شود و تغییر می کند. در حال حاضر خودروی شماره یک آمریکا ملقب به هیولای 2، سال ها تجربه و آزمون خطا در ساخت و سفارشی سازی خودروی رئیس جمهور آمریکا را به دوش می کشد. اما این خودرو در گذشته چه بوده و اصلا استفاده از خودروهای خاص و ایمن برای تردد رئیس جمهور آمریکا، از کجا شروع شده است؟

 

خودروی رئیس جمهور آمریکا

مروری بر تاریخچه خودروی رئیس جمهور آمریکا

در دهه 1910 بود که اسطبل کاخ سفید تبدیل به گاراژ خودرو شد. ویلیام هاوارد تفت نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که با بودجه 12 هزار دلاری 4 خودرو برای این منظور خرید. هاوارد تفت طرفدار خودروهایی بود که با بخار کار می کردند. رئیس جمهور بعدی کاخ سفید که برای رفت و آمد از خودرو استفاده می کرد، ویلسون بود. او 3 دستگاه خودرو priece arrow خرید که بعد از دوره ریاست جمهوریش، یکی از آن ها را با هزینه 3000 دلار برای خودش برداشت.

خودروهای رئیس جمهور آمریکا

پرزیدنت هاردینگ اولین رئیس جمهور آمریکا بود که با خودرو به مراسم تحلیف آمد. همچنین جالب است بدانید که هاردینگ اولین رئیس جمهور آمریکا بود که گواهینامه رانندگی نیز داشت. هوور نیز به عنوان سی و یکمین رئیس جمهور آمریکا، با یک دستگاه کادیلاک V16 رفت و آمد می کرد. اما نکته جالب اینجاست که تا دوره ریاست جمهوری روزولت، روسای جمهور آمریکا خودروی خاصی برای رفت و آمد نداشتند و در این خودروهای معمولی، نکات امنیتی آنچنان که باید رعایت نمی شد.

خودروهای روزولت-رئیس جمهور آمریکا

اما در دوره روزولت، خودروی رئیس جمهور آمریکا بر اساس معیارهای خاصی تغییر کرد. در دهه 30 روزولت یک فورد pheaton را در اختیار گرفت. خودرویی که به یکسری سیستم کنترلی خاص مجهز شده بود. در دسامبر 1939 این خودرو جای خود را به یک خودروب لینکلن موتور کمپانی v12 سقف باز داد. خودرویی که بر روی شاسی لینکلن سری k ساخته شده بود و توانست پارامترهای سازمان سکرت سرویس را پاس کند.

خودروی ترومن-رئیس جمهور آمریکا

بعد از حمله به پرزیدنت پرل در سال 1941 این خودرو ایمن تر شد. بدنه و شیشه ها ضد گلوله شدند و سیستم ارتباطی جدید روی خودرو نصب شد. این خودرو که فاصله میان 2 محورض به 4 متر می رسید، بعد از این تغییرات 6 فوت بزرگ تر شد و وزن ان به 4.2 تن رسید. اما در دهه 50، پرزیدنت ترومن به استفاده از خودروهای جنرال موتورز تمایل چندانی نشان نمی داد. برای همین یک خودروی لینکلن توسط کمپانی کوچهیلد دستخوش تغییراتی شد. امنیت این لیموزین توسط کمپانی hess & eisehardt تامین می شد. خودرویی با 6.1 متر طول، 2 متر عرض و وزن 2.9 تن که 10 دستگاه از آن در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفت. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر با 152 اسب بخار قدرت بهره می برد.

خودروی جان اف کندی-رئیس جمهور آمریکا-1

در دهه 60 میلادی و همزمان با ریاست جمهوری جان اف کندی، خودروی شماره یک امریکا حسابی حاشیه ساز شد. کندی از یک لینکلن سرمه ای رنگ که 200 هزار دلار قیمت داشت برای رفت و آمد استفاده می کرد. این خودرو توسط شرکت لمانز پترسون لیموزین شده بود و در سیستم سکرت سرویس آن را با نام X100 می شناختند. این خودرو تا آن زمان بهترین خودروی مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل ریاست جمهوری به شمار می رفت. لینکلنی که به امکاناتی نظیر سیستم تهویه قدرتمند، تلفن رادیویی، 2 کپسول آتش نشانی، سیستم هشدار بلایای طبیعی، جعبه کمک های اولیه و سقف جمع شونده مجهز شده بود.

ترور جان اف کندی

سقفی باز شو این لینکلن که باعث می شد رئیس جمهور راحت تر دیده شود و با مردم ارتباط بگیرد، بلای جان کندی شد و رئیس جمهور آمریکا در این اتفاق جان خود را از دست داد. این اتفاق باعث شد از زمان ترور کندی، سازمان سکرت سرویس اجازه استفاده از خودروی سقف باز برای رئیس جمهور را ندهد. بعد از ترور کندی، سیستم ارتباطی و پیشرانه این خودرو ارتقاء یافت، باک سوخت آن در برابر انفجار مقاوم شد، قدرتمندترین شیشه های ضد گلوله که تا آن زمان ساخته شده بود روی این خودرو قرار گرفت. همچنین این خودرو در سال 1967 دوباره ارتقاء پیدا کرد و به سیستم تهویه بهتری مجهز شد.

خودروی کندی رئیس جمهور امریکا

این خودرو در نهایت در سال 1977 بازنشسته شد و امروزه در نمایشگاه هنری فورد در میشیگان به نمایش گذاشته شده است.

در دهه 70 میلادی یک لینکلن کانتیننتال مدل 1972 به طول 22 فوت، وزن 5.9 تن و ظرفیت 6 نفر در سال 1974 به کاخ سفید تحویل داده شد. این خودروی زرهی و ضد گلوله به موتور 8 سیلندر 214 اسبی مجهز شده بود. لینکلن ریاست جمهوری در بیرون بدنه به میکروفون هایی برای شنیدن صدای بیرون مجهز شده بود. جالب است بدانید که در زمان ترور ریگان در سال 1981، همین خودرو او را به بیمارستان رساند.

کادیلاک رئیس جمهور آمریکا

در دهه 80 میلادی، کادیلاک یک دستگاه فلیتوود  زرهی را در ژانویه 1983 در اختیار ریاست جمهوری آمریکا قرار داد. از اینجا سلطه کادیلاک ها در کاخ سفید آغاز شد. در دهه 90 و دوره ریاست جمهوری کلینتون نیز یک دستگاه کادیلاک فلیتوود مدل 1993 در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت. این خودرو امروزه در نمایشگاهی در آرکانزاس به نمایش درآمده است.

خودروی جورج بوش رئیس جمهور امریکا

پس از این اما کادیلاک خودرویی مناسب ریاست جمهوری تولید نمی کرد و با ورود به قرن 21 سازمان امنیتی سکرت سرویس خواستار خودرویی با پارامترهای امنیتی بیشتر بود. در نتیجه یک کادیلاک دویل که در دیترویت تولید می شد در اختیار بوش قرار گرفت. این خودروی زرهی از درهایی به زخامت 130 میلی متر و شیشه های ضد گلوله بهره می برد. یک پیشرانه 8 سیلندر 7440 سی سی نیز وظیفه جابجایی این غول 6.4 تنی را بر عهده داشت. این خودرو در سفرها توسط هواپیماهای C17 و C5 حمل می شد.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

اما با شروع ریاست جمهوری باراک اوباما، یک کادیلاک لیموزین که بر اساس هیچ کادیلاکی نبود (چیزی بین CTS و اسکالید) و از این نظر کاملا منحصر به فرد به نظر می رسید به کاخ سفید آمد. این خودرو در چند نسخه با موتورهای 8 سیلندر دیزلی 8.1 لیتری و 8 سیلندر 6.6 لیتری توربو تولید شد. این خودرو وزنی بین 6.8 تا 9.1 تن داشت و سقف سرعتش به 97 کیلومتر در ساعت می رسید. این خودروی 1.5 میلیون دلاری تا آن زمان مدرن ترین و ایمن ترین خودرویی بود که در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت.

در زمان ریاست جمهوری جورج بوش 24 خودرو وظیفه اسکورت خودروی ریاست جمهوری را بر عهده داشتند. اما در زمان اوباما تعداد خودروهای اسکورت به 30 تا 45 خودرو رسید! خودروها و موتورسیکلت های پلیس، خودروهای سازمان سکرت سرویس، آمبولانس ها و ون ها در جمع ناوگان اسکورت به چشم می خورند.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

از خودروی رئیس جمهور آمریکا (2009-2018) بیشتر بدانید

1- این خودرو در واقع یک کادیلاک نیست. برخلاف دیکر خودروهای ریاست جمهوری قبلی، “جانور یا هیولا” اشتراکات کمی با یک خودروی تولیدی استاندارد دارد. شاسی، موتور دیزلی و سیستم گیربکس براساس پلتفرم شورولت کودیاک، یک خودروی تجاری که به عنوان کامیون خاکبرداری و وانت یخچال دار فروخته می‌شد، ساخته شده است.

2- این خودرو یک هواپیمای شخصی دارد. سرویس مخفی آمریکا هر زمان که رئیس جمهور سفری در پیش دارد، از یک هواپیمای باری C-17 گلوب مستر برای انتقال این خودرو، یک لیموزین دیگر و یک شورولت زرهی ارتباطی برون شهری استفاده می‌کند. شورولت برون شهری به “جاده نورد” معروف است و گفته می‌شود که یک دفتر ارتباطی تمام عیار است که بطور مستقیم به یک ماهواره نظامی مرتبط است.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

3- اگر این خودرو را زرهی بنامیم در واقع آن را دستکم گرفته ایم. حقیقتا هیچ خودروی زرهی پنجره داری بهتر از کادیلاک ریاست جمهوری آمریکا روی زمین وجود ندارد. ورقه زرهی کار شده در بدنه این خودرو هشت اینچ ضخامت دارد و درهای این خودرو هم وزن درهای یک بوئینگ 757 است. جالب است بدانید که هیچ کس جز نیروهای امنیتی نمی تواند درهای این خودرو را باز کند. شیشه‌های ضدگلول با قطر پنج اینچ دستکم پنج لایه هستند تا هرگونه تلاش خرابکارانه را خنثی کنند. تایرهای بزرگ این خودرو که تقریبا هم اندازه تایر اتوبوس هستند، آنقدر با کولار(kevlar) تقویت شده اند که قادرند تا هر مسافتی که لازم باشد، بدون استهلاک کار کنند. داخل کابین این خودرو مهر و موم شده تا خطر هرگونه حمله شیمیایی به سرنشینان کاهش یابد. همچنین باک خودرو با یک فوم مخصوص پوشانده شده تا در برابر هرگونه عامل تاثیرگذاری عایق باشد.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

4- این خودرو کاملا مجهز است. در صندوق عقب این خودرو هرگونه ابزاری از تجهیزات اطفاء حریق و کپسول اکسیژن تا دستگاه تعیین گروه خون رئیس جمهور پیدا می‌شود. همچنین در صندوق عقب، گاز اشک آور، اسلحه‌های شاتگان و نارنجک وجود دارد. سرویس مخفی آمریکا از زمان ترور جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا در یک خودروی کروکی تجربه‌های فراوانی را بدست آورده است.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

5- لیموزین وان ظرفیت هفت سرنشین را دارد. این خودرو همیشه دستکم سه سرنشین شامل راننده، سرتیم حفاظت رئیس جمهور در صندلی جلو و البته خود رئیس را سوار می‌کند. اما چهار صندلی دیگر نیز وجود دارد که شامل سه صندلی رو به عقب و یک صندلی کنار دست رئیس جمهور هستند. یک میز وسط تاشو نیز بین صندلی رئیس جمهور و مهمانان وی قرار می‌گیرد.

6- کادیلاک شماره یک هیچگاه تنها تردد نمی‌کند. سرویس مخفی در واقع چند خودروی دیگر شبیه “این خودرو در اختیار دارد. اگرچه مشخص نیست که آیا تمام آنها به لحاظ عملکرد عین هم هستند یا نه اما برخی از آنها بیشتر شبیه یک کادیلاک DTS هستند تا کادیلاک شماره یک. لیموزین‌های دیگر برای حمل و نقل دیگر مقامات خارجی بلندپایه و مهمانان VIP هنگام حضور در واشنگتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. رئیس جمهور آمریکا گاهی با یک شورولت برون شهری کاملا زرهی یا یک اتوبوس تغییریافته “پریوست” موسوم به “گرندفورس وان” تردد می‌کند. هواپیمای ویژه رئیس جمهور آمریکا نیز “ایرفورس وان” نام دارد.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

7- این خودرو با سوخت دیزل کار می‌کند. گفته می‌شود جانور از یک موتور دیزلی “دورامکس” که بسیار به پیشرانه موجود در وانت‌های غول پیکر شورولت و GMC شبیه است، بهره می‌برد. اما چرا دیزل؟ جدا از دوام و استقامت موتورهای دیزلی، این نوع سوخت آسیب پذیری کمی دارد و این امر خطر انفجار خودرو را کم می‌کند و اینکه گازوئیل برخلاف بنزین‌های باکیفیت در هر نقطه از جهان پیدا می‌شود.

8-راننده این خودرو بسیار ماهر و زبردست است. اگرچه این خودرو بیشتر به یک اتوبوس مدرسه شباهت دارد تا یک خودرو اسپورت، اما راننده کاملا آموزش دیده خودرو می‌تواند در صورت بروز تهدید در پیچ‌های تند با این خودرو دور بزند و تمام تکنیک‌های رانندگی پلیسی را اجرا کند.

خودروی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا
9- مشخصات فنی این خودرو شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. موتور دیزلی این خودرو مثل یک موشک نیست. شتاب صفر تا 100 خودرو حدود 15 ثانیه است که بالاتر از هر خودرویی در جهان است و گفته می‌شود حداکثر سرعت این خودرو 97 کیلومتر در ساعت.

10-این خودرو علی رغم اینکه در مراسم تحلیف دونالد ترامپ استفاده شده، اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ بازنشسته شد و جای خود را به خودرویی جدید با نام هیولا 2 داد.

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

هیولا 2 ( خودروی فعلی رئیس جمهور آمریکا )

بعد از این خودرو که به معرفی آن پرداختیم، درخواست ساخت مدل جدید کادیلاک شماره در سال 2013 صادر شد. برای این منظور 3 قرارداد با جنرال موتورز منعقد شد و یکسری عکس جاسوسی نیز در سال 2016 از این خودروی جدید در حال تست منتشر شد. در سال 2016 تخمین زده شده که این خودرو حدود 1.5 میلیون دلار می ارزد. اما جنرال موتورز اعلام کرد که هر دستگاه کادیلاک شماره یک یک میلیون و 580 هزار دلار برایش تمام می شود! پیش بینی می شد که این خودرو در ژانویه 2017 آماده باشد، اما در نهایت در سال 2018 تحویل داده شد.

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

این خودرو که با نام بیست 2 شناخته می شود، برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ استفاده شد. این خودرو، یک لیموزین ساخت کادیلاک با تجهیزات زرهی است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ، برای حاضر شدن در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از خودروی جدید خود موسوم به بیست (به‌معنی هیولا، Beast) استفاده کرد. همان طور که در قسمت قبلی خواندید، عنوان «بیست» پیش از این هم به خودروی مخصوص ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۹ داده شده بود، اما بیست جدید به‌طور سفارشی برای ترامپ ساخته شده است.

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

همانند خودروی باراک اوباما، بیست جدید نیز توسط مهندسان جنرال موتورز و با طراحی مشابه مدل‌های کادیلاک تولید شده است. همانطور که قابل درک است، جزئیات و مشخصات این خودرو به دلیل مسائل امنیتی در دسترس نیست اما چند ویژگی بیست اعلام شده است. شاید در نگاه اول این خودرو یک کادیلاک CT6 یا XTS طویل به‌نظر بیاید، اما پلتفرم آن متعلق به وانت پیکاپ بزرگ جی‌ام‌سی تاپ‌کیک (TopKick) بوده و وزن کلی آن به‌دلیل پنل‌های ضد گلوله، بین ۶.۸ تا ۹ تن است!

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

طراحی بیست به‌ گونه‌ای انجام شده  که مشابه سدان‌های آمریکایی باشد اما از نظر ابعاد، این خودرو از تمام شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های فول سایز آمریکایی، بزرگ‌تر است. با اینکه اطلاعاتی از پیشرانه و قوای فنی بیست در دسترس نیست، اما بدون شک قدرت آن به‌اندازه‌ای است که ۹ تن وزن را به‌راحتی جابه‌جا کند. چراغ‌های جلوی بیست از شاسی‌بلند کادیلاک اسکالید برداشته شده و جلوپنجره‌ی آن با الهام از مدل مفهومی اسکالا، طراحی شده است. مطمئناً کابین بیست با ظرفیت ۷ سرنشین در راحتی و امنیت کامل است؛ متخصصان سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا، از تمام تجهیزات موجود برای تضمین امنیت سرنشینان بیست استفاده کرده‌اند.

خودروی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این مدل به سیستم اطفای حریق، دوربین دید در شب، پرتاب گاز اشک‌آور، کابین کاملاً بسته با فیلتر هوا و سیستم تولید پارازیت برای جلوگیری از حمله‌ی موشکی مجهز است. علاوه بر این موارد، در صورت ایجاد شرایط بحرانی بسته‌ کمک‌های اولیه شامل خون مورد نیاز رئیس جمهور نیز در دسترس است؛ بسیاری از قابلیت‌ها و تجهیزات رفاهی و ایمنی بیست مشخص نیست.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی